SME

Vraky skladujeme na uliciach

KOŠICE - Každý rok vyradia na Slovensku z evidencie približne 35- až 40-tisíc automobilov. Väčšina z nich by mala podľa zákona skončiť v certifikovaných firmách, kde dokážu vraky, ktoré patria do kategórie nebezpečného odpadu, odborne zlikvidovať.

Podľa smernice Európskeho parlamentu môžu autovraky likvidovať len autorizované firmy. Vrakoviskám, ktoré podobne ako tie na snímke nespĺňajú prísne kritériá na ochranu životného prostredia, odzvonilo.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

FOTO PRE SME - JUDITA ČERMÁKOVÁ

Skutočnosť je však iná. Staré autá bez značiek hyzdia ulice miest a obcí, v lepšom prípade sú na vrakoviskách. Len v Prešovskom kraji by bolo treba zlikvidovať podľa odhadu 1300 vrakov, v Košickom kraji viac ako 2500. Podľa údajov z Mestskej polície v Košiciach bolo vlani na verejných priestranstvách odstavených 194 vozidiel bez poznávacej značky, ďalších 89 síce značky má, ale vykazujú znaky vraku.

SkryťVypnúť reklamu

V súčasnosti sú na Slovensku štyri autorizované firmy, z toho dve v Košickom a Prešovskom kraji, ktoré sú schopné komplexne likvidovať a recyklovať autovraky. Ich kapacita je okolo 12 000 automobilov za rok. Ani tá nie je využitá.

"Legislatíva a podmienky na likvidáciu autovrakov sú vytvorené, v praxi to však nefunguje. Problém vidíme predovšetkým v nedostatočnej komunikácii medzi dopravnými inšpektorátmi, mestskými políciami a úradmi životného prostredia. Nefunguje kontrola majiteľov, ktorí automobil odhlásia z evidencie, ale nesplnia zákonom predpísanú povinnosť na jeho likvidáciu," povedala včera v Košiciach riaditeľka sekretariátu Združenia automobilového priemyslu SR Mária Nováková.

Ako povedal Peter Nagy z Magistrátu mesta Košice, mestská polícia musí v prvom rade chrániť majetkové práva občanov. "Mesto nemá právo označiť vrak za odpad," oponoval.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa riaditeľky košickej spoločnosti Fe-Markt Márie Bendíkovej za tri mesiace existencie zlikvidovali len 68 automobilov vyradených z evidencie, pritom denná kapacita linky v Turni nad Bodvou je 15 vozidiel. Ďalšia linka, ktorá dokáže spracovať denne 24 áut a za rok až 6000 vrakov, je v Hanušovciach nad Topľou.

"Pri odhlasovaní auta má jeho majiteľ zo zákona dve možnosti. Buď predloží okresnému dopravnému inšpektorátu potvrdenie, že vozidlo odovzdal na spracovanie, alebo čestné vyhlásenie, že si ho necháva. Kópiu by mal zaslať aj na príslušný obvodný úrad životného prostredia, ktorý by mal mať prehľad, kde sa auto nachádza. Žiaľ, stáva sa to len výnimočne, vozidlá ostávajú na parkoviskách a sú v podstate nekontrolovateľné," uviedla Bendíková.

SkryťVypnúť reklamu

Zatiaľ čo v zahraničí, napríklad v Nemecku, zaplatí majiteľ auta za jeho likvidáciu 500 eur, na Slovensku dostane 1000 Sk. "Majiteľ si hradí akurát náklady na prepravu, čo z Košíc do Turne stojí približne 400 korún. Odpadajú mu starosti, čo s vrakom, a vyhne sa aj prípadným sankciám," dodáva Bendíková.

MIKULÁŠ JESENSKÝ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Ako rozoznať dobrú kávu? Poradí pražiarka
  2. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  3. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  7. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  8. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  1. Letná revolúcia a špeciál o mužoch a našich svetoch
  2. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  3. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  4. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  5. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  6. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  7. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  8. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 20 689
  2. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 6 149
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 765
  4. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 4 241
  5. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 4 163
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 494
  7. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 2 308
  8. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 270
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Irena Šimuneková: Čriepky z Bojníc
  2. Pavel Baláž: V Bologni si vykrútite krky - pri pohľadoch na vysoké veže
  3. Ján Komrska: Mulhacén, Španielsko
  4. Patrik Užák: Balada o Balatóne
  5. Peter Lacina: Toskánsko za humnami: Spring '25
  6. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  7. Soňa Fröhlichová: Bazilej (Basel, Bâle) je pozoruhodné mesto, žijúce kultúrou, športom a tradíciami
  8. Soňa Fröhlichová: Bazilejský karneval trvá 72 hodín
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 26 021
  2. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 16 074
  3. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 11 481
  4. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 10 993
  5. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 8 029
  6. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 7 538
  7. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 7 271
  8. Juraj Kumičák: Ako Cyril a Metod fašistom pomáhali... 6 522
  1. Post Bellum SK: Pán minister, nacistickému Nemecku nikto nič neodpustil
  2. Marian Nanias: Systém emisných povoleniek v EÚ.
  3. Roman Kebísek: Básnik Byron vraj „miloval len jednu“ – Chaworthovú
  4. Věra Tepličková: O Cintuloch a Ficoch alebo Otázky bez odpovedí
  5. Marcel Rebro: Ruský oligarcha: Keď máš všetko, len nie istotu, že sa dožiješ večere
  6. Marian Nanias: Pokus odvolať predsedníčku Európskej komisie (EK) Ursulu von der Leyen.
  7. Radko Mačuha: Pozor ! Cyril a Metod. Vstup len na povolenie.
  8. Marcel Rebro: Ako chutí ruský mier? Po obuškoch.
SkryťZatvoriť reklamu