BRATISLAVA 3. februára (SITA) - Dopravný podnik Bratislava, a.s. (DPB) od 3. februára až do konca marca bezplatne testuje zapožičaný ekologický linkový autobus spoločnosti MAN. Cestujúci mestskej hromadnej ...
SITA
Tlačová agentúra
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
BRATISLAVA 3. februára (SITA) - Dopravný podnik Bratislava, a.s. (DPB) od 3. februára až do konca marca bezplatne testuje zapožičaný ekologický linkový autobus spoločnosti MAN. Cestujúci mestskej hromadnej dopravy v Bratislave budú môcť týmto autobusom na stlačený zemný plyn (CNG) počas prvých dvoch týždov testovania jazdiť zadarmo. "Chceme otestovať všetky možnosti tohto autobusu, takže bude jazdiť aj na linkách so stúpaním, ako sú Dlhé Diely a Kramáre," uviedol v utorok na tlačovej konferencii riaditeľ DPB Ján Zachar.
Model NL 313/CNG je 15-metrový autobus s výkonom 310 koní, prepravnou kapacitou 166 ľudí, pričom spĺňa ekologickú normu EEV. Vozidlá spĺňajúce normu EEV dokonca predstihujú v ekologickej oblasti vozidlá normy EURO 5, ktorá má začať platiť v roku 2009. Ako ďalej informoval riaditeľ MAN Slovakia Roman Vrabec, manažment DPB sa po exkurzii v dopravných firmách v Luxemburgu a vo výrobnom závode MAN v Norimbergu rozhodol otestovať práve tento linkový autobus. Testovacia prevádzka má umožniť objektívnejšie rozhodovanie o efektívnosti ekologickej autobusovej dopravy, pričom emisie motorov na zemný plyn sú až o 95 % nižšie ako pri naftových motoroch. Predpokladané úspory na spotrebe by mohli dosiahnuť až 30-percentnú úroveň v porovnaní s motormi používanými v súčasnosti v DPB, uviedol Zachar. Tieto úspory by mali vykompenzovať aj rozdiel medzi cenou bežného autobusu a CNG autobusu, ktorý je približne 25 až 30 percent.
Podľa Zachara by dopravný podnik chcel v budúcnosti úplne prejsť na alternatívne pohony, kam patrí aj CNG. "V súčasnosti približne 20 % z celkového objemu výkonov tvoria autobusy s motormi CNG," dodal. Plynofikácia mestskej dopravy je však pri súčasnej finančnej situácii v DPB veľmi zdĺhavá. V zahraničí štát rôznymi finančnými príspevkami, ale aj inými formami, podporuje plynofikáciu dopravných podnikov v mestách, kde hustota dopravy spôsobuje výrazné ekologické škody. "Dúfame, že sa nám na tento účel podarí získať prostriedky z fondov Európskej únie," uviedol Zachar.
MAN patrí medzi významných dodávateľov motorov pre autobusy DPB. V súčasnosti z 510 autobusov bratislavského podniku má 213 motory od nemeckého výrobcu.