Podmorský tunel spájajúci Britániu s Francúzskom potichu oslávil desiate výročie

Londýn 7. mája (TASR) - Podmorský tunel, ktorý spája Britániu a Francúzsko, vo štvrtok potichu, bez pompy oslávil desať rokov od uvedenia do prevádzky.

Presne 6. mája 1994 na ňom slávnostne prestrihli pásku britská kráľovná Alžbeta II. a francúzsky prezident Francois Mitterrand.

Štvrtkové jubileum sa však na oboch stranách Lamanšského prielivu slávilo pomerne skromne. Spoločnosť Eurotunnel, ktorou nedávno otriasla výmena vedenia, sa totiž topí v dlhoch.

Stavba tohto 50 kilometrového tunelu, najdlhšieho podmorského spojenia na svete, však patrí k najvýznamnejším inžinierskym dielam 20. storočia a tiež k najvyťaženejším - každý deň prejde tunelom 400 vlakov.

Jedinečnosť tohto projektu sa prejavila aj v jeho finančnej náročnosti. Stavba sa neskutočne predražila a spoločnosť Eurotunnel bankám stále dlží vyše šesť miliárd libier.

Problémom je, že čelí veľkej konkurencii lacných aerolínií a trajektov, ktoré po otvorení podmorského spojenia výrazne znížili ceny prepravy medzi Francúzskom a Britániou. Pritom podľa pôvodných predpokladov, v roku 2003 malo tunel využiť 13 miliónov ľudí, v skutočnosti to bolo len zhruba sedem miliónov.

Prvý nápad vybudovať pod Lamanšským prielivom tunel sa datuje do roku 1802 a autor ho dokonca predstavil Napoleonovi. Šlo o podmorské potrubie, v ktorom mali dopravu zaisťovať kone a svetlo sviečky.

V 70. rokoch 19. storočia sa skutočne začal na oboch stranách prielivu tunel aj kopať, ale po niekoľkých metroch boli tieto práce pre nesúhlas Britov zastavené. Z 30. rokov 20. storočia pochádza plán vybudovať pod morom diaľnicu.

Nakoniec zvíťazil až projekt s dvoma železničnými tubusmi a jedným prostredným, ktorý slúži ako núdzový.

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. Už aj seniori presadajú do SUV
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  7. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  8. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  9. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 27 400
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 531
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 937
  4. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 638
  5. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 574
  6. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 496
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 380
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 307
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 271
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 135