Euro si hľadá priazeň pomaly

BRATISLAVA - Aj po dvoch rokoch používania eura, nie sú stále Európania dokonale presvedčení, že spoločná mena bola správnym rozhodnutím. Pocity sú však odlišné v každej krajine. Podľa prieskumu verejnej mienky Eurobarometer v bežnom živote nie je použív

BRATISLAVA - Aj po dvoch rokoch používania eura, nie sú stále Európania dokonale presvedčení, že spoločná mena bola správnym rozhodnutím. Pocity sú však odlišné v každej krajine. Podľa prieskumu verejnej mienky Eurobarometer v bežnom živote nie je používanie eura problémom pre 51 percent opýtaných. „Je to síce väčšina, ale v porovnaní s novembrom 2002 toto číslo nenarástlo," uvádza štúdia. Euru stále nie sú naklonení Francúzi a Taliani, väčšina z nich si myslí, že spoločná mena vedie skôr k problémom.

Nespokojnosť rastie aj u Grékov. Súvisí to aj s pocitom, že prechodom na euro sa zvýšili ceny. Ten je podľa prieskumu čoraz silnejší. S názorom, že euro takto poškodilo zákazníkov, súhlasí 89 percent opýtaných. Je to o 5 percentuálnych bodov viac ako pred rokom. Prechod na spoločnú menu s infláciou najviac spájajú Taliani (95%), Holanďania (93 %), Nemci (92 %) a Gréci (92 %). Naopak najmenej zvyšovanie cien pocítili Luxemburčania. Zo všetkých európskych krajín je tu vnímanie inflácie najslabšie, ale stále tak uvažuje väčšina spoločnosti - 55 percent.

Cenovky v oboch menách po dvoch rokoch európskej meny v obehu stále potrebujú Francúzi. Naopak, najviac sa pri nákupoch preorientovali Holanďania, 82 percent z nich nepovažuje obe meny na cenovkách za potrebné.

Tí majú však naopak najväčší problém s manipuláciou a rozoznávaním mincí eura a 42 percent uviedlo, že pri platení majú veľké problémy. Najľahšie sa v peňaženke orientujú Španieli.

Ešte rýchlejšie ako na mince si Európania zvykli na bankovky, manipulácia s nimi nerobí žiadne problémy 92 percentám. S hodnotami mincí je eurozóna spokojná, malé euromince zavadzajú len v peňaženkách Belgičanov. Až 61 percent z nich si myslí, že ich je príliš veľa v rôznych hodnotách. Najviac im prekážajú a zrušili by mince v najmenších hodnotách: 1- a 2-centovky.

Väčšina obyvateľov únie by však nezamenila 1-eurovú mincu za bankovku, výnimkou sú len Taliani - prijalo by to 76 percent z nich.

Pri cestách do zahraničia víťazí euro

Európska mena ako mena medzinárodná na úrovni dolára alebo jenu sa do povedomia dostala už väčšine Európanov, no stále ho tak nevníma štvrtina obyvateľov eurozóny.

Pri dovolenkách do krajín, kde euro neplatí, však Európania uprednostňujú svoju menu. Vyše polovica euru dáva prednosť pred americkým dolárom. Ten si so sebou vezme 17 percent opýtaných, inú menu 29 percent. V zahraničí sa na euro najviac spoliehajú Gréci, menej Íri. (tc)

Čo si myslia obyvatelia Eurozóny

Prechod na euro mi spôsobuje problémy áno mnoho - 14% žiadne - 51 %
Zmena cien po zavedení eura bola v prospech spotrebiteľov - 3% v ich neprospech 89 %
Je potrebné uvádzanie oboch mien na cenovkách áno - 46 % nie - 51 %
S euromincami sa vám platí ľahko - 71% ťažko - 26 %
S eurobankovkami sa vám platí ľahko - 92% ťažko - 6 %
Sú hodnoty euromincí zvolené správne? áno - 56 % je ich priveľa - 38 %
Uvítali by ste 1-eurovú bankovku áno 31 % nie - 67 %
Zaujíma vás vývoj hodnoty eura voči doláru áno - 8 % vôbec nie - 55 %
Cítite sa po zavedení eura byť viac európanmi áno - 17 % pocit sa nezmenil - 80 %
Prijatie eura sa stane historickým medzníkom určite - 65 % nie - 31 %
Akú menu si vezmete pri ceste do zahraničia euro - 52% dolár - 17 %
inú menu 29 %

Zdroj: Eurobarometer, december 2003


Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  2. GOPASS-dovolenka, ktorá sa oplatí
  3. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  4. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  5. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  6. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  7. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  8. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  9. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  10. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 27 813
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 20 176
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 18 984
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 13 568
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 9 448
  6. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 895
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 3 584
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 160
  9. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 2 531
  10. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších! 2 009