SME
Utorok, 26. január, 2021 | Meniny má TamaraKrížovkyKrížovky

Podmorský tunel spájajúci Britániu s Francúzskom potichu oslávil desiate výročie

Londýn 7. mája (TASR) - Podmorský tunel, ktorý spája Britániu a Francúzsko, vo štvrtok potichu, bez pompy oslávil desať rokov od uvedenia do prevádzky.

Presne 6. mája 1994 na ňom slávnostne prestrihli pásku britská kráľovná Alžbeta II. a francúzsky prezident Francois Mitterrand.

Štvrtkové jubileum sa však na oboch stranách Lamanšského prielivu slávilo pomerne skromne. Spoločnosť Eurotunnel, ktorou nedávno otriasla výmena vedenia, sa totiž topí v dlhoch.

Stavba tohto 50 kilometrového tunelu, najdlhšieho podmorského spojenia na svete, však patrí k najvýznamnejším inžinierskym dielam 20. storočia a tiež k najvyťaženejším - každý deň prejde tunelom 400 vlakov.

Skryť Vypnúť reklamu

Jedinečnosť tohto projektu sa prejavila aj v jeho finančnej náročnosti. Stavba sa neskutočne predražila a spoločnosť Eurotunnel bankám stále dlží vyše šesť miliárd libier.

Problémom je, že čelí veľkej konkurencii lacných aerolínií a trajektov, ktoré po otvorení podmorského spojenia výrazne znížili ceny prepravy medzi Francúzskom a Britániou. Pritom podľa pôvodných predpokladov, v roku 2003 malo tunel využiť 13 miliónov ľudí, v skutočnosti to bolo len zhruba sedem miliónov.

Prvý nápad vybudovať pod Lamanšským prielivom tunel sa datuje do roku 1802 a autor ho dokonca predstavil Napoleonovi. Šlo o podmorské potrubie, v ktorom mali dopravu zaisťovať kone a svetlo sviečky.

V 70. rokoch 19. storočia sa skutočne začal na oboch stranách prielivu tunel aj kopať, ale po niekoľkých metroch boli tieto práce pre nesúhlas Britov zastavené. Z 30. rokov 20. storočia pochádza plán vybudovať pod morom diaľnicu.

Skryť Vypnúť reklamu

Nakoniec zvíťazil až projekt s dvoma železničnými tubusmi a jedným prostredným, ktorý slúži ako núdzový.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  2. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  3. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  4. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  5. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  6. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  1. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  2. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  3. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  4. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  5. Budovanie zelenej značky
  6. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  7. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  8. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  9. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  10. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 36 664
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 23 469
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 16 344
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 175
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 748
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 632
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 570
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 468
  9. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 426
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 317
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu