SME

Diaľničné mýto zaplatia zatiaľ len kamióny

BRATISLAVA - Mýto na slovenských diaľniciach tak skoro štát nezavedie. Ministerstvo dopravy počká, pre aký model mýtnic sa rozhodne Európska komisia, aby bol nový systém pre celý kontinent rovnaký. Výnimku budú mať kamióny, ktoré začnú platiť na slovensk

ých diaľniciach mýto už o pár rokov.

"V prípade osobných áut sa o žiadnom termíne nehovorí," potvrdil Tomáš Šarluška, hovorca slovenského ministerstva dopravy. "V únii zatiaľ funguje len rakúsky model mýtnic," dodal. Mýtnice by mali byť v celej únii elektronické, teda také, ktoré cestu po diaľnici vodičovi zaúčtujú na diaľku; bez toho, aby auto zastavilo.

Spôsob výberu mýta bude jednotný vo všetkých krajinách únie. Brusel jasnú predstavu o technológii ešte nemá a rozhoduje sa medzi niekoľkými možnosťami. V Rakúsku tento rok zaviedli elektronický výber mýta pre kamióny, ktoré sú vybavené čipovými kartami a ich pohyb na diaľnici je monitorovaný.

SkryťVypnúť reklamu

Hlavným konkurentom tejto technológie je nemecký model, ktorý by cez satelit Galileo a zariadenie GPRS sledoval pohyb auta. "Nemecký systém ešte nie je spustený, takže Brusel si nemôže vyberať," povedal Šarluška. "Je možné, že začneme s rakúskym modelom, a neskôr prejdeme na nemeckú technológiu," pripustil.

V mýtach pre kamióny na Európu čakať nebudeme. "Mýtnice na nákladnú dopravu zavedieme skôr ako ostatné krajiny Visegrádskej štvorky. Možno už v roku 2006," avizuje Šarluška z ministerstva dopravy. S rovnakým termínom spustenia mýtnic pre kamióny počíta aj Česká republika, ktorá si od toho sľubuje dvojnásobok súčasných príjmov.

Kamióny totiž podľa rezortnej štúdie najväčšmi poškodzujú diaľnice a na mýtnom štát vyberie viac peňazí ako z predaja diaľničných známok. Nákladné autá dnes musia mať diaľničné známky pri jazde po diaľniciach a po vybraných úsekoch ciest 1. triedy.

SkryťVypnúť reklamu

Na Slovensku sa diaľnice a cesty pre motorové vozidlá spoplatňujú formou diaľničných nálepiek od roku 1996. Tento systém však neumožňuje spoplatnenie na základe času alebo dĺžky používanej komunikácie.

Ceny diaľničných nálepiek

(Sk/2003) na 1 rok na 15 dní
do 3,5 t 750 150
3,5 - 12 t 5000 750
nad 12 t 10 000 1500
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 711
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 280
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 542
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 877
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 201
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 027
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 790
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 861
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ľuboš Vodička: Zolná, kostol za hradbami
  2. Ľuboš Vodička: Slovenské hrady: Tematín
  3. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky III.
  4. Ladislav Kucharik: Bahrain - panské pieskovisko na zimu
  5. Michal Drotován: Singapur - mesto budúcnosti. Naozaj?
  6. Aleš Tvrdý: Ľudské povolania
  7. Ľuboš Vodička: Kam vo Viedni, keď prší? Albertina
  8. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Lokca
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 002
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 634
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 425
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 10 033
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 436
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 361
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 226
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 432
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu