Väčšina cestoviek hovorí o náraste počtu klientov o 10 až 15 percent. Pripisujú ho cenám, ktoré takmer nerástli, a pri väčšine zájazdov boli dokonca nižšie ako minulý rok. Najviac sa na zahraničnú dovolenku cestovalo do Egypta, Grécka, Bulharska a Chorvátska.
Na začiatku sezóny mala väčšina cestovných kancelárií s predajom zájazdov problémy. Mnoho ľudí sa po novoročnom zdražovaní obávalo, že na dovolenku im nezostanú peniaze. Cestovať sa báli aj pre irackú krízu a hrozbu choroby SARS.
Prezident Slovenskej asociácie cestovných kancelárií Robert Kohlmann hovorí, že predpovede sú veľmi zlé každý rok a zvyčajne sa nenaplnia.
I keď niektoré cestovky skrachovali, žiadna väčšia skupina turistov neostala v zahraničí bez zabezpečenia, ako sa stávalo v minulosti. Prispelo k tomu povinné poistenie proti úpadku. I neseriózne cestovky museli zaplatiť poistku a tak ochrániť svojich klientov alebo riskovať pokutu.
Ceny pobytov mohli klesnúť, lebo koruna sa od minulého roku výrazne posilnila najmä oproti americkému doláru. Takmer žiadna cestovka zájazdy nezdražila.
Riaditeľ CK Hydrotour Mikuláš Milko je presvedčený, že médiá dosah novoročného zdraženia zveličili. Ak sa hovorí o zvýšení cien o 40 percent, ľudia majú podľa neho väčšinou strach, hoci v skutočnosti môže ísť len o niekoľko desiatok korún.
Rok bol osobitý aj malým počtom ponúk kategórie last minute. Veľa zájazdov sa predalo ešte pred začiatkom sezóny. Cestovky už na začiatku roka upozorňovali, že zájazdov na ostatnú chvíľu bude málo. Ponúkali totiž veľké predsezónne zľavy - aj v cene last minute.
Cestovné kancelárie sa polepšili, ale stále nie dosť
Cestovné kancelárie sa tento rok polepšili, hovorí Slovenská obchodná inšpekcia. Upozorňuje však, že stále nejde o ideálny stav, pretože pri kontrole odhalila viacero závažných nedostatkov.
Kontrolóri začali správne konanie o uložení pokuty v 22 prípadoch a dali 6 návrhov na pozastavenie živnostenského oprávnenia. Pri deviatich cestovkách sa obrátili na živnostenské úrady, aby potrestali nedodržanie predmetu živnosti.
Inšpektori skontrolovali toto leto 155 cestoviek. Najviac nedostatkov zistili v informovaní o zájazdoch. Povinnosti si nesplnilo 14,4 percent cestoviek. Oproti minulému roku je to však menej ako polovica.
Cestovné kancelárie nedostatočne informovali najmä o type ubytovania, jeho polohe, jednoznačnej cene zájazdu a druhu a kvalite dopravy. V niektorých prípadoch chýbali aj informácie, čo všetko je v cene zahrnuté.
Až pri 15 cestovkách zistili inšpektori nesplnenie nariadení z minulého roku. 13,6 percenta kontrolovaných kancelárií nemalo, rovnako ako minulý rok, povinné poistenie proti úpadku. Niektoré cestovky neuzavreli poistenie, hoci pred rokom voči nim inšpekcia začala správne konanie. (pcs)
Aké nedostatky zistili inšpektori?
* CK Neptun - predávala zájazdy, aj keď jej súd pozastavil prevádzkovanie živnosti.
* CK S.E.N. - informácie v katalógu boli len v češtine.
* CK Fittour - v ponukovom liste bola len cena zájazdov, ale nespomínala služby, ktoré sú v cene započítané.
* CK Victory Travel a AMA Travel - do zmluvy písali, že cestovka môže vylúčiť účastníka zájazdu, ak nerešpektuje pokyny sprievodcu a zákazník pritom nemá nárok na finančné odškodnenie.
* Top Dent Plus - v zmluve mala, že spotrebiteľ si môže uplatniť reklamáciu do 10 dní od skončenia zájazdu. Zákon hovorí o troch mesiacoch.
* CK Smejko - cestovná kancelária nesídlila na adrese, ktorú mala v obchodnom registri a živnostenskom liste.
ILUSTRAČNÉ FOTO - ARCHÍV SME