
Dovčera jazdil vláčik Čiernohronskej železničky len medzi Hroncom, Čiernym Balogom a Vydrovom. Včera trať predĺžili až do Chvatimechu.
FOTO SME – JÁN KROŠLÁK
CHVATIMECH – Známa Čiernohronská železnica je dlhšia o dva kilometre. Úsek trate medzi obcami Hronec a Chvatimech v okrese Brezno, ktorý včera dali do prevádzky, umožňuje spojenie s vlakmi premávajúcimi medzi Banskou Bystricou a Breznom. Dovčera vláčik jazdil len medzi Hroncom, Čiernym Balogom a Vydrovom, čo je okolo 12 kilometrov.
Preložka polkilometrovej trate v Hronci sa začala už na jeseň minulého roka a pokračovala obnovou trojnásobne dlhého úseku v Chvatimechu. Podľa pôvodných úvah mal byť projekt hotový už v máji, ale pre financie ho posunuli o štyri mesiace. Obnova trate stála desať miliónov korún a financoval ju slovensko-švajčiarsky revolvingový fond v rámci projektu Ekologizácie dopravy v mikroregióne Čierny Hron. Časom by v Chvatimechu mala pribudnúť štandardná stanica s parkoviskom a informačným centrom.
Projekt by mal po dokončení umožniť celoročnú osobnú dopravu z Čierneho Balogu do Podbrezovej.
Projekt predpokladá, že v mikroregióne budú jazdiť na normálnej trati Tisovec – Pohronská Polhora aj ozubnicové vozidlá. Ozubnica vznikla kvôli Podbrezovským železiarniam, ale po zmene technológie stratila opodstatnenie. Je to vlastne posledná veľmi dobre zachovaná ozubnicová trať v Európe. Dva staré parné ozubnicové rušne za 1,5 milióna sa podarilo na poslednú chvíľu zachrániť z Rumunska pred zošrotovaním. Rušne sú už na Slovensku.
Čiernohronská železnica je technická pamiatka zapísaná v štátnom zozname kultúrnych pamiatok. Dĺžka bývalej Hronskej štátnej lesnej železnice bola 132 kilometrov. Od roku 1992 je prevádzkovaná ako turistická atrakcia. V tomto roku Čiernohronská železnica od mája do septembra prepravila asi 70-tisíc cestujúcich. Po prepojení do Chvatimechu budú dva pravidelné spoje premávať v sobotu počas celého roku.
DANIEL VRAŽDA