EÚ vydá čiernu listinu aeroliniek

K tragédii letu Flash Airlines by už v Európe nemalo dôjsť. Egyptská spoločnosť nebude môcť lietať nad žiadnou krajinou Európskej únie. Vyplýva to z európskej direktívy, na ktorej sa dohodli predstavitelia únie.

Keby smernica platila už 3. januára, 148 ľudí by dnes možno žilo. Prelety niektorým aerolinkám z bezpečnostných dôvodov už zakázalo Švajčiarsko. Na jeho zozname bola aj spoločnosť Flash Airlines. Zákaz preletov nad Švajčiarskom by platil pre celú EÚ a lietadlo by nemohlo odletieť z letoviska Šarm aš-Šajch do Paríža.

„Je veľmi smutné, že sa musela stať tragédia, aby sa únia na niečom dohodla," povedala BBC europoslankyňa Nelly Maesová, ktorá už dávnejšie kritizuje úniu za nečinnosť.

Brusel sa na smernici dohodol tri týždne po páde Boeingu 737. O opatreniach na posilnenie bezpečnosti lietadiel pätnástka diskutuje od roku 1997.

Niektoré z európskych krajín zoznam problematických leteckých spoločností majú už dávno, nikto o nich nechcel hovoriť. Spoločný letecký úrad či Európska konferencia pre civilné lietanie tvrdili, že zverejniť mená spoločností môžu len jednotlivé krajiny. Tie to neurobili, pretože následné kontroly v iných štátoch by nemuseli odhaliť nedostatky a meno leteckej spoločnosti by bolo poškodené. Zákaz preletov je pritom najtvrdším postihom, aký môže štát uplatniť proti aerolinkám.

Tragédia letu Flash Airlines prelomila tabu. Švajčiari sa priznali, že okrem egyptskej spoločnosti zakázali lietať ďalším 23 aerolinkám, Británia zakázala päť a Belgicko s Holandskom po jednej.

Britský denník Guardian po januárovej tragédii konštatoval, že čím je krajina chudobnejšia, tým je riziko väčšie. Technický stav lietadiel nie je problémom len rozvojových krajín. Rakúska agentúra APA pripomenula núdzové pristátie lietadla spoločnosti Austrian Airlines, ktorému dva dni po páde egyptského lietadla zlyhali oba motory.

Podľa novej smernice, ktorú má Európsky parlament schváliť vo februári alebo v marci, si teraz budú členské krajiny informácie o bezpečnostných kontrolách lietadiel vymieňať. Únia zverejní čierne listiny každý rok, takže nespoľahlivé spoločnosti budú poznať aj cestujúci. „Máme právo vedieť, či je rozumné nasadnúť do lietadla," povedal britský konzervatívny poslanec David Wilshire.

Podľa novej smernice platí, že ak jedna členská krajina zakáže spoločnosti lietať nad svojím územím, môže Brusel rozšíriť zákaz na celú úniu a Nórsko a Švajčiarsko, ktoré sú v oblasti leteckej dopravy asociovanými členmi EÚ.

„Nešťastie Flash Airlines prinesie obrovský posun v oblasti leteckej bezpečnosti tak, ako to urobil Prestige (ropný tanker, ktorý minulý rok spôsobil ekologickú katastrofu na španielskom pobreží) pre námornú bezpečnosť," povedala Maesová.

Cestujúci z lietadla posielali SMS

MARSEILLE - Cestujúci lietadla Boeing 737 egyptskej spoločnosti Flash Airlines, ktoré sa 3. januára zrútilo do Červeného mora, po vzlietnutí stroja posielali príbuzným esemesky, že niečo nie je v poriadku, uviedol francúzsky regionálny denník La Provence.

Predseda vznikajúceho združenia rodín a príbuzných obetí leteckého nešťastia Marc Chernet informoval, že sa podarilo zozbierať niekoľko faktov, ktoré odovzdajú vyšetrovateľom.

Stroj spoločnosti Flash Airlines sa krátko po štarte v Šarm aš-Šajchu zrútil do Červeného mora so 148 ľuďmi na palube. Väčšinu cestujúcich - 134 - tvorili francúzski turisti, s ktorými cestoval aj jeden Maročan a 13 egyptskí členovia posádky.

Egyptskí a francúzski vyšetrovatelia zamietli tézu o teroristickom útoku na lietadlo Flash Airlines. Ku katastrofe podľa nich došlo v dôsledku technických problémov alebo chyby pri pilotovaní, prípadne sa obe príčiny zlúčili. (tasr)

Čierna listina Švajčiarska:

  • Silk Way (Azerbajdžan/Belgicko)
  • Flash Airlines (Egypt)
  • Hemus Air (Bulharsko)
  • Jr Executive (Libanon/USA)
  • Premium Air Shuttle (Nigéria)
  • Dniproavia (Ukrajina)
  • GIR Jet (Španielsko)

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  4. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  5. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  6. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  7. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  10. Rastie nám pokrivená generácia?
  1. Poslanec Borguľa žiada vládu o podporu pre Bratislavu
  2. Otvorenie akademického roka 2017/2018 na EU v Bratislave
  3. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  4. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  5. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  6. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  7. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  8. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  9. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  10. Detské zúbky sú veda
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 5 693
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 5 484
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 3 008
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 510
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 581
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 336
  7. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 315
  8. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 1 086
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 999
  10. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 886