SME
Streda, 28. september, 2022 | Meniny má Václav

Slovensko má najslabšiu technickú úroveň železničných tratí spomedzi krajín V4

Bratislava 25. mája (TASR) - Slovensko je z hľadiska technickej úrovne železničných tratí najslabším článkom krajín Vyšehradskej štvorky (V4), hoci sa ...

Bratislava 25. mája (TASR) - Slovensko je z hľadiska technickej úrovne železničných tratí najslabším článkom krajín Vyšehradskej štvorky (V4), hoci sa so 60-% podielom železničnej dopravy na domácej preprave tovaru pohybuje okolo európskeho priemeru.

V rámci záverečného dňa summitu šéfov železníc štátov V4 a Rakúska v Bratislave to uviedol námestník generálneho riaditeľa Železníc SR (ŽSR) pre prepravu Ladislav Dimun. Ako priblížil, v rámci medzinárodných podmienok by sa priemerná rýchlosť od miesta podania tovaru do cieľovej stanice mala dostať na 65 km/h, u nás sa však zatiaľ pohybuje len úrovni 18 km/h. Tri štvrtiny prepráv sa pritom podľa neho realizujú len na jednej tretine celkovej železničnej siete, reprezentovanej 4., 5., a 6. koridorom, čo spôsobuje preťaženie infraštruktúry. "Sieť je dosť zahltená a k tým poruchám dochádza. Je nevyhnutné, aby sme zabezpečili jej modernizáciu, aj preto sa začalo s 5. koridorom, ktorý v roku 2005 skončí modernizáciu v Trnave. Tendre sú vyhlásené, v tomto roku je pripravených k realizácii 100 km z celkovej 220 km vzdialenosti do Žiliny," konkretizoval postup v modernizácii tratí na prevádzkovú rýchlosť až 160 km/h námestník.

SkryťVypnúť reklamu

Prioritný 5. slovenský koridor vedie z Talianska cez Slovinsko, Maďarsko a Slovensko až na Ukrajinu, pričom momentálne zo zdrojov Európskej únie a štátneho rozpočtu prebieha modernizácia úsekov Svätý Jur-Pezinok a Pezinok-Šenkvice. Po Žilinu by sa mala trať zrýchliť do roku 2008 s predpokladom dokončenia modernizácie až po ukrajinskú hranicu do roku 2015.

Podľa Carstena Rasmussena z Európskej komisie sú na transformáciu tratí v členských krajinách EÚ vyčlenené stovky miliónov EUR, treba ich len využiť v korektnej konkurencii. Okrem modernizácie infraštruktúry sú podľa neho zdroje zo štrukturálnych a kohézneho fondu vyčlenené aj na zvýšenie interoperability vlakov. Tie by už nemali mať na hraniciach medzi jednotlivými štátmi zbytočné prestoje a premávka by sa stala viacej plynulou. Ako doplnil, únia sa snaží podporovať železničnú prepravu ako alternatívu k preprave po cestách, ktorá má v posledných rokoch problémy s bezpečnosťou a kapacitou siete. V prospech nej hovorí aj vyššia bezpečnosť a menšie zaťaženie životného prostredia.

SkryťVypnúť reklamu

Generálny riaditeľ ŽSR Roman Veselka na brífingu upozornil, že v poplatkoch za použitie dopravnej cesty sa Slovensko na porovnateľnej báze pohybuje skôr na nižšej cenovej hladine. Na rozdiel od iných štátov však musí navyše do poplatku účtovať aj odpisy, čo ho výrazne navyšuje. Definovať koncepciu spoplatňovania je však podľa neho kompetenciou vlády.

san pop

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  2. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  3. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  4. Jazdíte na pneumatikách Continental?
  5. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou
  6. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  7. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  8. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  1. Medzi prírodnými izoláciami vedie celulóza
  2. Zvyšky z vašej kuchyne môžu pomôcť v boji s klimatickou krízou
  3. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  4. Nie všetko sa deje na červenom koberci
  5. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  6. Jazdíte na pneumatikách Continental?
  7. Rebríček úsporných ojazdených vozidiel
  8. 4-dňový pracovný režim spoločnosti NN Slovensko získal ocenenie
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 12 381
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 11 082
  3. OMV mení kuchynský olej za kávu. Teraz na celom Slovensku 3 861
  4. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 569
  5. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike 2 804
  6. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 553
  7. Jazdíte na pneumatikách Continental? 2 465
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 318
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Veronika Michalčíková: Španielska Andalúzia (1): Arabská pevnosť, katolícka katedrála a gigantická koncentrácia skleníkov
  2. Ľuboš Vodička: Hrady české, moravské a sliezske: Bítov
  3. Aleš Tvrdý: Durban ma privítal "vo veľkom štýle"
  4. Nikoleta Čáková: Púť na koniec sveta II. (Finisterre Camino)
  5. Vladimír Benčík: Malta 1/3 – návšteva u „hadích kňazov“ s dlhými lebkami
  6. Blanka Ulaherová: Konečne opäť Bosna
  7. Martin Majzlan: Skaza a tragédia Aralského jazera
  8. Aleš Tvrdý: Vlakom po Európe
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 15 433
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 13 873
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 6 896
  4. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 506
  5. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 413
  6. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 3 061
  7. Martin Majzlan: Pamír, miesto kde som zanechal kus svojho srdca (+Video) 3 031
  8. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, part II. 2 780
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu