SME
Streda, 10. august, 2022 | Meniny má Vavrinec

Tento rok pribudne jeden tunel, ďalšie až neskôr

BRATISLAVA - Slovensko má mať koncom roka tri cestné tunely. K diaľničnému tunelu Branisko a starému menšiemu tunelu Stratená pribudne tunel Horelica, ktorý je súčasťou obchvatu Čadce.

Ide tiež o malý, len 605 metrov dlhý tunel, ktorý začali raziť v roku 2000.

„Tento rok musíme dokončiť stavbu Horelice tak, aby bol tunel v prevádzke. Budeme robiť všetko preto, aby sme ho do konca roka otvorili pre verejnosť. Potom ešte budeme robiť terénne úpravy, ale autá by ním mali jazdiť už v decembri," hovorí námestník pre investičnú prípravu a výstavbu Slovenskej správy ciest Peter Gandl.

Vlani otvorili päťkilometrový diaľničný tunel Branisko, dokončenie ďalšieho väčšieho tunela je v nedohľadne, hoci prieskumnú štôlňu najdlhšieho plánovaného 7 480-metrového tunela Višňové - Dubná Skala (medzi Martinom a Žilinou) prerazili už dávnejšie. Tento rok z nej robia únikovú štôlňu, hotová má byť tiež do konca roka.

SkryťVypnúť reklamu

Riaditeľ žilinského závodu akciovej spoločnosti Doprastav Robert Turanský podľa TASR povedal, že Žilinu a Martin tunel prepojí najskôr v roku 2018, hoci v plánoch sa píše, že tunel otvoria v roku 2010. „Lehota 2018 môže byť súkromný názor, lebo ponuky rôznych dodávateľov budú rôzne," hovorí Gandl. „Možno vychádzal z výšky investičných prostriedkov zo štátneho rozpočtu na diaľničný program. Ak nedôjde k prehodnoteniu, bude problém aj so spolufinancovaním."

Rok 2010 uznesenie vlády spomína ako predpokladaný termín prepojenia Bratislavy a Košíc čiže sprejazdnenia celej trasy D1. „Tunel Višňové - Dubná skala je dlhý a kedy bude, závisí od ponúk zhotoviteľov, ale aj od peňazí. Súkromný kapitál vstúpi do financovania, až keď bude platné stavebné povolenie, a dovtedy treba stovky miliónov na prípravy. Samotná prieskumná štôlňa tunela stojí asi šesťsto miliónov," hovorí Gandl.

SkryťVypnúť reklamu

Náklady na vybudovanie tunela niektorí odhadli až na 13 miliárd korún.

Ekologický aktivista Juraj Mesík hovorí, že za 13 miliárd korún sa podľa oficiálnych dokumentov ministerstva dopravy dá na južnej trase dostavať skoro celá štvorprúdová cesta z Bratislavy po Banskú Bystricu (chýba cca 65 km) a za cenu ďalšej tunelovej rúry až za Lučenec.

Gandl hovorí, že onedlho sa začne stavať ďalší malý tunel. „Máme výhľadový plán, ale všetko závisí od peňazí." Tunel Bôrik by mali začať stavať tento rok a je na trati Mengusovce - Jánovce. „Mal by sa financovať z európskeho fondu súdržnosti. Sme v štádiu odsúhlasovania tendrovej dokumentácie v Bruseli - len čo Európska komisia povie, že súťažné podklady sú v poriadku, vypíšeme súťaž na zhotoviteľa."

SkryťVypnúť reklamu

(rf)

Rozostavané tunely

Višňové - najdlhší projektovaný tunel u nás (7 480 metrov). Prieskumnú štôlňu razili od roku 1998 do roku 2002 a pri razení vysoko prekročili plánované náklady. Tento rok sa z prieskumnej štôlne robí úniková, ale dokončenie tunela je v nedohľadne.

Dlhšie tunely - ďalšie dlhšie tunely, ktoré majú nad dva kilometre (Korbeľka, Dargov, Havran, Prešov, Čebrať, Pov. Chlmec, Ovčiarsko), nemajú ani termín začiatku výstavby. Ovčiarsko, 2275-metrový tunel medzi Bytčou a Žilinou, síce má prerazenú prieskumnú štôlňu už skoro šesť rokov, ale vchody do štôlní zasypali.

Menšie tunely - Poľana (898 metrov), Svrčinovec (456 metrov), Lučivná (256 metrov) - by teoreticky mohli byť dokončené v roku 2007, ale vyrazené nie sú ešte ani prieskumné štôlne. Tunel Žilina (730 metrov) nemá určený termín.

SkryťVypnúť reklamu

Horelica - 605-metrový tunel je súčasťou obchvatu Čadce a dokončia ho tento rok. Bude mať len jednu rúru, v ktorej budú autá jazdiť v oboch smeroch.

Sitina - ďalší kratší tunel (1,4 km). Je v Bratislave, dokončia ho v roku 2006.

Funkčné tunely

Branisko - 4895 metrov (diaľničný tunel).

Stratená - 320 metrov (obyčajný tunel v údolí Hnilca).

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  2. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  4. Prehľad a automatizácia
  5. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  6. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  7. Na Oravskej priehrade s Kalim aj Spievankovom. Vidíme sa naživo
  8. Kde u nás kúpite domácke potraviny
  1. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  2. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  3. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  4. Prehľad a automatizácia
  5. Dopyt v Bratislave mierne klesol, ceny však stále rástli
  6. Šéf PLANEO: Budúcnosť obchodu je v službách
  7. Čo robiť, aby dieťa neskončilo v nemocnici s črevnou virózou?
  8. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  1. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 10 645
  2. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 10 625
  3. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 6 698
  4. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 4 376
  5. Kde u nás kúpite domácke potraviny 3 475
  6. Miliónová autorka Táňa K. Vasilková: Po úspechu som netúžila 3 445
  7. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 3 242
  8. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 2 270
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Vladimír Benčík: Malta 1/3 – návšteva u „hadích kňazov“ s dlhými lebkami
  2. Blanka Ulaherová: Konečne opäť Bosna
  3. Martin Majzlan: Skaza a tragédia Aralského jazera
  4. Aleš Tvrdý: Vlakom po Európe
  5. Ján Komrska: Hora Harvard, Kolorádo
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 44. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 2/3 - Skaza lode Karluk, 1913 - 1914
  7. Soňa Fröhlichová: Na švajčiarskej hore Mont Fort servírujú syrové fondue vo výške 3300 metrov nad morom
  8. Irena Šimuneková: Na návšteve u susedov - Strážnice a okolie časť 1.
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 127 741
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 27 256
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 11 386
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 10 324
  5. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 5 865
  6. Jana Melišová: Svet sa zmenil... 5 597
  7. Ingrid Tkáčiková: Poslanec Kuriak, ďakujem, že viem to, čo na Slovensku nechcem 3 240
  8. Post Bellum SK: Hromady mŕtvych a nočné mory o Varšavskom povstaní 2 967
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu