SME

Železnicu predĺžili až do Chvatimechu

CHVATIMECH – Známa Čiernohronská železnica je dlhšia o dva kilometre. Úsek trate medzi obcami Hronec a Chvatimech v okrese Brezno, ktorý včera dali do prevádzky, umožňuje spojenie s vlakmi premávajúcimi medzi Banskou Bystricou a Breznom. Dovčera vl


Dovčera jazdil vláčik Čiernohronskej železničky len medzi Hroncom, Čiernym Balogom a Vydrovom. Včera trať predĺžili až do Chvatimechu.


FOTO SME – JÁN KROŠLÁK


CHVATIMECH – Známa Čiernohronská železnica je dlhšia o dva kilometre. Úsek trate medzi obcami Hronec a Chvatimech v okrese Brezno, ktorý včera dali do prevádzky, umožňuje spojenie s vlakmi premávajúcimi medzi Banskou Bystricou a Breznom. Dovčera vláčik jazdil len medzi Hroncom, Čiernym Balogom a Vydrovom, čo je okolo 12 kilometrov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Preložka polkilometrovej trate v Hronci sa začala už na jeseň minulého roka a pokračovala obnovou trojnásobne dlhého úseku v Chvatimechu. Podľa pôvodných úvah mal byť projekt hotový už v máji, ale pre financie ho posunuli o štyri mesiace. Obnova trate stála desať miliónov korún a financoval ju slovensko-švajčiarsky revolvingový fond v rámci projektu Ekologizácie dopravy v mikroregióne Čierny Hron. Časom by v Chvatimechu mala pribudnúť štandardná stanica s parkoviskom a informačným centrom.

SkryťVypnúť reklamu

Projekt by mal po dokončení umožniť celoročnú osobnú dopravu z Čierneho Balogu do Podbrezovej.

Projekt predpokladá, že v mikroregióne budú jazdiť na normálnej trati Tisovec – Pohronská Polhora aj ozubnicové vozidlá. Ozubnica vznikla kvôli Podbrezovským železiarniam, ale po zmene technológie stratila opodstatnenie. Je to vlastne posledná veľmi dobre zachovaná ozubnicová trať v Európe. Dva staré parné ozubnicové rušne za 1,5 milióna sa podarilo na poslednú chvíľu zachrániť z Rumunska pred zošrotovaním. Rušne sú už na Slovensku.

Čiernohronská železnica je technická pamiatka zapísaná v štátnom zozname kultúrnych pamiatok. Dĺžka bývalej Hronskej štátnej lesnej železnice bola 132 kilometrov. Od roku 1992 je prevádzkovaná ako turistická atrakcia. V tomto roku Čiernohronská železnica od mája do septembra prepravila asi 70-tisíc cestujúcich. Po prepojení do Chvatimechu budú dva pravidelné spoje premávať v sobotu počas celého roku.

SkryťVypnúť reklamu

DANIEL VRAŽDA

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  1. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  6. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 7 246
  2. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 5 101
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 3 881
  4. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 3 825
  5. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 3 387
  6. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 797
  7. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko 2 448
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 2 128
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Irena Šimuneková: Čriepky z Bojníc
  2. Pavel Baláž: V Bologni si vykrútite krky - pri pohľadoch na vysoké veže
  3. Ján Komrska: Mulhacén, Španielsko
  4. Patrik Užák: Balada o Balatóne
  5. Peter Lacina: Toskánsko za humnami: Spring '25
  6. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  7. Soňa Fröhlichová: Bazilej (Basel, Bâle) je pozoruhodné mesto, žijúce kultúrou, športom a tradíciami
  8. Soňa Fröhlichová: Bazilejský karneval trvá 72 hodín
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 26 853
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 19 321
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 17 968
  4. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 10 317
  5. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 338
  6. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 6 307
  7. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 4 991
  8. Otilia Horrocks: Tzv. lokálpatrioti ukázali občanom prostredník. 4 368
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  2. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  3. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  4. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  5. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  6. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  7. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  8. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
SkryťZatvoriť reklamu