Nový priechod v Palote skráti cestu

PALOTA - Nová cesta a hraničný priechod pribudli v sobotu v slovensko-poľskej prihraničnej oblasti Palota - Radoszyce na severovýchode Slovenska.


Nový priechod sa bude zatiaľ využívať premalý pohraničný styk.FOTO TASR - MILAN KAPUSTA

Prednosta Okresného úradu v Medzilaborciach Dušan Vočko očakáva oživenie celého medzilaboreckého regiónu. „Doteraz sme museli do Poľska chodiť cez Duklu, čo predlžovalo cestu o 80 kilometrov. Hraničný priechod bude zatiaľ slúžiť len na malý pohraničný styk, lebo tu nie je colnica. Prečo nebola postavená, je otázka pre ministra financií. Hraničná polícia zatiaľ sídli v maringotke, takže nejakú budovu pre pasovákov a colníkov postaviť treba, lebo ešte aj po vstupe do únie až do roku 2007 tu hraničiari majú byť," hovorí Vočko. Cesta je totiž budovaná tak, aby po nej premávali osobné, ale i nákladné autá do hmotnosti 7,5 tony.

Vedúci regionálneho odboru poľského okresného mesta Sanok Zenon Stryjak povedal, že pre nich má tento priechod veľký význam. „Chodíme na slovenskú stranu v zime lyžovať do Danovej a v lete na Domašu, no naši turisti navštevujú celý horný Zemplín. Po otvorení tohto priechodu verím, že záujem poľských turistov podstatne vzrastie."

Projekt rekonštrukcie cesty II/575 od slovenskej obce Palota po štátnu hranicu s Poľskom vychádzal z uzavretej medzištátnej dohody medzi vládami Slovenskej a Poľskej republiky o hraničných priechodoch z júla 1999.

„Palota už v 19. storočí spájala Balt s Balkánom a zostáva veriť, že nová cesta regiónom na oboch stranách hranice prinesie oživenie hospodárskych a obchodných kontaktov a prispeje k rozvoju turistického ruchu," povedal počas slávnostného otvorenia premiér Mikuláš Dzurinda.

Výstavba či rekonštrukcia starej lesnej cesty v dĺžke necelých 3,6 kilometra bola relatívne nenáročnou stavbou, ktorá však prebiehala v mimoriadne náročných podmienkach. Problémy spôsoboval kopcovitý terén, ťažký ílovitý podklad, podzemné vody, zosúvanie svahov, ale aj nepriazeň počasia. Napriek tomu sa stavbárom podarilo dokončiť ju za devätnásť mesiacov s dvojmesačným predstihom. Celkové náklady dosiahli 202 miliónov korún, pričom 2 milióny eur pochádzali z fondu Phare CBC. Táto cesta je vôbec prvou u nás, ktorú spolufinancoval tento európsky fond. (sita, ot, lyv)

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  2. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  3. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  2. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  3. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  4. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  5. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  6. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  9. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  10. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 21 331
  2. Ako sme jazdili v socializme 2 213
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 279
  4. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 149
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 887
  6. Zo stredomorskej stravy sa nepriberá 846
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 745
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 738
  9. Túžite po práci z pláže? 7 rád, ako sa stať digitálnym nomádom 679
  10. Prísne kontroly a veľa tepla. Takto sa vyrába mlieko 671