Rozšírením EÚ v tomto roku vzrastie aj význam Dunaja ako dopravnej tepny

Viedeň 3. februára (TASR) - Rozšírením Európskej únie v tomto roku vzrastie aj význam Dunaja ako dopravnej tepny, ktorá na svojej 3000-kilometrovej trase ...

Viedeň 3. februára (TASR) - Rozšírením Európskej únie v tomto roku vzrastie aj význam Dunaja ako dopravnej tepny, ktorá na svojej 3000-kilometrovej trase spája bezprostredne deväť krajín a cez Čierne more je bránou do sveta.

Dopravný potenciál Dunaja sa využíva zatiaľ veľmi slabo. Na rakúskom 360-kilometrovom úseku sa v roku 2002 prepravilo 12 miliónov ton nákladu a v porovnaní s predchádzajúcim rokom sa tonáž prepraveného nákladu zvýšila o 6 %. Avšak celková hmotnosť nákladov prepravených po cestách, koľajniciach a vode dosiahla v tom istom roku 400 miliónov ton.

Rakúsky denník Die Presse uvádza, že preprava po Dunaji ešte stále pociťuje dôsledky vojnového konfliktu v bývalej Juhoslávii. Hlavnou prekážkou je pontónový most v Novom Sade, ktorý od roku 1999 zabezpečuje spojenie medzi dvoma časťami tohto rozdeleného srbského mesta. Most sa rozpája ešte stále len trikrát do týždňa, aby sa uvoľnila cesta čakajúcim lodiam. Prevádzkovatelia pontónového mosta vyberajú vysoké poplatky za prechod lodí cez túto umelo vytvorenú úžinu.

Hoci nový most v Novom Sade mal už stáť a byť v prevádzke, stále zostáva len ideou na papieri.

Lodná preprava na Dunaji sa veľmi nezvýšila ani po otvorení kanálu Dunaj - Rýn. Problém je v tom, že kým po dobre vyťaženom Rýne plávajú lode s ponorom do štyroch metrov, na Dunaji ich ponor môže byť v prípade dobrého vodostavu maximálne 2,5 metra. Tento rozdiel znamená, že lode z Rýna môžu po Dunaji plávať len s polovičnou tonážou.

V Nemecku, najmä v Bavorsku, ale i v Rakúsku sa ekológovia bránia prehĺbeniu koryta rieky. Argumentujú, že nie rieka sa má prispôsobiť lodiam, ale že to musí byť naopak.

Význam Dunaja by mohlo zvýšiť aj budovanie spracovateľských závodov neďaleko brehov rieky. Každé prekladanie tovarov a ich doprava hlbšie do vnútrozemia totiž znižuje efektívnosť prepravy po vode v porovnaní s konkurenciou, najmä železnicou.

Prognostici z oblasti prepravy po Dunaji uvádzajú, že do roku 2015 dosiahne tonáž nákladov okolo 30 miliónov ton, kým v roku 2002 bol zmluvne dohodnutý tento objem na štyri milióny ton. Na európsku veľrieku sa presunie preprava nákladov, na ktoré by bolo treba milión nákladných vozidiel. Kým sa tak stane, bude treba okrem iného dosiahnuť, aby lode na celom rakúskom úseku Dunaja mohli stále plávať s ponorom najmenej 2,5 metra. Rovnako bude musieť byť prehĺbené riečisko aj medzi Viedňou a Bratislavou.

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  3. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  4. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  5. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  6. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  8. Rastie nám pokrivená generácia?
  9. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  10. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  1. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  2. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  4. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  7. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  8. Detské zúbky sú veda
  9. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  10. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 7 619
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 3 148
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 651
  4. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 2 518
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 925
  6. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 158
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 153
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 146
  9. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 975
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 935