Železničnej spoločnosti pribudla konkurencia

BRATISLAVA - Doteraz monopolnej a stratovej Železničnej spoločnosti rastie v okolí Bratislavy konkurencia. Slovník súperiacich firiem sa zostruje.


Na Záhorie začali jazdiť z Bratislavy takéto vlaky. Bratislavská regionálna koľajová spoločnosť, ktorá má ambíciu konkurovať monopolnej Železničnej spoločnosti, si ich prenajala z Rakúska. FOTO SME - PAVOL MAJER



Bratislavská regionálna koľajová spoločnosť si prenajala dva rušne, niekoľko osobných vagónov z Rakúska a v pondelok s nimi začala jazdiť medzi Bratislavou a obcou Záhorská Ves. Už dlhšie jazdí denne jedenásť vlakov medzi Rohožníkom a Zohorom. Firma má ambíciu prevádzkovať dopravu z Trnavy, Kútov, možno i Galanty, prípadne až z Komárna.

„Chápeme ich ako konkurenciu. Ale niekedy idú nad rámec normálnej konkurencie, najmä vo vyhláseniach, ktoré nie sú korektné a pravdivé," povedal hovorca Železničnej spoločnosti Miloš Čikovský. Spomenul vyhlásenie poslanca Malchárka, za ktorým je podľa neho zrejme bratislavská spoločnosť. Malchárek povedal, že bratislavská spoločnosť bude prevádzkovať osobnú dopravu na určitých trasách omnoho lacnejšie. „Lenže oni nemajú dobré údaje, podvádzajú verejnosť," tvrdí Čikovský. „Brali do úvahy náklady, ktoré majú na konkrétnej trati a na nej je vysoká hybnosť obyvateľstva, tržby, na ktorých sa dá zarobiť."

Šéf Bratislavskej regionálnej koľajovej spoločnosti Tomáš Fábor oponuje. „Bránia sa aj nečestnými spôsobmi," hovorí o štátnych železniciach. „Ale keď sme do toho išli, vedeli sme, že to bude tvrdé." Podľa neho nie je o čom pochybovať - bratislavská firma, ktorú založila krajská samospráva, je schopná prepravovať ľudí lacnejšie, kvalitnejšie a tým šetriť aj štátne prostriedky. „Máme vypočítané, že naše straty na rovnakej trati sú podstatne nižšie, ako mala Železničná spoločnosť."

Ako sa dostali k železnici

Železničná spoločnosť zrušila vo februári osobnú dopravu na regionálnych tratiach. Argumentovala, že lokálky vytvárali straty.

Bratislavský samosprávny kraj chcel zabezpečiť náhradu za zrušené vlaky a založil Bratislavskú regionálnu koľajovú spoločnosť. Najprv sa im podarilo dopravu obnoviť len na trase Zohor - Záhorská Ves.

„Chceme v regióne Bratislava vybudovať integrovaný dopravný systém. Ale to už nie je len samotný Bratislavský kraj, lebo ľudia dochádzajú denne z Galanty, Trnavy, Kútov a ďalších miest a obcí. Bratislavský aj trnavský župan už o tom hovorili," povedal šéf regionálnej koľajovej spoločnosti Tomáš Fábor. Podľa neho je koľajová spoločnosť stratová, ale určite nevytvára na jednotlivých tratiach také straty, ako Železničná spoločnosť. Firma má záujem aj o prenájom tratí na Záhorí.

„Pripravuje sa zmena zákona o dráhach, v ktorej sa vychádza z toho, že dopravu osobnými vlakmi by si mali objednávať samosprávne kraje. Podobne, ako to robia v autobusovej doprave. Dopravu treba skoordinovať, lebo často sa stáva, že jednou trasou idú naraz poloprázdny vlak aj autobus dotované z verejných prostriedkov," hovorí poslanec Bratislavského samosprávneho kraja Roman Filistein. Znamenalo by to, že Bratislavský kraj by si mohol prenajať regionálnu vlakovú dopravu od svojej bratislavskej spoločnosti a spojili a zladili by dopravu aj s Trnavským samosprávnym krajom.

Firma však má aj ďalšie plány. „S rakúskymi železnicami rokujeme aj o spoločnom podniku, ktorým by sme prevádzkovali rýchlodráhu medzi Bratislavou a Viedňou a dopravu vnútri Bratislavy," hovorí Filistein. Radi by prepojili dopravu tak, že na rovnakú preukážku by sa cestujúci napríklad z Trnavy do Bratislavy dostali aj vlakom, aj autobusom. Podľa Fábora ich cieľom nie je vytlačiť Železničnú spoločnosť. „Nemáme na to ani možnosti, ale chceme byť konkurenciou a ponúknuť cestujúcim možnosť vybrať si." (rf)

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. Od septembra opäť po starom
  2. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  3. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  4. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  7. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  8. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  1. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  2. Od septembra opäť po starom
  3. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  4. Študenti stredných a vysokých škôl môžu získať na účet 1000€
  5. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  6. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  7. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  8. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  9. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  10. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 219
  2. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 3 299
  3. Ako sme jazdili v socializme 1 877
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 791
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 456
  6. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 1 370
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 265
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 253
  9. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 170
  10. Leto nekončí! 846