SME
Utorok, 28. jún, 2022 | Meniny má Beáta

Prvý naklápací vlak medzi Záhrebom a Splitom začne premávať od 15. júna

Záhreb/Bratislava 18. marca (TASR) - V Chorvátsku by mal začať od 15. júna tohto roka premávať prvý naklápací vlak medzi Záhrebom a Splitom, ktorý cestovanie ...

Záhreb/Bratislava 18. marca (TASR) - V Chorvátsku by mal začať od 15. júna tohto roka premávať prvý naklápací vlak medzi Záhrebom a Splitom, ktorý cestovanie medzi oboma mestami, vzdialenými od seba 430 kilometrov, skráti zo 7,5 hodiny na menej než 5 hodín cesty. Na základe aktuálnych informácií chorvátskych železníc to TASR potvrdilo Chorvátske turistické združenie v Bratislave.

V súčasnosti prebiehajú práce na rekonštrukcii a výmene železničných úsekov v oblasti Liky a Dalmácie a pokladajú sa káble pre signalizačno-bezpečnostnú technológiu na staniciach a železničných priecestiach. Chorvátska cestujúca verejnosť, obchodníci, v sezóne najmä zahraniční turisti uvítajú, že vlak bude najprv premávať iba medzi Záhrebom a Splitom, a to so zastávkami v Karlovaci, Gospiči a Knine, avšak časť vozňovej kompozície sa bude oddeľovať od vlaku v Knine, odkiaľ pôjde do Zadaru.

SkryťVypnúť reklamu

Na uvedenej trase sa ráta s ôsmimi naklápacími, takzvanými Bombardierovými vlakmi so 134 miestami na sedenie. Z nich bude štvrtina určená pre cestujúcich prvej a zvyšok pre cestujúcich druhej triedy. Cestujúci budú mať špičkové pohodlie, pretože vlak bude klimatizovaný a bude mať zabudovaný audiosystém, ktorý prostredníctvom osobitných slúchadiel umožní počúvanie viacerých rozhlasových programov. Okrem toho vlak bude mať zabudované zásuvky na prenosné počítače. Vo vlaku podobne ako v lietadlách sa bude podávať ketering. K vybaveniu vozňov budú patriť aj ergonomické sedadlá, pohyblivé dvere, vákuové hygienické zariadenia a širšie chodby, určené najmä invalidom.

Najväčšou prednosťou naklápacích súprav je vyššia rýchlosť jazdy bez dodatočných investícií do infraštruktúry. Súpravy kompenzujú odstredivé sily v prejazdoch oblúkmi aktívnemu systému naklápania skríň, takže rýchlosť vlaku je o 25 % až 30 % vyššia. Zavádzanie vlakových jednotiek s naklápacími vozňami má v Európe stúpajúcu tendenciu. Okrem Talianska sa touto dopravnou inovačnou cestou vydali aj Švajčiarsko, ČR a Slovinsko, ktoré sú svojou rozlohou, členitosťou terénu a vzdialenosťou staníc podobné podmienkam Slovensku. Výhody súprav elektrických trojsystémových jednotiek s naklápacími vozňovými skriňami, známe pod označením Pendolino, zaujali aj Železničnú spoločnosť (ZSSK), a.s., Bratislava. Zámer ZSSK kúpiť naklápacie vlakové jednotky, ktorý spoločnosť zverejnila v roku 2003, však narazil na nedostatok finančných prostriedkov.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Spacák na kozmetiku?
  2. Trápia Vás bolesti a únava? Máme skvelé riešenie k vám domov
  3. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu
  4. Danube InGrid zvyšuje energetickú stabilitu aj v Bratislave
  5. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete
  6. IMMOFINANZ pokračuje v úspechoch nájomných zmlúv aj v roku 2022
  7. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  8. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku
  1. Na západnom Slovensku napreduje modernizácia elektrickej sústavy
  2. Na západnom Slovensku napreduje modernizácia elektrickej sústavy
  3. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  4. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  5. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  6. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  7. Danube InGrid zvyšuje energetickú stabilitu aj v Bratislave
  8. Spacák na kozmetiku?
  1. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 23 000
  2. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 10 335
  3. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 8 172
  4. 91 kreslených správ o Slovensku, Ukrajine a celom svete 4 229
  5. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 926
  6. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 445
  7. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 3 010
  8. Máte v hľadáčiku dovolenku v Turecku? Táto inšpirácia padne vhod 1 342
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách
  2. Irena Šimuneková: Na návšteve u susedov - Strážnice a okolie časť 1.
  3. Robert Drál: Mt. Kilimanjaro - BASE Camp
  4. Daniel Schikor: Jordánsko - v hlavnom meste
  5. Iveta Bakitová: Tarragona a ešte pár cestovateľských tipov na Costa Dorada v Španielsku
  6. Iveta Bakitová: Veľká Noc v Španielsku - dnes neplánovane o Salvadore Dalím
  7. Lubo Repka: Cartagena – karibská časť Kolumbie
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 10 314
  2. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 7 364
  3. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 5 866
  4. Post Bellum SK: Kocáb: Boli schopní aj tmu vydávať za dôkaz toho, že tam nie sú jadrové hlavice 5 764
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 3 722
  6. Věra Tepličková: Mala by som byť po dnešku pokojnejšia, pani Kavecká? 3 252
  7. Miroslav Lukáč: Kto je ešte dnes rusofil, potrebuje odbornú pomoc. 3 153
  8. Michal Feik: Čo spôsobí Matovičov balíček 3 077
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Lívia Hlavačková: Je Ajurvéda naozaj taká prastará, ako vravia?
SkryťZatvoriť reklamu