Hotely, reštaurácie a cafetérie v SR zápasia s tvrdými hygienickými normami EÚ
Bratislava 4. decembra (TASR) - Stovky hotelov, reštaurácií a cafetérií operujúcich na Slovensku už viac mesiacov zápasia so zavádzaním hygienických noriem ...
TASR
Tlačová agentúra
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
Bratislava 4. decembra (TASR) - Stovky hotelov, reštaurácií a cafetérií operujúcich na Slovensku už viac mesiacov zápasia so zavádzaním hygienických noriem HCCP pre prevádzky kuchýň, ktoré platia v krajinách Európskej únie (EÚ).
"Tieto normy, ktoré sú v hoteli Holiday Inn v Bratislave obsahom 450-stranového manuálu, sú prehnane tvrdé a nedodržiavajú ich ani hotely a malé krčmičky v regióne EÚ," uviedol viceprezident Zväzu hotelov a reštaurácií SR a riaditeľ menovaného hotela Ján Kučera na 1. medzinárodnej konferencii HORECA, ktorá sa konala v stredu Bratislave. Normy podľa neho určujú, kadiaľ musí v kuchyni viesť "cesta" pre čistý a špinavý riad, aké dosky na krájanie sa môžu používať, ako dlho sa smú potraviny spracovávať i rad ďalších prísnych pokynov a odporúčaní. "Sumár HCCP menuje aj špeciálny zošit záznamov pre kuchyňu," dodal J. Kučera.
Hlavné mesto SR Bratislava po príchode kontrolnej komisie z orgánov EÚ vybralo na odpočet dodržiavania hygienických noriem hotel Holiday Inn. Trvalo týždeň, povedal ďalej J. Kučera, kým 30 kontrolórov posúdilo stav kuchyne hotela podľa noriem HCCP i to, ako hotel v tomto smere napreduje.
Radek Mužík z prieskumnej agentúry INCOMA Research v ČR k tomu poznamenal, že západné normy a predpisy, týkajúce sa hygieny, spracovania potravín a jedál, sa tvorili napríklad v kuchyniach Portugalska a Talianska 50 rokov, kandidátske štáty ich majú doladiť za 12 rokov. Ako dodal, "kým gastronomický trh v strednej Európe sa od polovice 90. rokov rozvíjal kvantitatívne, v súčasnosti už zdôrazňuje kvalitu. Prevádzkovatelia hotelov a reštaurácií súťažia o klientelu aj inými nástrojmi ako iba cenou, čo je podľa R. Mužíka ovplyvnené vyššími nárokmi klientov, rastom kúpnej sily občanov a prílevom cudzincov do ČR a SR. Integrácia do európskych štruktúr a relevantná legislatíva podľa neho poznamenali aj dodávateľov. Niektorí z nich dokonca dosiahli vyššie tržby v segmente služieb hotelov, reštaurácií a cafetérií (Horeca) ako v maloobchodnej sieti, konkretizoval presun sféry vplyvu zásobovateľov R. Mužík.
Šéfka spoločnosti HORECA Slovakia Bohumila Tauchmannová podotkla, že pozitívnu úlohu na spomínanom trhu zohrá aj po 1. máji očakávaný rozvoj regiónov a cestovného ruchu vďaka financovaniu projektov zo štrukturálnych fondov EÚ, čo sa premietne na trh Horeca, ale aj spätne na prevádzku jeho segmentov.
R. Mužík ďalej povedal, že niektoré zariadenia spomínaného segmentu na trhu ČR zanikli a iné vznikli, preto neočakáva výrazný obrat v ich doterajšej štruktúre v Česku a zrejme ani na Slovensku.