Nový priechod v Palote skráti cestu

PALOTA - Nová cesta a hraničný priechod pribudli v sobotu v slovensko-poľskej prihraničnej oblasti Palota - Radoszyce na severovýchode Slovenska.


Nový priechod sa bude zatiaľ využívať premalý pohraničný styk.FOTO TASR - MILAN KAPUSTA

Prednosta Okresného úradu v Medzilaborciach Dušan Vočko očakáva oživenie celého medzilaboreckého regiónu. „Doteraz sme museli do Poľska chodiť cez Duklu, čo predlžovalo cestu o 80 kilometrov. Hraničný priechod bude zatiaľ slúžiť len na malý pohraničný styk, lebo tu nie je colnica. Prečo nebola postavená, je otázka pre ministra financií. Hraničná polícia zatiaľ sídli v maringotke, takže nejakú budovu pre pasovákov a colníkov postaviť treba, lebo ešte aj po vstupe do únie až do roku 2007 tu hraničiari majú byť," hovorí Vočko. Cesta je totiž budovaná tak, aby po nej premávali osobné, ale i nákladné autá do hmotnosti 7,5 tony.

Vedúci regionálneho odboru poľského okresného mesta Sanok Zenon Stryjak povedal, že pre nich má tento priechod veľký význam. „Chodíme na slovenskú stranu v zime lyžovať do Danovej a v lete na Domašu, no naši turisti navštevujú celý horný Zemplín. Po otvorení tohto priechodu verím, že záujem poľských turistov podstatne vzrastie."

Projekt rekonštrukcie cesty II/575 od slovenskej obce Palota po štátnu hranicu s Poľskom vychádzal z uzavretej medzištátnej dohody medzi vládami Slovenskej a Poľskej republiky o hraničných priechodoch z júla 1999.

„Palota už v 19. storočí spájala Balt s Balkánom a zostáva veriť, že nová cesta regiónom na oboch stranách hranice prinesie oživenie hospodárskych a obchodných kontaktov a prispeje k rozvoju turistického ruchu," povedal počas slávnostného otvorenia premiér Mikuláš Dzurinda.

Výstavba či rekonštrukcia starej lesnej cesty v dĺžke necelých 3,6 kilometra bola relatívne nenáročnou stavbou, ktorá však prebiehala v mimoriadne náročných podmienkach. Problémy spôsoboval kopcovitý terén, ťažký ílovitý podklad, podzemné vody, zosúvanie svahov, ale aj nepriazeň počasia. Napriek tomu sa stavbárom podarilo dokončiť ju za devätnásť mesiacov s dvojmesačným predstihom. Celkové náklady dosiahli 202 miliónov korún, pričom 2 milióny eur pochádzali z fondu Phare CBC. Táto cesta je vôbec prvou u nás, ktorú spolufinancoval tento európsky fond. (sita, ot, lyv)

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  5. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  6. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  7. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  8. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  9. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  10. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  1. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  2. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  3. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  4. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  5. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  6. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  7. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  8. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  9. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  10. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 14 865
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 9 412
  3. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 549
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 3 722
  5. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 2 998
  6. Moskva alebo Petrohrad? 1 939
  7. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 799
  8. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 769
  9. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások 1 552
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 1 498