Euro si hľadá priazeň pomaly

BRATISLAVA - Aj po dvoch rokoch používania eura, nie sú stále Európania dokonale presvedčení, že spoločná mena bola správnym rozhodnutím. Pocity sú však odlišné v každej krajine. Podľa prieskumu verejnej mienky Eurobarometer v bežnom živote nie je použív

BRATISLAVA - Aj po dvoch rokoch používania eura, nie sú stále Európania dokonale presvedčení, že spoločná mena bola správnym rozhodnutím. Pocity sú však odlišné v každej krajine. Podľa prieskumu verejnej mienky Eurobarometer v bežnom živote nie je používanie eura problémom pre 51 percent opýtaných. „Je to síce väčšina, ale v porovnaní s novembrom 2002 toto číslo nenarástlo," uvádza štúdia. Euru stále nie sú naklonení Francúzi a Taliani, väčšina z nich si myslí, že spoločná mena vedie skôr k problémom.

Nespokojnosť rastie aj u Grékov. Súvisí to aj s pocitom, že prechodom na euro sa zvýšili ceny. Ten je podľa prieskumu čoraz silnejší. S názorom, že euro takto poškodilo zákazníkov, súhlasí 89 percent opýtaných. Je to o 5 percentuálnych bodov viac ako pred rokom. Prechod na spoločnú menu s infláciou najviac spájajú Taliani (95%), Holanďania (93 %), Nemci (92 %) a Gréci (92 %). Naopak najmenej zvyšovanie cien pocítili Luxemburčania. Zo všetkých európskych krajín je tu vnímanie inflácie najslabšie, ale stále tak uvažuje väčšina spoločnosti - 55 percent.

Cenovky v oboch menách po dvoch rokoch európskej meny v obehu stále potrebujú Francúzi. Naopak, najviac sa pri nákupoch preorientovali Holanďania, 82 percent z nich nepovažuje obe meny na cenovkách za potrebné.

Tí majú však naopak najväčší problém s manipuláciou a rozoznávaním mincí eura a 42 percent uviedlo, že pri platení majú veľké problémy. Najľahšie sa v peňaženke orientujú Španieli.

Ešte rýchlejšie ako na mince si Európania zvykli na bankovky, manipulácia s nimi nerobí žiadne problémy 92 percentám. S hodnotami mincí je eurozóna spokojná, malé euromince zavadzajú len v peňaženkách Belgičanov. Až 61 percent z nich si myslí, že ich je príliš veľa v rôznych hodnotách. Najviac im prekážajú a zrušili by mince v najmenších hodnotách: 1- a 2-centovky.

Väčšina obyvateľov únie by však nezamenila 1-eurovú mincu za bankovku, výnimkou sú len Taliani - prijalo by to 76 percent z nich.

Pri cestách do zahraničia víťazí euro

Európska mena ako mena medzinárodná na úrovni dolára alebo jenu sa do povedomia dostala už väčšine Európanov, no stále ho tak nevníma štvrtina obyvateľov eurozóny.

Pri dovolenkách do krajín, kde euro neplatí, však Európania uprednostňujú svoju menu. Vyše polovica euru dáva prednosť pred americkým dolárom. Ten si so sebou vezme 17 percent opýtaných, inú menu 29 percent. V zahraničí sa na euro najviac spoliehajú Gréci, menej Íri. (tc)

Čo si myslia obyvatelia Eurozóny

Prechod na euro mi spôsobuje problémy áno mnoho - 14% žiadne - 51 %
Zmena cien po zavedení eura bola v prospech spotrebiteľov - 3% v ich neprospech 89 %
Je potrebné uvádzanie oboch mien na cenovkách áno - 46 % nie - 51 %
S euromincami sa vám platí ľahko - 71% ťažko - 26 %
S eurobankovkami sa vám platí ľahko - 92% ťažko - 6 %
Sú hodnoty euromincí zvolené správne? áno - 56 % je ich priveľa - 38 %
Uvítali by ste 1-eurovú bankovku áno 31 % nie - 67 %
Zaujíma vás vývoj hodnoty eura voči doláru áno - 8 % vôbec nie - 55 %
Cítite sa po zavedení eura byť viac európanmi áno - 17 % pocit sa nezmenil - 80 %
Prijatie eura sa stane historickým medzníkom určite - 65 % nie - 31 %
Akú menu si vezmete pri ceste do zahraničia euro - 52% dolár - 17 %
inú menu 29 %

Zdroj: Eurobarometer, december 2003


Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Hovoriaci prekladač reči do vrecka Langie - až 52 jazykov!
  2. Dúbravské Čerešne dozreli: Začína sa kolaudovať!
  3. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska!
  4. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov
  5. Podnikajte múdro, skúste služby profesionálneho call centra
  6. Mesto necháva Košičanov platiť za parkovanie aj ďalej
  7. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku
  8. Arabská exotika: Top hotely v Ománe
  9. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  10. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste
  1. Equal treatment is a must for successful companies of the future
  2. Aj v Poluse chránime Vaše srdcia
  3. Dúbravské Čerešne dozreli: Začína sa kolaudovať!
  4. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov
  5. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska!
  6. Podnikajte múdro, skúste služby profesionálneho call centra
  7. Mesto necháva Košičanov platiť za parkovanie aj ďalej
  8. Billa otvorila svoju 150. predajňu na Slovensku
  9. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku
  10. Arabská exotika: Top hotely v Ománe
  1. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 17 795
  2. Najužitočnejšia appka 17 735
  3. Arabská exotika: Top hotely v Ománe 12 237
  4. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej 9 637
  5. V O2 to s dátami poriadne prehnali 7 196
  6. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách 6 399
  7. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku 4 842
  8. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať 4 060
  9. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov 3 759
  10. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste 3 350