Záhreb/Bratislava 18. marca (TASR) - V Chorvátsku by mal začať od 15. júna tohto roka premávať prvý naklápací vlak medzi Záhrebom a Splitom, ktorý cestovanie medzi oboma mestami, vzdialenými od seba 430 kilometrov, skráti zo 7,5 hodiny na menej než 5 hodín cesty. Na základe aktuálnych informácií chorvátskych železníc to TASR potvrdilo Chorvátske turistické združenie v Bratislave.
V súčasnosti prebiehajú práce na rekonštrukcii a výmene železničných úsekov v oblasti Liky a Dalmácie a pokladajú sa káble pre signalizačno-bezpečnostnú technológiu na staniciach a železničných priecestiach. Chorvátska cestujúca verejnosť, obchodníci, v sezóne najmä zahraniční turisti uvítajú, že vlak bude najprv premávať iba medzi Záhrebom a Splitom, a to so zastávkami v Karlovaci, Gospiči a Knine, avšak časť vozňovej kompozície sa bude oddeľovať od vlaku v Knine, odkiaľ pôjde do Zadaru.
Na uvedenej trase sa ráta s ôsmimi naklápacími, takzvanými Bombardierovými vlakmi so 134 miestami na sedenie. Z nich bude štvrtina určená pre cestujúcich prvej a zvyšok pre cestujúcich druhej triedy. Cestujúci budú mať špičkové pohodlie, pretože vlak bude klimatizovaný a bude mať zabudovaný audiosystém, ktorý prostredníctvom osobitných slúchadiel umožní počúvanie viacerých rozhlasových programov. Okrem toho vlak bude mať zabudované zásuvky na prenosné počítače. Vo vlaku podobne ako v lietadlách sa bude podávať ketering. K vybaveniu vozňov budú patriť aj ergonomické sedadlá, pohyblivé dvere, vákuové hygienické zariadenia a širšie chodby, určené najmä invalidom.
Najväčšou prednosťou naklápacích súprav je vyššia rýchlosť jazdy bez dodatočných investícií do infraštruktúry. Súpravy kompenzujú odstredivé sily v prejazdoch oblúkmi aktívnemu systému naklápania skríň, takže rýchlosť vlaku je o 25 % až 30 % vyššia. Zavádzanie vlakových jednotiek s naklápacími vozňami má v Európe stúpajúcu tendenciu. Okrem Talianska sa touto dopravnou inovačnou cestou vydali aj Švajčiarsko, ČR a Slovinsko, ktoré sú svojou rozlohou, členitosťou terénu a vzdialenosťou staníc podobné podmienkam Slovensku. Výhody súprav elektrických trojsystémových jednotiek s naklápacími vozňovými skriňami, známe pod označením Pendolino, zaujali aj Železničnú spoločnosť (ZSSK), a.s., Bratislava. Zámer ZSSK kúpiť naklápacie vlakové jednotky, ktorý spoločnosť zverejnila v roku 2003, však narazil na nedostatok finančných prostriedkov.