Tento rok pribudne jeden tunel, ďalšie až neskôr

BRATISLAVA - Slovensko má mať koncom roka tri cestné tunely. K diaľničnému tunelu Branisko a starému menšiemu tunelu Stratená pribudne tunel Horelica, ktorý je súčasťou obchvatu Čadce.

Ide tiež o malý, len 605 metrov dlhý tunel, ktorý začali raziť v roku 2000.

„Tento rok musíme dokončiť stavbu Horelice tak, aby bol tunel v prevádzke. Budeme robiť všetko preto, aby sme ho do konca roka otvorili pre verejnosť. Potom ešte budeme robiť terénne úpravy, ale autá by ním mali jazdiť už v decembri," hovorí námestník pre investičnú prípravu a výstavbu Slovenskej správy ciest Peter Gandl.

Vlani otvorili päťkilometrový diaľničný tunel Branisko, dokončenie ďalšieho väčšieho tunela je v nedohľadne, hoci prieskumnú štôlňu najdlhšieho plánovaného 7 480-metrového tunela Višňové - Dubná Skala (medzi Martinom a Žilinou) prerazili už dávnejšie. Tento rok z nej robia únikovú štôlňu, hotová má byť tiež do konca roka.

Riaditeľ žilinského závodu akciovej spoločnosti Doprastav Robert Turanský podľa TASR povedal, že Žilinu a Martin tunel prepojí najskôr v roku 2018, hoci v plánoch sa píše, že tunel otvoria v roku 2010. „Lehota 2018 môže byť súkromný názor, lebo ponuky rôznych dodávateľov budú rôzne," hovorí Gandl. „Možno vychádzal z výšky investičných prostriedkov zo štátneho rozpočtu na diaľničný program. Ak nedôjde k prehodnoteniu, bude problém aj so spolufinancovaním."

Rok 2010 uznesenie vlády spomína ako predpokladaný termín prepojenia Bratislavy a Košíc čiže sprejazdnenia celej trasy D1. „Tunel Višňové - Dubná skala je dlhý a kedy bude, závisí od ponúk zhotoviteľov, ale aj od peňazí. Súkromný kapitál vstúpi do financovania, až keď bude platné stavebné povolenie, a dovtedy treba stovky miliónov na prípravy. Samotná prieskumná štôlňa tunela stojí asi šesťsto miliónov," hovorí Gandl.

Náklady na vybudovanie tunela niektorí odhadli až na 13 miliárd korún.

Ekologický aktivista Juraj Mesík hovorí, že za 13 miliárd korún sa podľa oficiálnych dokumentov ministerstva dopravy dá na južnej trase dostavať skoro celá štvorprúdová cesta z Bratislavy po Banskú Bystricu (chýba cca 65 km) a za cenu ďalšej tunelovej rúry až za Lučenec.

Gandl hovorí, že onedlho sa začne stavať ďalší malý tunel. „Máme výhľadový plán, ale všetko závisí od peňazí." Tunel Bôrik by mali začať stavať tento rok a je na trati Mengusovce - Jánovce. „Mal by sa financovať z európskeho fondu súdržnosti. Sme v štádiu odsúhlasovania tendrovej dokumentácie v Bruseli - len čo Európska komisia povie, že súťažné podklady sú v poriadku, vypíšeme súťaž na zhotoviteľa."

(rf)

Rozostavané tunely

Višňové - najdlhší projektovaný tunel u nás (7 480 metrov). Prieskumnú štôlňu razili od roku 1998 do roku 2002 a pri razení vysoko prekročili plánované náklady. Tento rok sa z prieskumnej štôlne robí úniková, ale dokončenie tunela je v nedohľadne.

Dlhšie tunely - ďalšie dlhšie tunely, ktoré majú nad dva kilometre (Korbeľka, Dargov, Havran, Prešov, Čebrať, Pov. Chlmec, Ovčiarsko), nemajú ani termín začiatku výstavby. Ovčiarsko, 2275-metrový tunel medzi Bytčou a Žilinou, síce má prerazenú prieskumnú štôlňu už skoro šesť rokov, ale vchody do štôlní zasypali.

Menšie tunely - Poľana (898 metrov), Svrčinovec (456 metrov), Lučivná (256 metrov) - by teoreticky mohli byť dokončené v roku 2007, ale vyrazené nie sú ešte ani prieskumné štôlne. Tunel Žilina (730 metrov) nemá určený termín.

Horelica - 605-metrový tunel je súčasťou obchvatu Čadce a dokončia ho tento rok. Bude mať len jednu rúru, v ktorej budú autá jazdiť v oboch smeroch.

Sitina - ďalší kratší tunel (1,4 km). Je v Bratislave, dokončia ho v roku 2006.

Funkčné tunely

Branisko - 4895 metrov (diaľničný tunel).

Stratená - 320 metrov (obyčajný tunel v údolí Hnilca).

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  4. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018
  9. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  2. Vianočný bázar chalaňov
  3. Vianočné mecheche 2017
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  5. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  6. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  7. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  8. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  9. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  10. Rekonštrukcia v zime? Prečo nie?
  1. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 6 556
  2. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 5 759
  3. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 3 449
  4. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 2 276
  5. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 2 204
  6. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 2 151
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018 2 110
  8. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 2 080
  9. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 1 599
  10. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť 1 597