BRATISLAVA - Z Česka na Slovensko prichádza nový spôsob predaja luxusných dovoleniek. Hovorí sa mu timesharing a vo svete je štandardným spôsobom trávenia dovolenky. Jeho princípom je dlhodobý prenájom apartmánu alebo nehnuteľnosti na ostrove, kde môže klient tráviť nasledujúce roky svoje voľné chvíle.
Firmy ponúkajúce timesharing oslovujú potenciálnych klientov väčšinou tak, že vyhrali poukaz na ubytovanie. Aby si výhru mohli vyzdvihnúť, musia sa zúčastniť na prezentačnej akcii. Na nej predstavitelia firmy hovoria o spôsobe cestovania, ktorý ponúkajú. Najznámejšie spoločnosti, ktoré sa zaoberajú timesharingom sú GMB Group, Holiday Club a Platinum International.
Investovať do dovolenky na nasledujúcich desať rokov sa však zatiaľ nemusí oplatiť. V Českej republike už zaznamenali viaceré podvody od spoločností, ktoré ponúkali tento produkt. Po vybratí zálohy jednoducho zmizli. Keďže ich majiteľmi boli ľudia zo zahraničia, poškodení sa svojich peňazí nikdy nedočkali.
Pri krachu spoločnosti je veľká pravdepodobnosť, že ľudia dostanú naspäť len malú časť svojich peňazí. Väčšinou ide o spoločnosti s ručením obmedzeným, ktoré za svoje záväzky ručia len do výšky svojho majetku. Podľa právnika Pavla Biksadského, "ak sa spoločnosť s ručením obmedzeným dostane do konkurzu, veritelia sa uspokojujú pomerným spôsobom z majetku spoločnosti." Tieto firmy však väčšinou nemajú takmer žiadny majetok a majú prenajatých len niekoľko kancelárií.
Jednou z firiem, ktoré timesharing ponúkajú na Slovensku, je Platinum International. Riaditeľ klientskeho oddelenia Richard Geisler tvrdí, že klient má kontrakt priamo s letoviskom, ktorý mu zaručuje, že aj v prípade krachu spoločnosti, cez ktorú uzavrel zmluvu, bude môcť ísť na dovolenku. "Ak by sme skrachovali, pre klienta to absolútne nič neznamená."
Okrem miznutia firiem sa viaceré české televízie zamerali aj na spôsob získavania klientov. Česká televízia v relácii Fakta 7. októbra 2002 priniesla reportáž skrytou kamerou z prezentačnej akcie firmy Platinum. Redaktorke odmietol pracovník firmy ukázať zmluvu bez toho, aby ju najprv podpísala. "My jednoducho máme taký pracovný postup, ktorý ja musím dodržať." Právnik Pavol Biksadský považuje za "absurdné podpísať dokument, ktorý som si predtým neprečítal."
O rovnakom postupe svedčia aj účastníci prezentácií na Slovensku. Geisler však tvrdí, že ešte pred podpisom každému nahlas prečítajú zmluvu.
Podľa psychologičky Evy Letovancovej síce nejde o nátlak, no i tak by mali byť ľudia pozorní: "Nátlak to nie je. Ide len o vytvorenie vhodných podmienok, aby klient podpísal zmluvu."
Štátny radca na ministerstve hospodárstva Dušan Vilim tvrdí, že kto podpíše takúto zmluvu, má právo od nej do siedmich dní bez udania dôvodu odstúpiť. "Ak uvedie dôvod, táto lehota sa predlžuje na 30 dní."
Geisler vraví, že zákazník môže od zmluvy odstúpiť len na základe podmienok, ktoré sú uvedené v zmluve. Tá stanovuje 35-percentnú pokutu za odstúpenie.
Čo je timesharing?
Timesharing je vo svete rozšírený spôsob trávenia dovolenky. Pochádza zo sedemdesiatych rokov dvadsiateho storočia. Vtedy si bohatí ľudia začali po celom svete v atraktívnych turistických lokalitách kupovať a stavať domy. Navzájom si ich potom začali medzi sebou vymieňať. Postupne vznikli viaceré organizácie, ktoré sprostredkúvajú výmenu ubytovacích zariadení. Najväčšia z nich RCI má dnes vyše 3 milióny členov.