SME
Piatok, 27. máj, 2022 | Meniny má Iveta

Železničnú trať Topoľčany-Trenčín postavili pred sto rokmi rekordne

Topoľčany 22. septembra (TASR) - Približne 53 kilometrov dlhú trať medzi Topoľčanmi a Trenčínom, ktorej sté výročie dnes oslávili v Topoľčanoch, postavili ...

Topoľčany 22. septembra (TASR) - Približne 53 kilometrov dlhú trať medzi Topoľčanmi a Trenčínom, ktorej sté výročie dnes oslávili v Topoľčanoch, postavili za rekordných 16 mesiacov. Uvádza sa to v publikácii, ktorú pri tejto príležitosti vydali Železnice Slovenskej republiky.

Pritom všetky zemné práce robili ľudia z okolitých obcí, kadiaľ trať viedla, ručne. Jedinou mechanizáciou boli krompáče, lopaty a ľuďmi tlačené vozíky na odvoz a dovoz zeminy a kameniva. Pritom trať vedie značne členitým terénom. Takmer 80 percent smerom do Trenčína má stúpanie až 17 promile. Najvyššie položenou stanicou je Mníchova Lehota 355,56 metra nad morom. Viac ako tretina koľajníc je budovaná v oblúkoch a trasa prechádza cez 131 mostov a priepustov. V čase keď po nej prešiel slávnostne prvý parný vlak - 18. augusta 1901 bolo na trati desať staníc, štyri nákladiská, 21 budov pre závorárov, strážnikov a ostatný železničný personál. Cez železnicu viedlo 87 cestných prechodov, z ktorých iba tri boli vybavené závorami.

SkryťVypnúť reklamu

Trať výhodne spojila Považie s Ponitrím. Okrem prepravy osôb prevážali po nej obilie, cukrovú repu, kože a iné suroviny a priemyselné výrobky. Veľmi často to však bolo najmä drevo. V tejto súvislosti sa v publikácii spomína príhoda, keď zo stanice Svinná v roku 1925 "ušli" dva vagóny plné palivového dreva. Železničiari ich pri vážení nezabezpečili podľa predpisov zarážkami. Podarilo sa ich zastaviť až za Bánovcami nad Bebravou. Našťastie nik pri tom nebol zranený.

Horšie to už bolo pri doteraz najväčšej havárii v roku 1957 medzi stanicami Mníchova Lehota - Trenčianske Jastrabie. Vykoľajil sa tam motorový rýchlik, ako sa neskôr ukázalo pre technickú chybu. Dva vozne sa prevrátili, jedna osoba zomrela, deväť cestujúcich bolo ťažko zranených a 30 malo ľahké poranenie.

SkryťVypnúť reklamu

V súčasnosti premáva na trati v oboch smeroch po päť osobných motorových vlakov. Najviac sa ale opäť využíva na prepravu tovaru.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete?
  2. Kali, Tina, Yael i Spievankovo vandrujú po slovenských vodách
  3. Odliv mozgov pokračuje. Ako dostať mladých domov?
  4. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu
  5. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných
  6. Slovenských tridsiatnikov láka zakladanie fondov
  7. Bratislavský realitný trh oživí GALVANIA rezidencie
  8. Kúpele sú liečivý celok, Thermia jeho kráľovná!
  1. Zdravé zateplenie za jeden deň: čo neviete o fúkanej izolácii
  2. Wüstenrot minulý rok úspešne naštartoval nový obchodný model
  3. Dve zľavy na jedného: Toto predĺženie v PLANEO je vaša šanca!
  4. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete?
  5. Kali, Tina, Yael i Spievankovo vandrujú po slovenských vodách
  6. Pozor na úrazy na trampolíne, najčastejšie sú poranenia končatín
  7. Prvé slovenské diela vo forme NFT sprístupňuje 365.bank
  8. Wüstenrot rástol v životnom poistení o takmer 40 percent
  1. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných 13 570
  2. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu 6 050
  3. Odliv mozgov pokračuje. Ako dostať mladých domov? 5 346
  4. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 3 860
  5. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete? 2 751
  6. Ako umocniť svoju lásku k Chorvátsku? Vlastným apartmánom! 1 995
  7. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami 1 959
  8. Zodpovedné nakupovanie chráni biodiverzitu pre budúce generácie 1 301
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách
  2. Daniel Schikor: Jordánsko - v hlavnom meste
  3. Iveta Bakitová: Tarragona a ešte pár cestovateľských tipov na Costa Dorada v Španielsku
  4. Aleš Tvrdý: Juhoafrická Republika a jej poklad
  5. Iveta Bakitová: Veľká Noc v Španielsku - dnes neplánovane o Salvadore Dalím
  6. Lubo Repka: Cartagena – karibská časť Kolumbie
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)
  8. Peter Krivda Soliwarski: Túlačky XCIII - Kostol sv. Jána Krstiteľa, Pominovec
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť III) 9 228
  2. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 6 087
  3. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách 4 742
  4. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa 4 042
  5. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 3 003
  6. Jana Melišová: G.Bush označil inváziu do Iraku za „neoprávnenú a brutálnu", než sa opravil, že mal na mysli ruskú inváziu na Ukrajinu 2 969
  7. Slovenské národné stredisko pre ľudské práva: Kam až zájdu návrhy na obmedzovanie prístupu k interrupciám? 2 872
  8. Ján Valchár: Bitka pri Cušime, Admirál Kuznecov alebo dve frašky ruskej flotily 2 525
  1. Lívia Hlavačková: Je Ajurvéda naozaj taká prastará, ako vravia?
  2. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  3. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  5. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  6. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  8. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
SkryťZatvoriť reklamu