BRATISLAVA - Mýto na slovenských diaľniciach tak skoro štát nezavedie. Ministerstvo dopravy počká, pre aký model mýtnic sa rozhodne Európska komisia, aby bol nový systém pre celý kontinent rovnaký. Výnimku budú mať kamióny, ktoré začnú platiť na slovensk
Tomáš Velecký
Externý prispievateľ
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
ých diaľniciach mýto už o pár rokov.
"V prípade osobných áut sa o žiadnom termíne nehovorí," potvrdil Tomáš Šarluška, hovorca slovenského ministerstva dopravy. "V únii zatiaľ funguje len rakúsky model mýtnic," dodal. Mýtnice by mali byť v celej únii elektronické, teda také, ktoré cestu po diaľnici vodičovi zaúčtujú na diaľku; bez toho, aby auto zastavilo.
Spôsob výberu mýta bude jednotný vo všetkých krajinách únie. Brusel jasnú predstavu o technológii ešte nemá a rozhoduje sa medzi niekoľkými možnosťami. V Rakúsku tento rok zaviedli elektronický výber mýta pre kamióny, ktoré sú vybavené čipovými kartami a ich pohyb na diaľnici je monitorovaný.
Hlavným konkurentom tejto technológie je nemecký model, ktorý by cez satelit Galileo a zariadenie GPRS sledoval pohyb auta. "Nemecký systém ešte nie je spustený, takže Brusel si nemôže vyberať," povedal Šarluška. "Je možné, že začneme s rakúskym modelom, a neskôr prejdeme na nemeckú technológiu," pripustil.
V mýtach pre kamióny na Európu čakať nebudeme. "Mýtnice na nákladnú dopravu zavedieme skôr ako ostatné krajiny Visegrádskej štvorky. Možno už v roku 2006," avizuje Šarluška z ministerstva dopravy. S rovnakým termínom spustenia mýtnic pre kamióny počíta aj Česká republika, ktorá si od toho sľubuje dvojnásobok súčasných príjmov.
Kamióny totiž podľa rezortnej štúdie najväčšmi poškodzujú diaľnice a na mýtnom štát vyberie viac peňazí ako z predaja diaľničných známok. Nákladné autá dnes musia mať diaľničné známky pri jazde po diaľniciach a po vybraných úsekoch ciest 1. triedy.
Na Slovensku sa diaľnice a cesty pre motorové vozidlá spoplatňujú formou diaľničných nálepiek od roku 1996. Tento systém však neumožňuje spoplatnenie na základe času alebo dĺžky používanej komunikácie.