SME

V Rusku sprevádzkovali Severomujskij tunel a tým sa skončilo budovanie BAM

Moskva/Okusikan 5. decembra (TASR) - V Rusku uviedli dnes do prevádzky Severomujskij železničný tunel dlhý 15 343 metrov, ktorý je unikátom v Ruskej federácii ...

Moskva/Okusikan 5. decembra (TASR) - V Rusku uviedli dnes do prevádzky Severomujskij železničný tunel dlhý 15 343 metrov, ktorý je unikátom v Ruskej federácii a 5. najdlhším železničným tunelom na svete.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Účastníci slávnostného aktu prešli tunelom pod Severomujským pohorím za necelých 15 minút, kým po náhradnej 60 kilometrov dlhej trati jazdili vlaky dve hodiny.

Tunel má aj iné rekordy. Začali ho stavať pred 27 rokmi. Začiatkom 90. rokov bola jeho výstavba pre nedostatok zdrojov dočasne zastavená. V tom období sa považovala Bajkalsko-amurská magistrála (BAM) za hospodársky zbytočnú, pretože prepravu dokázala ľahko zvládnuť južnejšia Transsibírska magistrála. V druhej polovici 90. rokov sa však v Rusku začalo hospodárske oživovanie a v súčasnosti už južnejšia trať nezvláda požiadavky na prepravu tovarov. BAM v súčasnosti prepravuje milión ton nákladov. Zvýšenie priepustnosti trate umožní znásobiť počet vlakov, ktoré budú smerovať s nákladom najmä z východu na západ Ruskej federácie.

SkryťVypnúť reklamu

Tunel je aj unikátnym technickým dielom. V prvom období jeho razenia tunelári bojovali v tektonicky narušenom pohorí s pohyblivým nadložím i podložím. Odčerpávať bolo treba obrovské množstvo vody a veľkou výzvou sa stala aj potreba jeho zabezpečenie pred dôsledkami zemetrasení.

V Okusinkane je vybudované centrum riadenia premávky v tuneli. Množstvo meračov rôzneho druhu získava informácie o pohyboch hornín, ich tlakoch, stave vody a podobne. Obava, že by sa mohol tunel v niektorom mieste zavaliť, zostáva, a preto sa treba mať na pozore.

Transsibírska magistrála a BAM zohrajú významnú úlohu v preprave kontajnerov z Ďalekého východu do západnej Európy po koľajniciach. Ruská železnica by sa mala stať vážnym konkurentom nákladných lodí v preprave menej rozmerných nákladov. Vlakom možno dopraviť tovar k Atlantiku za necelé dva týždne, kým loďami po mori okolo Indie, medzi Áziou a Afrikou cez Suezský prieplav, putuje najmenej trikrát dlhšie.

SkryťVypnúť reklamu

Informovali o tom ruské internetové noviny Gazeta.ru.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Začínal s jednou Feliciou, dnes vozí manažérov z celého sveta
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  2. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  3. Na Marka oharka do jarka
  4. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 15 468
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 11 799
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 503
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 339
  5. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 3 192
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 2 908
  7. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 718
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 2 282
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Soňa Fröhlichová: Bazilej (Basel, Bâle) je pozoruhodné mesto, žijúce kultúrou, športom a tradíciami
  2. Soňa Fröhlichová: Bazilejský karneval trvá 72 hodín
  3. Iveta Bakitová: Fínsko - 5 dní v krajine tisícich jazier v zime
  4. Irena Šimuneková: Rozhľadňa pod Klenovou
  5. Blanka Ulaherová: Pokakalsapeter, veselý cintorín, plno kaktusov a hmyz na zožratie (Mexiko 2024/2)
  6. Martin Majzlan: Icefields Parkway – Najkrajšia cesta na svete
  7. Ladislav Kucharik: Thajsko Krabi Maya Bay
  8. Dada Vozáriková: Človek by nepovedal, aké krásne sú albánske hory
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 633
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 262
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 68 624
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 166
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 617
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 9 976
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 713
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 8 711
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťZatvoriť reklamu