V Rusku sprevádzkovali Severomujskij tunel a tým sa skončilo budovanie BAM

Moskva/Okusikan 5. decembra (TASR) - V Rusku uviedli dnes do prevádzky Severomujskij železničný tunel dlhý 15 343 metrov, ktorý je unikátom v Ruskej federácii ...

Moskva/Okusikan 5. decembra (TASR) - V Rusku uviedli dnes do prevádzky Severomujskij železničný tunel dlhý 15 343 metrov, ktorý je unikátom v Ruskej federácii a 5. najdlhším železničným tunelom na svete.

Účastníci slávnostného aktu prešli tunelom pod Severomujským pohorím za necelých 15 minút, kým po náhradnej 60 kilometrov dlhej trati jazdili vlaky dve hodiny.

Tunel má aj iné rekordy. Začali ho stavať pred 27 rokmi. Začiatkom 90. rokov bola jeho výstavba pre nedostatok zdrojov dočasne zastavená. V tom období sa považovala Bajkalsko-amurská magistrála (BAM) za hospodársky zbytočnú, pretože prepravu dokázala ľahko zvládnuť južnejšia Transsibírska magistrála. V druhej polovici 90. rokov sa však v Rusku začalo hospodárske oživovanie a v súčasnosti už južnejšia trať nezvláda požiadavky na prepravu tovarov. BAM v súčasnosti prepravuje milión ton nákladov. Zvýšenie priepustnosti trate umožní znásobiť počet vlakov, ktoré budú smerovať s nákladom najmä z východu na západ Ruskej federácie.

Tunel je aj unikátnym technickým dielom. V prvom období jeho razenia tunelári bojovali v tektonicky narušenom pohorí s pohyblivým nadložím i podložím. Odčerpávať bolo treba obrovské množstvo vody a veľkou výzvou sa stala aj potreba jeho zabezpečenie pred dôsledkami zemetrasení.

V Okusinkane je vybudované centrum riadenia premávky v tuneli. Množstvo meračov rôzneho druhu získava informácie o pohyboch hornín, ich tlakoch, stave vody a podobne. Obava, že by sa mohol tunel v niektorom mieste zavaliť, zostáva, a preto sa treba mať na pozore.

Transsibírska magistrála a BAM zohrajú významnú úlohu v preprave kontajnerov z Ďalekého východu do západnej Európy po koľajniciach. Ruská železnica by sa mala stať vážnym konkurentom nákladných lodí v preprave menej rozmerných nákladov. Vlakom možno dopraviť tovar k Atlantiku za necelé dva týždne, kým loďami po mori okolo Indie, medzi Áziou a Afrikou cez Suezský prieplav, putuje najmenej trikrát dlhšie.

Informovali o tom ruské internetové noviny Gazeta.ru.

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  4. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  9. Top First moment dovolenky na leto 2018
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  3. Vianočný bázar chalaňov
  4. Vianočné mecheche 2017
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  7. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  8. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  9. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  10. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 24 468
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 7 332
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 4 017
  4. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 3 370
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 470
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 474
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 390
  8. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 337
  9. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 1 273
  10. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať 999