SME
Streda, 20. január, 2021 | Meniny má DaliborKrížovkyKrížovky

Vraky skladujeme na uliciach

KOŠICE - Každý rok vyradia na Slovensku z evidencie približne 35- až 40-tisíc automobilov. Väčšina z nich by mala podľa zákona skončiť v certifikovaných firmách, kde dokážu vraky, ktoré patria do kategórie nebezpečného odpadu, odborne zlikvidovať.


Podľa smernice Európskeho parlamentu môžu autovraky likvidovať len autorizované firmy. Vrakoviskám, ktoré podobne ako tie na snímke nespĺňajú prísne kritériá na ochranu životného prostredia, odzvonilo.



FOTO PRE SME - JUDITA ČERMÁKOVÁ



Skutočnosť je však iná. Staré autá bez značiek hyzdia ulice miest a obcí, v lepšom prípade sú na vrakoviskách. Len v Prešovskom kraji by bolo treba zlikvidovať podľa odhadu 1300 vrakov, v Košickom kraji viac ako 2500. Podľa údajov z Mestskej polície v Košiciach bolo vlani na verejných priestranstvách odstavených 194 vozidiel bez poznávacej značky, ďalších 89 síce značky má, ale vykazujú znaky vraku.

V súčasnosti sú na Slovensku štyri autorizované firmy, z toho dve v Košickom a Prešovskom kraji, ktoré sú schopné komplexne likvidovať a recyklovať autovraky. Ich kapacita je okolo 12 000 automobilov za rok. Ani tá nie je využitá.

"Legislatíva a podmienky na likvidáciu autovrakov sú vytvorené, v praxi to však nefunguje. Problém vidíme predovšetkým v nedostatočnej komunikácii medzi dopravnými inšpektorátmi, mestskými políciami a úradmi životného prostredia. Nefunguje kontrola majiteľov, ktorí automobil odhlásia z evidencie, ale nesplnia zákonom predpísanú povinnosť na jeho likvidáciu," povedala včera v Košiciach riaditeľka sekretariátu Združenia automobilového priemyslu SR Mária Nováková.

Ako povedal Peter Nagy z Magistrátu mesta Košice, mestská polícia musí v prvom rade chrániť majetkové práva občanov. "Mesto nemá právo označiť vrak za odpad," oponoval.

Podľa riaditeľky košickej spoločnosti Fe-Markt Márie Bendíkovej za tri mesiace existencie zlikvidovali len 68 automobilov vyradených z evidencie, pritom denná kapacita linky v Turni nad Bodvou je 15 vozidiel. Ďalšia linka, ktorá dokáže spracovať denne 24 áut a za rok až 6000 vrakov, je v Hanušovciach nad Topľou.

"Pri odhlasovaní auta má jeho majiteľ zo zákona dve možnosti. Buď predloží okresnému dopravnému inšpektorátu potvrdenie, že vozidlo odovzdal na spracovanie, alebo čestné vyhlásenie, že si ho necháva. Kópiu by mal zaslať aj na príslušný obvodný úrad životného prostredia, ktorý by mal mať prehľad, kde sa auto nachádza. Žiaľ, stáva sa to len výnimočne, vozidlá ostávajú na parkoviskách a sú v podstate nekontrolovateľné," uviedla Bendíková.

Zatiaľ čo v zahraničí, napríklad v Nemecku, zaplatí majiteľ auta za jeho likvidáciu 500 eur, na Slovensku dostane 1000 Sk. "Majiteľ si hradí akurát náklady na prepravu, čo z Košíc do Turne stojí približne 400 korún. Odpadajú mu starosti, čo s vrakom, a vyhne sa aj prípadným sankciám," dodáva Bendíková.

MIKULÁŠ JESENSKÝ

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  9. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  10. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  4. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  5. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  6. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  9. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  10. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 28 912
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 26 220
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 785
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 731
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 237
  6. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 890
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 457
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 356
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 290
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 5 113
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu