BRATISLAVA/ŽILINA/TRENČÍN/KOŠICE - Bratislavčania platia za cestovné v mestskej hromadnej doprave v priemere o dve koruny viac ako cestujúci v ostatných slovenských mestách. Iba dopravný podnik v hlavnom meste prešiel na časové cestovné lístky, ktoré časovo limitujú trvanie jednej cesty, napríklad základný lístok stojí 14 korún a umožňuje cestovať desať minút. Ostatné podniky používajú buď neprestupné tikety, napríklad v Žiline, alebo trenčianska SAD-ka cestujúcim ponúka aj možnosť zakúpenia časových prestupných lístkov.
Cestovanie v Bratislave predražujú najmä každodenné zápchy. Harmonogramy, ktoré visia na každej zástavke, síce informujú o príchodoch verejnej dopravy i o tom, koľko zástavok napríklad autobus za spomínaných desať minút absolvuje, no v dopravnej špičke sa na ne spoliehať nedá. Trolejbusy a autobusy sa po autami upchatých cestách pohybujú podstatne pomalšie a často sa stáva, že cestujúci strávi celých desať minút čakaním na semafore na Račianskom mýte. V centre hlavného mesta sa dlhodobo cez deň na lístky cestovať vôbec neoplatí.
Istejšie je pri každodennom cestovaní staviť na električky, pretože koľajnice musia podľa vyhlášky zostať voľné, či kúpiť si polhodinový cestovný lístok, ktorý po májovom zdražení vyjde na 18 Sk. Časové obmedzenia odpadajú úplne, ak si cestujúci kúpi mesačnú či štvrťročnú električenku. Z ekonomického hľadiska ide o najlacnejšie riešenie, pretože ak denne absolvuje štyri cesty dlhšie ako desať minút, zaplatí za mesiac vyše 2100 korún. Mesačná celosieťová električenka (celosieťový lístok) pritom v súčasnosti stojí trojnásobne menej.
Dopravný podnik v Bratislave napriek tomu, že je cestové v hlavnom meste vyššie ako napríklad v Prahe, končí každoročne v strate. Dôvodom sú podľa riaditeľa ekonomického rezortu Viliama Majdu aj nízke dotácie, ktorými na verejnú dopravu v Bratislave prispieva štát a mesto. Finančná podpora zo štátnej kasy podľa generálneho riaditeľa Jána Zachara medziročne rástla o štyri a pol percenta, pričom len inflácia vzrástla dvojnásobne, uviedol pre TASR. Ak by podnik chcel hospodáriť s vyrovnanými výsledkami a bez dotácií, musel by cestovné podľa Majdu vzrásť 110 až 115 percent, teda viac ako dvojnásobne. Základný, desaťminútový lístok by tak stál približne 28 Sk.
O zvyšovaní cestovného však rozhodujú politici. Tento rok Bratislavský samosprávy kraj odsúhlasil nárast cien o 9,3 percenta. Podľa Zachara si DPB chcel májovým zdražením cestovného aspoň sčasti nahradiť svoje ekonomické straty spôsobené zmenou sadzby DPH zo 14 na 19 percent. Tak isto sa snažil vyrovnať vplyvy zvýšenia spotrebnej dane na motorovú naftu a nárast nákladov na energie či poistenie vozidiel a majetku. Zvýšenie cien však vykryje len 40 miliónov zo 107,5 milióna korún, o ktoré sa podľa Zachara prehĺbi stratové hospodárenie podniku, ktorý aj vlani, tak ako po iné roky, skončil v červených číslach.
Ceny cestovného mali od augusta vzrásť aj v Košiciach. Členovia mestskej rady však návrh na zvýšenie cien lístkov a mesačníkov v mestskej hromadnej doprave neschválili. Materiál len posunuli do programu mestského zastupiteľstva, ktoré sa zíde koncom júna. O zvýšenie základného cestovného, konkrétne o dve koruny, žiada aj trenčianska SAD, ktorá v meste prevádzkuje mestskú dopravu. Finančný odbor Trenčianskeho samosprávneho kraja sa má k už niekoľkokrát urgovanej žiadosti vyjadriť tento týždeň. Napríklad žilinská SAD základné cestovné zvyšovať nechce. Počíta však s prehodnotením a znížením platných zliav.
Ceny cestovného mestskej doprave v krajských mestách
Nitra
jednorazový cestovný lístok základný: 14 Sk
zľavnený (žiaci, dôchodcovia, študenti): 7 sk
jednorazový cestovný lístok z elektronickej čipovej karty
základný: 10 Sk
zľavnený: 6 Sk
Košice
jednorazový cestovný lístok základný, jednopásmový: 12 Sk
zľavnený: 6 Sk
mesačný základný: 930 Sk
mesačný zľavnený: 465 Sk
štvrťročný základný: 2 420 Sk
štvrťročný zľavnený: 1 210 Sk
Prešov
jednorazový cestovný lístok základný dvojpásmový: 12 Sk
zľavnený: 6 Sk
mesačný základný dvojpásmový: 490 Sk
zľavnený dvojpásmový: 245 Sk
štvrťročný základný dvojpásmový: 1 270 Sk
zľavnený dvojpásmový: 635 Sk
Žilina
základný lístok dvojpásmový: 12 Sk
zľavnený dvojpásmový (študenti, dôchodcovia): 6 Sk
predplatný lístok na 80 ciest dvojpásmový: 720 Sk
zľavnený dvojpásmový na 80 ciest (študenti, dôchodcovia): 360 Sk
predplatný lístok dvojpásmový na 240 ciest: 1 584 Sk
zľavnený dvojpásmový (študenti, dôchodcovia): 792 Sk
Ceny cestovných lístkov v mestskej doprave v Bratislave, Budapešti a v Prahe
Bratislava | Praha | Budapešť | ||
cestovný lístok | ||||
základný (neprestupný) | 14 Sk | 8 Kč | 140 Ft | |
základný (neprestupný) zľavnený | 7 Sk | 4Kč | * | - |
prestupný | 18 Sk | 12 Kč | 230 Ft*** | |
prestupný zľavnený | 9 Sk | 6 Kč | * | - |
mesačný | 720 Sk | 420 Kč | 1 850 Ft | |
mesačný zľavnený | 360 Sk | 100 Kč*,210 Kč | ** | 5 200 Ft |
štvrťročný | 1 900Sk | 1150 Kč | - | |
štvrťročný zľavnený | 950 Sk | 280Kč*, 570 Kč | ** | - |
*platí pre deti od 6 do 15 rokov
**pre žiakov stredných a vysokých škôl do 26 rokov
*** platní len na metro\