BRATISLAVA - Slovensko už nevyhľadávajú len zahraniční investori usilujúci sa ušetriť na nízkych daniach, ale aj niektorí zahraniční lodní prepravcovia. Tí si čoraz častejšie registrujú svoje námorné lode pod našou vlajkou.
V medzinárodnom námornom registri Slovenska je zapísaných už 14 veľkých námorných lodí, a to aj napriek tomu, že Slovensko je vnútrozemskou krajinou a nemá ani jednu vlastnú námornú loď.
"Tak ako v prípade daňových rajov je vo svete bežnou praxou, že lodiarske spoločnosti registrujú lode tam, kde je to výhodnejšie. Umožňujú to medzinárodné dohovory aj naša legislatíva," vysvetľuje riaditeľ odboru vodnej dopravy na ministerstve Jaroslav Coplák, kde sa registrácie vydávajú.
Registrovať loď pod slovenskou vlajkou považujú zahraničné firmy za výhodné. "Naše registračné a ročné poplatky sú nižšie ako v registroch iných štátov. Na príťažlivosti Slovensku pridáva aj to, že sa stane členom Európskej únie a naše predpisy sú tak kompatibilné s európskymi normami," hovorí Josef Mrkva z námorného úradu ministerstva dopravy.
To vedie dokonca niektorých majiteľov k preregistrovaniu, zo síce výhodnej, no neeurópskej vlajky pod slovenskú.
S najväčšími "offshore centrami" v tejto oblasti, akými je napríklad Panama či Libéria, sa síce porovnávať nemôžeme, no počet lodí v medzinárodnom registri Slovenska sa zvyšuje. "Od roku 2000 sa celková tonáž lodí zapísaných pod slovenskou vlajkou zvýšila 12-násobne," spresňuje Mrkva.
"Budúci týždeň by mali pribudnúť ďalšie tri lode. V rebríčku Medzinárodnej námornej organizácie tak poskočíme asi do prvej štvrtiny," odhaduje.
Z registrácie cudzích lodí má výhody aj Slovensko "Jednak je to istý príjem pre štátny rozpočet z poplatkov, a napokon vidieť slovenskú vlajku na moriach je dobrý spôsob, ako dať o sebe vedieť," povedal Mrkva. Keďže sídlo firiem, ktoré si u nás lode registrujú najviac, je spravidla v jednom z mnohých daňových rajov, dane platia väčšinou tomu štátu. Pritom riziká Slovensko ako vlajkový štát preberá len minimálne. "Finančné záväzky to pre nás neznamená žiadne. Zodpovednosť preberá majiteľ lode a prevádzkovateľ," hovorí Jaroslav Coplák. "Jeho úloha nastupuje v prípade námornej nehody, ktorú potom vyšetruje vlajkový štát," dodal. Podľa neho sa zatiaľ takýto prípad nevyskytol.
(tc)