SME
Štvrtok, 21. január, 2021 | Meniny má VincentKrížovkyKrížovky

Tento rok pribudne jeden tunel, ďalšie až neskôr

BRATISLAVA - Slovensko má mať koncom roka tri cestné tunely. K diaľničnému tunelu Branisko a starému menšiemu tunelu Stratená pribudne tunel Horelica, ktorý je súčasťou obchvatu Čadce.

Ide tiež o malý, len 605 metrov dlhý tunel, ktorý začali raziť v roku 2000.

„Tento rok musíme dokončiť stavbu Horelice tak, aby bol tunel v prevádzke. Budeme robiť všetko preto, aby sme ho do konca roka otvorili pre verejnosť. Potom ešte budeme robiť terénne úpravy, ale autá by ním mali jazdiť už v decembri," hovorí námestník pre investičnú prípravu a výstavbu Slovenskej správy ciest Peter Gandl.

Vlani otvorili päťkilometrový diaľničný tunel Branisko, dokončenie ďalšieho väčšieho tunela je v nedohľadne, hoci prieskumnú štôlňu najdlhšieho plánovaného 7 480-metrového tunela Višňové - Dubná Skala (medzi Martinom a Žilinou) prerazili už dávnejšie. Tento rok z nej robia únikovú štôlňu, hotová má byť tiež do konca roka.

Skryť Vypnúť reklamu

Riaditeľ žilinského závodu akciovej spoločnosti Doprastav Robert Turanský podľa TASR povedal, že Žilinu a Martin tunel prepojí najskôr v roku 2018, hoci v plánoch sa píše, že tunel otvoria v roku 2010. „Lehota 2018 môže byť súkromný názor, lebo ponuky rôznych dodávateľov budú rôzne," hovorí Gandl. „Možno vychádzal z výšky investičných prostriedkov zo štátneho rozpočtu na diaľničný program. Ak nedôjde k prehodnoteniu, bude problém aj so spolufinancovaním."

Rok 2010 uznesenie vlády spomína ako predpokladaný termín prepojenia Bratislavy a Košíc čiže sprejazdnenia celej trasy D1. „Tunel Višňové - Dubná skala je dlhý a kedy bude, závisí od ponúk zhotoviteľov, ale aj od peňazí. Súkromný kapitál vstúpi do financovania, až keď bude platné stavebné povolenie, a dovtedy treba stovky miliónov na prípravy. Samotná prieskumná štôlňa tunela stojí asi šesťsto miliónov," hovorí Gandl.

Skryť Vypnúť reklamu

Náklady na vybudovanie tunela niektorí odhadli až na 13 miliárd korún.

Ekologický aktivista Juraj Mesík hovorí, že za 13 miliárd korún sa podľa oficiálnych dokumentov ministerstva dopravy dá na južnej trase dostavať skoro celá štvorprúdová cesta z Bratislavy po Banskú Bystricu (chýba cca 65 km) a za cenu ďalšej tunelovej rúry až za Lučenec.

Gandl hovorí, že onedlho sa začne stavať ďalší malý tunel. „Máme výhľadový plán, ale všetko závisí od peňazí." Tunel Bôrik by mali začať stavať tento rok a je na trati Mengusovce - Jánovce. „Mal by sa financovať z európskeho fondu súdržnosti. Sme v štádiu odsúhlasovania tendrovej dokumentácie v Bruseli - len čo Európska komisia povie, že súťažné podklady sú v poriadku, vypíšeme súťaž na zhotoviteľa."

Skryť Vypnúť reklamu

(rf)

Rozostavané tunely

Višňové - najdlhší projektovaný tunel u nás (7 480 metrov). Prieskumnú štôlňu razili od roku 1998 do roku 2002 a pri razení vysoko prekročili plánované náklady. Tento rok sa z prieskumnej štôlne robí úniková, ale dokončenie tunela je v nedohľadne.

Dlhšie tunely - ďalšie dlhšie tunely, ktoré majú nad dva kilometre (Korbeľka, Dargov, Havran, Prešov, Čebrať, Pov. Chlmec, Ovčiarsko), nemajú ani termín začiatku výstavby. Ovčiarsko, 2275-metrový tunel medzi Bytčou a Žilinou, síce má prerazenú prieskumnú štôlňu už skoro šesť rokov, ale vchody do štôlní zasypali.

Menšie tunely - Poľana (898 metrov), Svrčinovec (456 metrov), Lučivná (256 metrov) - by teoreticky mohli byť dokončené v roku 2007, ale vyrazené nie sú ešte ani prieskumné štôlne. Tunel Žilina (730 metrov) nemá určený termín.

Skryť Vypnúť reklamu

Horelica - 605-metrový tunel je súčasťou obchvatu Čadce a dokončia ho tento rok. Bude mať len jednu rúru, v ktorej budú autá jazdiť v oboch smeroch.

Sitina - ďalší kratší tunel (1,4 km). Je v Bratislave, dokončia ho v roku 2006.

Funkčné tunely

Branisko - 4895 metrov (diaľničný tunel).

Stratená - 320 metrov (obyčajný tunel v údolí Hnilca).

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  7. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  8. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  1. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  2. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  8. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  9. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  10. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 30 530
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 27 936
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 12 387
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 096
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 816
  6. Ohlúpli sme počas Covid roka? 8 317
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 479
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 545
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 277
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 5 002
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu