SME
Sobota, 25. jún, 2022 | Meniny má Tadeáš

Rozšírením EÚ v tomto roku vzrastie aj význam Dunaja ako dopravnej tepny

Viedeň 3. februára (TASR) - Rozšírením Európskej únie v tomto roku vzrastie aj význam Dunaja ako dopravnej tepny, ktorá na svojej 3000-kilometrovej trase ...

Viedeň 3. februára (TASR) - Rozšírením Európskej únie v tomto roku vzrastie aj význam Dunaja ako dopravnej tepny, ktorá na svojej 3000-kilometrovej trase spája bezprostredne deväť krajín a cez Čierne more je bránou do sveta.

Dopravný potenciál Dunaja sa využíva zatiaľ veľmi slabo. Na rakúskom 360-kilometrovom úseku sa v roku 2002 prepravilo 12 miliónov ton nákladu a v porovnaní s predchádzajúcim rokom sa tonáž prepraveného nákladu zvýšila o 6 %. Avšak celková hmotnosť nákladov prepravených po cestách, koľajniciach a vode dosiahla v tom istom roku 400 miliónov ton.

SkryťVypnúť reklamu

Rakúsky denník Die Presse uvádza, že preprava po Dunaji ešte stále pociťuje dôsledky vojnového konfliktu v bývalej Juhoslávii. Hlavnou prekážkou je pontónový most v Novom Sade, ktorý od roku 1999 zabezpečuje spojenie medzi dvoma časťami tohto rozdeleného srbského mesta. Most sa rozpája ešte stále len trikrát do týždňa, aby sa uvoľnila cesta čakajúcim lodiam. Prevádzkovatelia pontónového mosta vyberajú vysoké poplatky za prechod lodí cez túto umelo vytvorenú úžinu.

Hoci nový most v Novom Sade mal už stáť a byť v prevádzke, stále zostáva len ideou na papieri.

Lodná preprava na Dunaji sa veľmi nezvýšila ani po otvorení kanálu Dunaj - Rýn. Problém je v tom, že kým po dobre vyťaženom Rýne plávajú lode s ponorom do štyroch metrov, na Dunaji ich ponor môže byť v prípade dobrého vodostavu maximálne 2,5 metra. Tento rozdiel znamená, že lode z Rýna môžu po Dunaji plávať len s polovičnou tonážou.

SkryťVypnúť reklamu

V Nemecku, najmä v Bavorsku, ale i v Rakúsku sa ekológovia bránia prehĺbeniu koryta rieky. Argumentujú, že nie rieka sa má prispôsobiť lodiam, ale že to musí byť naopak.

Význam Dunaja by mohlo zvýšiť aj budovanie spracovateľských závodov neďaleko brehov rieky. Každé prekladanie tovarov a ich doprava hlbšie do vnútrozemia totiž znižuje efektívnosť prepravy po vode v porovnaní s konkurenciou, najmä železnicou.

Prognostici z oblasti prepravy po Dunaji uvádzajú, že do roku 2015 dosiahne tonáž nákladov okolo 30 miliónov ton, kým v roku 2002 bol zmluvne dohodnutý tento objem na štyri milióny ton. Na európsku veľrieku sa presunie preprava nákladov, na ktoré by bolo treba milión nákladných vozidiel. Kým sa tak stane, bude treba okrem iného dosiahnuť, aby lode na celom rakúskom úseku Dunaja mohli stále plávať s ponorom najmenej 2,5 metra. Rovnako bude musieť byť prehĺbené riečisko aj medzi Viedňou a Bratislavou.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  2. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku
  3. Nalaďte sa na svoje mladšie ja s rádiom Vlna
  4. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk
  5. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu
  6. Slovákov láka zakladanie fondov, no väčšina preferuje zahraničie
  7. Inovatívna diagnostika - moderná budúcnosť zdravotníctva
  8. 91 kreslených správ o Slovensku, Ukrajine a celom svete
  1. Na čo slúžia bubnové kosačky a ako vybrať tú správnu?
  2. V Košiciach vznikla inkluzívna škola s finančnou podporou grantu
  3. Lekár U19: „Majstrovstvá Európy sú pre nás vyvrcholením"
  4. Tatra banka získala 2 prestížne ocenenia
  5. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  6. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku
  7. Nalaďte sa na svoje mladšie ja s rádiom Vlna
  8. BILLA vstupuje do sveta e-commerce
  1. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 27 234
  2. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 9 210
  3. Máte v hľadáčiku dovolenku v Turecku? Táto inšpirácia padne vhod 6 490
  4. 91 kreslených správ o Slovensku, Ukrajine a celom svete 4 796
  5. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 4 778
  6. Nechcete prísť o vozidlo do pár sekúnd? Vyhnite sa tejto chybe. 4 360
  7. Jedinečný rodinný All Inclusive hotel vás privíta aj toto leto! 3 775
  8. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 712
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Iveta Bakitová: Tarragona a ešte pár cestovateľských tipov na Costa Dorada v Španielsku
  2. Irena Šimuneková: Na návšteve u susedov - Strážnice a okolie časť 1.
  3. Aleš Tvrdý: Juhoafrická Republika a jej poklad
  4. Daniel Schikor: Jordánsko - v hlavnom meste
  5. Iveta Bakitová: Veľká Noc v Španielsku - dnes neplánovane o Salvadore Dalím
  6. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách
  7. Robert Drál: Mt. Kilimanjaro - BASE Camp
  8. Lubo Repka: Cartagena – karibská časť Kolumbie
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 8 560
  2. Teodor Pasternák: Posadili ma do "správneho" lietadla. To druhé havarovalo. 7 159
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 7 099
  4. Věra Tepličková: Mala by som byť po dnešku pokojnejšia, pani Kavecká? 6 738
  5. Monika Vojčíkova: Nie je Pavlínka ako Pawlinka 6 326
  6. Felipe Sánchez López: Opatrovatelia alebo novodobí slovenskí otrokári 5 833
  7. Post Bellum SK: Kocáb: Boli schopní aj tmu vydávať za dôkaz toho, že tam nie sú jadrové hlavice 5 811
  8. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 5 755
  1. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  2. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  3. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  4. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  7. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťZatvoriť reklamu