Len komunikácia a spolupráca dá v Slovenskom raji cykloturistom zelenú

S nápadom vypracovať projekt cyklotrás na Spiši prišiel Eli Fenechel z New Jersay, ktorý na Správe Slovenského raja v Spišskej Novej Vsi zastupuje americké mierové zbory.

Hlavným cieľom tohto projektu je naučiť komunikovať aj spolupracovať podnikateľov, samosprávu, ochranárov i verejnosť a prispieť tak rozvoju cestovného ruchu nie len na Spiši. Chceme ich na príklade cyklotrás naučiť, že nejde len o neustále budovanie nových chodníkov, značenia. Dôležité je, aby sa ľudia s rôznymi zámermi dokázali zjednotiť, dlhodobo sa sústrediť na jeden cieľ a dokázať ho ďalej rozvíjať, vysvetľuje stratégiu tejto myšlienky. Správa Národného parku Slovenský raj tento projekt podporuje. Mohlo by sa zdať, že ochranári podobné aktivity v mene prírody odmietajú. Opak je však pravdou. Od júla 2000 máme v kompetencii okrem územia Národného parku i územie okresov Levoča a Spišská Nová Ves. V tomto kontexte sa snažíme odbremeniť územie Národného parku od priveľkej návštevnosti a ponúknuť turistom okrem prírodných i kultúrno-historické atrakcie Spiša, dodáva krajinár Správy Národného parku Peter Olekšák. Boli vytipované trasy, ktoré po schválení ich dokumentácie nebudú v rozpore s ochranou prírody ani záujmami vlastníkov pozemkov. Vyberú ich veľmi citlivo, a len ak nebude dochádzať k rušeniu zveri, kolíziám s pešími turistami a nedisciplinovanosti cyklistov, stanú sa trvalou súčasťou tohto regiónu. Obaja zároveň zdôrazňujú, že ide o tímovú prácu. Do konca novembra má verejnosť možnosť v cykloobchodoch schématicky do prvotnej, ešte neoficiálnej mapy cyklotrás, načrtnúť a slovne opísať trasu, ktorá by v sieti chodníkov pre turistov na dvoch kolesách nemala chýbať. Okrem verejnej mienky tvoria organizačný tím tohto projektu aj Správa Národného parku, odbor regionálneho rozvoja na Okresnom úrade, zástupcovia cykloturistov a Združenie podnikateľov v cestovnom ruchu. Teda všetci, ktorí majú záujem manažovať turizmus a cykloturizmus na tomto území, vyratúva krajinár. Projekt je realizovaný ako postupný proces. Cieľom nie je vybudovať a označiť presne stanovený počet kilometrov. Projekt je v tejto počiatočnej fáze financovaný grantami zo zahraničných fondov PAN Park a World wide fund for nature. Eli Fenechel: Zatiaľ nevieme, koľoko kilometrov sa nám podarí zlegalizovať, preto sa nedá povedať, koľko peňazí bude projekt stáť. Veľa závisí od toho, ako budú majitelia pozemkov s nami spolupracovať. Nemáme prostriedky na to, aby sme im platili za prenájom. Dúfame, že nám dovolia na svojich územiach trasy viesť nie len v roku 2002, no i v budúcnosti a pochopia, že ak ich budú udržiavať i oni z toho budú profitovať. Majiteľom rekreačných zariadení sa teda na Spiši otvára ďalšia možnosť ako si zvýšiť tržby. Veď nikto na dovolenku nechodí preto, aby len sedel vo objednanej izbe. Čím pestrejší program turistom ponúkneme, tým, viac ich sem bude chodiť. Podľa P. Olekšáka je: vyznačnie samotných vybraných cyklotrás je už len finálnym dokončením celého projektu. Najväčším úskalím bude presvedčiť majiteľov pozemkov, zosúladiť pozemkový plán obcí s plánom cyklotrás, naše záujmy zladiť so záujmami lesníkov, poľovníkov, poľnohospodárov a celý projekt zlegalizovať. V súčasnosti nie je väčšina cyklotrás v Slovenskom raji a na Spiši legálne vysporiadaných. Musia prejsť územným rozhodnutím cez odbor životného prostredia na okresnom úrade a k tomu sú potrebné vyjadrenia všetkých už spomínaných dotknutých organizácií, orgánov, a vlastníkov.


Odhadnúť, kedy sa cylkotrasy stanú reálnou súčasťou Spiša si zatiaľ nikto netrúfa. Ťažko totiž povedať, kedy sa podarí získať všetky oficiálne povolenia. Značenie je zatiaľ naplánované na jar 2002.

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  4. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018
  9. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  3. Vianočný bázar chalaňov
  4. Vianočné mecheche 2017
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  7. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  8. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  9. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  10. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 27 677
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 6 881
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 3 797
  4. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 2 854
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 715
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 432
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 397
  8. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 319
  9. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 1 112
  10. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať 972