SME
Sobota, 31. júl, 2021 | Meniny má IgnácKrížovkyKrížovky

Tento rok pribudne jeden tunel, ďalšie až neskôr

BRATISLAVA - Slovensko má mať koncom roka tri cestné tunely. K diaľničnému tunelu Branisko a starému menšiemu tunelu Stratená pribudne tunel Horelica, ktorý je súčasťou obchvatu Čadce.

Ide tiež o malý, len 605 metrov dlhý tunel, ktorý začali raziť v roku 2000.

„Tento rok musíme dokončiť stavbu Horelice tak, aby bol tunel v prevádzke. Budeme robiť všetko preto, aby sme ho do konca roka otvorili pre verejnosť. Potom ešte budeme robiť terénne úpravy, ale autá by ním mali jazdiť už v decembri," hovorí námestník pre investičnú prípravu a výstavbu Slovenskej správy ciest Peter Gandl.

Vlani otvorili päťkilometrový diaľničný tunel Branisko, dokončenie ďalšieho väčšieho tunela je v nedohľadne, hoci prieskumnú štôlňu najdlhšieho plánovaného 7 480-metrového tunela Višňové - Dubná Skala (medzi Martinom a Žilinou) prerazili už dávnejšie. Tento rok z nej robia únikovú štôlňu, hotová má byť tiež do konca roka.

Skryť Vypnúť reklamu

Riaditeľ žilinského závodu akciovej spoločnosti Doprastav Robert Turanský podľa TASR povedal, že Žilinu a Martin tunel prepojí najskôr v roku 2018, hoci v plánoch sa píše, že tunel otvoria v roku 2010. „Lehota 2018 môže byť súkromný názor, lebo ponuky rôznych dodávateľov budú rôzne," hovorí Gandl. „Možno vychádzal z výšky investičných prostriedkov zo štátneho rozpočtu na diaľničný program. Ak nedôjde k prehodnoteniu, bude problém aj so spolufinancovaním."

Rok 2010 uznesenie vlády spomína ako predpokladaný termín prepojenia Bratislavy a Košíc čiže sprejazdnenia celej trasy D1. „Tunel Višňové - Dubná skala je dlhý a kedy bude, závisí od ponúk zhotoviteľov, ale aj od peňazí. Súkromný kapitál vstúpi do financovania, až keď bude platné stavebné povolenie, a dovtedy treba stovky miliónov na prípravy. Samotná prieskumná štôlňa tunela stojí asi šesťsto miliónov," hovorí Gandl.

Skryť Vypnúť reklamu

Náklady na vybudovanie tunela niektorí odhadli až na 13 miliárd korún.

Ekologický aktivista Juraj Mesík hovorí, že za 13 miliárd korún sa podľa oficiálnych dokumentov ministerstva dopravy dá na južnej trase dostavať skoro celá štvorprúdová cesta z Bratislavy po Banskú Bystricu (chýba cca 65 km) a za cenu ďalšej tunelovej rúry až za Lučenec.

Gandl hovorí, že onedlho sa začne stavať ďalší malý tunel. „Máme výhľadový plán, ale všetko závisí od peňazí." Tunel Bôrik by mali začať stavať tento rok a je na trati Mengusovce - Jánovce. „Mal by sa financovať z európskeho fondu súdržnosti. Sme v štádiu odsúhlasovania tendrovej dokumentácie v Bruseli - len čo Európska komisia povie, že súťažné podklady sú v poriadku, vypíšeme súťaž na zhotoviteľa."

Skryť Vypnúť reklamu

(rf)

Rozostavané tunely

Višňové - najdlhší projektovaný tunel u nás (7 480 metrov). Prieskumnú štôlňu razili od roku 1998 do roku 2002 a pri razení vysoko prekročili plánované náklady. Tento rok sa z prieskumnej štôlne robí úniková, ale dokončenie tunela je v nedohľadne.

Dlhšie tunely - ďalšie dlhšie tunely, ktoré majú nad dva kilometre (Korbeľka, Dargov, Havran, Prešov, Čebrať, Pov. Chlmec, Ovčiarsko), nemajú ani termín začiatku výstavby. Ovčiarsko, 2275-metrový tunel medzi Bytčou a Žilinou, síce má prerazenú prieskumnú štôlňu už skoro šesť rokov, ale vchody do štôlní zasypali.

Menšie tunely - Poľana (898 metrov), Svrčinovec (456 metrov), Lučivná (256 metrov) - by teoreticky mohli byť dokončené v roku 2007, ale vyrazené nie sú ešte ani prieskumné štôlne. Tunel Žilina (730 metrov) nemá určený termín.

Skryť Vypnúť reklamu

Horelica - 605-metrový tunel je súčasťou obchvatu Čadce a dokončia ho tento rok. Bude mať len jednu rúru, v ktorej budú autá jazdiť v oboch smeroch.

Sitina - ďalší kratší tunel (1,4 km). Je v Bratislave, dokončia ho v roku 2006.

Funkčné tunely

Branisko - 4895 metrov (diaľničný tunel).

Stratená - 320 metrov (obyčajný tunel v údolí Hnilca).

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Jeden deň na Bratislavu nestačí
  2. Motorkárska výstroj v lete: ako jazdiť aj v horúčavách?
  3. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021
  4. Vyberte sa na výlet s cyklobusom
  5. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  6. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  7. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  8. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  9. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  10. Lenivý brunch s Muchom
  1. Motorkárska výstroj v lete: ako jazdiť aj v horúčavách?
  2. Košická štvrť je súčasťou odpadového experimentu.
  3. Kúpa vozidla cez inzerát či od malého predajcu je rizikovejšia
  4. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021
  5. Vyberte sa na výlet s cyklobusom
  6. Nepodceňujte rozmiestnenie zásuviek a vypínačov
  7. Hrotka: Sporiteľne ťahajú za kratší koniec. Musíme reagovať
  8. Slováci čoraz viac nakupujú pivo vo vratných fľašiach
  9. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  10. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 5 898
  2. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky 4 590
  3. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach? 3 782
  4. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 3 436
  5. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 345
  6. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu 3 243
  7. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 3 163
  8. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021 3 015
  9. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké? 2 861
  10. Jeden deň na Bratislavu nestačí 2 832
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu