Mototuristika v Alpách – hit, ktorý získava na popularite

Takmer 750 kilometrov dlhá Veľká alpská cesta (Route des Grandes Alpes), ktorá prechádza francúzskymi Alpami, je tým najpozoruhodnejším, čo európska autoturistika umožňuje. Vyhliadkové vysokohorské cesty využívajú tisícky turistov, ktorí chcú za pár ...


FOTO - AUTOR



Takmer 750 kilometrov dlhá Veľká alpská cesta (Route des Grandes Alpes), ktorá prechádza francúzskymi Alpami, je tým najpozoruhodnejším, čo európska autoturistika umožňuje. Vyhliadkové vysokohorské cesty využívajú tisícky turistov, ktorí chcú za pár dní vidieť časť európskych masívov. Stovky autoturistických trás na starom kontinente ponúkajú úchvatné pohľady na najvyššie štíty, ale na žiadnej z nich sa nedá vyjsť autom až do výšky 2862 metrov nad morom, ako je to na Veľkej alpskej ceste.Francúzi vybudovali cestu ako spojnicu medzi horskými obcami, ale časom sa z nej stala jedna z najvyhľadávanejších trás. Lákadlom nie je len prejazd popod vrchol Bonette vo výške 2862 metrov nad morom, ale aj fakt, že cesta sa začína takmer pri mori neďaleko mesta Nice, prechádza nekonečnými serpentínami, tunelíkmi popri malebnom meste Chamonix a končí vo Švajčiarsku pri Ženevskom jazere.

Francúzi z vnútrozemia priamo z dovoleniek od mora vyrážajú na sever v obytných autách, aby sa im otvorili závratné pohľady na zasnežené alpské štíty. Len sto kilometrov od Nice behajú v strmých svahoch svište, líšky a šoféri nestačia točiť volantom po úzkych kľukatých cestičkách v dvanásť a viac stupňových stúpaniach. Manželky pri pohľade na strmé zrázy hneď vedľa cesty tŕpnu a snažia sa presvedčiť manželov - šoférov, že by predsa len nemuseli jazdiť tak blízko okraja cesty. Tí sa však musia vyhýbať sa oprotiidúcim autám, čo na úzkej ceste nie je jednoduché, a najmä sledovať každú značku. Francúzi označujú každý nepriechodný úsek a obchádzku niekoľko kilometrov vopred. V zime sú často cesty nezjazdné pre množstvo snehu a v lete pre rozkopávky a rekonštrukcie starých namáhaných ciest (ako tento rok pri St. Paul - obchádzka viedla asi štyridsať kilometrov pomimo Veľkej alpskej cesty).

Po prvom prežití netradičných pocitov z toho, že sa aj s autom dá dostať na úroveň oblakov, prípadne aj nad ne, uchvátia lyžiarske strediská, cez ktoré prechádza Veľká alpská cesta. V obci Val d‘Isére v oblasti L‘Espace Killy v údolí vo výške 1850 metrov nad morom, sa každoročne schádza výkvet lyžovania na pretekoch Svetového pohára. V oblasti je 103 vlekov a 129 zjazdoviek rôznej náročnosti, čo je pri klasickej zimnej týždňovej dovolenke „nezlyžovateľné“.

Ceny sú pre našinca neprimerane vysoké. Výhodnejšie, ako návštevy reštauácií, je asi pribalený liehový varič, instatné polievky a pravidelné zastávky na parkoviskách. Tých s lavičkami a stolíkmi je na Veľkej alpskej ceste veľmi málo, o záchodoch sa dá iba snívať, ale večera na skale pri ceste s pohľadom na vrcholy štítov osvietené zapadajúcim slnkom, má tiež svoje čaro.

Svetoznáme mestečko Chamonix je mierne mimo trasy, ale väčšina autoturistov sa aspoň na pár minút v ňom zastaví. Popri riečke Dranse de Morzine vedie cesta z Álp až k Ženevskému jazeru, kde sa po sedemsto kilometroch autoturista musí rozhodnúť - ísť ďalej po Veľkej alpskej ceste do Ženevy, alebo na východ do malebného švajčiarskeho Montreux. Väčšina sa rozhodne pre druhú verziu.

Montreux je ako konečná mototuristiky ideálnym miestom. Mestečko na brehu jazera ľadovcového pôvodu, ktoré je hlboké 310 metrov, ponúka množstvo atrakcií, okrem iného aj sochu bývalej superstar skupiny Queen Freddieho Mercuryho od britskej sochárky českého pôvodu, Ireny Sedleckej. Mercury je v Montreux nesmierne populárny aj roky po svojej smrti. Práve v tomto meste vznikla úplne náhodou jedna z jeho najpopulárnejších skladieb Under Pressure. Toto leto sochu dočasne uschovali, ale v súčasnosti by už mala byť znova na brehu jazera na novom zrekonštruovanom mieste.

RICHARD FILIPKO

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  3. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  4. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  5. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  6. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  7. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018
  9. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  10. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  1. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  2. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  3. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  4. Rekonštrukcia v zime? Prečo nie?
  5. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  6. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  7. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  8. Bezplatné rozšírenie do prehliadača
  9. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť.
  10. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  1. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 3 863
  2. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 3 615
  3. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 3 496
  4. Top First moment dovolenky na leto 2018 3 363
  5. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 2 936
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 2 739
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 2 483
  8. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 812
  9. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 1 733
  10. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 1 553