SME
Streda, 22. september, 2021 | Meniny má MóricKrížovkyKrížovky

AFP: Viedeň a Bratislava sa usilujú obnoviť spoločný región v srdci Európy

Viedeň 5. marca (TASR) - Viedeň a Bratislava, metropoly vzdialené od seba len 60 kilometrov, chcú takmer jedno storočie po rozpade Rakúsko-uhorskej monarchie ...

Viedeň 5. marca (TASR) - Viedeň a Bratislava, metropoly vzdialené od seba len 60 kilometrov, chcú takmer jedno storočie po rozpade Rakúsko-uhorskej monarchie obnoviť spoločný región v srdci Európy.

Prvého mája sa obe hlavné mestá stanú geograficky najbližšími metropolami v rámci rozšírenej 25-člennej Európskej únie, píše v dnešnom servise francúzska agentúra AFP. Zastaraná dopravná sieť medzi Rakúskom a SR však brzdí ich vzájomný hospodársky rozvoj.

Pätnásť rokov po páde železnej opony sa ešte len začínajú vytvárať spoločné komisie pre dopravu. Predstavitelia oboch hlavných miest sa pravidelne stretávajú, aby rokovali o partnerstve ich letísk a spoločne plánovali výstavbu nových ciest a železničných tratí.

Skryť Vypnúť reklamu

"Myslíme si, že môžeme historicky nadviazať na hospodárske a kultúrne vzťahy, ktoré existovali medzi nami v čase Rakúsko-uhorskej monarchie," povedal pre AFP štátny tajomník rakúskeho ministerstva dopravy Helmut Kukacka.

Svojho času boli Viedeň a Bratislava, vtedajší Pressburg, kde sa hovorilo predovšetkým po nemecky, sesterskými mestami. Od roku 1914 boli spojené linkou električky, ktorá však bola zrušená v roku 1935.

Dnes treba hodinu na prechod vlakom z 1,5-miliónovej Viedne do polmiliónovej slovenskej metropoly, teda len o 20 minút menej, než prejde rýchlovlak TGV z Paríža do Bruselu, medzi ktorými je však štyrikrát väčšia vzdialenosť.

Kvôli neexistujúcej diaľnici medzi Viedňou a Bratislavou nie je rýchlejšia ani cesta autom. Podnikatelia sa sťažujú na časté dopravné zápchy a administratívne prieťahy na hraniciach, ktoré komplikujú časovú presnosť zásielok.

Skryť Vypnúť reklamu

Paradoxne je chyba na strane Rakúšanov, ktorí spôsobili meškanie pri vypracovávaní projektov spojenia s východom. Pred niekoľkými rokmi Rakúsko očividne neprejavovalo žiadny záujem o malé Slovensko s nízkou životnou úrovňou.

Medzičasom však svoje obrovské investície v regióne Bratislavy umiestnili automobilky Volkswagen i Peugeot-Citroen. Rakúski subdodávatelia automobilového priemyslu sa sťažujú na adresu vlády, že prišli o ohromné kontrakty, keďže nemohli zaručiť včasné zásielky.

"Spojenie je také zlé, že by bolo treba nasadiť vrtuľníky," ironizoval autor editoriálu v stredajšom vydaní rakúskeho hospodárskeho denníka Wirtschaftsblatt.

Kukacka problém priznáva, podľa neho však zaň nesú zodpovednosť predovšetkým predchádzajúce vlády, v ktorých dominovali sociálni demokrati. Tí mali v 90. rokoch nedostatok predvídavosti.

Skryť Vypnúť reklamu

Rakúsky štátny tajomník prisľúbil, že Viedeň meškanie doženie a ubezpečil, že chýbajúci 22-kilometrový úsek diaľnice do Bratislavy bude ukončený do roku 2007.

Momentálne je takisto v štádiu skúmania možnosť výstavby spojenia regionálnej rýchlosiete medzi letiskami v oboch mestách, ako aj rýchlovlaku, ktoré by mohli byť financované zo zdrojov EÚ.

Do roku 2010 by mal byť vypracovaný projekt budovania úseku Dunaja medzi Bratislavou a Viedňou s cieľom rozvíjať na ňom riečnu dopravu. "Je to veľmi dôležitý projekt, pretože veľké nákladné plavidlo dokáže zobrať z ciest 140 kamiónov," uviedol hovorca rakúskeho ministerstva dopravy Christian Dolezal.

"Predtým to boli Slováci, ktorí požadovali mosty a cesty, kým Rakúšania to brzdili. Dnes potrebuje mosty aj Rakúsko," pobavene hovorí Roman Filistein, vedúci dopravnej komisie Bratislavského samosprávneho kraja, kde je miera nezamestnanosti nižšia ako štyri percentá, uzatvára AFP.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi
  2. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou?
  3. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  4. "Je to dravec!" Priznáva šéfkuchár Michal Konrád
  5. Profesionáli vedia, o čo ide. Ako si vybrať OZV a nepopáliť sa?
  6. Znalec slovenského brandy
  7. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho
  8. Lekárne sa stanú miestom prevencie a edukácie pacientov
  9. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy?
  10. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty
  1. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho
  2. Znalec slovenského brandy
  3. Lekárne sa stanú miestom prevencie a edukácie pacientov
  4. Projekt KRAJa na podporu včelárov priniesol svoju úrodu
  5. Prečo čakať, keď teraz je najvyšší čas vykurovať eko-vedome?
  6. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  7. Škola ich učí pracovať v tíme a pod tlakom
  8. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou?
  9. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  10. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy?
  1. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 10 098
  2. Slovenský orloj – svetová atrakcia 7 327
  3. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 606
  4. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 3 455
  5. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 3 330
  6. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí 3 040
  7. Radosť zachytiť tieto krásne krivky 2 874
  8. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 2 571
  9. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu 2 516
  10. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty 2 028
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  4. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  5. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  6. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  7. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  8. Pavol Koprda: Očkovacia lotéria: Čo môže priniesť a kde sú jej úskalia? Pohľad cez dáta, teóriu hier a hazardné hry
  1. Pavel Dvořák: Ako ma zmenilo desať rokov v Číne
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 16. - Kto objavil Antarktídu - Bransfield, Bellingshausen alebo Palmer?
  3. Alžbeta Szomolaiová: Zo Stratenej na Havraniu skalu
  4. Martin Majzlan: Kirgizsko - Z konského sedla až po pláže Issyk-Kul
  5. Blanka Ulaherová: Sobota v údolí Wachau - od Richarda Levie srdce až po šnicľu v žemli
  6. Vladimír Benčík: Hanoj – s blížiacimi sa sviatkami lunárneho Nového roku je čoraz veselší a exotickejší
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 14. - Desať zaujímavostí o Antarktíde 2/3
  8. Iveta Bakitová: Poďte so mnou spoznávať známe aj menej známe miesta Talianska
  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 19 420
  2. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič. 16 348
  3. Dušan Koniar: Ostávajú možno dva mesiace 8 817
  4. Tomáš Mihalík: Ľuboš Blaha nechcene priznal, že vakcíny chránia pred covidom 7 047
  5. Peter Chudý: Vyšetrovateľov NAKA treba umlčať a naordinovať im leopoldovskú diétu alebo ako nevinný človek môže skončiť za mrežami 6 574
  6. Stanislav Martinčko: Zatýkanie za spevu pápežskej hymny !! 5 990
  7. Martin Dorčák: DPH podľa Remišovej 4 958
  8. Peter Chudý: Budú obvinení všetci policajní vyšetrovatelia na Slovensku? Alebo pokrivené uznesenie o vznesení obvinenia vyšetrovateľom NAKA. 4 880
Skryť Zatvoriť reklamu