SME

V Rusku sprevádzkovali Severomujskij tunel a tým sa skončilo budovanie BAM

Moskva/Okusikan 5. decembra (TASR) - V Rusku uviedli dnes do prevádzky Severomujskij železničný tunel dlhý 15 343 metrov, ktorý je unikátom v Ruskej federácii ...

Moskva/Okusikan 5. decembra (TASR) - V Rusku uviedli dnes do prevádzky Severomujskij železničný tunel dlhý 15 343 metrov, ktorý je unikátom v Ruskej federácii a 5. najdlhším železničným tunelom na svete.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Účastníci slávnostného aktu prešli tunelom pod Severomujským pohorím za necelých 15 minút, kým po náhradnej 60 kilometrov dlhej trati jazdili vlaky dve hodiny.

Tunel má aj iné rekordy. Začali ho stavať pred 27 rokmi. Začiatkom 90. rokov bola jeho výstavba pre nedostatok zdrojov dočasne zastavená. V tom období sa považovala Bajkalsko-amurská magistrála (BAM) za hospodársky zbytočnú, pretože prepravu dokázala ľahko zvládnuť južnejšia Transsibírska magistrála. V druhej polovici 90. rokov sa však v Rusku začalo hospodárske oživovanie a v súčasnosti už južnejšia trať nezvláda požiadavky na prepravu tovarov. BAM v súčasnosti prepravuje milión ton nákladov. Zvýšenie priepustnosti trate umožní znásobiť počet vlakov, ktoré budú smerovať s nákladom najmä z východu na západ Ruskej federácie.

SkryťVypnúť reklamu

Tunel je aj unikátnym technickým dielom. V prvom období jeho razenia tunelári bojovali v tektonicky narušenom pohorí s pohyblivým nadložím i podložím. Odčerpávať bolo treba obrovské množstvo vody a veľkou výzvou sa stala aj potreba jeho zabezpečenie pred dôsledkami zemetrasení.

V Okusinkane je vybudované centrum riadenia premávky v tuneli. Množstvo meračov rôzneho druhu získava informácie o pohyboch hornín, ich tlakoch, stave vody a podobne. Obava, že by sa mohol tunel v niektorom mieste zavaliť, zostáva, a preto sa treba mať na pozore.

Transsibírska magistrála a BAM zohrajú významnú úlohu v preprave kontajnerov z Ďalekého východu do západnej Európy po koľajniciach. Ruská železnica by sa mala stať vážnym konkurentom nákladných lodí v preprave menej rozmerných nákladov. Vlakom možno dopraviť tovar k Atlantiku za necelé dva týždne, kým loďami po mori okolo Indie, medzi Áziou a Afrikou cez Suezský prieplav, putuje najmenej trikrát dlhšie.

SkryťVypnúť reklamu

Informovali o tom ruské internetové noviny Gazeta.ru.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Na internáte skladali počítače pre spolužiakov. Dnes majú veľké showroomy aj hotel
  2. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  3. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  4. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  5. Keď sa z brigády stane kariéra
  6. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky
  7. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood
  8. Jesenný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  1. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú.
  2. Po oslavách storočnice sa košický maratón pozerá do budúcnosti
  3. TIPOS pokračuje v spolupráci s Bratislavou
  4. IMPERIAL Gold… viac ako zlato...
  5. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  6. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  7. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok
  8. Rezidencia Rúrky: Prvý bytový dom skolaudovali, ďalší už stavajú
  1. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia 8 526
  2. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood 3 988
  3. Keď sa z brigády stane kariéra 3 822
  4. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky 2 161
  5. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s 1 878
  6. Fanúšikov dostanú na zápas 5 minút pred výkopom 1 402
  7. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok 1 324
  8. Po oslavách storočnice sa košický maratón pozerá do budúcnosti 1 268
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Blanka Ulaherová: ... a každý deň sme videli Ararat
  2. Dada Vozáriková: Cez pol Európy na trajekt. Do Írska. (+ video)
  3. Ľuboš Vodička: Drevená vodárenská veža v Palárikove, slovenský unikát
  4. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky LII.
  5. Radoslav Záhumenský: Celé Slovensko v mini verzii? Park, kde prejdete celé Slovensko za pár minút!
  6. Irena Šimuneková: Topoľčiansky hrad
  7. Irena Šimuneková: Čriepky z Bojníc
  8. Pavel Baláž: V Bologni si vykrútite krky - pri pohľadoch na vysoké veže
  1. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 17 124
  2. Ivan Čáni: Súdruh Fico, ďakujem! Vďaka vám nezomriem sprostý ani naivný. 16 170
  3. Rado Surovka: Kto zožral Ficovu návnadu ? 14 014
  4. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval. 13 289
  5. Jan Dermek: 26.9. - Sviatok svätého Farizeja 11 190
  6. Otilia Horrocks: Keď Monika Beňová moralizuje z miesta pre ZŤP 9 118
  7. Monika Albertiová: Konsolidácia? Ľudia nemajú čo žrať, a Kuffa? Ide sa na gardistov hrať! 8 385
  8. Martin Ondráš: Zákon čo legalizuje podvod? Alebo ako Slovensko stratí kontrolu nad pôdou 7 418
  1. Dušan Koniar: Kam by chcel, tam ho nepozvú. Kam áno, tam nejde
  2. Věra Tepličková: Tam, kde ide o korytá, budúcnosť je neurčitá
  3. Dušan Koniar: Predčasniatka, kávičkári ako ja (Kávička na malíčka 2025)
  4. Marian Nanias: Dopláca Slovensko na členstvo v EÚ, alebo získava?
  5. Věra Tepličková: Viac šťastia ako rozumu
  6. Marian Nanias: Problémy na maďarskej jadrovej elektrárni Paks II.
  7. Marian Nanias: Nezvyčajná jadrová investícia – Maďarská JE Paks II.
  8. Anna Brawne: Džemy, hady, nebojte sa, dobre bude!
SkryťZatvoriť reklamu