SME
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Magnetické vlaky sa zdajú ľuďom hlučnejšie

Amsterdam 13. apríla (TASR) - Magnetické vlaky spôsobujú podľa bežných ľudí oveľa viac hluku ako klasické súpravy Intercity. Je to výsledok štúdie tímu ...

Amsterdam 13. apríla (TASR) - Magnetické vlaky spôsobujú podľa bežných ľudí oveľa viac hluku ako klasické súpravy Intercity. Je to výsledok štúdie tímu Joosa Vosa z holandského výskumného inštitútu TNO Human Factors Soesterberg, ktorá vyšla v časopise Journal of the Acoustical Society of America.

Hluk magnetických vlakov najviac vadí ľuďom žijúcim v blízkosti týchto tratí. Keď im Vos pustil zvukové záznamy normálnych a magnetických vlakov v intenzite, ako keby prechádzali okolo ich obydlí, účastníci pokusu označili za najviac rušivé práve zvuky súprav vznášajúcich sa na magnetickom poli.

Skryť Vypnúť reklamu

Magnetické vlaky sú momentálne najrozšírenejšie v Nemecku, Číne a USA. Prototypy jazdia v Nemecku a Japonsku. Prvú komerčne využívanú trasu medzi Šanghajom a letiskom Pchu-tung, na ktorej jazdia vlaky rýchlosťou do 500 km/h, dokončila v roku 2003 nemecká firma Transrapid.

V USA sa plánuje magnetická trať medzi mestami Pittsburgh a Baltimore. Na prelome rokov 2009/2010 uvedú do prevádzky trať z hlavnej stanice v Mníchove k 40 kilometrov vzdialenému Letisku Franza Josepha Straussa. Aj tu používajú realizátori projektu argument, že magnetické vlaky sú tichšie ako tie bežné.

Existujúce výskumy ukázali, že obidva typy vlakov sú približne rovnako hlučné. Hlukový smog má dve zložky - kvalitu samotného hluku a jeho intenzitu. Pri veľkých rýchlostiach je magnetický vlak podľa Vosa rovnako hlučný ako lietadlo. Odborník sa domnieva, že ľuďom vadí hluk magnetického vlaku aj preto, lebo doteraz sa s ním nestretli. "Keď si naň človek zvykne, nezdá sa mu už taký rušivý," konštatoval Vos.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  5. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  6. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  7. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  1. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  4. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  5. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  6. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  7. Pomáhajte čítaním
  8. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  9. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  10. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 30 743
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 790
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 873
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 268
  5. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 861
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 427
  7. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 983
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 823
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 9 360
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 9 175
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu