SME

Hranice sú otvorené, prechod trvá len pár sekúnd

K prázdnemu hraničnému priechodu prichádza kamión. Šofér zoskočí z kabíny, ukáže pas a o tridsať sekúnd odchádza. Je pondelok, 3. mája. Ešte v piatok, 30. apríla to na slovenských hraničných priechodoch vyzeralo inak. Tvorili sa na nich kilometrové ..

K prázdnemu hraničnému priechodu prichádza kamión. Šofér zoskočí z kabíny, ukáže pas a o tridsať sekúnd odchádza. Je pondelok, 3. mája. Ešte v piatok, 30. apríla to na slovenských hraničných priechodoch vyzeralo inak. Tvorili sa na nich kilometrové kolóny.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Prvýkrát po vstupe do únie idem cez hranice. Nevypisujú sa už žiadne dokumenty, treba len pas. Bude to podstatne príjemnejšie jazdenie, keď na hraniciach nebudeme musieť čakať niekoľko hodín. Najviac som stál sedemdesiat hodín," hovorí vodič kamióna so žarnovickou značkou na slovensko-rakúskom hraničnom priechode Petržalka - Berg. "Teraz nič, prídem a idem."

SkryťVypnúť reklamu

Colníci, ktorí od vstupu Slovenska do Európskej únie nekontrolujú autá prechádzajúce cez hranicu, sa balia. Na každom priechode ich ešte zopár zostane do konca týždňa, aby podnikatelia mohli ukončiť niektoré colné formality.

"Stačí občiansky?" pýtal sa vodič strieborného terénneho auta prechádzajúceho do Rakúska cez priechod Jarovce - Kitsee. "Samozrejme, bez problémov," hovorí pasovák. Na druhú stranu prázdneho priechodu v Jarovciach prichádzalo nákladné auto. "Toto bol vždy príjemný priechod, väčšinou som tu nečakal viac ako pol hodiny až hodinu, lebo sem nechodia ťažké kamióny, len tie do 7,5 tony, ale teraz je to ešte lepšie," povie vodič, keď po minúte z hraníc odchádza.

Jeden z pasovákov hovorí, že lúčenie s colníkmi nebolo príjemné. "Polovica stratila zamestnanie, polovicu niekde premiestnia, ale ktovie, ako nakoniec dopadnú. A o dva-tri roky to čaká aj nás." Hranice by potom mali zostať úplne voľné.

SkryťVypnúť reklamu

V Jarovciach vraj nebol v prvých dňoch väčší ruch, ako inokedy. Hoci sa z krajín únie dá dovážať akýkoľvek tovar bez cla a nikto nekontroluje, kto čo cez hranice preváža, nezdá sa mu, že by jazdilo viac osobných áut s nákupmi.

Na slovensko-maďarskom priechode Rusovce - Rajka stojí pri vstupe množstvo kamiónov, podobne, ako keď kontrolovali vstup aj colníci. "Máme opatrenia ohľadom zasadnutia NATO, ktoré bude v Bratislave. Takže kontrolujeme dôslednejšie," hovorí jeden Ladislav Meszároš. V piatok a cez víkend sa nazbieralo veľa kamiónov, postupne sa rad roztratí. "Je to neporovnateľne voľnejšie. Colníci mali omnoho viac práce, museli kamión odplombovať, zaplombovať, kamióny čakali dlhšie."

Osobné autá sa včera zdržali na priechode pár sekúnd. "Bolo niekoľko prípadov, keď prišli s občianskymi preukazmi, ale aj s deťmi. Pre deti nemali žiadny doklad, nemohli sme ich pustiť. Čítali, že sa dá ísť s občianskymi, ale médiá neupozorňovali ľudí na deti, ktoré potrebujú pas, alebo musia byť zapísané v pase rodiča."

SkryťVypnúť reklamu

Nezmenená situácia je na hraničných priechodoch s Ukrajinou.

Ako sa cestuje cez hranice

Zuzana Kmeťová z ministerstva vnútra hovorí, že do krajín Európskej únie už netreba pasy. "Ľudia môžu chodiť na občiansky preukaz. Napriek tomu odporúčame, aby v prvých mesiacoch použili pas." Do Bruselu poslali vzor slovenského občianskeho preukazu, odtiaľ sa mal dostať na hraničné priechody všetkých štátov únie. "Lenže na všetkých hraničných priechodoch nemusia mať vzor nášho občianskeho včas."

Kmeťová upozorňuje, že doklad musí mať každý. Deti do 15. rokov nemajú občiansky, čiže musia mať buď vlastný pas, alebo musia byť zapísané v pase rodiča.

Po prekročení hraníc sa môžu cestujúci voľne pohybovať po všetkých krajinách únie. Medzi jej štátmi nie sú hraničné priechody. Z Rakúska do Talianska či z Rakúska do Nemecka a ďalších krajín sa dá dostať bez toho, aby cestujúci pocítil, že prechádzal z krajiny do krajiny.

SkryťVypnúť reklamu

Rovnako sa dá cestovať aj do ostatných členských štátov Európskeho hospodárskeho priestoru (Island, Lichtenštajnsko, Nórsko). S pasom alebo občianskym sa dá cestovať aj do Švajčiarska. (hr, rf)

Do Dánska treba pas

Ministerstvo vnútra včera upozornilo, že do Dánska sa nedá cestovať len s občianskym. "Dánske kráľovstvo akceptuje ako cestovný doklad na vstup do krajiny identifikačný preukaz iba v prípade, že obsahuje informáciu o štátnom občianstve. Slovenský občiansky preukaz túto informáciu explicitne neobsahuje. Preto budeme aj naďalej pri ceste do Dánska potrebovať platný cestovný pas," píše ministerstvo. Týka sa to najmä cestujúcich, ktorí prichádzajú do Dánska letecky. Na letiskách, na rozdiel od cestných hraničných priechodov, sú pasové kontroly.

SkryťVypnúť reklamu

Čo bude s colníkmi

Colná správa stiahla svojich ľudí z hraničných priechodov s krajinami Európskej únie (Maďarsko, Rakúsko, Česko, Poľsko). Zo zamestnania ich odchádza 608. "Niektorí na vlastnú žiadosť do dôchodku alebo do výslužby, niektorí dostali výpovede," povedala hovorkyňa Colného riaditeľstva Silvia Balásziková.

Ďalších colníkov, ktorí do piatku pracovali na hraničných priechodoch, zamestnajú na iných postoch. Na colníkov totiž prechádza z daňových úradov správa spotrebných daní. "Využijeme ich pri spotrebných daniach, niektorí pôjdu na útvary spadajúce pod colný kriminálny odbor, niektorí na nové miesta, ktoré pribudli v súvislosti so vstupom do únie," povedala Balásziková.

Do 1. mája pracovalo na našich hraničných priechodoch 1814 colníkov, ale v tom sú započítaní aj colníci na ukrajinskej hranici, ktorí na priechodoch zostávajú.

SkryťVypnúť reklamu

Na hraničných priechodoch zostanú často i takmer nové colné budovy, niektoré za stovky miliónov korún. V budúcnosti sa zrejme využijú na reštaurácie, parkoviská, sídla firiem, niektoré budú chátrať.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 16 000
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 190
  3. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 545
  4. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 4 335
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 4 154
  6. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 3 594
  7. Plátené tašky a opakované použitie 3 444
  8. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 2 428
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Pavel Baláž: V Bologni si vykrútite krky - pri pohľadoch na vysoké veže
  2. Ján Komrska: Mulhacén, Španielsko
  3. Patrik Užák: Balada o Balatóne
  4. Peter Lacina: Toskánsko za humnami: Spring '25
  5. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  6. Soňa Fröhlichová: Bazilej (Basel, Bâle) je pozoruhodné mesto, žijúce kultúrou, športom a tradíciami
  7. Soňa Fröhlichová: Bazilejský karneval trvá 72 hodín
  8. Iveta Bakitová: Fínsko - 5 dní v krajine tisícich jazier v zime
  1. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 420
  2. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 009
  3. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 11 953
  4. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 937
  5. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 9 559
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 7 940
  7. Rastislav Puchala: Ficov budapeštiansky pride 4 722
  8. Ján Valchár: No a tie Orešniky gďe? 4 697
  1. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  2. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  3. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  4. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  5. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  6. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  7. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  8. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
SkryťZatvoriť reklamu