ie + stravovanie, doprava + sprievodca, ktorá trvá dlhšie ako 24 hodín. Pod zájazdom sa tiež rozumie zabezpečenie ubytovania na tri a viac nocí v jednom ubytovacom zariadení.
Zjednodušene sa dá povedať, že cestovná kancelária musí byť poistená, ak zákazníkom predáva služby, ktoré zabezpečila vopred.
Poistenie cestovných kancelárii slúži na ochranu klientov. Malo by zabrániť prípadom, keď klienti vycestujú do zahraničia a nemôžu sa dopraviť späť na Slovensko, pretože cestovná kancelária, u ktorej si služby objednala, skrachovala. Poistenie jednoducho chráni klientov vo všetkých prípadoch, keď cestovná kancelária nemôže pre insolventnosť poskytnúť zmluvne potvrdené služby.
Slovenská obchodná inšpekcia každoročne zverejňuje na internete zoznam cestovných kancelárií, ktoré sú poistené v jednotlivých poisťovniach. Zaujímalo nás, či existuje aj zoznam nepoistených cestoviek, aby sme mohli čitateľov varovať, nech si na ne dávajú pozor.
"Takýto zoznam nemáme, a to z toho dôvodu, že cestovné kancelárie sa poisťujú priebežne. Niektorej vyprší poistenie v marci, inej až v júni. Nie je teda možné sledovať, či je cestovka ešte alebo už nepoistená," hovorí Danuša Krkošová zo Slovenskej obchodnej inšpekcie.
Upozorňuje však na dôležitý fakt. "Každý spotrebiteľ musí dostať pri kúpe zájazdu aj potvrdenie o tom, že je cestovná kancelária poistená. V ňom musí byť uvedené, kto ju poisťuje, na akú sumu, aké obdobie. Tiež v ňom má byť uvedené meno zodpovednej osoby, na ktorú sa má klient obrátiť, ak bude mať cestovná kancelária problémy," hovorí D. Krkošová.
Aj vlani SOI zistila, že niektoré cestovné kancelárie predávali zájazdy, hoci neboli poistené. "Tieto cestovné kancelárie porušujú zákon, my však ich činnosť nemôžeme zastaviť. To môže urobiť len živnostenský úrad."
Krkošová preto odporúča každému, kto zistí, že cestovka predáva zájazdy bez poistenia, aby to nahlásil na príslušný živnostenský úrad, ktorý má právo do jej činnosti zasiahnuť. (mapa)