Od 1. októbra začne platiť zákon o podnikaní v cestovnom ruchu

Povinnosť každej cestovnej kancelárie (CK) poistiť sa proti insolventnosti pravdepodobne vyčistí trh od tých subjektov, ...

Povinnosť každej cestovnej kancelárie (CK) poistiť sa proti insolventnosti pravdepodobne vyčistí trh od tých subjektov, ktorých podnikanie bolo doteraz bez koncesionárskej listiny, z hľadiska hospodárenia problematické a ojedinele aj neetické.

Táto povinnosť je súčasťou nového zákona o niektorých podmienkach podnikania v cestovnom ruchu (CR), ktorý vstúpi do platnosti 1. októbra 2001. Hlavnou myšlienkou tejto normy je ochrana peňazí klienta CK. Očakáva sa, že táto norma prispeje k zlepšeniu podnikateľského prostredia pre seriózne subjekty turizmu.

Z tohto pohľadu oslovené CK, ktoré zostavujú katalógy a zabezpečujú zahraničné zájazdy (pasívny CR), novú legislatívnu normu považujú za posun smerom k právu Európskej únie.

K pretriedeniu prostredia smeruje zákon aj v tom, že stanovuje šesťmesačné prechodné obdobie (do 30. marca 2002) pre tie CK, ktoré sa rozhodnú pretransformovať na cestovnú agentúru (CA) ako predajcu zájazdov za províziu. Zrejme tak získajú nový živnostenský list tie CK, ktorým sa menej darí.

V tejto súvislosti sa viaceré CK sťažovali na efekt spolupráce s poisťovňami, ktoré už majú licenciu a môžu poistiť CK proti insolventnosti. Poisťovne totiž ešte nestanovili obchodné podmienky na uzavretie poistnej zmluvy s CK a požadujú od nej auditované hospodárske výsledky za rok 2001, ktoré budú k dispozícii až v budúcom roku. CK však musia zostaviť katalóg zájazdov s cenovou kalkuláciou a poistením skôr, napríklad v novembri, čo je prípad CK Kartágo Tours. Podľa jej šéfa by mali poisťovne vystupovať voči CK ako partner a nehľadať paralely medzi poistením CK a poistením automobila v Slovenskej poisťovni.

Bezproblémové voči povinnosti poistiť sa sú tie CK, povedal Jozef Pavlo z Juventour, ktoré viac rokov nemenia poisťovňu a vzájomne si dôverujú. Ich katalóg destinácií, dodal, má samostatný dodatok o cenovej kalkulácii a podmienkach poistenia zájazdu. Ako zástupca malej CK sa bude angažovať za to, aby sa združovali CK pri vybavovaní ubytovacích kapacít v rovnakej destinácii, čo niektoré veľké CK už na Slovensku praktizujú.

Riaditeľ CK FIFO Tibor Bajaník podotkol, že spomínaný zákon platí už druhú sezónu v Maďarsku a ČR. Tým, že FIFO prevádzkuje kanceláriu v ČR, preveril si prípravu na zákon a tamojšie napätia CK s poisťovňami sa nakoniec prekonali. Pripomenul, že v zákone "zájazd je aj vopred zorganizovaný pobyt zahrňujúci len ubytovanie na viac ako tri noci v jednom ubytovacom zariadení, akejkoľvek kategórie a triedy, vrátane stanu, karavanu a ubytovania v súkromí." Podľa riaditeľa by bolo správnejšie, keby sa zájazdom nerozumel predaj apartmánu aj vtedy, keď si klient sám zakúpi dopravu. Predaj apartmánov z tohto pohľadu nie je zájazd, ale služba, čo zastáva aj Stanislav Macko z CK S - TOURS. Po prijatí zákona a poistení kancelárie po stanovení výšky sadzieb by predbežne vycestovaná osoba za zájazd v cene 15 000 Sk mala byť zaťažená navyše sumou 150 Sk (1 %), dodal T. Bajaník.

Niektoré malé CK (napr. AFRODITA, AMIGO travel) sa dovolávajú, aby bola v zákone zakotvená aj ochrana CK. Argumentujú prípadom, keď klient vopred uhradený pobyt stornuje a CK mu musí vrátiť plnú sumu peňazí. Predmetný zákon je totiž ochranou spotrebiteľa v rámci pasívneho CR a nie CK.

* ku zll

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako zabrániť povodniam, či suchu? Riešenie nájde Climathon
  2. 322 m2 a mesto ako na dlani. Bratislava má atypický penthouse
  3. 3 najväčšie chyby pri zateplení šikmej strechy
  4. Tatra banka opäť rozdáva vreckové 22 eur k novému Detskému účtu
  5. Prečo sú pneumatiky dôležitejšie ako bezpečnostné pásy?
  6. Vydanie denníka SME spolu s knihou Po stopách dávnej Bratislavy
  7. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli
  8. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s
  9. Dva rekordy na druhý pokus
  10. Mestská polícia má viac slúžiť záujmom občanov
  1. Nevymením peniaze Humenčanov za hodnotenie jednej mimovládky
  2. Ako zabrániť povodniam, či suchu? Riešenie nájde Climathon
  3. Tatra banka opäť rozdáva vreckové 22 eur k novému Detskému účtu
  4. Vydanie denníka SME spolu s knihou Po stopách dávnej Bratislavy
  5. 3 najväčšie chyby pri zateplení šikmej strechy
  6. EU v Bratislave udelila čestný titul doctor honors causa
  7. Company´s autumn in the High Tatras
  8. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli
  9. 322 m2 a mesto ako na dlani. Bratislava má atypický penthouse
  10. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s
  1. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli 32 502
  2. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s 26 325
  3. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 18 006
  4. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 9 467
  5. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom 8 651
  6. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti 7 111
  7. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 5 481
  8. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 5 368
  9. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 4 913
  10. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu 4 219