SME
Sobota, 28. november, 2020 | Meniny má HenrietaKrížovkyKrížovky

Do historického centra tento rok vošlo skoro tritisíc áut s povolením

Pešia zóna napriek názvu nepatrí len chodcom. „Strávil som hodinu v kaviarni v centre. Bol večer, asi jedenásť hodín a za ten čas okolo prešlo 23 áut, rátal som ich, pretože ma prekvapilo, ako často chodia okolo,“ čuduje sa francúzsky turista.


Len od januára do septembra tohto roku získalo povolenie na vjazd do centra 2447 vozidiel. Mnohí chodia do pešej zóny autom aj bez povolenia. FOTO - TASR



Len od januára do septembra tohto roku získalo povolenie na vjazd do centra 2361 vozidiel. Z toho však takmer dvetisíc len jednorazový. Obsluha má povolenie na vjazd do centra od 22.00 hodiny do deviatej ráno, ostatní vodiči – osoby zdravotne postihnuté, obyvatelia pešej zóny a pracovníci ambasád či cirkevných úradov môžu vojsť do mesta aj cez deň, všetci sa však musia preukázať, že majú možnosť parkovať v garážach alebo vo dvore, nie však na verejnom priestranstve. „Ani jedno vydané povolenie nie je povolením na parkovanie. Zásobovacie vozidlá môžu zastaviť a vyložiť tovar, ale nikto nemá povolenie parkovať. To, že tam niekto stojí, znamená, že polícia nezasahuje,“ povedal hovorca starostu Starého Mesta Vajda.

Skryť Vypnúť reklamu

Do pešej zóny sa dá vojsť cez Františkánsku ulicu popri pošte, cez Laurinskú a okolo hotela Danube po Rigeleho ulici. Prvé dva vjazdy chráni hydraulický stĺp, ktorý môže v nevyhnutných prípadoch odomknúť polícia. Vjazd cez Rigeleho stráži súkromná bezpečnostná firma.

„Od roku 1996, odkedy platí nariadenie o pešej zóne, boli na vjazdoch umiestnené čierne stĺpiky. Tie vodiči bez problémov autom zvalili. Nasledoval záves na Strakovej. Aj ten vyvalili. Potom sme na Rigeleho umiestnili rampu, ktorú obsluhovali mestskí policajti. Bohužiaľ, neboli sme s nimi spokojní. Väčšinu dňa rampa ani nebola zvesená. Mnohí vodiči boli agresívni a policajti sa nevedeli brániť. V júli minulého roka sme teda angažovali súkromnú bezpečnostnú službu (SBS). Urobili sme to, až keď zlyhali opatrenia, ktoré v zahraničí bežne fungujú,“ hovorí Vajda.

Skryť Vypnúť reklamu

SBS stojí samosprávu mesačne 150 000 korún, jej členovia sú však stále benevolentní. Preto chcú od budúceho roka aj na tomto vjazde postaviť hydraulický stĺp. Stál by na Strakovej ulici. Počas dňa by bol stále postavený, hliadka by ho odomkla, iba keby chcel do centra vojsť niekto s povolením. Na zemi by bol len v noci.

„Nočné zásobovanie je však samostatná kapitola, obchody vo Viedni môžu zásobovať o 24.00 alebo ráno o 6.00, tu sa majitelia prevádzok vyhovárajú, že sa to nedá. Kvôli ľuďom nás tento problém veľmi trápi, ale pre Staré Mesto to má aj ekonomické dôsledky. Od roku 1995 sme investovali do rekonštrukcie centra 150 miliónov. V tom je zarátaná aj pochôdzková dlažba, ktorú sme tento rok museli už niekoľkokrát vymeniť. Vodiči nám už párkrát odrazili aj Čumila,“ hovorí Vajda. (haj)

Skryť Vypnúť reklamu

Vjazd do pešej zóny

1. 1. – 1. 9. 2001

Telesne postihnutí 23

Zásobovanie, inštitúcie, cirkvi 277

Obyvatelia 112

Banky 10

Stavebné práce a opravy 839

Kultúrne akcie 250

Sobáše, krsty a zápisy detí 850

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bývanie v meste predlžuje život
  2. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  3. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  4. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  5. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  6. Aká je chémia vôní
  7. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  10. OFFICE ROKA 2020 poukáže na transformáciu pracovného prostredia
  1. Darček? Špičková autonavigácie Mio Spirit 8670 Full EÚ Lifetime!
  2. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  3. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  4. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  5. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  6. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  7. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  8. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  9. Aká je chémia vôní
  10. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 29 914
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 17 428
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 14 464
  4. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 10 419
  5. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 8 624
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 422
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 103
  8. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 7 864
  9. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 819
  10. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí 7 494
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu