foto
BRATISLAVA - Do jesene v roku 2007 by mali byť hotové práce na diaľnici z Bratislavy do Viedne. Ďalší polrok bude treba na dokončenie úprav okolia diaľnice a jej prípojov z rakúskych obcí. Rakúska firma Asfinag, ktorá pripravuje projektovú dokumentáciu rakúskej strany, v stavebnom projekte uvádza, že cesta s pracovným názvom A 6 sa začne budovať na jeseň tohto roka.
O výstavbe priameho cestného spojenia Viedne a Bratislavy sa uvažuje už od obdobia po nežnej revolúcii. Do roku 1998 sa však neuvažovalo o diaľnici, ale iba o ceste 1. triedy s pripojením na Bratislavu. Dôvody boli najmä politické, pretože Slovensko malo problémy s integráciou do Európskej únie. Diaľničné spojenie sa začalo plánovať až v roku 1999, po predchádzajúcich parlamentných voľbách. O stavbe diaľničného úseku sa rozhodlo v roku 2002, keď sa začal archeologický prieskum rakúskeho územia, po ktorom bude diaľnica viesť. Posledné omeškanie stavebných prác spôsobil v roku 2003 nález vykopávok z čias Rímskej ríše.
Cesta A 6 povedie do Bratislavy cez hraničný priechod Jarovce - Kittsee a jej výstavba bude Rakúsko stáť 174 miliónov eur. Predstavitelia Bratislavského samosprávneho kraja by privítali, keby cesta na rakúskej strane stála čo najskôr. "Reálne sa dá očakávať, že stavba bude definitívne ukončená začiatkom roku 2008. Záujmom samosprávneho kraja však je, aby bol rakúsky úsek aspoň čiastočne uvedený do prevádzky čo najskôr," povedal Roman Filistein, ktorý zastupuje kraj v slovensko-rakúskej cezhraničnej komisii pre dopravu a infraštruktúru.
Podľa neho by sa tak mohlo stať už koncom roka 2006, pričom diaľnica by fungovala v polovičnom profile, čo by v praxi znamenalo otvorenie jedného jazdného pruhu v dvoch smeroch pri zníženej maximálnej povolenej rýchlosti. "Pre Bratislavčanov je dôležité, aby čím skôr mohli rýchlo a pohodlne po diaľnici cestovať do Viedne," povedal Filinstein.
Podľa Filisteina je tiež potrebné sprístupniť hraničný priechod Jarovce - Kittsee aj pre ťažkú kamiónovú dopravu, ktorá v súčasnosti chodí z Rakúska na Slovensko iba cez priechod Petržalka - Berg. V dôsledku toho sa na tejto hranici vytvárajú veľké kolóny kamiónov a predlžujú sa čakacie lehoty pre nákladné automobily. Filistein v tejto súvislosti považuje čo najskoršie sprevádzkovanie úseku Viedeň - Kittsee za dôležité aj pre rakúsky priemysel, pretože rakúske firmy si sľubujú subdodávky pre automobilky Volkswagen, PSA a teraz aj Hyundai/Kia.
Autor: DAN SLÁDEK