SME
Nedeľa, 26. jún, 2022 | Meniny má Adriána

Strecha zrúteného terminálu sa hýbala už pred nešťastím

PARÍŽ 26. mája (SITA/AFP) - Ultramoderná budova terminálu parížskeho letiska Charlesa de Gaulle, ktorej strecha sa počas víkendu čiastočne zrútila, vykazovala známky nestability už niekoľko týždňov pred ...

PARÍŽ 26. mája (SITA/AFP) - Ultramoderná budova terminálu parížskeho letiska Charlesa de Gaulle, ktorej strecha sa počas víkendu čiastočne zrútila, vykazovala známky nestability už niekoľko týždňov pred zrútením. Pre stredajšie vydanie denníka Le Parisien to uviedli zamestnanci letiska. Podľa nich pred časom došlo v sekcii odletov terminálu 2E, kde sa nešťastie v nedeľu odohralo, k dvom prípadom prasknutia potrubia. Pri kolapse strechy vtedy zahynuli štyria ľudia.

"Našim najväčším problémom boli prasknuté potrubia. Počas minulého roku sme ich mali všade. Väčšina toaliet musela byť pre opravy zatvorená," vyhlásil jeden z pracovníkov upratovacej služby na letisku pod podmienkou zachovania anonymity. "Pred dvoma mesiacmi ale došlo k dvom najväčším prasknutiam a to presne pod časťou budovy, kde neskôr spadla strecha. Vodu sme museli pumpovať celý deň aj noc. Odvtedy sme mali pocit, že budova sa posúva. Zo stropu padalo viac prachu, čiastočiek cementu a špiny. Niekoľkokrát sme na to aj upozorňovali," vyhlásil zamestnanec letiska.

SkryťVypnúť reklamu

Predstaviteľ odborov tiež pod podmienkou anonymity pre denník uviedol: "Samozrejme sme netušili, čo sa stane, ale na tieto problémy sme boli upozornení - prach a čiastočky, ktoré padali zo stropu. Ak sa na to pozrieme spätne, je jasné, že budova sa počas posledných týždňov pohybovala."

Terminál 2E otvorili pred menej ako rokom, stál 750 miliónov eur, pričom denne cez jeho priestory prešlo asi 20 000 cestujúcich. Odletovú halu tvorila 650 metrov dlhá strecha v tvare rúry, z ktorej asi 30 metrová časť sa v nedeľu zrútila. Úrady vyhlásili, že ak vyšetrovanie preukáže chybu v projektovaní budovy, budú ju možno musieť celú zbúrať.

Tvorca terminálu, medzinárodne uznávaný architekt Paul Andreu, ktorý navrhol viac ako 50 letísk po celom svete a v súčasnosti pracuje na novom národnom divadle v Pekingu vyhlásil, že je hlboko dotknutý smrťou štyroch ľudí. "Nemyslím si, že som vinný. Nemyslím si, že som urobil chybu," uviedol Andreu v utorok v štátnej TV. "Budova takéhoto typu prechádza mnohými kontrolami, ak niekto pochybil, nebolo to z nedbalosti." 65-ročný architekt sa v utorok vrátil z Pekingu do Francúzska a okamžite ho odviezli na inšpekciu vzniknutých škôd.

SkryťVypnúť reklamu

Terminál je pre verejnosť uzavretý, prístup do neho má len hŕstka inžinierov a súdnych znalcov. V pondelok odborníci spozorovali nové trhliny a zvuky praskania v oblasti presne oproti zrútenej časti strechy, čo vyvolalo opätovnú evakuáciu záchranárov. O dôvodoch nešťastia sa v krajine vedú mnohé špekulácie, siahajúce od použitia chybných materiálov cez nekvalitnú prácu stavebníkov až po možnú chybu v projekte budovy.

Predstavitelia letiska priznali, že počas stavby sa vyskytli trhliny na pilieroch, nesúcich betónovú strechu, ktoré následne posilnili uhlíkovými vláknami. Ako však dodali, tento problém sa vyskytol v inej časti terminálu. Na verejnosť sa dostala aj informácia, že krátko pred dostavaním budovy začiatkom roku 2003 sa pre zvýšenie stability objektu použilo 300 kovových tyčí.

SkryťVypnúť reklamu

Francúzsky minister dopravy Gilles de Robien informoval, že priebežná správa o nehode by mala byť dokončená budúci mesiac. O prípadnej trestnej zodpovednosti rozhodne súdne vyšetrovanie v prípade "neúmyselného zabitia".

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  2. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku
  3. Nalaďte sa na svoje mladšie ja s rádiom Vlna
  4. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk
  5. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu
  6. Inovatívna diagnostika - moderná budúcnosť zdravotníctva
  7. Slovákov láka zakladanie fondov, no väčšina preferuje zahraničie
  8. 91 kreslených správ o Slovensku, Ukrajine a celom svete
  1. Na čo slúžia bubnové kosačky a ako vybrať tú správnu?
  2. V Košiciach vznikla inkluzívna škola s finančnou podporou grantu
  3. Lekár U19: „Majstrovstvá Európy sú pre nás vyvrcholením"
  4. Tatra banka získala 2 prestížne ocenenia
  5. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  6. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku
  7. Nalaďte sa na svoje mladšie ja s rádiom Vlna
  8. BILLA vstupuje do sveta e-commerce
  1. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 27 600
  2. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 9 915
  3. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 7 637
  4. 91 kreslených správ o Slovensku, Ukrajine a celom svete 4 974
  5. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 864
  6. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 2 795
  7. Máte v hľadáčiku dovolenku v Turecku? Táto inšpirácia padne vhod 2 135
  8. Mladých inflácia netrápi. Ako zasiahne zábavný priemysel? 1 900
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Irena Šimuneková: Na návšteve u susedov - Strážnice a okolie časť 1.
  2. Robert Drál: Mt. Kilimanjaro - BASE Camp
  3. Iveta Bakitová: Tarragona a ešte pár cestovateľských tipov na Costa Dorada v Španielsku
  4. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách
  5. Daniel Schikor: Jordánsko - v hlavnom meste
  6. Iveta Bakitová: Veľká Noc v Španielsku - dnes neplánovane o Salvadore Dalím
  7. Lubo Repka: Cartagena – karibská časť Kolumbie
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 9 878
  2. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 7 241
  3. Věra Tepličková: Mala by som byť po dnešku pokojnejšia, pani Kavecká? 6 478
  4. Post Bellum SK: Kocáb: Boli schopní aj tmu vydávať za dôkaz toho, že tam nie sú jadrové hlavice 5 893
  5. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 5 819
  6. Felipe Sánchez López: Opatrovatelia alebo novodobí slovenskí otrokári 5 584
  7. Monika Vojčíkova: Nie je Pavlínka ako Pawlinka 4 609
  8. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 2 938
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťZatvoriť reklamu