SME
Štvrtok, 6. október, 2022 | Meniny má Natália

Slovenská vlajka je pre cudzie lode výhodná

BRATISLAVA - Slovensko už nevyhľadávajú len zahraniční investori usilujúci sa ušetriť na nízkych daniach, ale aj niektorí ...

BRATISLAVA - Slovensko už nevyhľadávajú len zahraniční investori usilujúci sa ušetriť na nízkych daniach, ale aj niektorí zahraniční lodní prepravcovia. Tí si čoraz častejšie registrujú svoje námorné lode pod našou vlajkou.

V medzinárodnom námornom registri Slovenska je zapísaných už 14 veľkých námorných lodí, a to aj napriek tomu, že Slovensko je vnútrozemskou krajinou a nemá ani jednu vlastnú námornú loď.

"Tak ako v prípade daňových rajov je vo svete bežnou praxou, že lodiarske spoločnosti registrujú lode tam, kde je to výhodnejšie. Umožňujú to medzinárodné dohovory aj naša legislatíva," vysvetľuje riaditeľ odboru vodnej dopravy na ministerstve Jaroslav Coplák, kde sa registrácie vydávajú.

SkryťVypnúť reklamu

Registrovať loď pod slovenskou vlajkou považujú zahraničné firmy za výhodné. "Naše registračné a ročné poplatky sú nižšie ako v registroch iných štátov. Na príťažlivosti Slovensku pridáva aj to, že sa stane členom Európskej únie a naše predpisy sú tak kompatibilné s európskymi normami," hovorí Josef Mrkva z námorného úradu ministerstva dopravy.

To vedie dokonca niektorých majiteľov k preregistrovaniu, zo síce výhodnej, no neeurópskej vlajky pod slovenskú.

S najväčšími "offshore centrami" v tejto oblasti, akými je napríklad Panama či Libéria, sa síce porovnávať nemôžeme, no počet lodí v medzinárodnom registri Slovenska sa zvyšuje. "Od roku 2000 sa celková tonáž lodí zapísaných pod slovenskou vlajkou zvýšila 12-násobne," spresňuje Mrkva.

SkryťVypnúť reklamu

"Budúci týždeň by mali pribudnúť ďalšie tri lode. V rebríčku Medzinárodnej námornej organizácie tak poskočíme asi do prvej štvrtiny," odhaduje.

Z registrácie cudzích lodí má výhody aj Slovensko "Jednak je to istý príjem pre štátny rozpočet z poplatkov, a napokon vidieť slovenskú vlajku na moriach je dobrý spôsob, ako dať o sebe vedieť," povedal Mrkva. Keďže sídlo firiem, ktoré si u nás lode registrujú najviac, je spravidla v jednom z mnohých daňových rajov, dane platia väčšinou tomu štátu. Pritom riziká Slovensko ako vlajkový štát preberá len minimálne. "Finančné záväzky to pre nás neznamená žiadne. Zodpovednosť preberá majiteľ lode a prevádzkovateľ," hovorí Jaroslav Coplák. "Jeho úloha nastupuje v prípade námornej nehody, ktorú potom vyšetruje vlajkový štát," dodal. Podľa neho sa zatiaľ takýto prípad nevyskytol.

SkryťVypnúť reklamu

(tc)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  2. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  3. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  4. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  5. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  6. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  7. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  8. Dôležitosť duševnej pohody
  1. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  2. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  3. Riešenie Atosu zachraňuje životy
  4. Nechajte sa zelektrizovať!
  5. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  6. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  7. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  8. Nivy oslávili prvé narodeniny a takmer 13 miliónov návštevníkov
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 19 302
  2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 7 586
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 345
  4. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 7 276
  5. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 6 001
  6. Dôležitosť duševnej pohody 5 007
  7. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 3 767
  8. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 3 318
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Veronika Michalčíková: Španielska Andalúzia (1): Arabská pevnosť, katolícka katedrála a gigantická koncentrácia skleníkov
  2. Ľuboš Vodička: Hrady české, moravské a sliezske: Bítov
  3. Aleš Tvrdý: Durban ma privítal "vo veľkom štýle"
  4. Nikoleta Čáková: Púť na koniec sveta II. (Finisterre Camino)
  5. Vladimír Benčík: Malta 1/3 – návšteva u „hadích kňazov“ s dlhými lebkami
  6. Blanka Ulaherová: Konečne opäť Bosna
  7. Martin Majzlan: Skaza a tragédia Aralského jazera
  8. Aleš Tvrdý: Vlakom po Európe
  1. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 6 774
  2. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 623
  3. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 177
  4. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 3 872
  5. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 857
  6. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 784
  7. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu. 2 528
  8. Pavel Macko: Nie násiliu v uliciach a extrémistickému teroru! 1 966
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu