SME
Sobota, 23. september, 2023 | Meniny má Zdenka

Slovensko má najslabšiu technickú úroveň železničných tratí spomedzi krajín V4

Bratislava 25. mája (TASR) - Slovensko je z hľadiska technickej úrovne železničných tratí najslabším článkom krajín Vyšehradskej štvorky (V4), hoci sa ...

Bratislava 25. mája (TASR) - Slovensko je z hľadiska technickej úrovne železničných tratí najslabším článkom krajín Vyšehradskej štvorky (V4), hoci sa so 60-% podielom železničnej dopravy na domácej preprave tovaru pohybuje okolo európskeho priemeru.

V rámci záverečného dňa summitu šéfov železníc štátov V4 a Rakúska v Bratislave to uviedol námestník generálneho riaditeľa Železníc SR (ŽSR) pre prepravu Ladislav Dimun. Ako priblížil, v rámci medzinárodných podmienok by sa priemerná rýchlosť od miesta podania tovaru do cieľovej stanice mala dostať na 65 km/h, u nás sa však zatiaľ pohybuje len úrovni 18 km/h. Tri štvrtiny prepráv sa pritom podľa neho realizujú len na jednej tretine celkovej železničnej siete, reprezentovanej 4., 5., a 6. koridorom, čo spôsobuje preťaženie infraštruktúry. "Sieť je dosť zahltená a k tým poruchám dochádza. Je nevyhnutné, aby sme zabezpečili jej modernizáciu, aj preto sa začalo s 5. koridorom, ktorý v roku 2005 skončí modernizáciu v Trnave. Tendre sú vyhlásené, v tomto roku je pripravených k realizácii 100 km z celkovej 220 km vzdialenosti do Žiliny," konkretizoval postup v modernizácii tratí na prevádzkovú rýchlosť až 160 km/h námestník.

SkryťVypnúť reklamu

Prioritný 5. slovenský koridor vedie z Talianska cez Slovinsko, Maďarsko a Slovensko až na Ukrajinu, pričom momentálne zo zdrojov Európskej únie a štátneho rozpočtu prebieha modernizácia úsekov Svätý Jur-Pezinok a Pezinok-Šenkvice. Po Žilinu by sa mala trať zrýchliť do roku 2008 s predpokladom dokončenia modernizácie až po ukrajinskú hranicu do roku 2015.

Podľa Carstena Rasmussena z Európskej komisie sú na transformáciu tratí v členských krajinách EÚ vyčlenené stovky miliónov EUR, treba ich len využiť v korektnej konkurencii. Okrem modernizácie infraštruktúry sú podľa neho zdroje zo štrukturálnych a kohézneho fondu vyčlenené aj na zvýšenie interoperability vlakov. Tie by už nemali mať na hraniciach medzi jednotlivými štátmi zbytočné prestoje a premávka by sa stala viacej plynulou. Ako doplnil, únia sa snaží podporovať železničnú prepravu ako alternatívu k preprave po cestách, ktorá má v posledných rokoch problémy s bezpečnosťou a kapacitou siete. V prospech nej hovorí aj vyššia bezpečnosť a menšie zaťaženie životného prostredia.

SkryťVypnúť reklamu

Generálny riaditeľ ŽSR Roman Veselka na brífingu upozornil, že v poplatkoch za použitie dopravnej cesty sa Slovensko na porovnateľnej báze pohybuje skôr na nižšej cenovej hladine. Na rozdiel od iných štátov však musí navyše do poplatku účtovať aj odpisy, čo ho výrazne navyšuje. Definovať koncepciu spoplatňovania je však podľa neho kompetenciou vlády.

san pop

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Rivalita až na dreň. Pozrite si najväčšie súboje v F1
  2. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom
  3. Ochutnajte zo Španielska viac. Spojte návštevu Madridu s Toledom
  4. Oblačno, miestami roboti. Ďalší diel pútavého sci-fi komiksu
  5. Spoločnosť EY vyhlásila 18. ročník súťaže na Slovensku
  6. Septembrové číslo krížovkárskeho magazínu Lišiak v denníku SME
  7. Ak podceníte pri stavbe toto, pripravte sa na vyššie účty
  8. Plánujete nové bývanie o pár rokov? Čas na jeho kúpu je teraz
  1. Hladinka smeruje do Košíc!
  2. Rivalita až na dreň. Pozrite si najväčšie súboje v F1
  3. Union zdravotná poisťovňa prináša novinku vo vzdelávaní
  4. Tento domáci nápoj vzpruží lepšie než káva, šlofík a energiťák
  5. Geniálne, čo dokáže minca v mrazničke!
  6. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom
  7. Novesta predstavuje novú kolekciu pre jeseň/zimu 2023
  8. Katolícka univerzita vykročila na ďalšiu misiu
  1. Už len dnes za vás Fellner zaplatí polovicu dovolenky 11 859
  2. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom 7 513
  3. Ak podceníte pri stavbe toto, pripravte sa na vyššie účty 6 141
  4. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 4 192
  5. Plánujete nové bývanie o pár rokov? Čas na jeho kúpu je teraz 3 426
  6. Ochutnajte zo Španielska viac. Spojte návštevu Madridu s Toledom 3 279
  7. Získajte 50% zľavu na predplatné SME.sk. Tu zistíte viac 3 226
  8. 50-tisíc dovolenkárov si kúpilo zájazd cez SME 2 385
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Blanka Ulaherová: V Madride, tri minúty od Guerniky
  2. Matej Peluha: Podporuje svoje dieťa aby bol samovražedný atentátnik. Ako sme si sadli s Talibanom na čaj.
  3. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Klin (III)
  4. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Malé Zlievce
  5. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami: Čakanovce - Galamba
  6. Andrej Šverha: Rakúske Alpy, láska na prvý pohľad
  7. Dušan Király: Saigon s deravou topánkou
  8. Martin Majzlan: Nepál – kráľovstvo bohov
  1. Ján Šeďo: Králi "F + K + G" sa postavili pred vypredanú sálu s plnými gaťami, ako lazníci. 63 897
  2. František Ptáček: „Sedembolestná panna Mária, oroduj za pána Fica!“ a iné prízraky Slovenské 27 390
  3. Peter Kollega: Pán GP M. Žilinka, oklamali ste 5,447 miliónov občanov, okamžite odstúpte 15 273
  4. Michael Achberger: Kľúč k rýchlemu metabolizmu: Začnite každý deň týmito raňajkovými zvykmi 10 564
  5. Igor Kossaczký: Matovičova akcia ukázala pravdu o slovenských médiách 8 755
  6. Ivan Mlynár: Zo skrine biskupov Slovenska vypadol ďalší kostlivec. 7 371
  7. Ladislav Matejka: Ako Slovensko vyhralo Volvo (skutočný príbeh) 7 275
  8. Pavel Macko: Teraz sa ukáže, ako hlboko siahajú korene zla a aká silná je Žilinkova ochrana gaunerov 7 072
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  4. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  5. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  7. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)
  8. Monika Nagyova: Pedagógovia aj dnes trestajú deti za to, že odmietajú jesť to, čo im nechutí.
SkryťZatvoriť reklamu