SME

Slovenská vlajka je pre cudzie lode výhodná

BRATISLAVA - Slovensko už nevyhľadávajú len zahraniční investori usilujúci sa ušetriť na nízkych daniach, ale aj niektorí ...

BRATISLAVA - Slovensko už nevyhľadávajú len zahraniční investori usilujúci sa ušetriť na nízkych daniach, ale aj niektorí zahraniční lodní prepravcovia. Tí si čoraz častejšie registrujú svoje námorné lode pod našou vlajkou.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V medzinárodnom námornom registri Slovenska je zapísaných už 14 veľkých námorných lodí, a to aj napriek tomu, že Slovensko je vnútrozemskou krajinou a nemá ani jednu vlastnú námornú loď.

"Tak ako v prípade daňových rajov je vo svete bežnou praxou, že lodiarske spoločnosti registrujú lode tam, kde je to výhodnejšie. Umožňujú to medzinárodné dohovory aj naša legislatíva," vysvetľuje riaditeľ odboru vodnej dopravy na ministerstve Jaroslav Coplák, kde sa registrácie vydávajú.

SkryťVypnúť reklamu

Registrovať loď pod slovenskou vlajkou považujú zahraničné firmy za výhodné. "Naše registračné a ročné poplatky sú nižšie ako v registroch iných štátov. Na príťažlivosti Slovensku pridáva aj to, že sa stane členom Európskej únie a naše predpisy sú tak kompatibilné s európskymi normami," hovorí Josef Mrkva z námorného úradu ministerstva dopravy.

To vedie dokonca niektorých majiteľov k preregistrovaniu, zo síce výhodnej, no neeurópskej vlajky pod slovenskú.

S najväčšími "offshore centrami" v tejto oblasti, akými je napríklad Panama či Libéria, sa síce porovnávať nemôžeme, no počet lodí v medzinárodnom registri Slovenska sa zvyšuje. "Od roku 2000 sa celková tonáž lodí zapísaných pod slovenskou vlajkou zvýšila 12-násobne," spresňuje Mrkva.

SkryťVypnúť reklamu

"Budúci týždeň by mali pribudnúť ďalšie tri lode. V rebríčku Medzinárodnej námornej organizácie tak poskočíme asi do prvej štvrtiny," odhaduje.

Z registrácie cudzích lodí má výhody aj Slovensko "Jednak je to istý príjem pre štátny rozpočet z poplatkov, a napokon vidieť slovenskú vlajku na moriach je dobrý spôsob, ako dať o sebe vedieť," povedal Mrkva. Keďže sídlo firiem, ktoré si u nás lode registrujú najviac, je spravidla v jednom z mnohých daňových rajov, dane platia väčšinou tomu štátu. Pritom riziká Slovensko ako vlajkový štát preberá len minimálne. "Finančné záväzky to pre nás neznamená žiadne. Zodpovednosť preberá majiteľ lode a prevádzkovateľ," hovorí Jaroslav Coplák. "Jeho úloha nastupuje v prípade námornej nehody, ktorú potom vyšetruje vlajkový štát," dodal. Podľa neho sa zatiaľ takýto prípad nevyskytol.

SkryťVypnúť reklamu

(tc)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok
  2. Spoločnosť EY Slovensko vyhlásila jubilejný 20.ročník súťaže EY
  3. Pulzari ukazuje, prečo algoritmy milujú dobrú kreatívu
  4. Deti odišli, byt stíchol. Prečo mnohé ženy necítia slobodu?
  5. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  6. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  7. Keď sa z brigády stane kariéra
  8. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky
  1. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  2. Deti odišli, byt stíchol. Prečo mnohé ženy necítia slobodu?
  3. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok
  4. Rezidencia Rúrky: Prvý bytový dom skolaudovali, ďalší už stavajú
  5. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  6. Pulzari ukazuje, prečo algoritmy milujú dobrú kreatívu
  7. Keď sa z brigády stane kariéra
  8. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky
  1. J&T GRANT Jeden Team umožní trénovať až 15 000 deťom ročne 5 842
  2. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s 3 875
  3. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood 3 620
  4. Hodnotenie profesionála: Dovolenka v Katare plnom kontrastov 2 563
  5. Bez nich by elektrina netiekla. 1 718
  6. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni 1 680
  7. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky 1 595
  8. Deti odišli, byt stíchol. Prečo mnohé ženy necítia slobodu? 1 562
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Blanka Ulaherová: ... a každý deň sme videli Ararat
  2. Dada Vozáriková: Cez pol Európy na trajekt. Do Írska. (+ video)
  3. Ľuboš Vodička: Drevená vodárenská veža v Palárikove, slovenský unikát
  4. Radoslav Záhumenský: Celé Slovensko v mini verzii? Park, kde prejdete celé Slovensko za pár minút!
  5. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky LII.
  6. Irena Šimuneková: Topoľčiansky hrad
  7. Irena Šimuneková: Čriepky z Bojníc
  8. Pavel Baláž: V Bologni si vykrútite krky - pri pohľadoch na vysoké veže
  1. Ivan Čáni: Súdruh Fico, ďakujem! Vďaka vám nezomriem sprostý ani naivný. 15 652
  2. Rado Surovka: Kto zožral Ficovu návnadu ? 13 455
  3. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 13 110
  4. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval. 11 371
  5. Martin Ondráš: Zákon čo legalizuje podvod? Alebo ako Slovensko stratí kontrolu nad pôdou 10 645
  6. Daniel Guľaš: Všetko dobré, Ľuboš. 9 936
  7. Ivan Čáni: Kolaborant a vlastizradca Blaha sa už aj strihá kvôli Rusom. 9 934
  8. Otilia Horrocks: Keď Monika Beňová moralizuje z miesta pre ZŤP 9 185
  1. Marian Nanias: Problémy na maďarskej jadrovej elektrárni Paks II.
  2. Marian Nanias: Nezvyčajná jadrová investícia – Maďarská JE Paks II.
  3. Anna Brawne: Džemy, hady, nebojte sa, dobre bude!
  4. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval.
  5. Marian Nanias: Problémy na tureckej JE Akkuyu.
  6. Radko Mačuha: Začnú nás stíhať za porušovanie národnej identity?
  7. Radko Mačuha: Už aj Verejné záchody chráni Ústava Slovenskej Republiky.
  8. Tupou Ceruzou: Neotravujte
SkryťZatvoriť reklamu