Len komunikácia a spolupráca dá v Slovenskom raji cykloturistom zelenú

S nápadom vypracovať projekt cyklotrás na Spiši prišiel Eli Fenechel z New Jersay, ktorý na Správe Slovenského raja v Spišskej Novej Vsi zastupuje americké mierové zbory.

Hlavným cieľom tohto projektu je naučiť komunikovať aj spolupracovať podnikateľov, samosprávu, ochranárov i verejnosť a prispieť tak rozvoju cestovného ruchu nie len na Spiši. Chceme ich na príklade cyklotrás naučiť, že nejde len o neustále budovanie nových chodníkov, značenia. Dôležité je, aby sa ľudia s rôznymi zámermi dokázali zjednotiť, dlhodobo sa sústrediť na jeden cieľ a dokázať ho ďalej rozvíjať, vysvetľuje stratégiu tejto myšlienky. Správa Národného parku Slovenský raj tento projekt podporuje. Mohlo by sa zdať, že ochranári podobné aktivity v mene prírody odmietajú. Opak je však pravdou. Od júla 2000 máme v kompetencii okrem územia Národného parku i územie okresov Levoča a Spišská Nová Ves. V tomto kontexte sa snažíme odbremeniť územie Národného parku od priveľkej návštevnosti a ponúknuť turistom okrem prírodných i kultúrno-historické atrakcie Spiša, dodáva krajinár Správy Národného parku Peter Olekšák. Boli vytipované trasy, ktoré po schválení ich dokumentácie nebudú v rozpore s ochranou prírody ani záujmami vlastníkov pozemkov. Vyberú ich veľmi citlivo, a len ak nebude dochádzať k rušeniu zveri, kolíziám s pešími turistami a nedisciplinovanosti cyklistov, stanú sa trvalou súčasťou tohto regiónu. Obaja zároveň zdôrazňujú, že ide o tímovú prácu. Do konca novembra má verejnosť možnosť v cykloobchodoch schématicky do prvotnej, ešte neoficiálnej mapy cyklotrás, načrtnúť a slovne opísať trasu, ktorá by v sieti chodníkov pre turistov na dvoch kolesách nemala chýbať. Okrem verejnej mienky tvoria organizačný tím tohto projektu aj Správa Národného parku, odbor regionálneho rozvoja na Okresnom úrade, zástupcovia cykloturistov a Združenie podnikateľov v cestovnom ruchu. Teda všetci, ktorí majú záujem manažovať turizmus a cykloturizmus na tomto území, vyratúva krajinár. Projekt je realizovaný ako postupný proces. Cieľom nie je vybudovať a označiť presne stanovený počet kilometrov. Projekt je v tejto počiatočnej fáze financovaný grantami zo zahraničných fondov PAN Park a World wide fund for nature. Eli Fenechel: Zatiaľ nevieme, koľoko kilometrov sa nám podarí zlegalizovať, preto sa nedá povedať, koľko peňazí bude projekt stáť. Veľa závisí od toho, ako budú majitelia pozemkov s nami spolupracovať. Nemáme prostriedky na to, aby sme im platili za prenájom. Dúfame, že nám dovolia na svojich územiach trasy viesť nie len v roku 2002, no i v budúcnosti a pochopia, že ak ich budú udržiavať i oni z toho budú profitovať. Majiteľom rekreačných zariadení sa teda na Spiši otvára ďalšia možnosť ako si zvýšiť tržby. Veď nikto na dovolenku nechodí preto, aby len sedel vo objednanej izbe. Čím pestrejší program turistom ponúkneme, tým, viac ich sem bude chodiť. Podľa P. Olekšáka je: vyznačnie samotných vybraných cyklotrás je už len finálnym dokončením celého projektu. Najväčším úskalím bude presvedčiť majiteľov pozemkov, zosúladiť pozemkový plán obcí s plánom cyklotrás, naše záujmy zladiť so záujmami lesníkov, poľovníkov, poľnohospodárov a celý projekt zlegalizovať. V súčasnosti nie je väčšina cyklotrás v Slovenskom raji a na Spiši legálne vysporiadaných. Musia prejsť územným rozhodnutím cez odbor životného prostredia na okresnom úrade a k tomu sú potrebné vyjadrenia všetkých už spomínaných dotknutých organizácií, orgánov, a vlastníkov.


Odhadnúť, kedy sa cylkotrasy stanú reálnou súčasťou Spiša si zatiaľ nikto netrúfa. Ťažko totiž povedať, kedy sa podarí získať všetky oficiálne povolenia. Značenie je zatiaľ naplánované na jar 2002.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci sa pripravujú o stovky až tisícky eur
  2. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád
  3. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre
  4. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  5. Objavte novinku s duálnym účinkom proti starnutiu pleti
  6. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia
  7. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne
  8. Volkswagen radí: ako svietiť a čo s hmlovkami?
  9. Nákupná cena dlhopisov bude čoskoro najnižšia v roku
  10. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME
  1. Move in immediately, if you feel like it
  2. Predaj poistenia motorových vozidiel cez web rastie a bude rásť
  3. Slováci sa pripravujú o stovky až tisícky eur
  4. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  5. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre
  6. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád
  7. Objavte novinku s duálnym účinkom proti starnutiu pleti
  8. V bratislavskom Poluse vystrájali čerti :-)
  9. Pred Auparkom vystúpi Veronika Rabada, chýbať nebude ani Mikuláš
  10. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia
  1. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME 20 530
  2. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia 14 185
  3. Takto vyzerá miesto, odkiaľ k nám putuje slovenské hovädzie 14 104
  4. Prehrieva sa vám mobil? Môžete prísť o peniaze 11 371
  5. Kramáre prešli zmenami. Detským pacientom viac chutí jesť 9 582
  6. Na školách potrebujeme kontroverznejšie témy. Byť ticho nepomáha 8 721
  7. Liek na obezitu v reklamách nenájdete 6 536
  8. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre 6 162
  9. Slováci sa pripravujú o stovky až tisícky eur 5 158
  10. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne 5 146