SME
Nedeľa, 27. november, 2022 | Meniny má Milan

Budú u nás diaľnice z betónu?

BRATISLAVA - Nové diaľnice budú mať možno iný povrch ako tie dnešné. Asfaltové cesty by mohli nahradiť vozovky z cementobetónu. Ten je síce drahší, ale netreba ho tak často rekonštruovať. Na Slovensku je betónová cesta s využitím moderných stavebných ...

BRATISLAVA - Nové diaľnice budú mať možno iný povrch ako tie dnešné. Asfaltové cesty by mohli nahradiť vozovky z cementobetónu. Ten je síce drahší, ale netreba ho tak často rekonštruovať. Na Slovensku je betónová cesta s využitím moderných stavebných postupov zatiaľ napríklad v tuneli Branisko.

Premiér Mikuláš Dzurinda sa v pondelok stretol so zástupcami firmy Hirocem, ktorá vyrába cement a betón. Po stretnutí vyhlásil, že požiada členov vlády aj šéfa Slovenskej správy ciest, aby preskúmali, či by sa betón mohol uplatniť pri výstavbe slovenskej diaľničnej a cestnej siete. "Efektivita takejto investície spočíva v úspore prevádzkových nákladov, ktoré je nutné vynakladať na každoročnú bežnú údržbu ciest a diaľnic," povedal po stretnutí Dzurinda.

SkryťVypnúť reklamu

Minister dopravy Pavol Prokopovič nie je proti betónovému povrchu, ale hovorí, že v najbližších rokoch sa betón asi používať nebude. "Niekoľko firiem mi poslalo prospekty, no nemyslím si, že teraz je vhodný čas na to, aby sme začali prioritne rozmýšľať o povrchu diaľnic, keď diaľnice ešte len začíname budovať," hovorí Prokopovič.

Minister pripomína, že betónová diaľnica je v Česku, ale "chodím autom aj po západnej Európe a tam je veľa asfaltových ciest. Betónový povrch má výhodu v trvácnosti, v jednoduchšej údržbe, ale vstupné náklady na postavenie betónovej cesty sú zhruba o tridsať percent väčšie. To nie je nezanedbateľný faktor pri momentálnom rozhodovaní."

Slovenská správa ciest, ktorá je pri stavbe diaľnic a ciest hlavným investorom, neuvažuje o cementobetónových povrchoch, ani ich však nevylučuje. "Bola tu táto polemika. Názory odborníkov pri posudzovaní výhod a nevýhod betónu sa rozchádzajú. Z pohľadu správcu cestnej a diaľničnej siete máme systém údržby nastavený na asfalt. Prechod na betón by si vyžiadal nemalé investície do mechanizmov na údržbu ciest," tvrdí vedúci kancelárie riaditeľa Slovenskej správy ciest Juraj Fürst.

SkryťVypnúť reklamu

Cesty s betónovým povrchom sú drahšie. Spoločnosť Hirocem tvrdí, že "cementobetónové vozovky poskytujú vysokú odolnosť a z dlhodobého hľadiska nízke náklady na prevádzku, keďže by bez údržby mali vydržať 30 rokov".

Porovnanie povrchov

cement/betón asfalt
o 58 percent nižšie náklady na rekonštrukcie o 14 percent nižšie zriaďovacie náklady
lepšie protišmykové vlastnosti v daždi menšia hlučnosť
nehorľavosť (dôležité v tuneloch) existujúca technika na údržbu

Zdroj: Hirocem


SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana?
  2. Pre úsmevy všetkých detí: Mikuláš prinesie prekvapenia aj online
  3. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to?
  4. Vedeli ste, čo všetko kryje poistenie nehnuteľnosti?
  5. Blíži sa najväčšia investičná konferencia roku 2022
  6. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám
  7. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME
  8. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie
  1. Tesco pokračuje v raste, otvára dve nové predajne
  2. Adios, smetiaky! Tento domáci kompostér mení odpad na substrát
  3. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste
  4. Štátne rezervy uvedú nový systém pomoci v krízových situáciách
  5. 7 prekvapení, ktoré prináša bývanie v Helenkách
  6. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana?
  7. eTabletka - 6 dôvodov pre nákup liekov z pohodlia domova
  8. Wüstenrot predstavuje novinku v poistení majetku W dobrom domov
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 25 140
  2. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 7 126
  3. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 6 172
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 3 301
  5. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME 2 633
  6. Vo Zvolene otvorili prvé zelené obchodné centrum na Slovensku 2 037
  7. Platíte za poistenie, ktoré naozaj potrebujete? 2 027
  8. Plavky namiesto bielych plášťov. To sú doktori budúcnosti 1 979
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Ľuboš Vodička: Maličkosti z Malých Karpát: Kamenné tváre a Obelisk
  2. Soňa Fröhlichová: Jazero Powell – najkrajšie priehradové jazero v USA, deň číslo 6
  3. Ľudmila Magdolenová: S deťmi po Balkáne. Časť piata-Tirana
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 50. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 2/3, prvý polrok 1929
  5. Aleš Tvrdý: Južná Amerika
  6. Ľudmila Magdolenová: S deťmi po Balkáne. Časť štvrtá- Skaderské jazero a príchod na albánske pobrežie
  7. Soňa Fröhlichová: Grand Canyon –⁠ jeden z najkrajších prírodných divov sveta, deň číslo 4
  8. Aleš Tvrdý: Cestovateľ
  1. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 14 522
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX 6 513
  3. Ján Valchár: Ukrajinci zmasakrovali ruských vojakov - no a čo? 5 440
  4. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 5 004
  5. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 4 841
  6. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 3 561
  7. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 424
  8. Jana Melišová: V závoji hmly 3 365
  1. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  6. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  7. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 50. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 2/3, prvý polrok 1929
SkryťZatvoriť reklamu