SME

Londýnčania sú po roku s mýtom spokojní

Názory na mýto za vjazd do stredu Londýna sa nezmenili ani rok po jeho zavedení, vo februári minulého roka. Zdá sa, že prevažuje súhlas. Závisí to však od toho, koho sa človek opýta.

Podľa radnice je to fantastický úspech, ktorý prekonal očakávania. Pochvaľujú si taxikári, zelení, cyklisti a motocyklisti. Britská vláda uvažuje o tom, že mýto rozšíri na celú Britániu.

Podľa londýnskej obchodnej komory sa zasa splnili predpoklady o negatívnom vplyve na podnikateľov. Museli prepúšťať. Niektorí už svoje obchody zatvorili.

Sami Londýnčania podľa všetkého mýto schvaľujú. Jeden z nových prieskumov však ukázal, že by rovnako ako obchodníci chceli, aby sa mýto vyberalo len do jednej popoludní, a nie až do večera. Spokojné je aj vedenie mesta. Počet automobilov vchádzajúcich do chránenej zóny sa znížil o tretinu. V autobusoch sa znova objavili upätí páni v oblekoch, teda vyššia vrstva bankárov a obchodníkov zo City. Autobusy vraj teraz chodia viac načas. Úspech je podľa radnice dokonca taký veľký, že sa nesplní finančný plán príjmov z mýta, keďže sa predpokladali dvojnásobne vyššie. Je však potrebné pripomenúť, že starosta Ken Livingstone od začiatku hovoril, že kľúčovým zámerom nie je naplniť pokladňu, ale vyprázdniť ulice. Nadšenými zástancami projektu sú aj londýnski zelení, ktorí by chceli platené pásmo rozšíriť na celé mesto. A to aj napriek tomu, že ekologický dosah je zmiešaný - na jednej strane z ulíc zmizlo asi 30 percent áut, na druhej strane sa zvýšil asi o 20 percent počet motocyklov, ktoré mýto neplatia.

SkryťVypnúť reklamu

Zavedenie mýta má však aj svoje negatívne stránky, ktoré Londýnčanov určite netešia. Je to hlavne ďalšie zvýšenie londýnskeho cestovného - v autobusoch o 40 percent. Za problematický sa považuje aj spôsob jeho výberu. Na začiatku boli obrovské výdavky na systém, ktorý kontrolu plateného pásma zabezpečuje. Podľa zistenia londýnskych novín však súkromná firma Capita, ktorá projekt pre mesto za 250 miliónov ročne prevádzkuje, necháva denne „plávať" mnoho previnilcov, pretože nemá silu prinútiť ich k plateniu. Opačný je prípad Jacqueline Springovej z Kentu, ktorej teraz hrozí exekúcia za nezaplatené pokuty, napriek tomu, že preukázateľne svoje auto minulý rok predala. Aj radnica preto varovala Capitu, aby prácu zlepšila, inak by mohla o zmluvu prísť.

SkryťVypnúť reklamu

JIŘÍ MAJSTR, čtk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 21 909
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 798
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 544
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 939
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 376
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 341
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 905
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 603
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ľuboš Vodička: Zolná, kostol za hradbami
  2. Ľuboš Vodička: Slovenské hrady: Tematín
  3. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky III.
  4. Ladislav Kucharik: Bahrain - panské pieskovisko na zimu
  5. Michal Drotován: Singapur - mesto budúcnosti. Naozaj?
  6. Aleš Tvrdý: Ľudské povolania
  7. Ľuboš Vodička: Kam vo Viedni, keď prší? Albertina
  8. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Lokca
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 222
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 652
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 448
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 153
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 462
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 377
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 319
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 435
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu