SME
Nedeľa, 22. máj, 2022 | Meniny má Júlia, Juliána

Len komunikácia a spolupráca dá v Slovenskom raji cykloturistom zelenú

S nápadom vypracovať projekt cyklotrás na Spiši prišiel Eli Fenechel z New Jersay, ktorý na Správe Slovenského raja v Spišskej Novej Vsi zastupuje americké mierové zbory.

Hlavným cieľom tohto projektu je naučiť komunikovať aj spolupracovať podnikateľov, samosprávu, ochranárov i verejnosť a prispieť tak rozvoju cestovného ruchu nie len na Spiši. Chceme ich na príklade cyklotrás naučiť, že nejde len o neustále budovanie nových chodníkov, značenia. Dôležité je, aby sa ľudia s rôznymi zámermi dokázali zjednotiť, dlhodobo sa sústrediť na jeden cieľ a dokázať ho ďalej rozvíjať, vysvetľuje stratégiu tejto myšlienky. Správa Národného parku Slovenský raj tento projekt podporuje. Mohlo by sa zdať, že ochranári podobné aktivity v mene prírody odmietajú. Opak je však pravdou. Od júla 2000 máme v kompetencii okrem územia Národného parku i územie okresov Levoča a Spišská Nová Ves. V tomto kontexte sa snažíme odbremeniť územie Národného parku od priveľkej návštevnosti a ponúknuť turistom okrem prírodných i kultúrno-historické atrakcie Spiša, dodáva krajinár Správy Národného parku Peter Olekšák. Boli vytipované trasy, ktoré po schválení ich dokumentácie nebudú v rozpore s ochranou prírody ani záujmami vlastníkov pozemkov. Vyberú ich veľmi citlivo, a len ak nebude dochádzať k rušeniu zveri, kolíziám s pešími turistami a nedisciplinovanosti cyklistov, stanú sa trvalou súčasťou tohto regiónu. Obaja zároveň zdôrazňujú, že ide o tímovú prácu. Do konca novembra má verejnosť možnosť v cykloobchodoch schématicky do prvotnej, ešte neoficiálnej mapy cyklotrás, načrtnúť a slovne opísať trasu, ktorá by v sieti chodníkov pre turistov na dvoch kolesách nemala chýbať. Okrem verejnej mienky tvoria organizačný tím tohto projektu aj Správa Národného parku, odbor regionálneho rozvoja na Okresnom úrade, zástupcovia cykloturistov a Združenie podnikateľov v cestovnom ruchu. Teda všetci, ktorí majú záujem manažovať turizmus a cykloturizmus na tomto území, vyratúva krajinár. Projekt je realizovaný ako postupný proces. Cieľom nie je vybudovať a označiť presne stanovený počet kilometrov. Projekt je v tejto počiatočnej fáze financovaný grantami zo zahraničných fondov PAN Park a World wide fund for nature. Eli Fenechel: Zatiaľ nevieme, koľoko kilometrov sa nám podarí zlegalizovať, preto sa nedá povedať, koľko peňazí bude projekt stáť. Veľa závisí od toho, ako budú majitelia pozemkov s nami spolupracovať. Nemáme prostriedky na to, aby sme im platili za prenájom. Dúfame, že nám dovolia na svojich územiach trasy viesť nie len v roku 2002, no i v budúcnosti a pochopia, že ak ich budú udržiavať i oni z toho budú profitovať. Majiteľom rekreačných zariadení sa teda na Spiši otvára ďalšia možnosť ako si zvýšiť tržby. Veď nikto na dovolenku nechodí preto, aby len sedel vo objednanej izbe. Čím pestrejší program turistom ponúkneme, tým, viac ich sem bude chodiť. Podľa P. Olekšáka je: vyznačnie samotných vybraných cyklotrás je už len finálnym dokončením celého projektu. Najväčším úskalím bude presvedčiť majiteľov pozemkov, zosúladiť pozemkový plán obcí s plánom cyklotrás, naše záujmy zladiť so záujmami lesníkov, poľovníkov, poľnohospodárov a celý projekt zlegalizovať. V súčasnosti nie je väčšina cyklotrás v Slovenskom raji a na Spiši legálne vysporiadaných. Musia prejsť územným rozhodnutím cez odbor životného prostredia na okresnom úrade a k tomu sú potrebné vyjadrenia všetkých už spomínaných dotknutých organizácií, orgánov, a vlastníkov.

SkryťVypnúť reklamu


Odhadnúť, kedy sa cylkotrasy stanú reálnou súčasťou Spiša si zatiaľ nikto netrúfa. Ťažko totiž povedať, kedy sa podarí získať všetky oficiálne povolenia. Značenie je zatiaľ naplánované na jar 2002.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  2. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  3. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  4. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  5. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  6. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  7. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  8. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  1. Prečo potrebujeme udržateľné riešenia v oblasti mobility?
  2. Gestačný diabetes mellitus
  3. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  4. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  5. Do finále McDonald´s Cupu sa prebojovalo mužstvo z Víťaza
  6. Garmin vyrobil cykloradar Varia RCT715 s bezpečnostnou kamerou
  7. Obľúbená pracovná agentúra Work Service nezmizla
  8. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov. Už zajtra
  1. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 6 619
  2. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 4 436
  3. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 4 071
  4. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 3 595
  5. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami 1 984
  6. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 412
  7. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im 1 263
  8. McDonald´s Cup pozná víťazný tím z Košického kraja 1 005
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Iveta Bakitová: Tarragona a ešte pár cestovateľských tipov na Costa Dorada v Španielsku
  2. Daniel Schikor: Jordánsko - v hlavnom meste
  3. Iveta Bakitová: Veľká Noc v Španielsku - dnes neplánovane o Salvadore Dalím
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)
  5. Aleš Tvrdý: Juhoafrická Republika a jej poklad
  6. Lubo Repka: Cartagena – karibská časť Kolumbie
  7. Natália Šepitková: V Dánsku sa nešibe ani neoblieva. Aké majú veľkonočné zvyky?
  8. Peter Krivda Soliwarski: Túlačky XCIII - Kostol sv. Jána Krstiteľa, Pominovec
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 11 428
  2. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 11 216
  3. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 9 769
  4. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 5 052
  5. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 3 915
  6. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 3 859
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 3 095
  8. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 1 584
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  2. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  4. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  5. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  6. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  7. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  8. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
SkryťZatvoriť reklamu