Podmorský tunel spájajúci Britániu s Francúzskom potichu oslávil desiate výročie

Londýn 7. mája (TASR) - Podmorský tunel, ktorý spája Britániu a Francúzsko, vo štvrtok potichu, bez pompy oslávil desať rokov od uvedenia do prevádzky.

Presne 6. mája 1994 na ňom slávnostne prestrihli pásku britská kráľovná Alžbeta II. a francúzsky prezident Francois Mitterrand.

Štvrtkové jubileum sa však na oboch stranách Lamanšského prielivu slávilo pomerne skromne. Spoločnosť Eurotunnel, ktorou nedávno otriasla výmena vedenia, sa totiž topí v dlhoch.

Stavba tohto 50 kilometrového tunelu, najdlhšieho podmorského spojenia na svete, však patrí k najvýznamnejším inžinierskym dielam 20. storočia a tiež k najvyťaženejším - každý deň prejde tunelom 400 vlakov.

Jedinečnosť tohto projektu sa prejavila aj v jeho finančnej náročnosti. Stavba sa neskutočne predražila a spoločnosť Eurotunnel bankám stále dlží vyše šesť miliárd libier.

Problémom je, že čelí veľkej konkurencii lacných aerolínií a trajektov, ktoré po otvorení podmorského spojenia výrazne znížili ceny prepravy medzi Francúzskom a Britániou. Pritom podľa pôvodných predpokladov, v roku 2003 malo tunel využiť 13 miliónov ľudí, v skutočnosti to bolo len zhruba sedem miliónov.

Prvý nápad vybudovať pod Lamanšským prielivom tunel sa datuje do roku 1802 a autor ho dokonca predstavil Napoleonovi. Šlo o podmorské potrubie, v ktorom mali dopravu zaisťovať kone a svetlo sviečky.

V 70. rokoch 19. storočia sa skutočne začal na oboch stranách prielivu tunel aj kopať, ale po niekoľkých metroch boli tieto práce pre nesúhlas Britov zastavené. Z 30. rokov 20. storočia pochádza plán vybudovať pod morom diaľnicu.

Nakoniec zvíťazil až projekt s dvoma železničnými tubusmi a jedným prostredným, ktorý slúži ako núdzový.

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 11 017
  2. Moskva alebo Petrohrad? 7 490
  3. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 3 788
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 2 479
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 241
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 138
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 994
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 677
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 525
  10. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 1 285