AFP: Viedeň a Bratislava sa usilujú obnoviť spoločný región v srdci Európy

Viedeň 5. marca (TASR) - Viedeň a Bratislava, metropoly vzdialené od seba len 60 kilometrov, chcú takmer jedno storočie po rozpade Rakúsko-uhorskej monarchie ...

Viedeň 5. marca (TASR) - Viedeň a Bratislava, metropoly vzdialené od seba len 60 kilometrov, chcú takmer jedno storočie po rozpade Rakúsko-uhorskej monarchie obnoviť spoločný región v srdci Európy.

Prvého mája sa obe hlavné mestá stanú geograficky najbližšími metropolami v rámci rozšírenej 25-člennej Európskej únie, píše v dnešnom servise francúzska agentúra AFP. Zastaraná dopravná sieť medzi Rakúskom a SR však brzdí ich vzájomný hospodársky rozvoj.

Pätnásť rokov po páde železnej opony sa ešte len začínajú vytvárať spoločné komisie pre dopravu. Predstavitelia oboch hlavných miest sa pravidelne stretávajú, aby rokovali o partnerstve ich letísk a spoločne plánovali výstavbu nových ciest a železničných tratí.

"Myslíme si, že môžeme historicky nadviazať na hospodárske a kultúrne vzťahy, ktoré existovali medzi nami v čase Rakúsko-uhorskej monarchie," povedal pre AFP štátny tajomník rakúskeho ministerstva dopravy Helmut Kukacka.

Svojho času boli Viedeň a Bratislava, vtedajší Pressburg, kde sa hovorilo predovšetkým po nemecky, sesterskými mestami. Od roku 1914 boli spojené linkou električky, ktorá však bola zrušená v roku 1935.

Dnes treba hodinu na prechod vlakom z 1,5-miliónovej Viedne do polmiliónovej slovenskej metropoly, teda len o 20 minút menej, než prejde rýchlovlak TGV z Paríža do Bruselu, medzi ktorými je však štyrikrát väčšia vzdialenosť.

Kvôli neexistujúcej diaľnici medzi Viedňou a Bratislavou nie je rýchlejšia ani cesta autom. Podnikatelia sa sťažujú na časté dopravné zápchy a administratívne prieťahy na hraniciach, ktoré komplikujú časovú presnosť zásielok.

Paradoxne je chyba na strane Rakúšanov, ktorí spôsobili meškanie pri vypracovávaní projektov spojenia s východom. Pred niekoľkými rokmi Rakúsko očividne neprejavovalo žiadny záujem o malé Slovensko s nízkou životnou úrovňou.

Medzičasom však svoje obrovské investície v regióne Bratislavy umiestnili automobilky Volkswagen i Peugeot-Citroen. Rakúski subdodávatelia automobilového priemyslu sa sťažujú na adresu vlády, že prišli o ohromné kontrakty, keďže nemohli zaručiť včasné zásielky.

"Spojenie je také zlé, že by bolo treba nasadiť vrtuľníky," ironizoval autor editoriálu v stredajšom vydaní rakúskeho hospodárskeho denníka Wirtschaftsblatt.

Kukacka problém priznáva, podľa neho však zaň nesú zodpovednosť predovšetkým predchádzajúce vlády, v ktorých dominovali sociálni demokrati. Tí mali v 90. rokoch nedostatok predvídavosti.

Rakúsky štátny tajomník prisľúbil, že Viedeň meškanie doženie a ubezpečil, že chýbajúci 22-kilometrový úsek diaľnice do Bratislavy bude ukončený do roku 2007.

Momentálne je takisto v štádiu skúmania možnosť výstavby spojenia regionálnej rýchlosiete medzi letiskami v oboch mestách, ako aj rýchlovlaku, ktoré by mohli byť financované zo zdrojov EÚ.

Do roku 2010 by mal byť vypracovaný projekt budovania úseku Dunaja medzi Bratislavou a Viedňou s cieľom rozvíjať na ňom riečnu dopravu. "Je to veľmi dôležitý projekt, pretože veľké nákladné plavidlo dokáže zobrať z ciest 140 kamiónov," uviedol hovorca rakúskeho ministerstva dopravy Christian Dolezal.

"Predtým to boli Slováci, ktorí požadovali mosty a cesty, kým Rakúšania to brzdili. Dnes potrebuje mosty aj Rakúsko," pobavene hovorí Roman Filistein, vedúci dopravnej komisie Bratislavského samosprávneho kraja, kde je miera nezamestnanosti nižšia ako štyri percentá, uzatvára AFP.

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 17 599
  2. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 7 021
  3. Moskva alebo Petrohrad? 5 657
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 3 328
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 423
  6. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 1 947
  7. Chcela vyliečiť syna, vyvinula prírodnú kozmetiku Ťuli a Ťuli 1 885
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 807
  9. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 792
  10. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 346