SME
Streda, 28. október, 2020 | Meniny má DobromilaKrížovkyKrížovky

Železničnej spoločnosti pribudla konkurencia

BRATISLAVA - Doteraz monopolnej a stratovej Železničnej spoločnosti rastie v okolí Bratislavy konkurencia. Slovník súperiacich firiem sa zostruje.


Na Záhorie začali jazdiť z Bratislavy takéto vlaky. Bratislavská regionálna koľajová spoločnosť, ktorá má ambíciu konkurovať monopolnej Železničnej spoločnosti, si ich prenajala z Rakúska. FOTO SME - PAVOL MAJER



Bratislavská regionálna koľajová spoločnosť si prenajala dva rušne, niekoľko osobných vagónov z Rakúska a v pondelok s nimi začala jazdiť medzi Bratislavou a obcou Záhorská Ves. Už dlhšie jazdí denne jedenásť vlakov medzi Rohožníkom a Zohorom. Firma má ambíciu prevádzkovať dopravu z Trnavy, Kútov, možno i Galanty, prípadne až z Komárna.

„Chápeme ich ako konkurenciu. Ale niekedy idú nad rámec normálnej konkurencie, najmä vo vyhláseniach, ktoré nie sú korektné a pravdivé," povedal hovorca Železničnej spoločnosti Miloš Čikovský. Spomenul vyhlásenie poslanca Malchárka, za ktorým je podľa neho zrejme bratislavská spoločnosť. Malchárek povedal, že bratislavská spoločnosť bude prevádzkovať osobnú dopravu na určitých trasách omnoho lacnejšie. „Lenže oni nemajú dobré údaje, podvádzajú verejnosť," tvrdí Čikovský. „Brali do úvahy náklady, ktoré majú na konkrétnej trati a na nej je vysoká hybnosť obyvateľstva, tržby, na ktorých sa dá zarobiť."

Šéf Bratislavskej regionálnej koľajovej spoločnosti Tomáš Fábor oponuje. „Bránia sa aj nečestnými spôsobmi," hovorí o štátnych železniciach. „Ale keď sme do toho išli, vedeli sme, že to bude tvrdé." Podľa neho nie je o čom pochybovať - bratislavská firma, ktorú založila krajská samospráva, je schopná prepravovať ľudí lacnejšie, kvalitnejšie a tým šetriť aj štátne prostriedky. „Máme vypočítané, že naše straty na rovnakej trati sú podstatne nižšie, ako mala Železničná spoločnosť."

Ako sa dostali k železnici

Železničná spoločnosť zrušila vo februári osobnú dopravu na regionálnych tratiach. Argumentovala, že lokálky vytvárali straty.

Bratislavský samosprávny kraj chcel zabezpečiť náhradu za zrušené vlaky a založil Bratislavskú regionálnu koľajovú spoločnosť. Najprv sa im podarilo dopravu obnoviť len na trase Zohor - Záhorská Ves.

„Chceme v regióne Bratislava vybudovať integrovaný dopravný systém. Ale to už nie je len samotný Bratislavský kraj, lebo ľudia dochádzajú denne z Galanty, Trnavy, Kútov a ďalších miest a obcí. Bratislavský aj trnavský župan už o tom hovorili," povedal šéf regionálnej koľajovej spoločnosti Tomáš Fábor. Podľa neho je koľajová spoločnosť stratová, ale určite nevytvára na jednotlivých tratiach také straty, ako Železničná spoločnosť. Firma má záujem aj o prenájom tratí na Záhorí.

„Pripravuje sa zmena zákona o dráhach, v ktorej sa vychádza z toho, že dopravu osobnými vlakmi by si mali objednávať samosprávne kraje. Podobne, ako to robia v autobusovej doprave. Dopravu treba skoordinovať, lebo často sa stáva, že jednou trasou idú naraz poloprázdny vlak aj autobus dotované z verejných prostriedkov," hovorí poslanec Bratislavského samosprávneho kraja Roman Filistein. Znamenalo by to, že Bratislavský kraj by si mohol prenajať regionálnu vlakovú dopravu od svojej bratislavskej spoločnosti a spojili a zladili by dopravu aj s Trnavským samosprávnym krajom.

Firma však má aj ďalšie plány. „S rakúskymi železnicami rokujeme aj o spoločnom podniku, ktorým by sme prevádzkovali rýchlodráhu medzi Bratislavou a Viedňou a dopravu vnútri Bratislavy," hovorí Filistein. Radi by prepojili dopravu tak, že na rovnakú preukážku by sa cestujúci napríklad z Trnavy do Bratislavy dostali aj vlakom, aj autobusom. Podľa Fábora ich cieľom nie je vytlačiť Železničnú spoločnosť. „Nemáme na to ani možnosti, ale chceme byť konkurenciou a ponúknuť cestujúcim možnosť vybrať si." (rf)

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  3. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  6. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  1. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  2. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  3. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  4. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  5. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  6. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 32 099
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 332
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 20 567
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 966
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 758
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 656
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 848
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 756
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 621
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 8 952
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu