Najdlhší náučný chodník na Slovensku bude mať 79 kilometrov

Bratislava 5. apríla (TASR) - Najdlhší náučný chodník na Slovensku by mal dosiahnuť dĺžku 79 kilometrov. Na jeho trase by malo byť inštalovaných 42 informačných ...

Bratislava 5. apríla (TASR) - Najdlhší náučný chodník na Slovensku by mal dosiahnuť dĺžku 79 kilometrov. Na jeho trase by malo byť inštalovaných 42 informačných tabúľ.

Časť náučného chodníka je od sútoku riek Dunaj a Morava v prevádzke už niekoľko rokov. Inštitút aplikovanej ekológie - Daphne ho mieni predĺžiť a zrekonštruovať až takmer po sútok Moravy a Dyje. Na realizáciu sa chystá v rámci projektu Ochrana a rozumné využívanie Ramsarskej lokality Niva Moravy.

Daphne sa v spolupráci s českými a rakúskymi partnermi snaží zabrániť rýchlej devastácii hodnôt spoločnej hraničnej oblasti. Rieka Morava so svojou nivou patrí k územiam, ktoré vďačia za svoj dnešný charakter prísnemu režimu, ktorý tu bol uplatňovaný pred rokom 1989, čiže v časoch železnej opony. Zakázaný vstup a obmedzenie hospodárenia boli takmer dokonalou zárukou ochrany prírodných hodnôt hraničných oblastí.

Niva Moravy tvorí spolu s priľahlou nivou rieky Dyje jednu z najzachovalejších riečnych nív v strednej Európe. O unikátnych prírodných hodnotách svedčí aj jej zaradenie medzi Ramsarské lokality - mokrade medzinárodného významu, ako aj súčasný návrh zaradenia do sústavy chránených území európskeho významu Natura 2000.

V prípade Moravy sa environmentálne problémy napriek "železnej ochrane" dostali aj za ostnatý drôt. V dôsledku regulácie rieky došlo v minulosti k napriameniu koryta. Záplavové územie bolo postupne zmenšené a došlo k rozsiahlemu odvodňovaniu, zmene vodného režimu mokradí a premene nivných lúk na ornú pôdu. To značne zmenšilo retenčnú kapacitu povodia a zvýšilo ohrozenie priľahlých obcí povodňami.

Rozoranie lúk zvýšilo transport chemických látok a hnojív používaných v poľnohospodárstve priamo do povrchových i podzemných vôd. Po roku 1989 civilizačný tlak na územia zosilnel. V prípade Moravy bolo vystavené tlaku neusmerneného rozvoja turistiky, rekreácie, ale aj ťažby nerastných surovín a rybárstva.

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 9 747
  2. Moskva alebo Petrohrad? 7 805
  3. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 3 143
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 2 299
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 200
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 189
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 2 016
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 724
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 562
  10. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 1 179