SME
Streda, 28. september, 2022 | Meniny má Václav

EÚ vydá čiernu listinu aeroliniek

K tragédii letu Flash Airlines by už v Európe nemalo dôjsť. Egyptská spoločnosť nebude môcť lietať nad žiadnou krajinou Európskej únie. Vyplýva to z európskej direktívy, na ktorej sa dohodli predstavitelia únie.

Keby smernica platila už 3. januára, 148 ľudí by dnes možno žilo. Prelety niektorým aerolinkám z bezpečnostných dôvodov už zakázalo Švajčiarsko. Na jeho zozname bola aj spoločnosť Flash Airlines. Zákaz preletov nad Švajčiarskom by platil pre celú EÚ a lietadlo by nemohlo odletieť z letoviska Šarm aš-Šajch do Paríža.

„Je veľmi smutné, že sa musela stať tragédia, aby sa únia na niečom dohodla," povedala BBC europoslankyňa Nelly Maesová, ktorá už dávnejšie kritizuje úniu za nečinnosť.

Brusel sa na smernici dohodol tri týždne po páde Boeingu 737. O opatreniach na posilnenie bezpečnosti lietadiel pätnástka diskutuje od roku 1997.

SkryťVypnúť reklamu

Niektoré z európskych krajín zoznam problematických leteckých spoločností majú už dávno, nikto o nich nechcel hovoriť. Spoločný letecký úrad či Európska konferencia pre civilné lietanie tvrdili, že zverejniť mená spoločností môžu len jednotlivé krajiny. Tie to neurobili, pretože následné kontroly v iných štátoch by nemuseli odhaliť nedostatky a meno leteckej spoločnosti by bolo poškodené. Zákaz preletov je pritom najtvrdším postihom, aký môže štát uplatniť proti aerolinkám.

Tragédia letu Flash Airlines prelomila tabu. Švajčiari sa priznali, že okrem egyptskej spoločnosti zakázali lietať ďalším 23 aerolinkám, Británia zakázala päť a Belgicko s Holandskom po jednej.

Britský denník Guardian po januárovej tragédii konštatoval, že čím je krajina chudobnejšia, tým je riziko väčšie. Technický stav lietadiel nie je problémom len rozvojových krajín. Rakúska agentúra APA pripomenula núdzové pristátie lietadla spoločnosti Austrian Airlines, ktorému dva dni po páde egyptského lietadla zlyhali oba motory.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa novej smernice, ktorú má Európsky parlament schváliť vo februári alebo v marci, si teraz budú členské krajiny informácie o bezpečnostných kontrolách lietadiel vymieňať. Únia zverejní čierne listiny každý rok, takže nespoľahlivé spoločnosti budú poznať aj cestujúci. „Máme právo vedieť, či je rozumné nasadnúť do lietadla," povedal britský konzervatívny poslanec David Wilshire.

Podľa novej smernice platí, že ak jedna členská krajina zakáže spoločnosti lietať nad svojím územím, môže Brusel rozšíriť zákaz na celú úniu a Nórsko a Švajčiarsko, ktoré sú v oblasti leteckej dopravy asociovanými členmi EÚ.

„Nešťastie Flash Airlines prinesie obrovský posun v oblasti leteckej bezpečnosti tak, ako to urobil Prestige (ropný tanker, ktorý minulý rok spôsobil ekologickú katastrofu na španielskom pobreží) pre námornú bezpečnosť," povedala Maesová.

SkryťVypnúť reklamu

Cestujúci z lietadla posielali SMS

MARSEILLE - Cestujúci lietadla Boeing 737 egyptskej spoločnosti Flash Airlines, ktoré sa 3. januára zrútilo do Červeného mora, po vzlietnutí stroja posielali príbuzným esemesky, že niečo nie je v poriadku, uviedol francúzsky regionálny denník La Provence.

Predseda vznikajúceho združenia rodín a príbuzných obetí leteckého nešťastia Marc Chernet informoval, že sa podarilo zozbierať niekoľko faktov, ktoré odovzdajú vyšetrovateľom.

Stroj spoločnosti Flash Airlines sa krátko po štarte v Šarm aš-Šajchu zrútil do Červeného mora so 148 ľuďmi na palube. Väčšinu cestujúcich - 134 - tvorili francúzski turisti, s ktorými cestoval aj jeden Maročan a 13 egyptskí členovia posádky.

Egyptskí a francúzski vyšetrovatelia zamietli tézu o teroristickom útoku na lietadlo Flash Airlines. Ku katastrofe podľa nich došlo v dôsledku technických problémov alebo chyby pri pilotovaní, prípadne sa obe príčiny zlúčili. (tasr)

SkryťVypnúť reklamu

Čierna listina Švajčiarska:

  • Silk Way (Azerbajdžan/Belgicko)
  • Flash Airlines (Egypt)
  • Hemus Air (Bulharsko)
  • Jr Executive (Libanon/USA)
  • Premium Air Shuttle (Nigéria)
  • Dniproavia (Ukrajina)
  • GIR Jet (Španielsko)
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  2. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  3. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  4. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech
  5. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou
  6. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  7. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  8. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  1. Jednodňovú zdravotnú starostlivosť preferujú lekári aj pacienti
  2. Union prepláca všetky doplatky za lieky pre deti do 18 rokov
  3. Medzi prírodnými izoláciami vedie celulóza
  4. Zvyšky z vašej kuchyne môžu pomôcť v boji s klimatickou krízou
  5. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  6. Nie všetko sa deje na červenom koberci
  7. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  8. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 11 774
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 11 247
  3. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 676
  4. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 3 481
  5. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 180
  6. OMV mení kuchynský olej za kávu. Teraz na celom Slovensku 2 826
  7. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 580
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 407
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Veronika Michalčíková: Španielska Andalúzia (1): Arabská pevnosť, katolícka katedrála a gigantická koncentrácia skleníkov
  2. Ľuboš Vodička: Hrady české, moravské a sliezske: Bítov
  3. Nikoleta Čáková: Púť na koniec sveta II. (Finisterre Camino)
  4. Aleš Tvrdý: Durban ma privítal "vo veľkom štýle"
  5. Vladimír Benčík: Malta 1/3 – návšteva u „hadích kňazov“ s dlhými lebkami
  6. Blanka Ulaherová: Konečne opäť Bosna
  7. Martin Majzlan: Skaza a tragédia Aralského jazera
  8. Aleš Tvrdý: Vlakom po Európe
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 15 479
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 13 940
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 8 320
  4. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 5 891
  5. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 556
  6. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 453
  7. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 123
  8. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, part II. 2 798
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu