Autoškoly hovoria o zvýšení cien

BRATISLAVA - Časť majiteľov autoškôl varuje, že ceny za ich služby môžu výrazne vzrásť. Odporcovia zákona o autoškolách, ktorý pripravilo ministerstvo dopravy, sú presvedčení, že zákon si vylobovali majitelia veľkých autoškôl, ktorí sa chcú zbaviť konkur


Majitelia malých autoškôl z celého Slovenska v sobotu protestovali v Žiline proti pripravovanému návrhu zákona o autoškolách. Vyčítajú mu, že preferuje veľké autoškoly a malé zlikviduje. FOTO TASR - PAVOL ĎURČO



BRATISLAVA - Časť majiteľov autoškôl varuje, že ceny za ich služby môžu výrazne vzrásť. Odporcovia zákona o autoškolách, ktorý pripravilo ministerstvo dopravy, sú presvedčení, že zákon si vylobovali majitelia veľkých autoškôl, ktorí sa chcú zbaviť konkurencie malých firiem.

"Obsahom návrhu zákona je zvýšenie finančnej náročnosti v podnikaní autoškôl, nič viac," tvrdí Andrej Budaj, majiteľ jednej z menších autoškôl a predseda Združenia autoškôl. Cena jedného kurzu na vodičský preukaz skupiny B je v jeho firme teraz necelých 9-tisíc korún. Predpokladá, že po zmene zákona by sa mohla vyšplhať až na dvojnásobok.

Každá autoškola bude podľa návrhu musieť mať vlastný trenažér a vlastné priestory - učebne i autocvičisko. Nebude ich môcť využívať na žiadnu inú činnosť, len na prípravu žiakov. Nehnuteľnosti si bude môcť aj prenajať, ale malé autoškoly sa sťažujú, že zákon túto možnosť sťaží a majitelia nebudú ochotní svoje priestory za daných podmienok prenajímať.

Obavy nemajú všetci vlastníci autoškôl. Ján Ďuriník z Trnavy tvrdí, že zvyšovanie cien je iba strašením. Svoju firmu označil za stredne veľkú, kurzy poskytne asi 400 ľuďom ročne. "Zákon vyzerá tak, že kričia tí, ktorým stúpia na palec," vraví. Cena kurzu je u neho 12-tisíc korún. Konkurencia v meste je aj o 3 tisícky lacnejšia, čo si podľa neho niekde musí vykompenzovať. "Im sa do toho nechce investovať. Vidia za tým iba zisk." Vraj sa potom stáva, že žiaci odídu z kurzov nepripravení.

Budaj takéto argumenty odmieta. Tvrdí, že najstaršie auto, ktoré používa, má iba dva roky. "Kvalita výcviku sa nezmení tým, že si kúpim priestory," povedal.

Aj Štefan Sebechlebský z Čadce je presvedčený, že za zmenami sú veľké firmy, ktoré chcú zdvihnúť ceny. "Každý sa bojí, že bude musieť končiť," hovorí o pocitoch majiteľov autoškôl z Čadce. Sám takto podniká už 14 rokov. "Dodnes nemám vlastné priestory, lebo nezdieram ľudí a robím to za normálne ceny." Ak by sa mali do ceny kurzov premietnuť všetky navrhované náklady, mohli by stáť až 20-tisíc korún.

Ministerstvo dopravy chce o zákone informovať až tento týždeň.

(rp)

Trenažér pomôže najmä úplným začiatočníkom

Aj dnes musí časť výcviku záujemcov o vodičský preukaz prebiehať na trenažéri, autoškola môže využívať prenajatý. Ján Ďuriník, šéf autoškoly z Trnavy, tvrdí, že to niektoré firmy zneužívali. V ponuke síce službu mali, v praxi však trenažér nevyužívali a klientom žiadnu náhradu neponúkli. "Robilo sa v tom dosť podvodov."

Trenažér považuje za veľmi užitočný. Ak žiak pred kurzom nikdy nesedel v aute, boli prvé jazdy bez trenažéra trápením. "Nevedel, čo je to spojka a ako ju podržať," tvrdí. Dnes je to vraj už lepšie a má to aj ekonomický prínos. "Žiak neničí auto. Už keď do neho ide, vie, čo sa od neho očakáva," povedal.

Štefan Sebechlebský z Čadce hovorí, že trenažér má význam asi u 30 percent klientov, ktorí za volantom nikdy nesedeli. Ostatným podľa neho nemá čo ponúknuť. "Aj tak sa mi tam nudia," hovorí Sebechlebský.

Nový elektronický trenažér, ktorý podľa návrhu zákona budú musieť mať všetky autoškoly, stojí od 300- do 900-tisíc korún. Výhodou drahších a kvalitnejších je, že sa na nich dá odjazdiť väčší počet hodín. Najkvalitnejšie dokážu simulovať i jazdu v meste - vyplnia teda až 20 percent vyučovacieho času. (rp)

Čo bude musieť splniť záujemca o prevádzkovanie autoškoly

  • požiadavky odbornej spôsobilosti,
  • mať inštruktorský preukaz a vodičský preukaz skupiny potrebnej na vykonávanie kurzu,
  • byť finančne spoľahlivý,
  • zamestnávať osoby s inštruktorským preukazom a vodičským preukazom,
  • mať požadovanú technickú základňu (učebne a vlastné autocvičisko, výcvikové vozidlá, trenažér, učebné pomôcky).


Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. Už aj seniori presadajú do SUV
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  7. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  8. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  9. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 25 652
  2. Ako sme jazdili v socializme 2 786
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 645
  4. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 565
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 295
  6. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 115
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 983
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 896
  9. Zo stredomorskej stravy sa nepriberá 853
  10. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 837