AFP: Viedeň a Bratislava sa usilujú obnoviť spoločný región v srdci Európy

Viedeň 5. marca (TASR) - Viedeň a Bratislava, metropoly vzdialené od seba len 60 kilometrov, chcú takmer jedno storočie po rozpade Rakúsko-uhorskej monarchie ...

Viedeň 5. marca (TASR) - Viedeň a Bratislava, metropoly vzdialené od seba len 60 kilometrov, chcú takmer jedno storočie po rozpade Rakúsko-uhorskej monarchie obnoviť spoločný región v srdci Európy.

Prvého mája sa obe hlavné mestá stanú geograficky najbližšími metropolami v rámci rozšírenej 25-člennej Európskej únie, píše v dnešnom servise francúzska agentúra AFP. Zastaraná dopravná sieť medzi Rakúskom a SR však brzdí ich vzájomný hospodársky rozvoj.

Pätnásť rokov po páde železnej opony sa ešte len začínajú vytvárať spoločné komisie pre dopravu. Predstavitelia oboch hlavných miest sa pravidelne stretávajú, aby rokovali o partnerstve ich letísk a spoločne plánovali výstavbu nových ciest a železničných tratí.

"Myslíme si, že môžeme historicky nadviazať na hospodárske a kultúrne vzťahy, ktoré existovali medzi nami v čase Rakúsko-uhorskej monarchie," povedal pre AFP štátny tajomník rakúskeho ministerstva dopravy Helmut Kukacka.

Svojho času boli Viedeň a Bratislava, vtedajší Pressburg, kde sa hovorilo predovšetkým po nemecky, sesterskými mestami. Od roku 1914 boli spojené linkou električky, ktorá však bola zrušená v roku 1935.

Dnes treba hodinu na prechod vlakom z 1,5-miliónovej Viedne do polmiliónovej slovenskej metropoly, teda len o 20 minút menej, než prejde rýchlovlak TGV z Paríža do Bruselu, medzi ktorými je však štyrikrát väčšia vzdialenosť.

Kvôli neexistujúcej diaľnici medzi Viedňou a Bratislavou nie je rýchlejšia ani cesta autom. Podnikatelia sa sťažujú na časté dopravné zápchy a administratívne prieťahy na hraniciach, ktoré komplikujú časovú presnosť zásielok.

Paradoxne je chyba na strane Rakúšanov, ktorí spôsobili meškanie pri vypracovávaní projektov spojenia s východom. Pred niekoľkými rokmi Rakúsko očividne neprejavovalo žiadny záujem o malé Slovensko s nízkou životnou úrovňou.

Medzičasom však svoje obrovské investície v regióne Bratislavy umiestnili automobilky Volkswagen i Peugeot-Citroen. Rakúski subdodávatelia automobilového priemyslu sa sťažujú na adresu vlády, že prišli o ohromné kontrakty, keďže nemohli zaručiť včasné zásielky.

"Spojenie je také zlé, že by bolo treba nasadiť vrtuľníky," ironizoval autor editoriálu v stredajšom vydaní rakúskeho hospodárskeho denníka Wirtschaftsblatt.

Kukacka problém priznáva, podľa neho však zaň nesú zodpovednosť predovšetkým predchádzajúce vlády, v ktorých dominovali sociálni demokrati. Tí mali v 90. rokoch nedostatok predvídavosti.

Rakúsky štátny tajomník prisľúbil, že Viedeň meškanie doženie a ubezpečil, že chýbajúci 22-kilometrový úsek diaľnice do Bratislavy bude ukončený do roku 2007.

Momentálne je takisto v štádiu skúmania možnosť výstavby spojenia regionálnej rýchlosiete medzi letiskami v oboch mestách, ako aj rýchlovlaku, ktoré by mohli byť financované zo zdrojov EÚ.

Do roku 2010 by mal byť vypracovaný projekt budovania úseku Dunaja medzi Bratislavou a Viedňou s cieľom rozvíjať na ňom riečnu dopravu. "Je to veľmi dôležitý projekt, pretože veľké nákladné plavidlo dokáže zobrať z ciest 140 kamiónov," uviedol hovorca rakúskeho ministerstva dopravy Christian Dolezal.

"Predtým to boli Slováci, ktorí požadovali mosty a cesty, kým Rakúšania to brzdili. Dnes potrebuje mosty aj Rakúsko," pobavene hovorí Roman Filistein, vedúci dopravnej komisie Bratislavského samosprávneho kraja, kde je miera nezamestnanosti nižšia ako štyri percentá, uzatvára AFP.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  2. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 35 082
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 23 305
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 16 522
  4. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 15 257
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 754
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 386
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 5 042
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 515
  9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 2 815
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 679