SME

Stopovať sa dá aj za peniaze a s väčšou istotou

BRATISLAVA - Jednoduchá kombinácia autostopu a plateného cestovania pomaly začína fungovať aj na Slovensku. Ľuďom umožňuje presúvať sa po Slovensku i v zahraničí prostredníctvom takzvaného plateného autostopu, ktorý je výhodný pre stopujúceho i vodiča.


ILUSTRAČNÉ FOTO SME - ĽUBOŠ PILC

Na rozdiel od bežného stopovania cestovateľ nemusí stáť hodiny na diaľnici, kým si ho niekto všimne. Auto, ktorým sa vezie, si dopredu objedná a vodičovi zaplatí. O kontakt medzi stopárom a šoférom, ktorý je ochotný ho vziať, sa zatiaľ starajú dve firmy.

„Cestujúci nám mailom alebo telefonicky povedia svoje požiadavky - kedy, odkiaľ a kam chcú cestovať a pošlú nám svoje osobné údaje. My sa im obratom ozveme, či sme na daný termín a trasu našli vodiča, ktorý by ich zviezol,“ opisuje systém David Plučinský, majiteľ spoločnosti Centrum pre spolujazdu, ktorá takto funguje rok aj pol.

Aktuálnu ponuku miest má firma vypísanú na webovej stránke www.spolujazda.com . Cestovateľ môže požiadať aj o odvoz do iného mesta, ako je na portáli, musí však počkať, kým sa nájde vodič. „Čím skôr cestujúci nahlási svoju požiadavku, tým lepšie. Stáva sa, že zoženieme vodiča aj v priebehu hodiny. Obvykle však máme viac žiadateľov ako prepravcov,“ hovorí Plučinský.

Agentúre sa hlásia zväčša vodiči, ktorí pravidelne cestujú a chcú ušetriť za benzín. Spolujazdec totiž vodičovi za každý kilometer zaplatí šesťdesiat halierov. Ďalších dvadsať až päťdesiat halierov za kilometer (cesta v zahraničí) platí cestovateľ agentúre. Majiteľ auta za sprostredkovanie spolujazdca neplatí.

Podobný typ dopravy plánuje do konca tohto roka zaviesť aj slovenská agentúra Cheap and Daily. „Okrem osôb chceme sprostredkovávať aj prepravu tovaru. S vodičmi a osobami však budeme spolupracovať len na základe zmluvy a platiť nám budú aj vodiči,“ hovorí majiteľ firmy Peter Trnka. Tento typ cestovania je na Slovensku zatiaľ len v začiatkoch. Systém funguje už pár rokov v Česku, takmer štyridsať rokov v Nemecku a úplne bežný je v Spojených štátoch.

Peniaze ušetrené plateným autostopom

trasa autobus vlak platený približná
autostop vzdialenosť
Bratislava - Zvolen - Košice 450 Sk 583 Sk menej ako 450 Sk 450 km
Bratislava - Žilina 250 Sk 242 Sk 168 Sk 210 km
Bratislava - Poprad 450 Sk 384 Sk 284 Sk 356 km
Bratislava - Banská Bystrica 280 Sk 264 Sk 177 Sk 222 km
Bratislava - Trenčín 158 Sk 162 Sk 99 Sk 124 km
Bratislava - Rimavská Sobota 370 Sk 384 Sk 234 Sk 293 km
Bratislava - Nitra 106 Sk 148 Sk 71 Sk 89 km

medzinárodné linky

Bratislava - Praha 400 Sk 730 Sk 350 Sk 345 km
Bratislava - Brno 170 Sk 250 Sk 150 Sk 140 km
Bratislava - Budapešť 550 Sk 669 Sk 253 Sk 220 km
Bratislava - Paríž 3300 Sk 6727 Sk 1800 Sk 1500 km

Poznámka: Ceny sú orientačné. Cenník plateného autostopu: 0,80 Sk za km na Slovensku a v Česku a 1,50 Sk za km v zahraničí. V prípade, že je cena podľa sadzobníka drahšia ako ostatná doprava, cestujúci sa s prepravcom dohodne na nižšej tarife.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 710
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 180
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 542
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 869
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 177
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 024
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 771
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 916
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ľuboš Vodička: Zolná, kostol za hradbami
  2. Ľuboš Vodička: Slovenské hrady: Tematín
  3. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky III.
  4. Ladislav Kucharik: Bahrain - panské pieskovisko na zimu
  5. Michal Drotován: Singapur - mesto budúcnosti. Naozaj?
  6. Aleš Tvrdý: Ľudské povolania
  7. Ľuboš Vodička: Kam vo Viedni, keď prší? Albertina
  8. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Lokca
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 957
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 618
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 415
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 10 137
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 427
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 360
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 212
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 431
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu