SME
Nedeľa, 29. január, 2023 | Meniny má Gašpar

Obrie lietadlo airbus A380 zvané Veľký Európan vzlietne už začiatkom roka 2005

Hamburg 24. februára (TASR) - O rok vo francúzskom Toulouse prvýkrát vzlietne "veľký Európan", lietadlo Airbus A380. Už teraz je "dopravné lietadlo 21.

storočia" v stredobode záujmu - tento týždeň je na najdôležitejšom ázijskom leteckom veľtrhu Aerospace v Singapure. V regióne si koncern Airbus od svojho lietajúceho obra, ktorý prepraví do 840 pasažierov, sľubuje obzvlášť dobré obchody.

Potenciálnymi zákazníkmi sú čínske letecké spoločnosti a dokonca Japonci. Veľké japonské aerolínie sú síce dlhoročným verným partnerom konkurenčného Boeingu, ale nechcú sa ocitnúť bokom, keď bude ázijská konkurencia lietať s dvojposchodovými obrami. Ako prvé budú s airbusom A380 lietať v roku 2006 Singapur Airlines.

SkryťVypnúť reklamu

Gigant dlhý 73 metrov, ktorý má rozpätie takmer 80 metrov, podľa vybavenia môže prepraviť 555 až 840 pasažierov a doletí do vzdialenosti najmenej 15 000 kilometrov, je zlým snom Boeingu. Takmer rok pred prvým letom už má Airbus 129 objednávok a pevné kúpne záväzky od 11 zákazníkov, hoci A380 je tiež najdrahším dopravným lietadlom, aké bolo kedy postavené: cena sa podľa vybavenia pohybuje medzi 263 až 286 miliónov USD (8,5 miliardy Sk až 9,2 miliardy Sk). V mekke spoločnosti Airbus Toulouse platí: "Každý rok získame jedného nového zákazníka pre A380."

Konkurenčný Boeing, ktorý ešte pred pár rokmi neveril, že pre obrie lietadlo sa nájde trh, si teraz musí znovu získať stratené pozície. Američania sa o to snažia s dvojprúdovým lietadlom "Dreamliner" 7E7, ktoré by malo lietať od roku 2008. Nový Boeing 777 - verzia 200LR s doletom 17 000 kilometrov by mal od roku 2006 predbehnúť všetky lietadlá Airbusu.

SkryťVypnúť reklamu

Airbus A380 je lietadlom rekordov. Náklady na jeho vývoj predstavovali oficiálne 10,7 miliardy USD, ale v zákulisí sa hovorí o 12 miliardách USD. Celková plocha krídel lietadla A380 pokrýva 845 metrov štvorcových. Pre porovnanie: plocha krídel boeingu 747 je 541 metrov štvorcových. Podvozok A380 má 24 kolies. Informovala o tom DPA.

(1 USD = 32,335 SKK)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  2. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  3. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  4. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  5. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  6. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska
  7. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia
  8. Máme 30 rokov, vy môžete mať predplatné na rok len za 30 eur
  1. Svalovice sa netreba obávať
  2. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  3. Study program MANAGEMENT in English language
  4. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  5. Bude rok 2023 naozaj náročný na osobné financie?
  6. Nadácia COOP Jednota zatraktívňuje regióny
  7. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  8. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 9 104
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 5 897
  3. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 2 466
  4. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 2 067
  5. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 1 917
  6. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 549
  7. Radi čítate a ešte radšej tvoríte? Toto je 40 dôvodov pre Vás 1 228
  8. Sardínia ukáže iné Taliansko. Oviec má raz toľko než obyvateľov 1 108
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Soňa Kallová: Pri pobreží Indického oceánu, Keňa
  2. Ladislav Kucharik: India 3 dôležitý hrob a pevnosť
  3. Lubo Repka: Helikoptérou na El Mirador v Guatemale
  4. Lubo Repka: Tikal - najslávnejšie mesto Mayov v Guatemale
  5. Miroslav Galovič: Zimný Londýn. Part 02 - Uličné pojazdné veterány (s bonusom od Harryho Pottera) a dva moderné kúsky.
  6. Martin Majzlan: NP Serengeti – Nekonečné pláne, divoká zver a drkotajúce zuby
  7. Peter Chovanec: Hory a jurty Kirgizska
  8. Ľuboš Vodička: Maličkosti z Malých Karpát: Kamenné tváre a Obelisk
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 30 493
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 16 066
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 8 146
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 7 020
  5. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 786
  6. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 715
  7. Ján Valchár: Jedenásť mesiacov štvordňovej operácie (Moskvu ale ubránime!) 3 511
  8. Rastislav Čurma: Divotvorný Kráľovský Chlmec - Maďar, maďarský, najmaďarskejší 3 475
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťZatvoriť reklamu