SME
Utorok, 26. január, 2021 | Meniny má TamaraKrížovkyKrížovky

Slovensko zdraželo pre turistov

BRATISLAVA - Viacerí hoteliéri i cestovné kancelárie sa musia vyrovnať s poklesom záujmu zahraničných turistov o Slovensko. Najzreteľnejšie tento problém cítia podnikatelia vo Vysokých Tatrách. Hotelieri tam za poslednú zimnú sezónu zaznamenali 30-percent

ný pokles počtu ubytovaných osôb oproti predchádzajúcemu roku. Ubudlo predovšetkým Poliakov.

Riaditeľ hotela Baník na Štrbskom Plese Roman Smejkal vraví, že počas sezóny bol priemerný pokles návštevníkov asi 20-percentný. Boli však mesiace, v ktorých mali aj o 30 percent menej klientov ako vlani. "Úbohý" bol predovšetkým Silvester. Podobné skúsenosti majú aj ďalší hotelieri, no mnohí sa na túto tému ani nechcú baviť.

Viacerí za hlavnú príčinu úbytku zahraničných klientov považujú zvyšovanie cien a posilňovanie slovenskej koruny. Za posledné dva roky sa koruna zhodnotila oproti menám Česka, Poľska i Maďarska minimálne o osem percent. Z týchto krajín k nám prichádza najviac turistov. Ak sa k rastu slovenskej koruny priráta aj zvyšovanie cien ubytovania a služieb, môže nárast cien predstavovať takmer 50 percent.

Skryť Vypnúť reklamu

Kým pred dvomi rokmi sa za jeden poľský zlotý dalo kúpiť 11,15 Sk, dnes je to o tri koruny menej. Znamená to, že za ubytovanie v hoteli na jednu noc v cene 1 500 Sk zaplatil Poliak v roku 2002 135 zlotých. Ak by aj cena ubytovania nevzrástla, dnes by ho stála 185 zlotých. Predstavuje to nárast o 37 percent. V prípade Česka bol nárast v dôsledku kurzových pohybov desať- a v prípade Maďarska osempercentný. Ku kurzovým zmenám sa vo väčšine hotelov pridala i vyššia cena služieb.

Riaditeľ CK Limba Tomáš Hasala tvrdí, že začali presviedčať svojich ubytovateľov, aby znížili ceny. "Lepšie je znížiť cenu a mať zariadenie obsadené ako mať vysokú cenu a mať prázdno."

Z oslovených lyžiarskych stredísk zaznamenali nárast počtu klientov len v Jasnej a vo Veľkej Rači. Riaditelia oboch stredísk však priznávajú, že to bolo vďaka masívnym investíciám a reklamnej kampani. V Rači vzrástol počet lyžiarov o 20 percent a v Jasnej o 17 percent. Riaditeľ strediska Ski Jasná Pavol Lomen tvrdí, že očakávali vyšší nárast. V hoteloch dokonca zaznamenali pokles ubytovaných osôb a pripravujú preto zníženie cien.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa prezidenta Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a riaditeľa cestovnej kancelárie Pressburg, ktorá na Slovensko vozí zahraničných klientov, Roberta Kohlmanna, začína Slovensko zaostávať aj v oblasti kúpeľov a termálnych prameňov. Vďaka vysokým investíciám nám Poľsko začína preberať nemeckých klientov, ktorí tvoria prevažnú časť týchto zariadení.

Kohlmann tvrdí, že výpadok turistov z okolitých krajín nedokáže nahradiť stúpajúci počet zákazníkov zo západnej Európy. "Aj keby bol ich rast každoročne 200-percentný, je ich tak málo, že to nedokáže pokryť úbytok."

Jediným riešením ako získať naspäť zákazníkov, je podľa Hasalu zlepšenie služieb. Malo by sa však v prvom rade investovať do takých vecí, ktoré vyžadujú minimálne náklady. Jednou z nich je prístup zamestnancov v turizme k svojim zákazníkom.

Skryť Vypnúť reklamu

Počet zahraničných návštevníkov, ktorí prekročili hranice SR:

2003 24 984 000
2002 26 450 000
2001 27 761 000
2000 28 768 000
1999 30 756 000
1998 32 700 000
1997 31 700 000


Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  3. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  4. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  5. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  6. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  1. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  2. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  3. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  4. Budovanie zelenej značky
  5. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  6. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  7. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  8. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  9. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  10. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 43 504
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 24 066
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 15 831
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 223
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 780
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 692
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 542
  8. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 444
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 440
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 297
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu