
Louvre so sklenenými pyramídami patrí zvyčajne medzi parížske magnety. Po 11. septembri stratil na svojej príťažlivej sile.
MÚZEÁ V PARÍŽI, KTORÉ NEMÔŽETE OBÍSŤ
MÚZEUM D‘ORSAY - zbierka je rozmiestnená na troch podlažiach. V prízemí nájdete diela od prelomu až do konca 19. storočia. Prvé poschodie ponúka dekoratívne umenie Art Nouveau a obrazy a sochy z obdobia od druhej polovice 19. storočia do začiatku 20. storočia. Na druhom poschodí sa nachádza nádherná zbierka obrazov z obdobia impresionizmu a neoimpresionizmu.Vstup do múzea: pre jednotlivcov - oproti Seine, Quai Anatole France; pre skupiny - Lille Terrace, Rue de Lille; metro - linka 12, stanica Solférino.
Otváracie hodiny: utorok, streda, piatok a sobota - od 10.00 do 18.00 h, vo štvrtok od 10.00 do 21.45 h, v nedeľu od 9.00 do 18.00 h.
Vstupné: Plné - 45 FF (6,9 eúr), zľavnené - 33 FF (5,1 eúr); voľný vstup je každú prvú nedeľu v mesiaci.
LOUVRE - jedno z troch najväčších a najvýznamnejších múzeí na svete. Nepodceňujte veľkosť jeho rozsiahlych zbierok. Skôr, než začnete s prehliadkou, stanovte si priority. Zbierka európskeho maliarstva je obsiahla a takmer polovica obrazov je od francúzskych maliarov. Sochárska zbierka už nie je taká kompletná. Známe sú zbierky starovekých pamiatok - orientálnych, egyptských, gréckych, etruských a rímskych. Rôznorodé umelecké predmety zahŕňajú aj nábytok a šperky.
Vstup do múzea: rue de Rivoli; metro - linka 1, 12, stanica Palais Royal - Musée de Louvre.
Otváracie hodiny: každý deň od 9.00 do 18.00 h.
Vstupné: 45 FF (6,7 eúr) do 15.00 h, 26 FF (4 eurá) po 15.00 h; voľ-ný vstup je každú prvú nedeľu v mesiaci.
Stometrové rady pred parížskym Louvrom či Múzeom d‘Orsay v posledných dňoch nesignalizujú atraktívnosť miesta. Z veľkej časti súvisia so zavedením bezpečnostných opatrení s povinnými prehliadkami, ktoré predlžujú čas čakania. Pokles návštevnosti Louvru označilo vedenie za katastrofálne. Od 11. septembra - teda po útoku na newyorské WTC - sa návštevnosť znížila o 30 percent, na čo sa noblesný palác ukrývajúci Monu Lisu len ťažko rozpamätáva.
Parížania sa museli počas tretieho septembrového víkendu zaobísť aj bez populárnych Dní kultúrneho dedičstva, keď sú sprístupnené cez rok nedostupné priestory historických budov v meste na Seine. Šesťtisíc príslušníkov armády a polície posilnilo sebavedomie Parížanov, no strach má predsa len veľké rozpätie. „Cítim ako návštevníci s nedôverou idú do našich výťahov,“ hovorí prevádzkar na Eiffelovej veži Patrick Lenert. „Určite by to bol jeden z možných cieľov. Neviem si to predstaviť. Paríž bez eiffelovky by bol mestom bez srdca.“
Koncertná sezóna sa začala aj v Opere a divadelná v Comédie Francaise - zatiaľ bez masového záujmu. Naopak, teroristické útoky v USA nemali dopad na návštevnosť diskoték. Psychológovia hovoria, že mladí sa pokúšajú zabudnúť na eventuálnu hrozbu. „Zaznamenali sme však aj zvýšenú návštevu rodičov našich stálych zákazníkov,“ hovorí DJ Franck z jedeného nočného klubu na Námestí republiky. „Vyťahujeme aj nahrávky zo šesťdesiatych a sedemdesiatych rokov.“
Taxikári sa, na druhej strane, majú na čo sťažovať: pokles ich pracovnej aktivity predstavuje desať až dvadsať percent, najmä vo večerných a nočných hodinách.
Podobne je to aj s typickými parížskymi krčmičkami. Výkladné miesto spoločenského života - na bulvári Saint Germain-des-Prés sa zdá síce plné, no majitelia reštaurácií sa netvária veselo. „Teror sa votrel aj do našej reštaurácie,“ hovorí čašník z kultovej Les Deux Magots, kde sa svojho času stretávala celá intelektuálna elita Paríža. „Turisti v týchto dňoch len nakuknú na miesta, ktoré by nemali chýbať v bedekri.“
Podobne je to aj na Montmartri, kde vláčik idúci z Pigalle ku kostolu Sacré Coeur je takmer poloprázdny. Miesto niekdajšej bohémy je v týchto dňoch odsúvané na druhú koľaj. Zdá sa, že jedine centrum súčasného umenia - Centre Georges Pompidou - si zachováva svoju pôvodnú návštevnosť: 20-tisíc návštevníkov denne. Číslo, kvôli ktorému musel byť nedávno rekonštruovaný. „Zatiaľ strach z teroristických útokov neznížil našu návštevnosť, no americká odveta by to mohla čoskoro zmeniť,“ povedal Daniel Abadie, kurátor Pompidouovho centra, ktorý minulý týždeň pripravil výpravnú retrospektívu Jeana Dubuffeta. „Organizovali sme ju niekoľko rokov. Predstavuje vyše štyristo diel od umelca, ktorý je jednou z najväčších postáv francúzskeho umenia druhej polovice dvadsiateho storočia. Dúfame, že ľuďom nebude stáť v ceste strach z ohrozenia, aby si ju išli pozrieť.“
ĽUDO PETRÁNSKY, Paríž