AFP: Viedeň a Bratislava sa usilujú obnoviť spoločný región v srdci Európy

Viedeň 5. marca (TASR) - Viedeň a Bratislava, metropoly vzdialené od seba len 60 kilometrov, chcú takmer jedno storočie po rozpade Rakúsko-uhorskej monarchie ...

Viedeň 5. marca (TASR) - Viedeň a Bratislava, metropoly vzdialené od seba len 60 kilometrov, chcú takmer jedno storočie po rozpade Rakúsko-uhorskej monarchie obnoviť spoločný región v srdci Európy.

Prvého mája sa obe hlavné mestá stanú geograficky najbližšími metropolami v rámci rozšírenej 25-člennej Európskej únie, píše v dnešnom servise francúzska agentúra AFP. Zastaraná dopravná sieť medzi Rakúskom a SR však brzdí ich vzájomný hospodársky rozvoj.

Pätnásť rokov po páde železnej opony sa ešte len začínajú vytvárať spoločné komisie pre dopravu. Predstavitelia oboch hlavných miest sa pravidelne stretávajú, aby rokovali o partnerstve ich letísk a spoločne plánovali výstavbu nových ciest a železničných tratí.

"Myslíme si, že môžeme historicky nadviazať na hospodárske a kultúrne vzťahy, ktoré existovali medzi nami v čase Rakúsko-uhorskej monarchie," povedal pre AFP štátny tajomník rakúskeho ministerstva dopravy Helmut Kukacka.

Svojho času boli Viedeň a Bratislava, vtedajší Pressburg, kde sa hovorilo predovšetkým po nemecky, sesterskými mestami. Od roku 1914 boli spojené linkou električky, ktorá však bola zrušená v roku 1935.

Dnes treba hodinu na prechod vlakom z 1,5-miliónovej Viedne do polmiliónovej slovenskej metropoly, teda len o 20 minút menej, než prejde rýchlovlak TGV z Paríža do Bruselu, medzi ktorými je však štyrikrát väčšia vzdialenosť.

Kvôli neexistujúcej diaľnici medzi Viedňou a Bratislavou nie je rýchlejšia ani cesta autom. Podnikatelia sa sťažujú na časté dopravné zápchy a administratívne prieťahy na hraniciach, ktoré komplikujú časovú presnosť zásielok.

Paradoxne je chyba na strane Rakúšanov, ktorí spôsobili meškanie pri vypracovávaní projektov spojenia s východom. Pred niekoľkými rokmi Rakúsko očividne neprejavovalo žiadny záujem o malé Slovensko s nízkou životnou úrovňou.

Medzičasom však svoje obrovské investície v regióne Bratislavy umiestnili automobilky Volkswagen i Peugeot-Citroen. Rakúski subdodávatelia automobilového priemyslu sa sťažujú na adresu vlády, že prišli o ohromné kontrakty, keďže nemohli zaručiť včasné zásielky.

"Spojenie je také zlé, že by bolo treba nasadiť vrtuľníky," ironizoval autor editoriálu v stredajšom vydaní rakúskeho hospodárskeho denníka Wirtschaftsblatt.

Kukacka problém priznáva, podľa neho však zaň nesú zodpovednosť predovšetkým predchádzajúce vlády, v ktorých dominovali sociálni demokrati. Tí mali v 90. rokoch nedostatok predvídavosti.

Rakúsky štátny tajomník prisľúbil, že Viedeň meškanie doženie a ubezpečil, že chýbajúci 22-kilometrový úsek diaľnice do Bratislavy bude ukončený do roku 2007.

Momentálne je takisto v štádiu skúmania možnosť výstavby spojenia regionálnej rýchlosiete medzi letiskami v oboch mestách, ako aj rýchlovlaku, ktoré by mohli byť financované zo zdrojov EÚ.

Do roku 2010 by mal byť vypracovaný projekt budovania úseku Dunaja medzi Bratislavou a Viedňou s cieľom rozvíjať na ňom riečnu dopravu. "Je to veľmi dôležitý projekt, pretože veľké nákladné plavidlo dokáže zobrať z ciest 140 kamiónov," uviedol hovorca rakúskeho ministerstva dopravy Christian Dolezal.

"Predtým to boli Slováci, ktorí požadovali mosty a cesty, kým Rakúšania to brzdili. Dnes potrebuje mosty aj Rakúsko," pobavene hovorí Roman Filistein, vedúci dopravnej komisie Bratislavského samosprávneho kraja, kde je miera nezamestnanosti nižšia ako štyri percentá, uzatvára AFP.

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  4. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  5. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  6. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  7. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  10. Rastie nám pokrivená generácia?
  1. Poslanec Borguľa žiada vládu o podporu pre Bratislavu
  2. Otvorenie akademického roka 2017/2018 na EU v Bratislave
  3. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  4. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  5. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  6. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  7. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  8. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  9. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  10. Detské zúbky sú veda
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 6 022
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 4 979
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 3 039
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 545
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 642
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 294
  7. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 267
  8. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 1 045
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 033
  10. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 949