SME
Streda, 27. január, 2021 | Meniny má BohušKrížovkyKrížovky

Budú u nás diaľnice z betónu?

BRATISLAVA - Nové diaľnice budú mať možno iný povrch ako tie dnešné. Asfaltové cesty by mohli nahradiť vozovky z cementobetónu. Ten je síce drahší, ale netreba ho tak často rekonštruovať. Na Slovensku je betónová cesta s využitím moderných stavebných ...

BRATISLAVA - Nové diaľnice budú mať možno iný povrch ako tie dnešné. Asfaltové cesty by mohli nahradiť vozovky z cementobetónu. Ten je síce drahší, ale netreba ho tak často rekonštruovať. Na Slovensku je betónová cesta s využitím moderných stavebných postupov zatiaľ napríklad v tuneli Branisko.

Premiér Mikuláš Dzurinda sa v pondelok stretol so zástupcami firmy Hirocem, ktorá vyrába cement a betón. Po stretnutí vyhlásil, že požiada členov vlády aj šéfa Slovenskej správy ciest, aby preskúmali, či by sa betón mohol uplatniť pri výstavbe slovenskej diaľničnej a cestnej siete. "Efektivita takejto investície spočíva v úspore prevádzkových nákladov, ktoré je nutné vynakladať na každoročnú bežnú údržbu ciest a diaľnic," povedal po stretnutí Dzurinda.

Skryť Vypnúť reklamu

Minister dopravy Pavol Prokopovič nie je proti betónovému povrchu, ale hovorí, že v najbližších rokoch sa betón asi používať nebude. "Niekoľko firiem mi poslalo prospekty, no nemyslím si, že teraz je vhodný čas na to, aby sme začali prioritne rozmýšľať o povrchu diaľnic, keď diaľnice ešte len začíname budovať," hovorí Prokopovič.

Minister pripomína, že betónová diaľnica je v Česku, ale "chodím autom aj po západnej Európe a tam je veľa asfaltových ciest. Betónový povrch má výhodu v trvácnosti, v jednoduchšej údržbe, ale vstupné náklady na postavenie betónovej cesty sú zhruba o tridsať percent väčšie. To nie je nezanedbateľný faktor pri momentálnom rozhodovaní."

Slovenská správa ciest, ktorá je pri stavbe diaľnic a ciest hlavným investorom, neuvažuje o cementobetónových povrchoch, ani ich však nevylučuje. "Bola tu táto polemika. Názory odborníkov pri posudzovaní výhod a nevýhod betónu sa rozchádzajú. Z pohľadu správcu cestnej a diaľničnej siete máme systém údržby nastavený na asfalt. Prechod na betón by si vyžiadal nemalé investície do mechanizmov na údržbu ciest," tvrdí vedúci kancelárie riaditeľa Slovenskej správy ciest Juraj Fürst.

Skryť Vypnúť reklamu

Cesty s betónovým povrchom sú drahšie. Spoločnosť Hirocem tvrdí, že "cementobetónové vozovky poskytujú vysokú odolnosť a z dlhodobého hľadiska nízke náklady na prevádzku, keďže by bez údržby mali vydržať 30 rokov".

Porovnanie povrchov

cement/betón asfalt
o 58 percent nižšie náklady na rekonštrukcie o 14 percent nižšie zriaďovacie náklady
lepšie protišmykové vlastnosti v daždi menšia hlučnosť
nehorľavosť (dôležité v tuneloch) existujúca technika na údržbu

Zdroj: Hirocem


Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  6. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  7. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  8. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  9. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  10. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  1. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  2. Závod zamestnáva 500 ľudí. Tatravagónka v Trebišove má 50 rokov
  3. Spoločnosť BILLA v novom e-booku radí, ako sa stravovovať zdravo
  4. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  5. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  6. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  7. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  8. Budovanie zelenej značky
  9. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  10. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 20 944
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 20 760
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 17 717
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 569
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 184
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 7 919
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 381
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 240
  9. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020 7 191
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 111
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu