SME

Vraky skladujeme na uliciach

KOŠICE - Každý rok vyradia na Slovensku z evidencie približne 35- až 40-tisíc automobilov. Väčšina z nich by mala podľa zákona skončiť v certifikovaných firmách, kde dokážu vraky, ktoré patria do kategórie nebezpečného odpadu, odborne zlikvidovať.

Podľa smernice Európskeho parlamentu môžu autovraky likvidovať len autorizované firmy. Vrakoviskám, ktoré podobne ako tie na snímke nespĺňajú prísne kritériá na ochranu životného prostredia, odzvonilo.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

FOTO PRE SME - JUDITA ČERMÁKOVÁ

Skutočnosť je však iná. Staré autá bez značiek hyzdia ulice miest a obcí, v lepšom prípade sú na vrakoviskách. Len v Prešovskom kraji by bolo treba zlikvidovať podľa odhadu 1300 vrakov, v Košickom kraji viac ako 2500. Podľa údajov z Mestskej polície v Košiciach bolo vlani na verejných priestranstvách odstavených 194 vozidiel bez poznávacej značky, ďalších 89 síce značky má, ale vykazujú znaky vraku.

SkryťVypnúť reklamu

V súčasnosti sú na Slovensku štyri autorizované firmy, z toho dve v Košickom a Prešovskom kraji, ktoré sú schopné komplexne likvidovať a recyklovať autovraky. Ich kapacita je okolo 12 000 automobilov za rok. Ani tá nie je využitá.

"Legislatíva a podmienky na likvidáciu autovrakov sú vytvorené, v praxi to však nefunguje. Problém vidíme predovšetkým v nedostatočnej komunikácii medzi dopravnými inšpektorátmi, mestskými políciami a úradmi životného prostredia. Nefunguje kontrola majiteľov, ktorí automobil odhlásia z evidencie, ale nesplnia zákonom predpísanú povinnosť na jeho likvidáciu," povedala včera v Košiciach riaditeľka sekretariátu Združenia automobilového priemyslu SR Mária Nováková.

Ako povedal Peter Nagy z Magistrátu mesta Košice, mestská polícia musí v prvom rade chrániť majetkové práva občanov. "Mesto nemá právo označiť vrak za odpad," oponoval.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa riaditeľky košickej spoločnosti Fe-Markt Márie Bendíkovej za tri mesiace existencie zlikvidovali len 68 automobilov vyradených z evidencie, pritom denná kapacita linky v Turni nad Bodvou je 15 vozidiel. Ďalšia linka, ktorá dokáže spracovať denne 24 áut a za rok až 6000 vrakov, je v Hanušovciach nad Topľou.

"Pri odhlasovaní auta má jeho majiteľ zo zákona dve možnosti. Buď predloží okresnému dopravnému inšpektorátu potvrdenie, že vozidlo odovzdal na spracovanie, alebo čestné vyhlásenie, že si ho necháva. Kópiu by mal zaslať aj na príslušný obvodný úrad životného prostredia, ktorý by mal mať prehľad, kde sa auto nachádza. Žiaľ, stáva sa to len výnimočne, vozidlá ostávajú na parkoviskách a sú v podstate nekontrolovateľné," uviedla Bendíková.

SkryťVypnúť reklamu

Zatiaľ čo v zahraničí, napríklad v Nemecku, zaplatí majiteľ auta za jeho likvidáciu 500 eur, na Slovensku dostane 1000 Sk. "Majiteľ si hradí akurát náklady na prepravu, čo z Košíc do Turne stojí približne 400 korún. Odpadajú mu starosti, čo s vrakom, a vyhne sa aj prípadným sankciám," dodáva Bendíková.

MIKULÁŠ JESENSKÝ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Z akcie pre kolegov spravil známy moderátor úspešný biznis
  2. V Malackách vybudovali čajové impérium
  3. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať
  4. Učebnica TATRA SCOOL priblíži deťom svet peňazí modernou formou
  5. Chcete investovať? Začína sa predaj dlhopisov pre Istropolis
  6. Víťaz diváckej ceny MFF Cinematik Piešťany
  7. Gebrüder Weiss spúšťa novú linku priamo z Prahy do Španielska
  8. Hodnotenie profesionála: Neďaleko Hurghady sú „egyptské Benátky“
  1. Víťaz diváckej ceny MFF Cinematik Piešťany
  2. Gebrüder Weiss spúšťa novú linku priamo z Prahy do Španielska
  3. V Malackách vybudovali čajové impérium
  4. Hodnotenie profesionála: Neďaleko Hurghady sú „egyptské Benátky“
  5. Učebnica TATRA SCOOL priblíži deťom svet peňazí modernou formou
  6. LESY SR otvorili predajňu Lesnícke pochúťky
  7. Z akcie pre kolegov spravil známy moderátor úspešný biznis
  8. Mars dosiahol ďalšie zníženie emisií skleníkových plynov o 1,9 %
  1. Toto bude cestovateľský hit roka 2026 29 422
  2. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu 12 588
  3. Prekvapenie na čele. Sem budú Slováci cestovať v roku 2026 11 668
  4. Ľuboš Fellner otvorene 8 117
  5. Slováci vytvorili mlieko, ktoré nemá obdobu v celej Európe 6 550
  6. Plaza View v Dúbravke štartuje predpredaj bytov s výhľadom 4 369
  7. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny 4 277
  8. Takáto Čína sa bude páčiť aj Slovákom 4 251
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Dada Vozáriková: Cez pol Európy na trajekt. Do Írska. (+ video)
  2. Ľuboš Vodička: Drevená vodárenská veža v Palárikove, slovenský unikát
  3. Radoslav Záhumenský: Celé Slovensko v mini verzii? Park, kde prejdete celé Slovensko za pár minút!
  4. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky LII.
  5. Irena Šimuneková: Topoľčiansky hrad
  6. Irena Šimuneková: Čriepky z Bojníc
  7. Pavel Baláž: V Bologni si vykrútite krky - pri pohľadoch na vysoké veže
  8. Ján Komrska: Mulhacén, Španielsko
  1. Radko Mačuha: Nepríjemná správa pre Fica a Uhríka. 104 826
  2. Martin Sukupčák: Otvorený list ministrovi Blanárovi 21 409
  3. Monika Albertiová: Facka Ficovi. Slovensko sa prebúdza! 18 446
  4. Elena Antalová: Zvyšok života si nepokazím 8 473
  5. Radko Mačuha: Rusko má všetky predpoklady na dobytie Ukrajiny. 6 996
  6. Ivan Mlynár: Čurillovci sú v domácom väzení, pretože Ficovi a Šutaj Eštokovi nejde matematika. 6 695
  7. Věra Tepličková: Keby sme my vedeli... 4 894
  8. Radoslav Záhumenský: Celé Slovensko v mini verzii? Park, kde prejdete celé Slovensko za pár minút! 3 934
  1. Věra Tepličková: Ajejeje, niečo sa dejejeje
  2. Dušan Koniar: Svet podľa Fica: velebiť Dubčeka a konať ako Biľak
  3. Tupou Ceruzou: Konsolidácia
  4. Marcel Rebro: Fuminori Tsuchiko odkazuje: Arigato! Za 24 hodín máme financie na 5000 porcií
  5. Marian Nanias: Nový jadrový energoblok pre Slovensko?
  6. Radko Mačuha: Osobná skúsenosť s Róbertom Ficom.
  7. Jana Čavojská: Obed pre 500 nezlomných obyvateľov Charkiva
  8. Dušan Koniar: Ako vystúpiť z Európskej Únie v troch krokoch
SkryťZatvoriť reklamu