SME
Utorok, 28. jún, 2022 | Meniny má Beáta

Magnetické vlaky sa zdajú ľuďom hlučnejšie

Amsterdam 13. apríla (TASR) - Magnetické vlaky spôsobujú podľa bežných ľudí oveľa viac hluku ako klasické súpravy Intercity. Je to výsledok štúdie tímu ...

Amsterdam 13. apríla (TASR) - Magnetické vlaky spôsobujú podľa bežných ľudí oveľa viac hluku ako klasické súpravy Intercity. Je to výsledok štúdie tímu Joosa Vosa z holandského výskumného inštitútu TNO Human Factors Soesterberg, ktorá vyšla v časopise Journal of the Acoustical Society of America.

Hluk magnetických vlakov najviac vadí ľuďom žijúcim v blízkosti týchto tratí. Keď im Vos pustil zvukové záznamy normálnych a magnetických vlakov v intenzite, ako keby prechádzali okolo ich obydlí, účastníci pokusu označili za najviac rušivé práve zvuky súprav vznášajúcich sa na magnetickom poli.

SkryťVypnúť reklamu

Magnetické vlaky sú momentálne najrozšírenejšie v Nemecku, Číne a USA. Prototypy jazdia v Nemecku a Japonsku. Prvú komerčne využívanú trasu medzi Šanghajom a letiskom Pchu-tung, na ktorej jazdia vlaky rýchlosťou do 500 km/h, dokončila v roku 2003 nemecká firma Transrapid.

V USA sa plánuje magnetická trať medzi mestami Pittsburgh a Baltimore. Na prelome rokov 2009/2010 uvedú do prevádzky trať z hlavnej stanice v Mníchove k 40 kilometrov vzdialenému Letisku Franza Josepha Straussa. Aj tu používajú realizátori projektu argument, že magnetické vlaky sú tichšie ako tie bežné.

Existujúce výskumy ukázali, že obidva typy vlakov sú približne rovnako hlučné. Hlukový smog má dve zložky - kvalitu samotného hluku a jeho intenzitu. Pri veľkých rýchlostiach je magnetický vlak podľa Vosa rovnako hlučný ako lietadlo. Odborník sa domnieva, že ľuďom vadí hluk magnetického vlaku aj preto, lebo doteraz sa s ním nestretli. "Keď si naň človek zvykne, nezdá sa mu už taký rušivý," konštatoval Vos.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Trápia Vás bolesti a únava? Máme skvelé riešenie k vám domov
  2. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu
  3. Spacák na kozmetiku?
  4. Danube InGrid zvyšuje energetickú stabilitu aj v Bratislave
  5. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete
  6. IMMOFINANZ pokračuje v úspechoch nájomných zmlúv aj v roku 2022
  7. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  8. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku
  1. Na západnom Slovensku napreduje modernizácia elektrickej sústavy
  2. Na západnom Slovensku napreduje modernizácia elektrickej sústavy
  3. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  4. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  5. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  6. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  7. Danube InGrid zvyšuje energetickú stabilitu aj v Bratislave
  8. Spacák na kozmetiku?
  1. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 27 545
  2. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 10 250
  3. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 8 157
  4. 91 kreslených správ o Slovensku, Ukrajine a celom svete 4 678
  5. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 924
  6. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 397
  7. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 2 993
  8. Máte v hľadáčiku dovolenku v Turecku? Táto inšpirácia padne vhod 1 398
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Irena Šimuneková: Na návšteve u susedov - Strážnice a okolie časť 1.
  2. Iveta Bakitová: Tarragona a ešte pár cestovateľských tipov na Costa Dorada v Španielsku
  3. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách
  4. Robert Drál: Mt. Kilimanjaro - BASE Camp
  5. Lubo Repka: Cartagena – karibská časť Kolumbie
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)
  7. Aleš Tvrdý: Juhoafrická Republika a jej poklad
  8. Daniel Schikor: Jordánsko - v hlavnom meste
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 10 290
  2. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 7 358
  3. Post Bellum SK: Kocáb: Boli schopní aj tmu vydávať za dôkaz toho, že tam nie sú jadrové hlavice 5 932
  4. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 5 866
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 3 699
  6. Věra Tepličková: Mala by som byť po dnešku pokojnejšia, pani Kavecká? 3 495
  7. Felipe Sánchez López: Opatrovatelia alebo novodobí slovenskí otrokári 3 401
  8. Michal Feik: Čo spôsobí Matovičov balíček 3 075
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině
SkryťZatvoriť reklamu