SME
Pondelok, 26. september, 2022 | Meniny má Edita

Lichtenštajnsko - najmenšia európska monarchia

Malé kniežatstvo je nenápadne skryté medzi Švajčiarskom a Rakúskom. Územie, na ktorom sa Lichtenštajnsko rozprestiera, je v jeho západnej časti, popri Rýne rovinaté. Vo východnej časti sa však už dvíhajú Alpy. Zo západu je takmer celá hranica Lichtenštaj


Zámok vo Vaduze.



nska so Švajčiarskom lemovaná veľmi exponovanou diaľnicou.

Táto dnes najmenšia európska monarchia je od Slovenska vzdialená vyše 800 kilometrov. Do kniežatstva najčastejšie zavítajú susedia zo Švajčiarska, ktorí obľubujú vysokohorskú turistiku a lyžovanie. Pre ostatných je zväčša len tranzitnou krajinou na trase Viedeň - Paríž.

Prosperujúca krajina

Kedysi chudobné kniežatstvo je dnes prosperujúcou a bohatou krajinou, do ktorej prichádzajú za prácou aj Švajčiari, ale najmä Rakúšania. Pre priemysel Lichtenštajnska sú charakteristické vysoké nároky na množstvo pracovnej sily, a tak cudzinci dnes tvoria tretinu jeho populácie. Dôvodom ich príchodu je predovšetkým priemerná mesačná mzda v prepočte okolo 200-tisíc korún.

Lichtenštajnsko patrí medzi európske daňové raje, preto si ho mnoho firiem a bánk zvolilo za svoje sídlo. Tieto firmy tvoria až tretinu daňových príjmov kniežatstva. Ďalším významným zdrojom príjmov krajiny je vydávanie poštových známok a cestovný ruch.

Lichtenštajnsko vlastne tvorí sedemnásť malých miest, z ktorých najväčšie Schaan má iba 5100 obyvateľov. Hlavné mesto Vaduz s päťtisíc obyvateľmi je až na druhom mieste.

Lichtenštajnské zámky

V kniežatstve sú dva zachované staré zámky - jeden vo Vaduze a druhý v meste Balzers. Vo vaduzskom zámku žije lichtenštajnské knieža Hans Adam II. Okrem zámkov, kde sú dnes múzeá, sa Lichtenštajnsko môže popýšiť starobylými, takmer výlučne katolíckymi kostolmi a veľkým kláštorom v Schaane.

Pri prechádzke Vaduzom si človek uvedomí, ako sa táto starobylá krajina dokonale prepojila s moderným svetom. Popri starých kamenných domoch, ktoré majú v oknách rozvinutú štátnu vlajku so zlatou korunou na červenomodrom poli, stoja moderné presklené budovy bánk, rôznych inštitúcií či múzeí. Miestni sa prechádzajú pomaly a spokojne, alebo si radi posedia v pouličných kaviarňach. Žijú totiž v bohatej a bezpečnej krajine. Policajtov stretnete len zriedka.

Hoci úradným jazykom je v Lichtenštajnsku nemčina, v jej spisovnej podobe ju budete počuť len ťažko. Obyvatelia rozprávajú výhradne dialektom a to aj na úradoch.

Krajina si potrpí na svoju poštu, preto je budova pošty vždy veľmi pekná a moderná. V uliciach mestečiek si môžete v stánkoch vybrať z množstva ponúkaných suvenírov. Pritom nejde len o symboly Lichtenštajnska, ale aj Švajčiarska.

FL neznamená Flinstones

Životná úroveň v Lichtenštajnsku patrí k najvyšším v Európe. Tomu sú prispôsobené aj ceny potravín a služieb, pre našinca možno až závratne vysoké. Namiesto hotela sa však môžete ubytovať napríklad aj v schaanskom kláštore, kde vám mníšky pripravia aj chutné raňajky.

Obyvatelia kniežatstva sa delia na bohatých a veľmi bohatých. Svedčia o tom nielen honosné vilové štvrte, tvoriace základ každého mesta, ale aj autopark obyvateľov. Frekvencia mercedesov, jaguárov, ferrari či iných drahých značiek je vysoká. Štátna poznávacia značka Lichtenštajnska je malý čierny prúžok plechu, na ktorom dominuje skratka FL. To však neznamená Flinstones, ako obyvateľov Lichtenštajnska volajú vtipkári Švajčiari. Je to skratka nemeckých slov Färstentum Lichtenstein - čiže kniežatstvo Lichtenštajnsko. TOMÁŠ KICERA

Ako do Lichtenštajnska

Doprava: Do Lichtenštajnska sa najlacnejšie dostanete, ak využijete autobusové spojenie Bratislava - St. Gallen (cena lístka je približne 2000 korún). Zo švajčiarskeho St. Gallenu premáva denne niekoľko vlakov do mesta Buchs (lístok stojí približne 350 korún), ktoré od Lichtenštajnska oddeľuje iba rieka Rýn. Z Buchsu sa do Lichtenštajnska prepravíte autobusom (cena lístka je približne 200 korún), ktorý má konečnú zastávku v hlavnom meste kniežatstva Vaduze.

Ďalšou možnosťou je vlakové spojenie z Viedne do rakúskeho Feldkirchu. Cez hraničný priechod vo Feldkirchu sa potom ďalším vlakom dostanete najďalej do lichtenštajnského mesta Schaan (cena lístkov spolu je okolo 3200 korún). Do Vaduzu železničné spojenie neexistuje.

Mena: 1 švajčiarsky frank (CHF) - 100 rapenov, 1 CHF = 27 Sk

Cena vstupného do múzeí: od 10 do 25 frankov (tk)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike
  2. Zákazníci OMV môžu vrátiť prírode kúsok lesa
  3. Šliapnuť do pedálov – a ide sa na to!
  4. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  5. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  6. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
  7. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  8. Sledujte príjem živín u starých rodičov
  1. J&T BANKA upriamuje pozornosť na ochranu morských ekosystémov
  2. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  3. Spolu tvoríme inkluzívne susedstvá
  4. Zákazníci OMV môžu vrátiť prírode kúsok lesa
  5. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  6. Industriálna Spilka Offices je súčasťou Týždňa zelených budov
  7. Hagyari: Som pripravený intenzívne a tvrdo pracovať
  8. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 12 466
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 10 155
  3. OMV mení kuchynský olej za kávu. Teraz na celom Slovensku 3 836
  4. Najradšej by ste pri čítaní správ odleteli preč? 3 443
  5. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike 2 992
  6. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 231
  7. Rozbolí vás žalúdok zo studenej vody? Najväčšie mýty o trávení 2 016
  8. Viete, ktorá je najvzácnejšia komodita? Budete prekvapení! 1 768
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Veronika Michalčíková: Španielska Andalúzia (1): Arabská pevnosť, katolícka katedrála a gigantická koncentrácia skleníkov
  2. Ľuboš Vodička: Hrady české, moravské a sliezske: Bítov
  3. Aleš Tvrdý: Durban ma privítal "vo veľkom štýle"
  4. Nikoleta Čáková: Púť na koniec sveta II. (Finisterre Camino)
  5. Vladimír Benčík: Malta 1/3 – návšteva u „hadích kňazov“ s dlhými lebkami
  6. Blanka Ulaherová: Konečne opäť Bosna
  7. Martin Majzlan: Skaza a tragédia Aralského jazera
  8. Aleš Tvrdý: Vlakom po Európe
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 14 914
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 12 610
  3. Milan Removčík: Vlakom do Splitu. 6 363
  4. Martin Majzlan: Pamír, miesto kde som zanechal kus svojho srdca (+Video) 6 180
  5. Miroslav Lukáč: Viete že ruský trpaslík je najväčší na svete, ruské hodinky najrýchlejšie a Červená armáda nie je krvavočervená, ale ružová? 5 075
  6. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 4 889
  7. Tereza Krajčová: Grécke Atény 2/4 - Majestátny Acropolis, antická atmosféra v Agore a stopy Rimanov 4 518
  8. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu 3 886
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu