Londýnčania sú po roku s mýtom spokojní

Názory na mýto za vjazd do stredu Londýna sa nezmenili ani rok po jeho zavedení, vo februári minulého roka. Zdá sa, že prevažuje súhlas. Závisí to však od toho, koho sa človek opýta.

Podľa radnice je to fantastický úspech, ktorý prekonal očakávania. Pochvaľujú si taxikári, zelení, cyklisti a motocyklisti. Britská vláda uvažuje o tom, že mýto rozšíri na celú Britániu.

Podľa londýnskej obchodnej komory sa zasa splnili predpoklady o negatívnom vplyve na podnikateľov. Museli prepúšťať. Niektorí už svoje obchody zatvorili.

Sami Londýnčania podľa všetkého mýto schvaľujú. Jeden z nových prieskumov však ukázal, že by rovnako ako obchodníci chceli, aby sa mýto vyberalo len do jednej popoludní, a nie až do večera. Spokojné je aj vedenie mesta. Počet automobilov vchádzajúcich do chránenej zóny sa znížil o tretinu. V autobusoch sa znova objavili upätí páni v oblekoch, teda vyššia vrstva bankárov a obchodníkov zo City. Autobusy vraj teraz chodia viac načas. Úspech je podľa radnice dokonca taký veľký, že sa nesplní finančný plán príjmov z mýta, keďže sa predpokladali dvojnásobne vyššie. Je však potrebné pripomenúť, že starosta Ken Livingstone od začiatku hovoril, že kľúčovým zámerom nie je naplniť pokladňu, ale vyprázdniť ulice. Nadšenými zástancami projektu sú aj londýnski zelení, ktorí by chceli platené pásmo rozšíriť na celé mesto. A to aj napriek tomu, že ekologický dosah je zmiešaný - na jednej strane z ulíc zmizlo asi 30 percent áut, na druhej strane sa zvýšil asi o 20 percent počet motocyklov, ktoré mýto neplatia.

Zavedenie mýta má však aj svoje negatívne stránky, ktoré Londýnčanov určite netešia. Je to hlavne ďalšie zvýšenie londýnskeho cestovného - v autobusoch o 40 percent. Za problematický sa považuje aj spôsob jeho výberu. Na začiatku boli obrovské výdavky na systém, ktorý kontrolu plateného pásma zabezpečuje. Podľa zistenia londýnskych novín však súkromná firma Capita, ktorá projekt pre mesto za 250 miliónov ročne prevádzkuje, necháva denne „plávať" mnoho previnilcov, pretože nemá silu prinútiť ich k plateniu. Opačný je prípad Jacqueline Springovej z Kentu, ktorej teraz hrozí exekúcia za nezaplatené pokuty, napriek tomu, že preukázateľne svoje auto minulý rok predala. Aj radnica preto varovala Capitu, aby prácu zlepšila, inak by mohla o zmluvu prísť.

JIŘÍ MAJSTR, čtk

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  10. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  1. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  2. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  7. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  8. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  9. Modern luxury next to the Blue Church
  10. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 6 451
  2. Moskva alebo Petrohrad? 6 151
  3. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 428
  4. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 2 424
  5. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 288
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 2 024
  7. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 1 804
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 342
  9. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 181
  10. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 122