ých diaľniciach mýto už o pár rokov.
"V prípade osobných áut sa o žiadnom termíne nehovorí," potvrdil Tomáš Šarluška, hovorca slovenského ministerstva dopravy. "V únii zatiaľ funguje len rakúsky model mýtnic," dodal. Mýtnice by mali byť v celej únii elektronické, teda také, ktoré cestu po diaľnici vodičovi zaúčtujú na diaľku; bez toho, aby auto zastavilo.
Spôsob výberu mýta bude jednotný vo všetkých krajinách únie. Brusel jasnú predstavu o technológii ešte nemá a rozhoduje sa medzi niekoľkými možnosťami. V Rakúsku tento rok zaviedli elektronický výber mýta pre kamióny, ktoré sú vybavené čipovými kartami a ich pohyb na diaľnici je monitorovaný.
Hlavným konkurentom tejto technológie je nemecký model, ktorý by cez satelit Galileo a zariadenie GPRS sledoval pohyb auta. "Nemecký systém ešte nie je spustený, takže Brusel si nemôže vyberať," povedal Šarluška. "Je možné, že začneme s rakúskym modelom, a neskôr prejdeme na nemeckú technológiu," pripustil.
V mýtach pre kamióny na Európu čakať nebudeme. "Mýtnice na nákladnú dopravu zavedieme skôr ako ostatné krajiny Visegrádskej štvorky. Možno už v roku 2006," avizuje Šarluška z ministerstva dopravy. S rovnakým termínom spustenia mýtnic pre kamióny počíta aj Česká republika, ktorá si od toho sľubuje dvojnásobok súčasných príjmov.
Kamióny totiž podľa rezortnej štúdie najväčšmi poškodzujú diaľnice a na mýtnom štát vyberie viac peňazí ako z predaja diaľničných známok. Nákladné autá dnes musia mať diaľničné známky pri jazde po diaľniciach a po vybraných úsekoch ciest 1. triedy.
Na Slovensku sa diaľnice a cesty pre motorové vozidlá spoplatňujú formou diaľničných nálepiek od roku 1996. Tento systém však neumožňuje spoplatnenie na základe času alebo dĺžky používanej komunikácie.
Ceny diaľničných nálepiek
(Sk/2003) | na 1 rok | na 15 dní |
do 3,5 t | 750 | 150 |
3,5 - 12 t | 5000 | 750 |
nad 12 t | 10 000 | 1500 |