Zákon o poistení cestovných kancelárií upravuje aj iné veci, ako poistenie. Hovorí tiež napríklad o tom, že cestovná kancelária musí v katalógu, prípadne inou písomnou formou, presne, jasne, pravdivo, zrozumiteľne, úplne a riadne informovať o všetkých skutočnostiach, ktoré môžu mať vplyv na rozhodnutie záujemcu o kúpe zájazdu. Patrí to totiž k základným právam objednávateľa, a to ešte pred podpísaním zmluvy.
Ide najmä o tieto skutočnosti:
* termín začatia a skončenia zájazdu,
* cenu zájazdu, vrátane harmonogramu platieb a výšku preddavku,
* cieľové miesto a miesto pobytu,
* druh dopravného prostriedku, úroveň jeho vybavenosti, kvality a triedy,
* typ ubytovania, jeho polohu, kategóriu, stupeň vybavenosti a hlavné charakteristické znaky ubytovania,
* rozsah stravovania a jeho formy,
* trasu cesty, predpokladaných časoch a miesta zastávok,
* program v mieste pobytu,
* rozsah a kvalitu všetkých ostatných plnení, ktoré sú obsahom zájazdu,
* rozsah a podmienky povinného poistenia zájazdu pri úpadku cestovnej kancelárie,
* informácie o poistiteľovi, s ktorým má uzatvorené povinné zmluvné poistenie zájazdu,
* všeobecné údaje, týkajúce sa pasových a vízových požiadaviek pre občanov SR a o zdravotných formalitách, ktoré sú nevyhnutné na cestu a pobyt, ako aj o zvyčajné ceny a lehoty na ich vybavenie,
* informáciu o tom, či sa pre zájazd požaduje minimálny počet účastníkov zájazdu a o termíne, kedy najneskôr pred odchodom zájazdu môže cestovná kancelária oznámiť, že zájazd ruší z dôvodu jeho neobsadenia minimálnym počtom účastníkov,
* lehotu, v ktorej môže objednávateľ oznámiť, že sa na zájazde namiesto neho zúčastní iná osoba,
* možnosť uzatvoriť individuálne cestovné poistenie, vrátane poistenia pre prípad storna zájazdu pri ochorení alebo v prípade nehody.
Tieto údaje sa pred uzavretím zmluvy môžu meniť len v odôvodnených, preukázateľných prípadoch a to vtedy, ak si cestovná kancelária v katalógu toto právo konkrétne vyhradila, alebo ak sa na ich zmene dohodla so záujemcom o kúpu zájazdu. V ostatných prípadoch sú pre cestovnú kanceláriu záväzné.
Katalóg alebo iná písomná forma ponuky alebo doplňujúcej informácie o zájazde sa považuje za súčasť zmluvy o zájazde.
Cestovná kancelária musí klienta oboznámiť s tým, že ide dohodnuté podmienky zmeniť. Zákazník s nimi súhlasiť môže, ale aj nemusí. V tomto prípade môže odstúpiť od zmluvy.
Ak cestovná kancelária nedodrží, čo sľúbila, napríklad na obrázku v katalógu vám ukáže krásny hotel uprostred zelene, a na mieste zistíte, že zeleň pred hotelom síce je, ale hneď vedľa neho je továrenský komín a pred ním štvorprúdová cesta, môže klient jej služby reklamovať.
Reklamovať môže tiež nekvalitne poskytnutú službu, vopred zaplatený zájazd, ktorý sa vôbec neuskutočnil, respektíve na neposkytnutie časti služieb v rámci programu zájazdu.
Reklamáciu si môže uplatniť do troch mesiacov, niektoré je však najlepšie uplatniť si hneď na zájazde. Ak má napríklad cestovná kancelária v ponuke švédske stoly, ale na zájazde zistíte, že žiadne nie sú, najlepšie je spísať zápisnicu o nedodržaní podmienok zmluvy hneď na mieste. Inak budete mať prob-lém dokázať, že ste naozaj nejedli zo švédskych stolov.
Zákazník si tiež môže nárokovať primeranú náhradu škody, ak cestovná kancelária zruší zájazd v lehote kratšej ako 20 dní pred termínom jeho začatia. Podľa zákona sa tiež cena zájazdu uvedená v zmluve nesmie jednostranne zvýšiť v priebehu 20 dní pred začiatkom zájazdu. (mapa)
Zdroj: Slovenská obchodná inšpekcia, Slovenská asociácia cestovných kancelárií