Železnicu predĺžili až do Chvatimechu

CHVATIMECH – Známa Čiernohronská železnica je dlhšia o dva kilometre. Úsek trate medzi obcami Hronec a Chvatimech v okrese Brezno, ktorý včera dali do prevádzky, umožňuje spojenie s vlakmi premávajúcimi medzi Banskou Bystricou a Breznom. Dovčera vl


Dovčera jazdil vláčik Čiernohronskej železničky len medzi Hroncom, Čiernym Balogom a Vydrovom. Včera trať predĺžili až do Chvatimechu.

FOTO SME – JÁN KROŠLÁK

CHVATIMECH – Známa Čiernohronská železnica je dlhšia o dva kilometre. Úsek trate medzi obcami Hronec a Chvatimech v okrese Brezno, ktorý včera dali do prevádzky, umožňuje spojenie s vlakmi premávajúcimi medzi Banskou Bystricou a Breznom. Dovčera vláčik jazdil len medzi Hroncom, Čiernym Balogom a Vydrovom, čo je okolo 12 kilometrov.

Preložka polkilometrovej trate v Hronci sa začala už na jeseň minulého roka a pokračovala obnovou trojnásobne dlhého úseku v Chvatimechu. Podľa pôvodných úvah mal byť projekt hotový už v máji, ale pre financie ho posunuli o štyri mesiace. Obnova trate stála desať miliónov korún a financoval ju slovensko-švajčiarsky revolvingový fond v rámci projektu Ekologizácie dopravy v mikroregióne Čierny Hron. Časom by v Chvatimechu mala pribudnúť štandardná stanica s parkoviskom a informačným centrom.

Projekt by mal po dokončení umožniť celoročnú osobnú dopravu z Čierneho Balogu do Podbrezovej.

Projekt predpokladá, že v mikroregióne budú jazdiť na normálnej trati Tisovec – Pohronská Polhora aj ozubnicové vozidlá. Ozubnica vznikla kvôli Podbrezovským železiarniam, ale po zmene technológie stratila opodstatnenie. Je to vlastne posledná veľmi dobre zachovaná ozubnicová trať v Európe. Dva staré parné ozubnicové rušne za 1,5 milióna sa podarilo na poslednú chvíľu zachrániť z Rumunska pred zošrotovaním. Rušne sú už na Slovensku.

Čiernohronská železnica je technická pamiatka zapísaná v štátnom zozname kultúrnych pamiatok. Dĺžka bývalej Hronskej štátnej lesnej železnice bola 132 kilometrov. Od roku 1992 je prevádzkovaná ako turistická atrakcia. V tomto roku Čiernohronská železnica od mája do septembra prepravila asi 70-tisíc cestujúcich. Po prepojení do Chvatimechu budú dva pravidelné spoje premávať v sobotu počas celého roku.

DANIEL VRAŽDA

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. Už aj seniori presadajú do SUV
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  5. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  6. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  7. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  8. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  9. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  10. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 27 810
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 773
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 2 052
  4. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 748
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 707
  6. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 573
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 444
  8. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 388
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 352
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 194