Bratislavu bude s Viedňou spájať autobusové spojenie, ktoré zabezpečí aj prepravu klientov na viedenské letisko Schwechat. Rakúske spolkové železnice (ÖBB) chcú navyše vypraviť množstvo náhradných autobusov zo železničných staníc Südbahnhof, Westbahnhof a Wien-Mitte.
Príčinou protestnej akcie odborárov, ktorá sa citeľne dotkne viac ako 700.000 ľudí dochádzajúcich denne do zamestnania alebo škôl, je plánovaná reforma ÖBB. Jej návrh predpokladá na jednej strane rozdelenie železníc na štyri akciové spoločnosti, na strane druhej nový služobný poriadok, ktorý umožní jednoduchší postup pri prepúšťaní a neráta s automatickým zvyšovaním príjmov zamestnancov.
Odbory požadovali stiahnutie celého návrhu ako celku, rezort dopravy však túto požiadavku zamietol a zdôraznil, že ju nepovažuje za návrh na kompromis. Vicekancelár a zodpovedný minister Hubert Gorbach však avizoval pripravenosť pokračovať v rokovaniach, ktorých dnešné, predbežne posledné kolo iba potvrdilo rozdielnosť názorov a definitívne aj konanie štrajku.
Odborári sú síce principiálne pripravení hovoriť o novej kolektívnej zmluve, nový služobný poriadok však považujú za protiústavný. Aj v novej štruktúre železníc si dokážu predstaviť maximálne dva subjekty - jeden pre odbyt a druhý pre infraštruktúru.
Pred plánovaným rozhodovaním vládneho kabinetu o reforme železníc 11. novembra by sa obe zainteresované strany mali podľa slov vicekancelára a ministra dopravy Huberta Gorbacha stretnúť ešte raz za rokovacím stolom.
Vzhľadom na fakt, že ÖBB nedokážu v plnom rozsahu garantovať nahradenie železničnej dopravy autobusovou, možno v Rakúsku rátať počas protestnej akcie s vážnymi dopravnými problémami, a to aj na cestách. Automotokluby alpskej republiky - ÖAMTC a ARBÖ - však s kolapsom cestnej dopravy nerátajú, aj keď dnes upozornili na niektoré neuralgické body dopravnej siete, predovšetkým vo väčších rakúskych mestách.
Škody, ktoré spôsobí utorková akcia národnému hospodárstvu, odhadli dnes experti na najmenej 40-60 miliónov eur, v skutočnosti môžu však dosiahnuť až hranicu 100 miliónov eur. Ak by sa 11. novembra rozhodli odborári z ÖBB pre 24-hodinový štrajk, rozsah škôd sa dramaticky zvýši.
5 6 le žab