SME
Štvrtok, 29. október, 2020 | Meniny má KláraKrížovkyKrížovky

Queen Mary 2 je novou kráľovnou na mori

Výstavba luxusnej lode stála 800 miliónov dolárov. Nepotopiteľné plavidlo po včerajšom krste kráľovnou Alžbetou vypláva z rovnakého prístavu ako Titanic.V máji 1969, dva mesiace po prvom lete nadzvukového dopravného lietadla Concorde, vplával do newyorsk

ého prístavu elegantný zaoceánsky parník Queen Elizabeth. Bol to závan nostalgie. V tom čase to vyzeralo, že nová vlajková loď spoločnosti Cunard Line je vôbec posledným plavidlom svojho druhu.

Ukázalo sa však, že to tak nie je. O zhruba tri desiatky rokov neskôr sa síce s concordami skončila éra nadzvukovej dopravy, ale na hladinu spustili nový zaoceánsky kolos. Novú Queen Mary 2, ktorej výstavba stála 800 miliónov dolárov.

Supermodernú luxusnú loď včera pokrstila v jej domovskom prístave, v anglickom Southamptone, britská kráľovná Alžbeta II. Queen Mary 2 preberá transatlantické povinnosti od svojich predchodkýň, ktoré tiež niesli mená kráľovien.

Skryť Vypnúť reklamu

Veľké dopravné plavidlá sa síce stavajú ďalej, ale Queen Mary 2 sprevádza povesť, že je od čias Queen Elizabeth prvou ozajstnou zaoceánskou loďou hodnou tohto mena. Oceľové monštrum je prvým veľkým zaoceánskym plavidlom, ktoré má prekonávať Atlantik rýchlosťou 30 uzlov (54 kilometrov za hodinu) aj v zlom počasí.

Rozmery Queen Mary 2 trojnásobne prekonávajú veľkosť tragicky známeho Titanicu. Loď čnie do výšky 23. poschodia a jeho generátory dokážu vyrobiť toľko energie, že by stačila mestu s 300-tisíc obyvateľmi.

Architektúra je kombináciou klasických línií typických pre plavidlá Cunardu a „podozrivých" rysov módnych veľkokapacitných výletných lodí - napríklad balkóny, ktoré zdobia súkromné apartmány, čo lodi dodáva vzhľad akéhosi plávajúceho mestského sídliska.

Skryť Vypnúť reklamu

Apartmány budú stáť dočasných majiteľov týždenne od jedného a pol tisíca dolárov do 30-tisíc. To z Queen Mary 2 robí miliardovú záležitosť, čo môže prilákať na more milionárov, ktorí oceán medzi Európou a Amerikou prekonávali do poslednej možnej chvíle concordami.

Ľudia, ktorí na obrovskej lodi už boli, sa na nej vraj strácali aj po troch dňoch. Zablúdiť v priestoroch, kde môžete dostať thajskú masáž, navštíviť rockovú operu alebo obdivovať umelecké predmety v hodnote troch miliónov libier, je vraj veľmi príjemné.

Príchod Queen Mary 2 však nie je takou verejnou senzáciou, akou sa stala v tridsiatych rokoch minulého storočia jej predchodkyňa Queen Mary. Nové plavidlá tohto typu totiž obyčajne neznamenajú nič iné než oprášenie toho, čo už tu bolo.

Skryť Vypnúť reklamu

Strašidlo potopenia, všadeprítomné od čias Titanicu, zažehnáva 22 záchranných člnov, na ktoré by sa zmestilo dvakrát toľko ľudí, než ich môže na palube cestovať, plus desať percent navyše - zrejme pre čiernych pasažierov. Aby bola plavba počas prudkých zimných búrok v severnom Atlantiku bezpečná, vybudovali na prove vlnolam.

Prvú plavbu zo Southamptonu do floridského Fort Lauderdale budú médiá pozorne sledovať. Nad loďou sa totiž začal vznášať tragický osud ešte predtým, ako vyplávala z dokov vo francúzskom Saint-Nazaire, kde ju postavili. V novembri počas návštevného dňa spadol z veľkej výšky lodný mostík. Zahynulo 15 ľudí. Spoločnosť Cunard verí, že na Queen Mary 2 to bola posledná tragédia.

(mch, čtk/iht)

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  5. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  6. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  7. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  8. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  9. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  10. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  1. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  4. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  5. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  6. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  7. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  8. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 35 285
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 23 598
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 19 701
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 695
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 15 804
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 13 048
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 250
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 424
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 362
  10. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 536
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu