SME
Piatok, 27. máj, 2022 | Meniny má Iveta

Chronológia vývoja krízy leteckej dopravy v Európe od 11. septembra

Londýn 6. novembra (TASR) - Nasleduje prehľad vo vývoji krízy európskeho leteckého sektora od teroristických útokov z 11. septembra podľa informácií ...

Londýn 6. novembra (TASR) - Nasleduje prehľad vo vývoji krízy európskeho leteckého sektora od teroristických útokov z 11. septembra podľa informácií agentúry Reuters.

12. september - Škandinávska spoločnosť SAS oznamuje, že celoročný zisk pred zdanením bude minimálne o 25% pod minuloročným a ako dôvod uvádza slabé vyhliadky pre služobné cesty.

19. september - Nemecká Lufthansa AG vydáva druhé výsledkové varovanie v tomto roku a uvádza, že viac nie je schopná splniť svoje tohtoročné ciele výsledkov a upravuje prognózy.

SkryťVypnúť reklamu

Lufthansa v auguste zopakovala predchádzajúcu tohtoročnú prognózu prevádzkového zisku v rozsahu 700 až 750 miliónov EUR (650 až 695 miliónov USD), no zdôraznila, že skutočné výsledky budú závisieť od zotavenia dopravy vo 4. štvrťroku.

- Najväčší svetový výrobca lietadiel Boeing Co. v dôsledku očakávaného prudkého poklesu objednávok oznamuje prepustenie 20 000 až 30 000 zamestnancov, čo zodpovedá 15% pracovnej sily. Celkový počet miest stratených v leteckom priemysle od teroristických útokov tak dosahuje približne 51 000.

- Aténsky súd vyhlasuje štrajk v gréckej národnej leteckej spoločnosti Olympic Airways za nelegálny a zastavuje tak antiprivatizačný protest, ktorý mal "uzemniť" všetky lety.

20. september - Swissair zvažuje dodatočné znižovanie nákladov, keďže útoky v USA spôsobili zrušenie alebo presmerovanie všetkých letov a priniesli stratu príjmov vo výške 65 miliónov švajčiarskych frankov (CHF).

SkryťVypnúť reklamu

23. september - Švajčiarska vláda oznamuje vytvorenie štátno-súkromnej pracovnej skupiny zo zástupcov Swissairu, bánk, politikov a ďalších významných švajčiarskych spoločností, ktorá má vypracovať plán rekapitalizácie skupiny Swissair.

24. september - Swissair plánuje fúziu zvyškov zo svojej leteckej spoločnosti s nezávisle kótovaným Crossairom a jeho šéfa Andreho Doseho vymenúva za prezidenta novej spoločnosti Swiss Air Lines. Dcérska spoločnosť Swissair Group - Gate Gourmet - ruší 3 000 pracovných miest.

30. september - Swissair oznamuje, že v dôsledku útokov na USA zaznamená v tomto a budúcom roku náklady vo výške niekoľkých miliárd švajčiarskych frankov.

1. október - Swissair na základe dohody s UBS a Credit Suisse (CS) o financovaní v hodnote 1,36 miliardy CHF odovzdáva väčšinu svojich letových operácií Crossairu. Skupina žiada o súdnu ochranu ostatných spoločností pred veriteľmi, ruší približne tretinu pracovných miest a štvrtinu diaľkových letov.

SkryťVypnúť reklamu

2. október - Swissair získava 258,8 milióna CHF na predaj jeho 70,4-% podielu v Crossair obom bankám (UBS a CS), keďže nedostatok dostupných financií uzemňuje celý jeho letový park. Odborové organizácie sa obávajú zrušenia až 10 000 pracovných miest a plánujú protestné akcie.

- Belgicko zúfalo hľadá možnosti záchrany leteckej spoločnosti Sabena, keďže Swissair ako jeden z jej vlastníkov odmieta poskytnúť hotovostnú injekciu.

3. október - Švajčiarska vláda sľubuje 450 miliónov CHF pre Swissair, aby umožnila obnovenie premávky jeho lietadiel, aspoň do konca mesiaca. Swissair uvádza, že prepravu v obmedzenom rozsahu obnoví 4. októbra.

- Sabena žiada súd o ochranu pred veriteľmi.

5. október - Swissair Group a niekoľké dcérske spoločnosti získavajú súdnu ochranu pred veriteľmi.

SkryťVypnúť reklamu

8. október - Swissair Group plánuje znížiť pracovnú silu o 12%.

10. október - Európska komisia (EK) uvádza, že členské štáty môžu poskytnúť pomoc leteckým spoločnostiam len v takom rozsahu, ktorý im pomôže zvládnuť okamžité a priame dôsledky útokov na USA. Upozorňuje, že vlády nemôžu použiť túto krízu ako ospravedlnenie pre záchranu krachujúcich aerolínií.

- Postoj Európskej únie (EÚ) predstavuje problém pre írsku štátnu spoločnosť Aer Lingus, ktorá žiada presne taký druh vládnej podpory, aký EK vylúčila. Aer Lingus informuje svojich 6 300 stálych zamestnancov, že zvažuje zrušenie 2 500 pracovných miest.

- UBS uvádza, že rekapitalizácia Crossairu, ktorá by mu umožnila prevziať operácie Swissairu, bude vyžadovať nový kapitál vo výške niekoľko sto miliónov švajčiarskych frankov.

SkryťVypnúť reklamu

12. október - Španielsko schvaľuje predaj Aerolineas Argentinas španielskej skupine, čím sa zbavuje problémovej leteckej spoločnosti, ktorá zaťažovala štátne financie a niekedy aj vzťahy s Argentínou.

14. október - Crossair mieni dodržať plánované prevzatie 52 lietadiel Swissairu, no uvádza, že až do apríla 2002 nebude schopný prevádzkovať 16 diaľkových letov. Swissair tak musí zabezpečiť tieto lety za cenu približne miliardy švajčiarskych frankov.

17. október - Švajčiarska vláda je pripravená financovať časť záchrany pre letecký sektor krajiny, žiada však súkromné spoločnosti o účasť.

22. október - Švajčiarska vláda oznamuje, že pre Swissair zabezpečí premosťovací úver vo výške miliardy frankov, ktorý mu umožní udržať obmedzený letový plán pred tým, ako väčšinu letových operácií prevezme Crossair.

SkryťVypnúť reklamu

Štát taktiež prevezme 20% v Crossair tým, že prispeje sumou 600 miliónov CHF do navýšenia jeho kapitálu. Niektoré švajčiarske kantóny budú mať v novom Crossair ďalších 18%. Súkromné podniky budú do novej spoločnosti investovať celkovo 1,7 miliardy CHF, vrátane 350 miliónov CHF, sľúbených bankami UBS a CS.

29. október - Grécky minister dopravy a spojov Christos Verelis očakáva, že rozhodnutie o predaji väčšinového podielu v Olympic Airways padne okolo 15. novembra.

5. november - Podľa nemenovaných zdrojov zadĺžená belgická Sabena plánuje o dva dni prerušiť lety.

6. november - Zamestnanci Sabeny protestujú kvôli hroziacemu bankrotu, odmietajú kontroly pri vstupe do lietadiel a spôsobia "stroskotanie" stoviek cestujúcich.

SkryťVypnúť reklamu

Niekoľko hodín pred zasadnutím správnej rady, ktoré pravdepodobne rozhodne o likvidácii spoločnosti, premiér Guy Verhofstadt zvoláva krízové rokovanie s predstaviteľmi odborov o spôsobe kompenzácie väčšiny z 12 000 zamestnancov, ktorí s najväčšou pravdepodobnosťou prídu o prácu.

(1 CHF = 29,515 SKK, 1 USD = 48,401 SKK)

* 1 sov

* * *

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kali, Tina, Yael i Spievankovo vandrujú po slovenských vodách
  2. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete?
  3. Odliv mozgov pokračuje. Ako dostať mladých domov?
  4. Kúpele sú liečivý celok, Thermia jeho kráľovná!
  5. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu
  6. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných
  7. Slovenských tridsiatnikov láka zakladanie fondov
  8. Bratislavský realitný trh oživí GALVANIA rezidencie
  1. Darček na Deň detí? Repasovaný telefón môže byť skvelou voľbou
  2. Zdravé zateplenie za jeden deň: čo neviete o fúkanej izolácii
  3. Wüstenrot minulý rok úspešne naštartoval nový obchodný model
  4. Dve zľavy na jedného: Toto predĺženie v PLANEO je vaša šanca!
  5. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete?
  6. Kali, Tina, Yael i Spievankovo vandrujú po slovenských vodách
  7. Pozor na úrazy na trampolíne, najčastejšie sú poranenia končatín
  8. Prvé slovenské diela vo forme NFT sprístupňuje 365.bank
  1. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných 13 641
  2. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu 6 083
  3. Odliv mozgov pokračuje. Ako dostať mladých domov? 5 365
  4. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 3 684
  5. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete? 3 003
  6. Ako umocniť svoju lásku k Chorvátsku? Vlastným apartmánom! 1 998
  7. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami 1 683
  8. Zodpovedné nakupovanie chráni biodiverzitu pre budúce generácie 1 301
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách
  2. Daniel Schikor: Jordánsko - v hlavnom meste
  3. Iveta Bakitová: Veľká Noc v Španielsku - dnes neplánovane o Salvadore Dalím
  4. Iveta Bakitová: Tarragona a ešte pár cestovateľských tipov na Costa Dorada v Španielsku
  5. Lubo Repka: Cartagena – karibská časť Kolumbie
  6. Natália Šepitková: V Dánsku sa nešibe ani neoblieva. Aké majú veľkonočné zvyky?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)
  8. Aleš Tvrdý: Juhoafrická Republika a jej poklad
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť III) 9 256
  2. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 5 518
  3. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách 4 747
  4. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa 4 066
  5. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 2 941
  6. Ján Valchár: Bitka pri Cušime, Admirál Kuznecov alebo dve frašky ruskej flotily 2 915
  7. Slovenské národné stredisko pre ľudské práva: Kam až zájdu návrhy na obmedzovanie prístupu k interrupciám? 2 880
  8. Věra Tepličková: Náš minister Kim ide ako pílka... 1 737
  1. Lívia Hlavačková: Je Ajurvéda naozaj taká prastará, ako vravia?
  2. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  3. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  5. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  6. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  8. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
SkryťZatvoriť reklamu