Len komunikácia a spolupráca dá v Slovenskom raji cykloturistom zelenú

S nápadom vypracovať projekt cyklotrás na Spiši prišiel Eli Fenechel z New Jersay, ktorý na Správe Slovenského raja v Spišskej Novej Vsi zastupuje americké mierové zbory.

Hlavným cieľom tohto projektu je naučiť komunikovať aj spolupracovať podnikateľov, samosprávu, ochranárov i verejnosť a prispieť tak rozvoju cestovného ruchu nie len na Spiši. Chceme ich na príklade cyklotrás naučiť, že nejde len o neustále budovanie nových chodníkov, značenia. Dôležité je, aby sa ľudia s rôznymi zámermi dokázali zjednotiť, dlhodobo sa sústrediť na jeden cieľ a dokázať ho ďalej rozvíjať, vysvetľuje stratégiu tejto myšlienky. Správa Národného parku Slovenský raj tento projekt podporuje. Mohlo by sa zdať, že ochranári podobné aktivity v mene prírody odmietajú. Opak je však pravdou. Od júla 2000 máme v kompetencii okrem územia Národného parku i územie okresov Levoča a Spišská Nová Ves. V tomto kontexte sa snažíme odbremeniť územie Národného parku od priveľkej návštevnosti a ponúknuť turistom okrem prírodných i kultúrno-historické atrakcie Spiša, dodáva krajinár Správy Národného parku Peter Olekšák. Boli vytipované trasy, ktoré po schválení ich dokumentácie nebudú v rozpore s ochranou prírody ani záujmami vlastníkov pozemkov. Vyberú ich veľmi citlivo, a len ak nebude dochádzať k rušeniu zveri, kolíziám s pešími turistami a nedisciplinovanosti cyklistov, stanú sa trvalou súčasťou tohto regiónu. Obaja zároveň zdôrazňujú, že ide o tímovú prácu. Do konca novembra má verejnosť možnosť v cykloobchodoch schématicky do prvotnej, ešte neoficiálnej mapy cyklotrás, načrtnúť a slovne opísať trasu, ktorá by v sieti chodníkov pre turistov na dvoch kolesách nemala chýbať. Okrem verejnej mienky tvoria organizačný tím tohto projektu aj Správa Národného parku, odbor regionálneho rozvoja na Okresnom úrade, zástupcovia cykloturistov a Združenie podnikateľov v cestovnom ruchu. Teda všetci, ktorí majú záujem manažovať turizmus a cykloturizmus na tomto území, vyratúva krajinár. Projekt je realizovaný ako postupný proces. Cieľom nie je vybudovať a označiť presne stanovený počet kilometrov. Projekt je v tejto počiatočnej fáze financovaný grantami zo zahraničných fondov PAN Park a World wide fund for nature. Eli Fenechel: Zatiaľ nevieme, koľoko kilometrov sa nám podarí zlegalizovať, preto sa nedá povedať, koľko peňazí bude projekt stáť. Veľa závisí od toho, ako budú majitelia pozemkov s nami spolupracovať. Nemáme prostriedky na to, aby sme im platili za prenájom. Dúfame, že nám dovolia na svojich územiach trasy viesť nie len v roku 2002, no i v budúcnosti a pochopia, že ak ich budú udržiavať i oni z toho budú profitovať. Majiteľom rekreačných zariadení sa teda na Spiši otvára ďalšia možnosť ako si zvýšiť tržby. Veď nikto na dovolenku nechodí preto, aby len sedel vo objednanej izbe. Čím pestrejší program turistom ponúkneme, tým, viac ich sem bude chodiť. Podľa P. Olekšáka je: vyznačnie samotných vybraných cyklotrás je už len finálnym dokončením celého projektu. Najväčším úskalím bude presvedčiť majiteľov pozemkov, zosúladiť pozemkový plán obcí s plánom cyklotrás, naše záujmy zladiť so záujmami lesníkov, poľovníkov, poľnohospodárov a celý projekt zlegalizovať. V súčasnosti nie je väčšina cyklotrás v Slovenskom raji a na Spiši legálne vysporiadaných. Musia prejsť územným rozhodnutím cez odbor životného prostredia na okresnom úrade a k tomu sú potrebné vyjadrenia všetkých už spomínaných dotknutých organizácií, orgánov, a vlastníkov.


Odhadnúť, kedy sa cylkotrasy stanú reálnou súčasťou Spiša si zatiaľ nikto netrúfa. Ťažko totiž povedať, kedy sa podarí získať všetky oficiálne povolenia. Značenie je zatiaľ naplánované na jar 2002.

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. NBS od leta opäť sprísňuje hypotéky. Viete čo vás čaká?
  2. Atos a Google Cloud nadviazali globálne partnerstvo
  3. Plynové kondenzačné kotly IMMERGAS „šité na mieru“
  4. Devätnásť destinácií, ktoré sú pre Slovákov TOP na leto 2018
  5. Miriam o dobrovoľníctve v Afrike: „Bola to životná skúsenosť.“
  6. Košice majú svoju prvú Kozlovnu s najdlhším výčapom
  7. V špeciálnom kole sú vyčlenené 4 milióny € pre kotly a čerpadlá
  8. Adlerova - dobré miesto pre rodinu na Furči sa už stavia
  9. Aj staršie životné poistenie môže mať nové výhody
  10. 7 miest, kde ešte stále môžete zažiť cisárske Rakúsko
  1. Devätnásť destinácií, ktoré sú pre Slovákov TOP na leto 2018
  2. Miriam o dobrovoľníctve v Afrike: „Bola to životná skúsenosť.“
  3. Atos a Google Cloud nadviazali globálne partnerstvo
  4. Košice majú svoju prvú Kozlovnu s najdlhším výčapom
  5. Plynové kondenzačné kotly IMMERGAS „šité na mieru“
  6. V špeciálnom kole sú vyčlenené 4 milióny € pre kotly a čerpadlá
  7. NBS od leta opäť sprísňuje hypotéky. Viete čo vás čaká?
  8. Adlerova - dobré miesto pre rodinu na Furči sa už stavia
  9. Naše finančné družstvo zveľaďuje svoje aktíva
  10. Obchodník roka: Najvyššie ocenenie si piatykrát odnáša Martinus
  1. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike 22 693
  2. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť 17 436
  3. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 13 958
  4. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 11 673
  5. 7 miest, kde ešte stále môžete zažiť cisárske Rakúsko 7 724
  6. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov 5 235
  7. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 5 103
  8. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 3 940
  9. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú 3 510
  10. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien 3 310