SME
Štvrtok, 18. august, 2022 | Meniny má Elena, Helena

Benátčan Marco Polo objavil pre Európanov ďalekú Čínu

Jemný hodváb poznala Európa oddávna. Vedela, že pochádza z Ďalekého východu, ale nikto ho nevidel a nevedel opísať. Európania vedeli, že vzácna látka sa dopravuje Hodvábnou cestou, ale ich vedomosti o Východe sa tým končili. Prvý Európan, ktorý cestu ...


Jemný hodváb poznala Európa oddávna. Vedela, že pochádza z Ďalekého východu, ale nikto ho nevidel a nevedel opísať. Európania vedeli, že vzácna látka sa dopravuje Hodvábnou cestou, ale ich vedomosti o Východe sa tým končili. Prvý Európan, ktorý cestu prešiel a pobudol v ďalekej exotickej krajine 17 rokov, bol Benátčan Marco Polo. Slávny cestovateľ sa narodil v roku 1254 a zomrel v roku 1324 opäť v svojom rodnom meste. Odvtedy uplynulo 680 rokov.

Marco bol synom cestovateľa Nicola Pola, ktorý sa spolu s bratom Mateom v roku 1254 vydal na odvážnu cestu na východ do Ázie. Hoci sa o ceste odvážnych a podnikavých kupcov zachovalo pomerne málo písomných správ, vie sa, že viedla do Buchary a cez púšť Karakum.

SkryťVypnúť reklamu

Na druhej ceste sprevádzal bratov aj vtedy 17-ročný Marco. V roku 1271 prešli strastiplnú trasu Hodvábnej cesty a dostali sa až do Číny. Chán Chubilaj súrodencov požiadal o posolstvo, aby pápež do krajiny vyslal učencov, ktorí by čínskeho vládcu podrobne oboznámili s kresťanstvom.

Pápež žiadosti vyhovel a do Číny vyslal v roku 1289 františkánskeho mnícha Giovanniho de Montecorvina. Jeho pôsobenie bolo napriek odporu kresťanských fundamentalistov úspešné a dve rôzne náboženstvá sa začali spoznávať.

Chán bol Mongol a konvertoval na budhizmus, Mongoli ako dobyvatelia Číny začali používať tibetské písmo a prijali čínsku kultúru. V tejto priaznivej atmosfére mohol Marco Polo zostať v Číne, a dokonca pracovať ako vysoký štátny úradník, čo mu umožňovalo zoznámiť sa so životom dynastie, ale aj obyčajného ľudu.

SkryťVypnúť reklamu

Až roku 1292 sa Marco vrátil späť do Európy loďou cez Zadnú Indiu, Jávu (alebo Borneo), Sumatru, Nizobary, Andamany, Cejlón, Prednú Indiu, severnú Perziu, Arménsko a Malú Áziu. Chán platil jeho cestu, lebo sprevádzal princeznú, ktorá sa mala stať manželkou perzského vládcu. Marco sa zoznámil aj so zvykmi národov a prírodnými podmienkami južnej a prednej Ázie a domov sa vrátil po trojročnej ceste celým ázijským kontinentom.

V roku 1298 ako zajatec v Janove (obchodne si Janov a Benátky na Blízkom východe konkurovali) napísal Polo knihu, ktorú nazval Milión. Cestopis podrobne vykresľuje jeho dobrodružnú cestu a život v Číne.

Ešte za Marcovho života ho preložili do mnohých jazykov a išlo vlastne o jediné dielo svojho druhu, keďže v tom čase nijaký Európan nemohol Čínu a ostatné ázijské krajiny poznať lepšie ako Marco Polo.

SkryťVypnúť reklamu

Ukázal Európe, že aj iné krajiny majú vysokú kultúru, dejiny a tradície, čo pyšní Európania neradi prijímali a dokonca veľká časť, aj z vysokej cirkevnej hierarchie, odmietala.

Polov cestopis potom upadal do zabudnutia, až o dve storočia sa k nemu dostal Krištof Kolumbus, ktorého podnietil na výpravu do Indie - ale západnou cestou.

Mnohí, aj novodobí cestovatelia a historici, podozrievajú Marca Pola, že v Číne nikdy nebol. Hlavným argumentom je, že nespomína Veľký čínsky múr, hoci musel cestovať popri ňom.

Iní odpovedajú, že v 13. storočí múr nemal dnešnú podobu, dokončili ho až v 15. storočí. Mongoli múr nepotrebovali, dynastia Jüanovcov ovládala severnú Čínu i Mongolsko. Neskoršie mongolské vlády po oslabení svojej moci však stavali obranné opevnenia proti nájazdom divokých kočovných kmeňov. Do dnešnej podoby Číňania múr dostavali až v čase, keď Mongoli stratili moc nad Čínou a krajina sa začala izolovať od Strednej Ázie. Zanikla tým aj Hodvábna cesta a hodváb, ale aj iné tovary sa už na takú vzdialenosť dlhé storočia neprepravovali. Marco Polo teda podľa nich v Číne bol a neklamal.

SkryťVypnúť reklamu

Európa po Polovi už nemala podobne významného cestovateľa až do obdobia zámorských objavov, keď však bádateľom slúžili na dlhé cesty omnoho vhodnejšie trojsťažňové karavely. Ďaleký východ sa zo zorného poľa Európanov stratil aj preto, že Turci obsadili územie Byzantskej ríše a Blízkeho východu a Stredozemné more, teda aj Benátky a Janov, začali strácať prvenstvo v obchode.

Cesty začali smerovať na západ, Atlantik otvoril nové obzory, objavil sa i nový kontinent. Nebyť „prvolezca" odvážneho Marca Pola a jeho knihy, Európa by o Číne ešte dlho nevedela nič. Polo jej ukázal Východ, jeho kultúru, ale aj toleranciu, veď v Číne prežil sedemnásť rokov.

V utorok - Korunovácia kráľovnej Alžbety

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  3. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  4. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  5. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  6. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  7. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  8. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  1. Shell myslí na slovenské komunity
  2. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  3. Čakáte bábätko? Union má preň nachystané veľké množstvo výhod
  4. Agrokomplex 2022
  5. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  6. FoodCycler definitívne skoncuje s muškami v kuchyni
  7. Nadácia COOP Jednota pomáha dlhodobo chorým pacientom
  8. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  1. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 37 141
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 24 118
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 12 450
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 6 614
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás 4 298
  6. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 4 177
  7. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 3 810
  8. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou 2 301
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Erika Kladna: Australský outback
  2. Vladimír Benčík: Malta 1/3 – návšteva u „hadích kňazov“ s dlhými lebkami
  3. Blanka Ulaherová: Konečne opäť Bosna
  4. Martin Majzlan: Skaza a tragédia Aralského jazera
  5. Aleš Tvrdý: Vlakom po Európe
  6. Ján Komrska: Hora Harvard, Kolorádo
  7. Soňa Fröhlichová: Na švajčiarskej hore Mont Fort servírujú syrové fondue vo výške 3300 metrov nad morom
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 44. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 2/3 - Skaza lode Karluk, 1913 - 1914
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 15 498
  2. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 7 666
  3. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 7 461
  4. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 4 132
  5. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 3 929
  6. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 928
  7. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 3 845
  8. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 3 642
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  5. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  6. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
SkryťZatvoriť reklamu