Jediná istota je, že to príde znovu, tvrdia pesimisti. Napriek pobúreniu, ktoré vyvolali fotografie vtákov a pláží zaliatych olejom, totiž prijali len málo opatrení, aby sa podobná katastrofa nezopakovala.
V Španielsku a Francúzsku, ktoré boli zasiahnuté najviac, už najhoršie pominulo. Letnú turistickú sezónu na francúzskom atlantickom pobreží nakoniec havária nepoškodila tak, ako sa zo začiatku čakalo. Až 95 percent najpostihnutejších pláží v španielskej Galícii je už tiež vraj v poriadku.
V mori je však stále rozptýlených niekoľko tisíc ton čiastočiek oleja a na pobrežie sa dostávajú stále nové čierne guľôčky nečistoty. V Galícii ich odstraňuje 600 ľudí, v lete ich však bolo 4000.
Stále je tu tiež 13-tisíc ton oleja, ktoré zostali v útrobách rozlomeného tankera. Ten sa potopil 270 kilometrov od španielskeho pobrežia.
Predstavitelia španielskej ropnej spoločnosti Repsol tvrdia, že všetky štrbiny v plášti tankera zacelili, že by tak mali vydržať dvadsať rokov. Ekológovia však hovoria, že denne sa z vraku dostane do mora 700 až 1000 kilogramov oleja. Medzitým pokračujú dohady o tom, aké veľké škody vlastne havária Prestige spôsobila. Poisťovacia spoločnosť FIPOL ich odhaduje na 1,1 miliardy eur (asi 45 miliárd korún).
Svetový fond na ochranu prírody (WWF) hovorí o škodách vo výške osem miliárd eur v rozpätí desiatich rokov. Zahŕňa do toho náklady na čistenie pobrežia, ale aj škody, ktoré olej spôsobil a ešte len spôsobí miestnej flóre a faune.
Kladie aj symbolickú otázku, ako vyčísliť hodnotu vtáka, ktorý v oleji zahynul. Vtákov pritom údajne zahynulo viac ako 250-tisíc, čo by bola najväčšia ekologická katastrofa svojho druhu v Európe.
Ďalšia organizácia na ochranu životného prostredia Greenpeace tvrdí, že najhoršie dôsledky katastrofy sa objavia neskôr, pretože znečisťujúce látky sa cez potravinový reťazec dostanú do väčšiny organizmov.
Jasná nie je ani príčina katastrofy. Nikoho preto zatiaľ nepotrestali.
Gréckeho kapitána lode prepustili z väzby vo februári, proti majiteľovi lode nepodnikli nijaké sankcie a spoločnosť, ktorá loď prenajala, si len zmenila meno a pôsobí ďalej. (čtk)