Slovensko má najslabšiu technickú úroveň železničných tratí spomedzi krajín V4

Bratislava 25. mája (TASR) - Slovensko je z hľadiska technickej úrovne železničných tratí najslabším článkom krajín Vyšehradskej štvorky (V4), hoci sa ...

Bratislava 25. mája (TASR) - Slovensko je z hľadiska technickej úrovne železničných tratí najslabším článkom krajín Vyšehradskej štvorky (V4), hoci sa so 60-% podielom železničnej dopravy na domácej preprave tovaru pohybuje okolo európskeho priemeru.

V rámci záverečného dňa summitu šéfov železníc štátov V4 a Rakúska v Bratislave to uviedol námestník generálneho riaditeľa Železníc SR (ŽSR) pre prepravu Ladislav Dimun. Ako priblížil, v rámci medzinárodných podmienok by sa priemerná rýchlosť od miesta podania tovaru do cieľovej stanice mala dostať na 65 km/h, u nás sa však zatiaľ pohybuje len úrovni 18 km/h. Tri štvrtiny prepráv sa pritom podľa neho realizujú len na jednej tretine celkovej železničnej siete, reprezentovanej 4., 5., a 6. koridorom, čo spôsobuje preťaženie infraštruktúry. "Sieť je dosť zahltená a k tým poruchám dochádza. Je nevyhnutné, aby sme zabezpečili jej modernizáciu, aj preto sa začalo s 5. koridorom, ktorý v roku 2005 skončí modernizáciu v Trnave. Tendre sú vyhlásené, v tomto roku je pripravených k realizácii 100 km z celkovej 220 km vzdialenosti do Žiliny," konkretizoval postup v modernizácii tratí na prevádzkovú rýchlosť až 160 km/h námestník.

Prioritný 5. slovenský koridor vedie z Talianska cez Slovinsko, Maďarsko a Slovensko až na Ukrajinu, pričom momentálne zo zdrojov Európskej únie a štátneho rozpočtu prebieha modernizácia úsekov Svätý Jur-Pezinok a Pezinok-Šenkvice. Po Žilinu by sa mala trať zrýchliť do roku 2008 s predpokladom dokončenia modernizácie až po ukrajinskú hranicu do roku 2015.

Podľa Carstena Rasmussena z Európskej komisie sú na transformáciu tratí v členských krajinách EÚ vyčlenené stovky miliónov EUR, treba ich len využiť v korektnej konkurencii. Okrem modernizácie infraštruktúry sú podľa neho zdroje zo štrukturálnych a kohézneho fondu vyčlenené aj na zvýšenie interoperability vlakov. Tie by už nemali mať na hraniciach medzi jednotlivými štátmi zbytočné prestoje a premávka by sa stala viacej plynulou. Ako doplnil, únia sa snaží podporovať železničnú prepravu ako alternatívu k preprave po cestách, ktorá má v posledných rokoch problémy s bezpečnosťou a kapacitou siete. V prospech nej hovorí aj vyššia bezpečnosť a menšie zaťaženie životného prostredia.

Generálny riaditeľ ŽSR Roman Veselka na brífingu upozornil, že v poplatkoch za použitie dopravnej cesty sa Slovensko na porovnateľnej báze pohybuje skôr na nižšej cenovej hladine. Na rozdiel od iných štátov však musí navyše do poplatku účtovať aj odpisy, čo ho výrazne navyšuje. Definovať koncepciu spoplatňovania je však podľa neho kompetenciou vlády.

san pop

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  4. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018
  9. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  2. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  3. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  4. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  5. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  6. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  7. Rekonštrukcia v zime? Prečo nie?
  8. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  9. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  10. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  1. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 5 071
  2. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 4 906
  3. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 2 933
  4. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 2 658
  5. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 2 577
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 2 424
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 2 366
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018 2 314
  9. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 1 987
  10. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 669