SME

Slovenská vlajka je pre cudzie lode výhodná

BRATISLAVA - Slovensko už nevyhľadávajú len zahraniční investori usilujúci sa ušetriť na nízkych daniach, ale aj niektorí ...

BRATISLAVA - Slovensko už nevyhľadávajú len zahraniční investori usilujúci sa ušetriť na nízkych daniach, ale aj niektorí zahraniční lodní prepravcovia. Tí si čoraz častejšie registrujú svoje námorné lode pod našou vlajkou.

V medzinárodnom námornom registri Slovenska je zapísaných už 14 veľkých námorných lodí, a to aj napriek tomu, že Slovensko je vnútrozemskou krajinou a nemá ani jednu vlastnú námornú loď.

"Tak ako v prípade daňových rajov je vo svete bežnou praxou, že lodiarske spoločnosti registrujú lode tam, kde je to výhodnejšie. Umožňujú to medzinárodné dohovory aj naša legislatíva," vysvetľuje riaditeľ odboru vodnej dopravy na ministerstve Jaroslav Coplák, kde sa registrácie vydávajú.

SkryťVypnúť reklamu

Registrovať loď pod slovenskou vlajkou považujú zahraničné firmy za výhodné. "Naše registračné a ročné poplatky sú nižšie ako v registroch iných štátov. Na príťažlivosti Slovensku pridáva aj to, že sa stane členom Európskej únie a naše predpisy sú tak kompatibilné s európskymi normami," hovorí Josef Mrkva z námorného úradu ministerstva dopravy.

To vedie dokonca niektorých majiteľov k preregistrovaniu, zo síce výhodnej, no neeurópskej vlajky pod slovenskú.

S najväčšími "offshore centrami" v tejto oblasti, akými je napríklad Panama či Libéria, sa síce porovnávať nemôžeme, no počet lodí v medzinárodnom registri Slovenska sa zvyšuje. "Od roku 2000 sa celková tonáž lodí zapísaných pod slovenskou vlajkou zvýšila 12-násobne," spresňuje Mrkva.

SkryťVypnúť reklamu

"Budúci týždeň by mali pribudnúť ďalšie tri lode. V rebríčku Medzinárodnej námornej organizácie tak poskočíme asi do prvej štvrtiny," odhaduje.

Z registrácie cudzích lodí má výhody aj Slovensko "Jednak je to istý príjem pre štátny rozpočet z poplatkov, a napokon vidieť slovenskú vlajku na moriach je dobrý spôsob, ako dať o sebe vedieť," povedal Mrkva. Keďže sídlo firiem, ktoré si u nás lode registrujú najviac, je spravidla v jednom z mnohých daňových rajov, dane platia väčšinou tomu štátu. Pritom riziká Slovensko ako vlajkový štát preberá len minimálne. "Finančné záväzky to pre nás neznamená žiadne. Zodpovednosť preberá majiteľ lode a prevádzkovateľ," hovorí Jaroslav Coplák. "Jeho úloha nastupuje v prípade námornej nehody, ktorú potom vyšetruje vlajkový štát," dodal. Podľa neho sa zatiaľ takýto prípad nevyskytol.

SkryťVypnúť reklamu

(tc)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 963
  2. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 17 725
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 546
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 971
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 494
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 440
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 955
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 486
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ľuboš Vodička: Zolná, kostol za hradbami
  2. Ľuboš Vodička: Slovenské hrady: Tematín
  3. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky III.
  4. Ladislav Kucharik: Bahrain - panské pieskovisko na zimu
  5. Michal Drotován: Singapur - mesto budúcnosti. Naozaj?
  6. Aleš Tvrdý: Ľudské povolania
  7. Ľuboš Vodička: Kam vo Viedni, keď prší? Albertina
  8. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Lokca
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 477
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 659
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 462
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 8 663
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 463
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 380
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 352
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 436
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu