Podmorský tunel spájajúci Britániu s Francúzskom potichu oslávil desiate výročie

Londýn 7. mája (TASR) - Podmorský tunel, ktorý spája Britániu a Francúzsko, vo štvrtok potichu, bez pompy oslávil desať rokov od uvedenia do prevádzky.

Presne 6. mája 1994 na ňom slávnostne prestrihli pásku britská kráľovná Alžbeta II. a francúzsky prezident Francois Mitterrand.

Štvrtkové jubileum sa však na oboch stranách Lamanšského prielivu slávilo pomerne skromne. Spoločnosť Eurotunnel, ktorou nedávno otriasla výmena vedenia, sa totiž topí v dlhoch.

Stavba tohto 50 kilometrového tunelu, najdlhšieho podmorského spojenia na svete, však patrí k najvýznamnejším inžinierskym dielam 20. storočia a tiež k najvyťaženejším - každý deň prejde tunelom 400 vlakov.

Jedinečnosť tohto projektu sa prejavila aj v jeho finančnej náročnosti. Stavba sa neskutočne predražila a spoločnosť Eurotunnel bankám stále dlží vyše šesť miliárd libier.

Problémom je, že čelí veľkej konkurencii lacných aerolínií a trajektov, ktoré po otvorení podmorského spojenia výrazne znížili ceny prepravy medzi Francúzskom a Britániou. Pritom podľa pôvodných predpokladov, v roku 2003 malo tunel využiť 13 miliónov ľudí, v skutočnosti to bolo len zhruba sedem miliónov.

Prvý nápad vybudovať pod Lamanšským prielivom tunel sa datuje do roku 1802 a autor ho dokonca predstavil Napoleonovi. Šlo o podmorské potrubie, v ktorom mali dopravu zaisťovať kone a svetlo sviečky.

V 70. rokoch 19. storočia sa skutočne začal na oboch stranách prielivu tunel aj kopať, ale po niekoľkých metroch boli tieto práce pre nesúhlas Britov zastavené. Z 30. rokov 20. storočia pochádza plán vybudovať pod morom diaľnicu.

Nakoniec zvíťazil až projekt s dvoma železničnými tubusmi a jedným prostredným, ktorý slúži ako núdzový.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  2. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 36 114
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 23 985
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 18 109
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 14 787
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 455
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 676
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 4 293
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 451
  9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 145
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 626