Londýnčania sú po roku s mýtom spokojní

Názory na mýto za vjazd do stredu Londýna sa nezmenili ani rok po jeho zavedení, vo februári minulého roka. Zdá sa, že prevažuje súhlas. Závisí to však od toho, koho sa človek opýta.

Podľa radnice je to fantastický úspech, ktorý prekonal očakávania. Pochvaľujú si taxikári, zelení, cyklisti a motocyklisti. Britská vláda uvažuje o tom, že mýto rozšíri na celú Britániu.

Podľa londýnskej obchodnej komory sa zasa splnili predpoklady o negatívnom vplyve na podnikateľov. Museli prepúšťať. Niektorí už svoje obchody zatvorili.

Sami Londýnčania podľa všetkého mýto schvaľujú. Jeden z nových prieskumov však ukázal, že by rovnako ako obchodníci chceli, aby sa mýto vyberalo len do jednej popoludní, a nie až do večera. Spokojné je aj vedenie mesta. Počet automobilov vchádzajúcich do chránenej zóny sa znížil o tretinu. V autobusoch sa znova objavili upätí páni v oblekoch, teda vyššia vrstva bankárov a obchodníkov zo City. Autobusy vraj teraz chodia viac načas. Úspech je podľa radnice dokonca taký veľký, že sa nesplní finančný plán príjmov z mýta, keďže sa predpokladali dvojnásobne vyššie. Je však potrebné pripomenúť, že starosta Ken Livingstone od začiatku hovoril, že kľúčovým zámerom nie je naplniť pokladňu, ale vyprázdniť ulice. Nadšenými zástancami projektu sú aj londýnski zelení, ktorí by chceli platené pásmo rozšíriť na celé mesto. A to aj napriek tomu, že ekologický dosah je zmiešaný - na jednej strane z ulíc zmizlo asi 30 percent áut, na druhej strane sa zvýšil asi o 20 percent počet motocyklov, ktoré mýto neplatia.

Zavedenie mýta má však aj svoje negatívne stránky, ktoré Londýnčanov určite netešia. Je to hlavne ďalšie zvýšenie londýnskeho cestovného - v autobusoch o 40 percent. Za problematický sa považuje aj spôsob jeho výberu. Na začiatku boli obrovské výdavky na systém, ktorý kontrolu plateného pásma zabezpečuje. Podľa zistenia londýnskych novín však súkromná firma Capita, ktorá projekt pre mesto za 250 miliónov ročne prevádzkuje, necháva denne „plávať" mnoho previnilcov, pretože nemá silu prinútiť ich k plateniu. Opačný je prípad Jacqueline Springovej z Kentu, ktorej teraz hrozí exekúcia za nezaplatené pokuty, napriek tomu, že preukázateľne svoje auto minulý rok predala. Aj radnica preto varovala Capitu, aby prácu zlepšila, inak by mohla o zmluvu prísť.

JIŘÍ MAJSTR, čtk

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Najvýhodnejšie ročné online predplatné SME.sk len za 29€
  3. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke
  4. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  5. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  6. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  7. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  8. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  9. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  10. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Najvýhodnejšie ročné online predplatné SME.sk len za 29€
  3. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke
  4. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  5. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  6. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  7. Alarica – new business project in the market of shoes
  8. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  9. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  10. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  1. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 6 859
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 6 383
  3. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke 4 932
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku 3 397
  5. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 077
  6. Najvýhodnejšie ročné online predplatné SME.sk len za 29€ 2 641
  7. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej! 2 534
  8. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 252
  9. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018? 1 824
  10. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 507