SME
Pondelok, 6. február, 2023 | Meniny má Dorota

Baťov kanál po prvý raz otvorili na slovenskom území

Hodonín 1. mája (TASR) Symbolickým kľúčom odomkli dnes primátor mesta Skalica Stanislav Chovanec a Starosta Sudoměříc Stanislav Tomšej na česko-slovenskej ...

Hodonín 1. mája (TASR) Symbolickým kľúčom odomkli dnes primátor mesta Skalica Stanislav Chovanec a Starosta Sudoměříc Stanislav Tomšej na česko-slovenskej hranici Baťov kanál zo slovenskej strany. Časť kanálu je hraničným tokom, a preto predstavitelia prihraničných obcí podporujú rozvoj plavebnej cesty, ktorá má podporiť rozvoj turistického ruchu na česko-moravskom pomedzí.

"Po prvý raz v novodobej histórii sa otvára Baťov kanál na slovenskom území, čo je podčiarknuté naším novým členstvom v Európskej únii. Spoločne so štátnymi podnikmi Povodie Dunaja a Povodí Moravy, s mestami Skalica a Sudoměřice robíme všetko pre to, aby sa podarilo predĺžiť vodnú cestu v jej pôvodnom rozsahu až k rieke Morave do Skalice a na sever až po Kroměříž," povedal Ivo Ondračka z Agentúry pre rozvoj turistiky na Baťovom kanáli. Súčasťou slávnosti bolo položenie základného kameňa plavebnej komory Rohatec, na ktorý symbolicky poklepali kladivkom generálna konzulka SR v ČR Katarína Smékalová a ministri práce a sociálnych vecí a životného prostredia Zdeněk Škromach a Libor Ambrozek.

SkryťVypnúť reklamu

Plavebná komora Rohatec má umožniť prevádzku turistickej lodnej dopravy zo Skalice do Hodonína. "Za slovenskú vládu ďakujem za podporu týchto aktivít. Zatiaľ čo v minulosti nám kreslili čiary červené, žlté a fialové, my teraz kreslíme čiaru modrú, ktorá nebude naše štáty rozdeľovať, ale bude príležitosťou, aby turisti, podnikatelia i miestni ľudia pocítili, že modrá čiara je pre všetkých prínosom," konštatoval štátny tajomník ministerstva výstavby a regionálneho rozvoja SR Zsolt Lukáč.

Baťov kanál je vodná cesta, využívajúca umelé a prírodné riečisko Moravy. Splavnosť v minulosti zaisťovalo celkovo 14 plavebných komôr, z ktorých jedna je stále nefunkčná.

Juhomoravský kraj podporil vypracovanie plánu obnovy a rozvoja využitia unikátneho súboru stavieb kanálu, štát prisľúbil uvoľniť na vybudovanie plavebnej komory v Rohatci 120 miliónov korún. Splavnosť by mala byť zaistená do troch rokov. Podľa Ondračku by mohol kanál priniesť regiónu s vysokou nezamestnanosťou niekoľko stoviek pracovných miest.

SkryťVypnúť reklamu

Pôvodný Baťov kanál bol vybudovaný v rokoch 1934 až 1938 ako súčasť zavlažovacieho diela Otrokovice-Rohatec. K prevádzke nákladnej dopravy však slúžil len asi desať rokov, stavba však i naďalej slúžila vodohospodárskym účelom. Po roku 1989 sa obce v okolí kanála za pomoci EÚ spojili pri realizácii projektu Baťov kanál - Moravsko-slovácka vodná cesta. Súčasťou projektu bolo okrem iného prepojenie celého regiónu a spolupráca so Slovenskom s cieľom podpory cestovného ruchu. Teraz je kanál splavný na 65 kilometroch a stal sa významnou turistickou destináciou. Minulý rok lode na kanáli prepravili asi 50.000 ľudí.

(spolupracovníčka TASR Dana Meissnerová) juh

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. UNYP rozširuje svoj BA program o tri nové zamerania
  2. INDEX: Prečo stále nemáme diaľnicu do Košíc
  3. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  4. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  5. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  6. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  7. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  8. Dodajte vašej pokožke šťavu
  1. O2 predstavilo novú generáciu O2 Paušálov
  2. Nadácia COOP Jednota podporila Nemocnicu s poliklinikou Brezno
  3. INDEX: Prečo stále nemáme diaľnicu do Košíc
  4. UNYP rozširuje svoj BA program o tri nové zamerania
  5. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  6. Tím súťažného kvízu Riskuj! vyráža za fanúšikmi do Košíc
  7. Viete, kto je Najzamestnávateľ vo finančných službách?
  8. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 14 395
  2. Dodajte vašej pokožke šťavu 3 230
  3. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu 2 835
  4. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 1 631
  5. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 1 129
  6. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 670
  7. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 645
  8. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 617
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Lubo Repka: Dostali sa plavebné spoločnosti z krízy?
  2. Soňa Kallová: Pri pobreží Indického oceánu, Keňa
  3. Ladislav Kucharik: India 3 dôležitý hrob a pevnosť
  4. Lubo Repka: Tikal - najslávnejšie mesto Mayov v Guatemale
  5. Lubo Repka: Helikoptérou na El Mirador v Guatemale
  6. Miroslav Galovič: Zimný Londýn. Part 02 - Uličné pojazdné veterány (s bonusom od Harryho Pottera) a dva moderné kúsky.
  7. Martin Majzlan: NP Serengeti – Nekonečné pláne, divoká zver a drkotajúce zuby
  8. Ľuboš Vodička: Maličkosti z Malých Karpát: Kamenné tváre a Obelisk
  1. Peter Sarkocy: 4 dôvody prečo by som si už nekúpil Škodu Enyaq 27 317
  2. Štefan Vrátny: Pohľad zvonku na Budajove vzťahy s ŠtB 15 703
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 8 967
  4. Jana Melišová: Vdýchava drevu nový život a dušu 4 443
  5. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova? 3 852
  6. Rastislav Puchala: Starosta je ruský troll 2 753
  7. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca. 2 537
  8. Ľudmila Križanovská: Veľká Británia a USA sú najväčšie zlo na svete 2 371
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Východniarom tu čas beží rýchlejšie
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 56. - Arktída - Edmund Hillary, Neil Armstrong a ich výlet na severný pól (1985)
  3. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  4. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  5. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  7. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  8. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
SkryťZatvoriť reklamu