Od 1. októbra začne platiť zákon o podnikaní v cestovnom ruchu

Povinnosť každej cestovnej kancelárie (CK) poistiť sa proti insolventnosti pravdepodobne vyčistí trh od tých subjektov, ...

Povinnosť každej cestovnej kancelárie (CK) poistiť sa proti insolventnosti pravdepodobne vyčistí trh od tých subjektov, ktorých podnikanie bolo doteraz bez koncesionárskej listiny, z hľadiska hospodárenia problematické a ojedinele aj neetické.

Táto povinnosť je súčasťou nového zákona o niektorých podmienkach podnikania v cestovnom ruchu (CR), ktorý vstúpi do platnosti 1. októbra 2001. Hlavnou myšlienkou tejto normy je ochrana peňazí klienta CK. Očakáva sa, že táto norma prispeje k zlepšeniu podnikateľského prostredia pre seriózne subjekty turizmu.

Z tohto pohľadu oslovené CK, ktoré zostavujú katalógy a zabezpečujú zahraničné zájazdy (pasívny CR), novú legislatívnu normu považujú za posun smerom k právu Európskej únie.

K pretriedeniu prostredia smeruje zákon aj v tom, že stanovuje šesťmesačné prechodné obdobie (do 30. marca 2002) pre tie CK, ktoré sa rozhodnú pretransformovať na cestovnú agentúru (CA) ako predajcu zájazdov za províziu. Zrejme tak získajú nový živnostenský list tie CK, ktorým sa menej darí.

V tejto súvislosti sa viaceré CK sťažovali na efekt spolupráce s poisťovňami, ktoré už majú licenciu a môžu poistiť CK proti insolventnosti. Poisťovne totiž ešte nestanovili obchodné podmienky na uzavretie poistnej zmluvy s CK a požadujú od nej auditované hospodárske výsledky za rok 2001, ktoré budú k dispozícii až v budúcom roku. CK však musia zostaviť katalóg zájazdov s cenovou kalkuláciou a poistením skôr, napríklad v novembri, čo je prípad CK Kartágo Tours. Podľa jej šéfa by mali poisťovne vystupovať voči CK ako partner a nehľadať paralely medzi poistením CK a poistením automobila v Slovenskej poisťovni.

Bezproblémové voči povinnosti poistiť sa sú tie CK, povedal Jozef Pavlo z Juventour, ktoré viac rokov nemenia poisťovňu a vzájomne si dôverujú. Ich katalóg destinácií, dodal, má samostatný dodatok o cenovej kalkulácii a podmienkach poistenia zájazdu. Ako zástupca malej CK sa bude angažovať za to, aby sa združovali CK pri vybavovaní ubytovacích kapacít v rovnakej destinácii, čo niektoré veľké CK už na Slovensku praktizujú.

Riaditeľ CK FIFO Tibor Bajaník podotkol, že spomínaný zákon platí už druhú sezónu v Maďarsku a ČR. Tým, že FIFO prevádzkuje kanceláriu v ČR, preveril si prípravu na zákon a tamojšie napätia CK s poisťovňami sa nakoniec prekonali. Pripomenul, že v zákone "zájazd je aj vopred zorganizovaný pobyt zahrňujúci len ubytovanie na viac ako tri noci v jednom ubytovacom zariadení, akejkoľvek kategórie a triedy, vrátane stanu, karavanu a ubytovania v súkromí." Podľa riaditeľa by bolo správnejšie, keby sa zájazdom nerozumel predaj apartmánu aj vtedy, keď si klient sám zakúpi dopravu. Predaj apartmánov z tohto pohľadu nie je zájazd, ale služba, čo zastáva aj Stanislav Macko z CK S - TOURS. Po prijatí zákona a poistení kancelárie po stanovení výšky sadzieb by predbežne vycestovaná osoba za zájazd v cene 15 000 Sk mala byť zaťažená navyše sumou 150 Sk (1 %), dodal T. Bajaník.

Niektoré malé CK (napr. AFRODITA, AMIGO travel) sa dovolávajú, aby bola v zákone zakotvená aj ochrana CK. Argumentujú prípadom, keď klient vopred uhradený pobyt stornuje a CK mu musí vrátiť plnú sumu peňazí. Predmetný zákon je totiž ochranou spotrebiteľa v rámci pasívneho CR a nie CK.

* ku zll

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Najkrajšie americké národné parky
  2. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  3. Keď Slováci krotia morský vietor
  4. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  5. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov
  6. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 €
  7. Robila som domáci džem z ovocia z Kauflandu. Ako to dopadlo?
  8. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií
  9. Vizuálny smog je problém
  10. Reportáž: Na Záhorí vyrábajú svetové omietky
  1. Najkrajšie americké národné parky
  2. Podceňovať skúšobné jazdy sa pri výbere vozidla neoplatí
  3. Slováci nakupujú viac slovenskej zeleniny a ovocia ako vlani
  4. Plánovaním financií vás ani prísnejšie podmienky nezaskočia
  5. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  6. HB Reavis rozširuje svoje portfólio v Londýne už o piaty projekt
  7. Keď Slováci krotia morský vietor
  8. Ochrana pred tropickou horúčavou
  9. Pivovar Šariš investoval do kultúry
  10. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  1. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií 12 329
  2. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov 9 543
  3. Najkrajšie americké národné parky 9 171
  4. Vizuálny smog je problém 3 252
  5. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 € 2 970
  6. Najvýhodnejšia dovolenka v Tatrách a Liptove 2 899
  7. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate 2 366
  8. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou 2 125
  9. Keď Slováci krotia morský vietor 2 061
  10. Križovatka si vyžiada rozsiahlu odstávku teplej úžitkovej vody 1 341