História Mostu Márie Valérie

Bratislava 10. októbra (TASR) - Slovenský premiér Mikuláš Dzurinda vo štvrtok 11. októbra spoločne s maďarským premiérom Viktorom Orbánom a komisárom ...

Bratislava 10. októbra (TASR) - Slovenský premiér Mikuláš Dzurinda vo štvrtok 11. októbra spoločne s maďarským premiérom Viktorom Orbánom a komisárom Európskej komisie pre rozšírenie EÚ Günterom Verheugenom slávnostne otvorí zrekonštruovaný most cez Dunaj medzi slovenským Štúrovom a maďarským Ostrihomom.

Existuje listina, v ktorej sa uvádza, že ľudia už v roku 1215 cez rieku prechádzali práve na tomto mieste. Prvý most tu postavili v roku 1762. Obchodovanie z juhu na sever a opačne bolo veľmi čulé a most už nevyhovoval kapacitne, vznikali tiež obavy z jeho preťaženia. Cisár František Jozef v roku 1893 rozhodol nahradiť ho spoľahlivým, železobetónovým. Most medzi Ostrihomom a Parkanom (dnešným Štúrovom) bol dokončený 22. augusta 1895 a 28. septembra toho istého roku ho aj sprístupnili. S povolením kráľa most pomenovali po princeznej Márii Valérii, dcére Františka Jozefa. Takmer štvrťstoročie slúžil ľuďom na obidvoch stranách Dunaja. V bojoch po prvej svetovej vojne ho ťažko poškodili a dunajský most vyhodila do povetria parkanská československá miestna stráž 26. júla 1919. V roku 1922 sa začalo s jeho obnovou. Rekonštrukčné práce boli dokončené v roku 1927 a tým sa obnovila aj premávka povozov a automobilov na moste. Počas druhej svetovej vojny bol opäť terčom náletov, ale zostal neporušený. Ustupujúca nemecká armáda ho na Vianoce roku 1944 vyhodila do vzduchu. Odvtedy dva brehy Dunaja nespájal žiadny most.

Až po novembri 1989 sa stal opäť stredobodom pozornosti. Otázka znovupostavenia mosta sa stala nielen záležitosťou dvoch štátov, ale celej Európy. Myšlienka obnovy mosta, sa stala súčasťou Programového vyhlásenia vlády SR z roku 1998. Podmienky realizácie mosta sa stanovili v zmluve medzi Slovenskom a Maďarskom, ktorú podpísali premiéri oboch krajín 16. septembra 1999. Práce na dostavbe mosta s plánovanými nákladmi 11,7 milióna eúr sa začali 17. októbra 2000. Slovenskej aj maďarskej strane prispela Európske únia po päť miliónov eúr z fondov PHARE.

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  2. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  3. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  4. Leto nekončí!
  5. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  7. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  8. Už aj seniori presadajú do SUV
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  10. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 394
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 3 016
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 178
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 725
  5. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 287
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 069
  7. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 027
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 012
  9. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 880
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 634