Keby smernica platila už 3. januára, 148 ľudí by dnes možno žilo. Prelety niektorým aerolinkám z bezpečnostných dôvodov už zakázalo Švajčiarsko. Na jeho zozname bola aj spoločnosť Flash Airlines. Zákaz preletov nad Švajčiarskom by platil pre celú EÚ a lietadlo by nemohlo odletieť z letoviska Šarm aš-Šajch do Paríža.
„Je veľmi smutné, že sa musela stať tragédia, aby sa únia na niečom dohodla," povedala BBC europoslankyňa Nelly Maesová, ktorá už dávnejšie kritizuje úniu za nečinnosť.
Brusel sa na smernici dohodol tri týždne po páde Boeingu 737. O opatreniach na posilnenie bezpečnosti lietadiel pätnástka diskutuje od roku 1997.
Niektoré z európskych krajín zoznam problematických leteckých spoločností majú už dávno, nikto o nich nechcel hovoriť. Spoločný letecký úrad či Európska konferencia pre civilné lietanie tvrdili, že zverejniť mená spoločností môžu len jednotlivé krajiny. Tie to neurobili, pretože následné kontroly v iných štátoch by nemuseli odhaliť nedostatky a meno leteckej spoločnosti by bolo poškodené. Zákaz preletov je pritom najtvrdším postihom, aký môže štát uplatniť proti aerolinkám.
Tragédia letu Flash Airlines prelomila tabu. Švajčiari sa priznali, že okrem egyptskej spoločnosti zakázali lietať ďalším 23 aerolinkám, Británia zakázala päť a Belgicko s Holandskom po jednej.
Britský denník Guardian po januárovej tragédii konštatoval, že čím je krajina chudobnejšia, tým je riziko väčšie. Technický stav lietadiel nie je problémom len rozvojových krajín. Rakúska agentúra APA pripomenula núdzové pristátie lietadla spoločnosti Austrian Airlines, ktorému dva dni po páde egyptského lietadla zlyhali oba motory.
Podľa novej smernice, ktorú má Európsky parlament schváliť vo februári alebo v marci, si teraz budú členské krajiny informácie o bezpečnostných kontrolách lietadiel vymieňať. Únia zverejní čierne listiny každý rok, takže nespoľahlivé spoločnosti budú poznať aj cestujúci. „Máme právo vedieť, či je rozumné nasadnúť do lietadla," povedal britský konzervatívny poslanec David Wilshire.
Podľa novej smernice platí, že ak jedna členská krajina zakáže spoločnosti lietať nad svojím územím, môže Brusel rozšíriť zákaz na celú úniu a Nórsko a Švajčiarsko, ktoré sú v oblasti leteckej dopravy asociovanými členmi EÚ.
„Nešťastie Flash Airlines prinesie obrovský posun v oblasti leteckej bezpečnosti tak, ako to urobil Prestige (ropný tanker, ktorý minulý rok spôsobil ekologickú katastrofu na španielskom pobreží) pre námornú bezpečnosť," povedala Maesová.
Cestujúci z lietadla posielali SMS
MARSEILLE - Cestujúci lietadla Boeing 737 egyptskej spoločnosti Flash Airlines, ktoré sa 3. januára zrútilo do Červeného mora, po vzlietnutí stroja posielali príbuzným esemesky, že niečo nie je v poriadku, uviedol francúzsky regionálny denník La Provence.
Predseda vznikajúceho združenia rodín a príbuzných obetí leteckého nešťastia Marc Chernet informoval, že sa podarilo zozbierať niekoľko faktov, ktoré odovzdajú vyšetrovateľom.
Stroj spoločnosti Flash Airlines sa krátko po štarte v Šarm aš-Šajchu zrútil do Červeného mora so 148 ľuďmi na palube. Väčšinu cestujúcich - 134 - tvorili francúzski turisti, s ktorými cestoval aj jeden Maročan a 13 egyptskí členovia posádky.
Egyptskí a francúzski vyšetrovatelia zamietli tézu o teroristickom útoku na lietadlo Flash Airlines. Ku katastrofe podľa nich došlo v dôsledku technických problémov alebo chyby pri pilotovaní, prípadne sa obe príčiny zlúčili. (tasr)
Čierna listina Švajčiarska:
- Silk Way (Azerbajdžan/Belgicko)
- Flash Airlines (Egypt)
- Hemus Air (Bulharsko)
- Jr Executive (Libanon/USA)
- Premium Air Shuttle (Nigéria)
- Dniproavia (Ukrajina)
- GIR Jet (Španielsko)