Nový priechod v Palote skráti cestu

PALOTA - Nová cesta a hraničný priechod pribudli v sobotu v slovensko-poľskej prihraničnej oblasti Palota - Radoszyce na severovýchode Slovenska.


Nový priechod sa bude zatiaľ využívať premalý pohraničný styk.FOTO TASR - MILAN KAPUSTA

Prednosta Okresného úradu v Medzilaborciach Dušan Vočko očakáva oživenie celého medzilaboreckého regiónu. „Doteraz sme museli do Poľska chodiť cez Duklu, čo predlžovalo cestu o 80 kilometrov. Hraničný priechod bude zatiaľ slúžiť len na malý pohraničný styk, lebo tu nie je colnica. Prečo nebola postavená, je otázka pre ministra financií. Hraničná polícia zatiaľ sídli v maringotke, takže nejakú budovu pre pasovákov a colníkov postaviť treba, lebo ešte aj po vstupe do únie až do roku 2007 tu hraničiari majú byť," hovorí Vočko. Cesta je totiž budovaná tak, aby po nej premávali osobné, ale i nákladné autá do hmotnosti 7,5 tony.

Vedúci regionálneho odboru poľského okresného mesta Sanok Zenon Stryjak povedal, že pre nich má tento priechod veľký význam. „Chodíme na slovenskú stranu v zime lyžovať do Danovej a v lete na Domašu, no naši turisti navštevujú celý horný Zemplín. Po otvorení tohto priechodu verím, že záujem poľských turistov podstatne vzrastie."

Projekt rekonštrukcie cesty II/575 od slovenskej obce Palota po štátnu hranicu s Poľskom vychádzal z uzavretej medzištátnej dohody medzi vládami Slovenskej a Poľskej republiky o hraničných priechodoch z júla 1999.

„Palota už v 19. storočí spájala Balt s Balkánom a zostáva veriť, že nová cesta regiónom na oboch stranách hranice prinesie oživenie hospodárskych a obchodných kontaktov a prispeje k rozvoju turistického ruchu," povedal počas slávnostného otvorenia premiér Mikuláš Dzurinda.

Výstavba či rekonštrukcia starej lesnej cesty v dĺžke necelých 3,6 kilometra bola relatívne nenáročnou stavbou, ktorá však prebiehala v mimoriadne náročných podmienkach. Problémy spôsoboval kopcovitý terén, ťažký ílovitý podklad, podzemné vody, zosúvanie svahov, ale aj nepriazeň počasia. Napriek tomu sa stavbárom podarilo dokončiť ju za devätnásť mesiacov s dvojmesačným predstihom. Celkové náklady dosiahli 202 miliónov korún, pričom 2 milióny eur pochádzali z fondu Phare CBC. Táto cesta je vôbec prvou u nás, ktorú spolufinancoval tento európsky fond. (sita, ot, lyv)

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Najvýhodnejšie ročné online predplatné SME.sk len za 29€
  3. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke
  4. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  5. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  6. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  7. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  8. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  9. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  10. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  1. Najvýhodnejšie ročné online predplatné SME.sk len za 29€
  2. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke
  3. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  4. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  5. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  6. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  7. Alarica – new business project in the market of shoes
  8. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  9. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  10. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 9 626
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 079
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 040
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku 2 671
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 038
  6. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej! 1 687
  7. Kam do tepla v januári? 1 638
  8. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke 1 550
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 379
  10. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018? 1 279