SME
Pondelok, 26. september, 2022 | Meniny má Edita

Hranice sú otvorené, prechod trvá len pár sekúnd

K prázdnemu hraničnému priechodu prichádza kamión. Šofér zoskočí z kabíny, ukáže pas a o tridsať sekúnd odchádza. Je pondelok, 3. mája. Ešte v piatok, 30. apríla to na slovenských hraničných priechodoch vyzeralo inak. Tvorili sa na nich kilometrové ..

K prázdnemu hraničnému priechodu prichádza kamión. Šofér zoskočí z kabíny, ukáže pas a o tridsať sekúnd odchádza. Je pondelok, 3. mája. Ešte v piatok, 30. apríla to na slovenských hraničných priechodoch vyzeralo inak. Tvorili sa na nich kilometrové kolóny.

"Prvýkrát po vstupe do únie idem cez hranice. Nevypisujú sa už žiadne dokumenty, treba len pas. Bude to podstatne príjemnejšie jazdenie, keď na hraniciach nebudeme musieť čakať niekoľko hodín. Najviac som stál sedemdesiat hodín," hovorí vodič kamióna so žarnovickou značkou na slovensko-rakúskom hraničnom priechode Petržalka - Berg. "Teraz nič, prídem a idem."

SkryťVypnúť reklamu

Colníci, ktorí od vstupu Slovenska do Európskej únie nekontrolujú autá prechádzajúce cez hranicu, sa balia. Na každom priechode ich ešte zopár zostane do konca týždňa, aby podnikatelia mohli ukončiť niektoré colné formality.

"Stačí občiansky?" pýtal sa vodič strieborného terénneho auta prechádzajúceho do Rakúska cez priechod Jarovce - Kitsee. "Samozrejme, bez problémov," hovorí pasovák. Na druhú stranu prázdneho priechodu v Jarovciach prichádzalo nákladné auto. "Toto bol vždy príjemný priechod, väčšinou som tu nečakal viac ako pol hodiny až hodinu, lebo sem nechodia ťažké kamióny, len tie do 7,5 tony, ale teraz je to ešte lepšie," povie vodič, keď po minúte z hraníc odchádza.

Jeden z pasovákov hovorí, že lúčenie s colníkmi nebolo príjemné. "Polovica stratila zamestnanie, polovicu niekde premiestnia, ale ktovie, ako nakoniec dopadnú. A o dva-tri roky to čaká aj nás." Hranice by potom mali zostať úplne voľné.

SkryťVypnúť reklamu

V Jarovciach vraj nebol v prvých dňoch väčší ruch, ako inokedy. Hoci sa z krajín únie dá dovážať akýkoľvek tovar bez cla a nikto nekontroluje, kto čo cez hranice preváža, nezdá sa mu, že by jazdilo viac osobných áut s nákupmi.

Na slovensko-maďarskom priechode Rusovce - Rajka stojí pri vstupe množstvo kamiónov, podobne, ako keď kontrolovali vstup aj colníci. "Máme opatrenia ohľadom zasadnutia NATO, ktoré bude v Bratislave. Takže kontrolujeme dôslednejšie," hovorí jeden Ladislav Meszároš. V piatok a cez víkend sa nazbieralo veľa kamiónov, postupne sa rad roztratí. "Je to neporovnateľne voľnejšie. Colníci mali omnoho viac práce, museli kamión odplombovať, zaplombovať, kamióny čakali dlhšie."

Osobné autá sa včera zdržali na priechode pár sekúnd. "Bolo niekoľko prípadov, keď prišli s občianskymi preukazmi, ale aj s deťmi. Pre deti nemali žiadny doklad, nemohli sme ich pustiť. Čítali, že sa dá ísť s občianskymi, ale médiá neupozorňovali ľudí na deti, ktoré potrebujú pas, alebo musia byť zapísané v pase rodiča."

SkryťVypnúť reklamu

Nezmenená situácia je na hraničných priechodoch s Ukrajinou.

Ako sa cestuje cez hranice

Zuzana Kmeťová z ministerstva vnútra hovorí, že do krajín Európskej únie už netreba pasy. "Ľudia môžu chodiť na občiansky preukaz. Napriek tomu odporúčame, aby v prvých mesiacoch použili pas." Do Bruselu poslali vzor slovenského občianskeho preukazu, odtiaľ sa mal dostať na hraničné priechody všetkých štátov únie. "Lenže na všetkých hraničných priechodoch nemusia mať vzor nášho občianskeho včas."

Kmeťová upozorňuje, že doklad musí mať každý. Deti do 15. rokov nemajú občiansky, čiže musia mať buď vlastný pas, alebo musia byť zapísané v pase rodiča.

Po prekročení hraníc sa môžu cestujúci voľne pohybovať po všetkých krajinách únie. Medzi jej štátmi nie sú hraničné priechody. Z Rakúska do Talianska či z Rakúska do Nemecka a ďalších krajín sa dá dostať bez toho, aby cestujúci pocítil, že prechádzal z krajiny do krajiny.

SkryťVypnúť reklamu

Rovnako sa dá cestovať aj do ostatných členských štátov Európskeho hospodárskeho priestoru (Island, Lichtenštajnsko, Nórsko). S pasom alebo občianskym sa dá cestovať aj do Švajčiarska. (hr, rf)

Do Dánska treba pas

Ministerstvo vnútra včera upozornilo, že do Dánska sa nedá cestovať len s občianskym. "Dánske kráľovstvo akceptuje ako cestovný doklad na vstup do krajiny identifikačný preukaz iba v prípade, že obsahuje informáciu o štátnom občianstve. Slovenský občiansky preukaz túto informáciu explicitne neobsahuje. Preto budeme aj naďalej pri ceste do Dánska potrebovať platný cestovný pas," píše ministerstvo. Týka sa to najmä cestujúcich, ktorí prichádzajú do Dánska letecky. Na letiskách, na rozdiel od cestných hraničných priechodov, sú pasové kontroly.

SkryťVypnúť reklamu

Čo bude s colníkmi

Colná správa stiahla svojich ľudí z hraničných priechodov s krajinami Európskej únie (Maďarsko, Rakúsko, Česko, Poľsko). Zo zamestnania ich odchádza 608. "Niektorí na vlastnú žiadosť do dôchodku alebo do výslužby, niektorí dostali výpovede," povedala hovorkyňa Colného riaditeľstva Silvia Balásziková.

Ďalších colníkov, ktorí do piatku pracovali na hraničných priechodoch, zamestnajú na iných postoch. Na colníkov totiž prechádza z daňových úradov správa spotrebných daní. "Využijeme ich pri spotrebných daniach, niektorí pôjdu na útvary spadajúce pod colný kriminálny odbor, niektorí na nové miesta, ktoré pribudli v súvislosti so vstupom do únie," povedala Balásziková.

Do 1. mája pracovalo na našich hraničných priechodoch 1814 colníkov, ale v tom sú započítaní aj colníci na ukrajinskej hranici, ktorí na priechodoch zostávajú.

SkryťVypnúť reklamu

Na hraničných priechodoch zostanú často i takmer nové colné budovy, niektoré za stovky miliónov korún. V budúcnosti sa zrejme využijú na reštaurácie, parkoviská, sídla firiem, niektoré budú chátrať.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike
  2. Zákazníci OMV môžu vrátiť prírode kúsok lesa
  3. Šliapnuť do pedálov – a ide sa na to!
  4. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  5. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  6. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  7. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
  8. Sledujte príjem živín u starých rodičov
  1. J&T BANKA upriamuje pozornosť na ochranu morských ekosystémov
  2. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  3. Spolu tvoríme inkluzívne susedstvá
  4. Zákazníci OMV môžu vrátiť prírode kúsok lesa
  5. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  6. Industriálna Spilka Offices je súčasťou Týždňa zelených budov
  7. Hagyari: Som pripravený intenzívne a tvrdo pracovať
  8. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 12 466
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 10 163
  3. OMV mení kuchynský olej za kávu. Teraz na celom Slovensku 3 836
  4. Najradšej by ste pri čítaní správ odleteli preč? 3 443
  5. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike 2 999
  6. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 235
  7. Rozbolí vás žalúdok zo studenej vody? Najväčšie mýty o trávení 1 997
  8. Viete, ktorá je najvzácnejšia komodita? Budete prekvapení! 1 768
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Veronika Michalčíková: Španielska Andalúzia (1): Arabská pevnosť, katolícka katedrála a gigantická koncentrácia skleníkov
  2. Ľuboš Vodička: Hrady české, moravské a sliezske: Bítov
  3. Aleš Tvrdý: Durban ma privítal "vo veľkom štýle"
  4. Nikoleta Čáková: Púť na koniec sveta II. (Finisterre Camino)
  5. Vladimír Benčík: Malta 1/3 – návšteva u „hadích kňazov“ s dlhými lebkami
  6. Blanka Ulaherová: Konečne opäť Bosna
  7. Martin Majzlan: Skaza a tragédia Aralského jazera
  8. Aleš Tvrdý: Vlakom po Európe
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 14 969
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 12 731
  3. Milan Removčík: Vlakom do Splitu. 6 402
  4. Martin Majzlan: Pamír, miesto kde som zanechal kus svojho srdca (+Video) 6 194
  5. Miroslav Lukáč: Viete že ruský trpaslík je najväčší na svete, ruské hodinky najrýchlejšie a Červená armáda nie je krvavočervená, ale ružová? 5 068
  6. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 4 923
  7. Tereza Krajčová: Grécke Atény 2/4 - Majestátny Acropolis, antická atmosféra v Agore a stopy Rimanov 4 519
  8. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu 3 797
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu