SME
Piatok, 19. august, 2022 | Meniny má Lýdia

Vraky skladujeme na uliciach

KOŠICE - Každý rok vyradia na Slovensku z evidencie približne 35- až 40-tisíc automobilov. Väčšina z nich by mala podľa zákona skončiť v certifikovaných firmách, kde dokážu vraky, ktoré patria do kategórie nebezpečného odpadu, odborne zlikvidovať.


Podľa smernice Európskeho parlamentu môžu autovraky likvidovať len autorizované firmy. Vrakoviskám, ktoré podobne ako tie na snímke nespĺňajú prísne kritériá na ochranu životného prostredia, odzvonilo.



FOTO PRE SME - JUDITA ČERMÁKOVÁ



Skutočnosť je však iná. Staré autá bez značiek hyzdia ulice miest a obcí, v lepšom prípade sú na vrakoviskách. Len v Prešovskom kraji by bolo treba zlikvidovať podľa odhadu 1300 vrakov, v Košickom kraji viac ako 2500. Podľa údajov z Mestskej polície v Košiciach bolo vlani na verejných priestranstvách odstavených 194 vozidiel bez poznávacej značky, ďalších 89 síce značky má, ale vykazujú znaky vraku.

V súčasnosti sú na Slovensku štyri autorizované firmy, z toho dve v Košickom a Prešovskom kraji, ktoré sú schopné komplexne likvidovať a recyklovať autovraky. Ich kapacita je okolo 12 000 automobilov za rok. Ani tá nie je využitá.

"Legislatíva a podmienky na likvidáciu autovrakov sú vytvorené, v praxi to však nefunguje. Problém vidíme predovšetkým v nedostatočnej komunikácii medzi dopravnými inšpektorátmi, mestskými políciami a úradmi životného prostredia. Nefunguje kontrola majiteľov, ktorí automobil odhlásia z evidencie, ale nesplnia zákonom predpísanú povinnosť na jeho likvidáciu," povedala včera v Košiciach riaditeľka sekretariátu Združenia automobilového priemyslu SR Mária Nováková.

Ako povedal Peter Nagy z Magistrátu mesta Košice, mestská polícia musí v prvom rade chrániť majetkové práva občanov. "Mesto nemá právo označiť vrak za odpad," oponoval.

Podľa riaditeľky košickej spoločnosti Fe-Markt Márie Bendíkovej za tri mesiace existencie zlikvidovali len 68 automobilov vyradených z evidencie, pritom denná kapacita linky v Turni nad Bodvou je 15 vozidiel. Ďalšia linka, ktorá dokáže spracovať denne 24 áut a za rok až 6000 vrakov, je v Hanušovciach nad Topľou.

"Pri odhlasovaní auta má jeho majiteľ zo zákona dve možnosti. Buď predloží okresnému dopravnému inšpektorátu potvrdenie, že vozidlo odovzdal na spracovanie, alebo čestné vyhlásenie, že si ho necháva. Kópiu by mal zaslať aj na príslušný obvodný úrad životného prostredia, ktorý by mal mať prehľad, kde sa auto nachádza. Žiaľ, stáva sa to len výnimočne, vozidlá ostávajú na parkoviskách a sú v podstate nekontrolovateľné," uviedla Bendíková.

Zatiaľ čo v zahraničí, napríklad v Nemecku, zaplatí majiteľ auta za jeho likvidáciu 500 eur, na Slovensku dostane 1000 Sk. "Majiteľ si hradí akurát náklady na prepravu, čo z Košíc do Turne stojí približne 400 korún. Odpadajú mu starosti, čo s vrakom, a vyhne sa aj prípadným sankciám," dodáva Bendíková.

MIKULÁŠ JESENSKÝ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  3. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  4. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  5. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  6. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  7. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  8. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  1. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  2. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  3. Shell myslí na slovenské komunity
  4. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  5. Čakáte bábätko? Union má preň nachystané veľké množstvo výhod
  6. Agrokomplex 2022
  7. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  8. FoodCycler definitívne skoncuje s muškami v kuchyni
  1. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 38 339
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 24 087
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 12 149
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 6 739
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás 4 494
  6. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 4 204
  7. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 3 639
  8. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou 2 489
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Vladimír Benčík: Malta 1/3 – návšteva u „hadích kňazov“ s dlhými lebkami
  2. Erika Kladna: Australský outback
  3. Blanka Ulaherová: Konečne opäť Bosna
  4. Martin Majzlan: Skaza a tragédia Aralského jazera
  5. Aleš Tvrdý: Vlakom po Európe
  6. Ján Komrska: Hora Harvard, Kolorádo
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 44. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 2/3 - Skaza lode Karluk, 1913 - 1914
  8. Soňa Fröhlichová: Na švajčiarskej hore Mont Fort servírujú syrové fondue vo výške 3300 metrov nad morom
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 13 746
  2. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 7 626
  3. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 7 544
  4. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 4 146
  5. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 3 958
  6. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 939
  7. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 3 874
  8. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (12. - 18.8.1922) 3 436
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
SkryťZatvoriť reklamu