SME

V Rusku sprevádzkovali Severomujskij tunel a tým sa skončilo budovanie BAM

Moskva/Okusikan 5. decembra (TASR) - V Rusku uviedli dnes do prevádzky Severomujskij železničný tunel dlhý 15 343 metrov, ktorý je unikátom v Ruskej federácii ...

Moskva/Okusikan 5. decembra (TASR) - V Rusku uviedli dnes do prevádzky Severomujskij železničný tunel dlhý 15 343 metrov, ktorý je unikátom v Ruskej federácii a 5. najdlhším železničným tunelom na svete.

Účastníci slávnostného aktu prešli tunelom pod Severomujským pohorím za necelých 15 minút, kým po náhradnej 60 kilometrov dlhej trati jazdili vlaky dve hodiny.

Tunel má aj iné rekordy. Začali ho stavať pred 27 rokmi. Začiatkom 90. rokov bola jeho výstavba pre nedostatok zdrojov dočasne zastavená. V tom období sa považovala Bajkalsko-amurská magistrála (BAM) za hospodársky zbytočnú, pretože prepravu dokázala ľahko zvládnuť južnejšia Transsibírska magistrála. V druhej polovici 90. rokov sa však v Rusku začalo hospodárske oživovanie a v súčasnosti už južnejšia trať nezvláda požiadavky na prepravu tovarov. BAM v súčasnosti prepravuje milión ton nákladov. Zvýšenie priepustnosti trate umožní znásobiť počet vlakov, ktoré budú smerovať s nákladom najmä z východu na západ Ruskej federácie.

SkryťVypnúť reklamu

Tunel je aj unikátnym technickým dielom. V prvom období jeho razenia tunelári bojovali v tektonicky narušenom pohorí s pohyblivým nadložím i podložím. Odčerpávať bolo treba obrovské množstvo vody a veľkou výzvou sa stala aj potreba jeho zabezpečenie pred dôsledkami zemetrasení.

V Okusinkane je vybudované centrum riadenia premávky v tuneli. Množstvo meračov rôzneho druhu získava informácie o pohyboch hornín, ich tlakoch, stave vody a podobne. Obava, že by sa mohol tunel v niektorom mieste zavaliť, zostáva, a preto sa treba mať na pozore.

Transsibírska magistrála a BAM zohrajú významnú úlohu v preprave kontajnerov z Ďalekého východu do západnej Európy po koľajniciach. Ruská železnica by sa mala stať vážnym konkurentom nákladných lodí v preprave menej rozmerných nákladov. Vlakom možno dopraviť tovar k Atlantiku za necelé dva týždne, kým loďami po mori okolo Indie, medzi Áziou a Afrikou cez Suezský prieplav, putuje najmenej trikrát dlhšie.

SkryťVypnúť reklamu

Informovali o tom ruské internetové noviny Gazeta.ru.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 984
  2. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 16 945
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 547
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 977
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 528
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 459
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 967
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 456
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ľuboš Vodička: Zolná, kostol za hradbami
  2. Ľuboš Vodička: Slovenské hrady: Tematín
  3. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky III.
  4. Ladislav Kucharik: Bahrain - panské pieskovisko na zimu
  5. Michal Drotován: Singapur - mesto budúcnosti. Naozaj?
  6. Aleš Tvrdý: Ľudské povolania
  7. Ľuboš Vodička: Kam vo Viedni, keď prší? Albertina
  8. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Lokca
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 537
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 661
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 463
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 8 594
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 463
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 381
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 357
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 436
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu