Moskva/Okusikan 5. decembra (TASR) - V Rusku uviedli dnes do prevádzky Severomujskij železničný tunel dlhý 15 343 metrov, ktorý je unikátom v Ruskej federácii a 5. najdlhším železničným tunelom na svete.
Účastníci slávnostného aktu prešli tunelom pod Severomujským pohorím za necelých 15 minút, kým po náhradnej 60 kilometrov dlhej trati jazdili vlaky dve hodiny.
Tunel má aj iné rekordy. Začali ho stavať pred 27 rokmi. Začiatkom 90. rokov bola jeho výstavba pre nedostatok zdrojov dočasne zastavená. V tom období sa považovala Bajkalsko-amurská magistrála (BAM) za hospodársky zbytočnú, pretože prepravu dokázala ľahko zvládnuť južnejšia Transsibírska magistrála. V druhej polovici 90. rokov sa však v Rusku začalo hospodárske oživovanie a v súčasnosti už južnejšia trať nezvláda požiadavky na prepravu tovarov. BAM v súčasnosti prepravuje milión ton nákladov. Zvýšenie priepustnosti trate umožní znásobiť počet vlakov, ktoré budú smerovať s nákladom najmä z východu na západ Ruskej federácie.
Tunel je aj unikátnym technickým dielom. V prvom období jeho razenia tunelári bojovali v tektonicky narušenom pohorí s pohyblivým nadložím i podložím. Odčerpávať bolo treba obrovské množstvo vody a veľkou výzvou sa stala aj potreba jeho zabezpečenie pred dôsledkami zemetrasení.
V Okusinkane je vybudované centrum riadenia premávky v tuneli. Množstvo meračov rôzneho druhu získava informácie o pohyboch hornín, ich tlakoch, stave vody a podobne. Obava, že by sa mohol tunel v niektorom mieste zavaliť, zostáva, a preto sa treba mať na pozore.
Transsibírska magistrála a BAM zohrajú významnú úlohu v preprave kontajnerov z Ďalekého východu do západnej Európy po koľajniciach. Ruská železnica by sa mala stať vážnym konkurentom nákladných lodí v preprave menej rozmerných nákladov. Vlakom možno dopraviť tovar k Atlantiku za necelé dva týždne, kým loďami po mori okolo Indie, medzi Áziou a Afrikou cez Suezský prieplav, putuje najmenej trikrát dlhšie.
Informovali o tom ruské internetové noviny Gazeta.ru.