SME
Pondelok, 23. máj, 2022 | Meniny má Želmíra

História Mostu Márie Valérie

Bratislava 10. októbra (TASR) - Slovenský premiér Mikuláš Dzurinda vo štvrtok 11. októbra spoločne s maďarským premiérom Viktorom Orbánom a komisárom ...

Bratislava 10. októbra (TASR) - Slovenský premiér Mikuláš Dzurinda vo štvrtok 11. októbra spoločne s maďarským premiérom Viktorom Orbánom a komisárom Európskej komisie pre rozšírenie EÚ Günterom Verheugenom slávnostne otvorí zrekonštruovaný most cez Dunaj medzi slovenským Štúrovom a maďarským Ostrihomom.

Existuje listina, v ktorej sa uvádza, že ľudia už v roku 1215 cez rieku prechádzali práve na tomto mieste. Prvý most tu postavili v roku 1762. Obchodovanie z juhu na sever a opačne bolo veľmi čulé a most už nevyhovoval kapacitne, vznikali tiež obavy z jeho preťaženia. Cisár František Jozef v roku 1893 rozhodol nahradiť ho spoľahlivým, železobetónovým. Most medzi Ostrihomom a Parkanom (dnešným Štúrovom) bol dokončený 22. augusta 1895 a 28. septembra toho istého roku ho aj sprístupnili. S povolením kráľa most pomenovali po princeznej Márii Valérii, dcére Františka Jozefa. Takmer štvrťstoročie slúžil ľuďom na obidvoch stranách Dunaja. V bojoch po prvej svetovej vojne ho ťažko poškodili a dunajský most vyhodila do povetria parkanská československá miestna stráž 26. júla 1919. V roku 1922 sa začalo s jeho obnovou. Rekonštrukčné práce boli dokončené v roku 1927 a tým sa obnovila aj premávka povozov a automobilov na moste. Počas druhej svetovej vojny bol opäť terčom náletov, ale zostal neporušený. Ustupujúca nemecká armáda ho na Vianoce roku 1944 vyhodila do vzduchu. Odvtedy dva brehy Dunaja nespájal žiadny most.

SkryťVypnúť reklamu

Až po novembri 1989 sa stal opäť stredobodom pozornosti. Otázka znovupostavenia mosta sa stala nielen záležitosťou dvoch štátov, ale celej Európy. Myšlienka obnovy mosta, sa stala súčasťou Programového vyhlásenia vlády SR z roku 1998. Podmienky realizácie mosta sa stanovili v zmluve medzi Slovenskom a Maďarskom, ktorú podpísali premiéri oboch krajín 16. septembra 1999. Práce na dostavbe mosta s plánovanými nákladmi 11,7 milióna eúr sa začali 17. októbra 2000. Slovenskej aj maďarskej strane prispela Európske únia po päť miliónov eúr z fondov PHARE.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. LAMINA PREŠOV pokrýva strechy a fasády už 33 rokov
  2. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  3. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  4. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  5. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  6. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  7. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  8. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  1. ZŠ v Moldave nad Bodvou bola súčasťou projektu ENGIE Eco školy
  2. Zelenší dvor pre ZŠ Hviezdoslava vďaka projektu ENGIE Eco školy
  3. Príďte si vychutnať výstavu ilustrácií pre deti
  4. Liptovský Mikuláš: V našom meste pes neskapal
  5. LAMINA PREŠOV pokrýva strechy a fasády už 33 rokov
  6. Prečo potrebujeme udržateľné riešenia v oblasti mobility?
  7. Gestačný diabetes mellitus
  8. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  1. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 5 013
  2. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 3 231
  3. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 3 027
  4. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami 2 275
  5. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 1 831
  6. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im 1 654
  7. McDonald´s Cup pozná víťazný tím z Košického kraja 1 017
  8. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely 921
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Iveta Bakitová: Tarragona a ešte pár cestovateľských tipov na Costa Dorada v Španielsku
  2. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách
  3. Daniel Schikor: Jordánsko - v hlavnom meste
  4. Iveta Bakitová: Veľká Noc v Španielsku - dnes neplánovane o Salvadore Dalím
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)
  6. Aleš Tvrdý: Juhoafrická Republika a jej poklad
  7. Lubo Repka: Ingapirca je najvýznamnejšia archeologická lokalita v Ekvádore
  8. Lubo Repka: Cartagena – karibská časť Kolumbie
  1. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 11 384
  2. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 6 466
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 5 900
  4. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 5 520
  5. Jana Melišová: G.Bush označil inváziu do Iraku za „neoprávnenú a brutálnu", než sa opravil, že mal na mysli ruskú inváziu na Ukrajinu 3 056
  6. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 2 483
  7. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 2 377
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 2 147
  1. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  2. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  4. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  6. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  7. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  8. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
SkryťZatvoriť reklamu