Podľa radnice je to fantastický úspech, ktorý prekonal očakávania. Pochvaľujú si taxikári, zelení, cyklisti a motocyklisti. Britská vláda uvažuje o tom, že mýto rozšíri na celú Britániu.
Podľa londýnskej obchodnej komory sa zasa splnili predpoklady o negatívnom vplyve na podnikateľov. Museli prepúšťať. Niektorí už svoje obchody zatvorili.
Sami Londýnčania podľa všetkého mýto schvaľujú. Jeden z nových prieskumov však ukázal, že by rovnako ako obchodníci chceli, aby sa mýto vyberalo len do jednej popoludní, a nie až do večera. Spokojné je aj vedenie mesta. Počet automobilov vchádzajúcich do chránenej zóny sa znížil o tretinu. V autobusoch sa znova objavili upätí páni v oblekoch, teda vyššia vrstva bankárov a obchodníkov zo City. Autobusy vraj teraz chodia viac načas. Úspech je podľa radnice dokonca taký veľký, že sa nesplní finančný plán príjmov z mýta, keďže sa predpokladali dvojnásobne vyššie. Je však potrebné pripomenúť, že starosta Ken Livingstone od začiatku hovoril, že kľúčovým zámerom nie je naplniť pokladňu, ale vyprázdniť ulice. Nadšenými zástancami projektu sú aj londýnski zelení, ktorí by chceli platené pásmo rozšíriť na celé mesto. A to aj napriek tomu, že ekologický dosah je zmiešaný - na jednej strane z ulíc zmizlo asi 30 percent áut, na druhej strane sa zvýšil asi o 20 percent počet motocyklov, ktoré mýto neplatia.
Zavedenie mýta má však aj svoje negatívne stránky, ktoré Londýnčanov určite netešia. Je to hlavne ďalšie zvýšenie londýnskeho cestovného - v autobusoch o 40 percent. Za problematický sa považuje aj spôsob jeho výberu. Na začiatku boli obrovské výdavky na systém, ktorý kontrolu plateného pásma zabezpečuje. Podľa zistenia londýnskych novín však súkromná firma Capita, ktorá projekt pre mesto za 250 miliónov ročne prevádzkuje, necháva denne „plávať" mnoho previnilcov, pretože nemá silu prinútiť ich k plateniu. Opačný je prípad Jacqueline Springovej z Kentu, ktorej teraz hrozí exekúcia za nezaplatené pokuty, napriek tomu, že preukázateľne svoje auto minulý rok predala. Aj radnica preto varovala Capitu, aby prácu zlepšila, inak by mohla o zmluvu prísť.
JIŘÍ MAJSTR, čtk