Viedeň 3. júna (TASR) - V Rakúsku vedia už desiatky rokov o slabom cestnom a železničnom spojení s krajinami strednej a východnej Európy (KSVE), ale doteraz v tejto oblasti neurobilo nijaký pokrok. Informoval o tom nemecký denník Frankfurter Allgemeine Zeitung.
Tento stav je v príkrom rozpore s geopolitickou pozíciou Rakúska ako krajiny, ktorá z najnovšieho rozšírenia EÚ získava najviac. Rakúsko má s novými členmi únie hranice dlhé takmer 1 300 kilometrov, avšak jeho dopravné prepojenie s nimi je nedostatočné. Nemecká poradenská firma Droege & Comp. v štúdii uviedla, že Rakúsko zanedbalo investície do rozvoja cestnej a železničnej siete. Chyby minulosti pocíti v celom ich rozsahu.
Európske železničné prepojenia budú viesť cez Česko, Slovensko a Maďarsko; Rakúsko obídu. Táto chyba sa už nedá zmierniť. Rakúsko vybudovalo dobré cestné prepojenia s Maďarskom a Slovinskom. Ministri dopravy Rakúska a Slovenska sa podľa denníka prvýkrát stretli až v apríli. Po 15 rokoch vyčkávania sa majú hlavné mestá oboch krajín spojiť kvalitnou cestou tak, aby sa odstránili obchádzky.
Dopravnopolitická ignorancia je o to zrejmejšia, keďže podľa Organizácie krajín pre hospodársku spoluprácu a rozvoj by sa trojuholník Viedeň-Bratislava-Györ mohol stať modelom pre zrastanie východnej a západnej Európy. Napriek tomu sa napríklad dopravné spojenie Rakúska s Česko nezlepší zásadným spôsobom do roku 2010.
Nasledujúce roky prinesú na rakúskych cestách zhoršenie situácie. Lavína vozidiel z východnej Európy má vzrásť do konca tohto desaťročia o 60 až 90 %. Nákladná doprava by mala dosiahnuť prírastok až 100 %. V KSVE dochádza k znižovaniu prepravy na železnici a k jej presunu na cesty. Na Slovensku, ako uviedol denník, sa za posledných 12 rokov zvýšila preprava nákladov po cestách o viac ako 400 %, v Česku vzrástla o vyše 200 %. Dopravní experti sa obávajú, že keď boli od začiatku mája zrušené kvóty na prejazd nákladných vozidiel cez rakúske územie, tranzit vozidiel z Maďarska, Slovenska, Česka a Slovinska výrazne zosilnie.