SME
Nedeľa, 17. január, 2021 | Meniny má NatašaKrížovkyKrížovky

Slováci sa na dovolenke často sťažujú

BRATISLAVA – Mnoho ľudí z cestovných kancelárií kritizuje správanie sa Slovákov na dovolenkách. Tvrdia, že sa sťažujú na každú maličkosť, len aby z toho získali nejakú výhodu.


FOTO – ARCHÍV TASR

BRATISLAVA – Mnoho ľudí z cestovných kancelárií kritizuje správanie sa Slovákov na dovolenkách. Tvrdia, že sa sťažujú na každú maličkosť, len aby z toho získali nejakú výhodu.

I keď cestovné kancelárie pripúšťajú, že dovolenkári majú právo na sťažovanie a ich sťažnosti sú veľakrát oprávnené, často sa stáva, že ich sťažnosti sú vyslovene špekulatívne. Riaditeľ cestovnej kancelárie Solvex Yalamov Biser dokonca tvrdí, že niektorí hotelieri nechcú Slovákov ani ubytovávať.

Známy je prípad, keď klient zažaloval cestovku, lebo na terase hotela našiel jaštericu. Súd dal klientovi za pravdu, pretože v katalógu sa nespomínalo, že sa na mieste môžu vyskytovať aj takéto zvery. Cestovka musela klientovi vyplatiť odškodné.

Väčšina zástupcov cestoviek, ktorí majú k správaniu slovenských turistov výhrady, odmieta na túto tému otvorene hovoriť. „Napíšte, že Slováci si nedokážu na dovolenke užívať,“ hovorí predstaviteľka jednej veľkej cestovky. Mimo záznamu dodala: „Slováci sú otrasní. Sú uhundraní, len čo nastúpia do autobusu. Keď prídu na dovolenku, už sú nahnevaní a hľadajú, do čoho by zabŕdli. Je úplne bežné, že sa sťažujú na každú maličkosť, len aby dostali po návrate nejaké odškodné.“ Jeden klient chcel napríklad odškodné za to, že na vankúši, na ktorom bol čistý návlek, je škvrna. „Jednoducho vyzliekol obliečku a nepáčilo sa mu, že na vankúši je škvrna.“

Riaditeľ CK Kartágo Tours Adel El-Lili hovorí, že veľa slovenských turistov sa sťažuje zámerne len preto, aby dostali niečo zadarmo, alebo získali nejakú zľavu. Niektorí podľa neho dokonca nechajú otvorené okná a na stôl položia koláče, aby do izby vleteli vrabce.

Prezident Slovenskej asociácie cestovných kancelárií Július Cmorej vraví, že väčšina sťažností vzniká preto, lebo si klienti nedostatočne preštudujú ponuku a potom očakávajú viac, ako majú dostať. Väčšina klientov očakáva vysoký štandard za nízku cenu. Také niečo však podľa Cmoreja dnes nefunguje. „Keď je nízka cena, aj ubytovanie je primerané cene.“

Sú však aj iné názory. Riaditeľ cestovnej kancelárie Pressburg Robert Kohlmann však vraví, že Slováci sú z okolitých národov pri dovolenkovaní najrozumnejší. „Nie sú zďaleka takí prefíkaní ako Nemci.“ Nemci majú oveľa väčšiu skúsenosť s cestovaním a väčší prehľad o možnostiach na sťažovanie. Spolky na ochranu spotrebiteľov dávajú v Nemecku návody, čo má klient urobiť, aby získal dodatočne nejakú zľavu.

„Slováci majú zdravý rozum. Keď sa mi niečo páčilo, tak sa nebudem sťažovať. V Nemecku to tak nie je. Tam v každom autobuse sedia ľudia, ktorí už pred cestou vedia, že na konci sa budú sťažovať,“ tvrdí Kohlmann. Myslí si, že sťažovať sa je úplne prirodzené. Ceny zájazdov sú u nás porovnateľné s cenami v iných štátoch. Na Slovensku je však oveľa nižšia priemerná mzda. „Turisti očakávajú, že keď za niečo dajú mesačnú mzdu, tak dostanú aj zodpovedajúcu kvalitu.“ Za slovenskú mesačnú mzdu však môžu dostať len málo. Pre Nemcov to nie je veľa peňazí, preto by ani veľa nečakali.

Čo si o tom myslí Fórum spotrebiteľov

Podľa Marty Černej z Fóra spotrebiteľov je úplne prirodzené, že sa klienti sťažujú, aby tak získali zľavu. Cestovky väčšinou sľubujú raj na zemi, skutočnosť je však úplne iná. Keby cestovky svojich klientov nezavádzali, nesnažili by sa sťažovaním vydobiť nejakú zľavu. Černá tvrdí, že v katalógoch cestovných kancelárií sú veľakrát dôležité informácie napísané malým písmom, alebo sú tam uvedené tak, aby si ich klient nevšimol. V mnohých katalógoch je obrázok, ktorý sľubuje nádhernú dovolenku, niekde dole je však malým písmom napísané, že fotografia je len ilustračná. (pcs)

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  2. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  3. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  4. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  5. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  6. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  7. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  8. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  9. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  10. Tipni si na Petru Vlhovú a získaj 10 eur
  1. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  2. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  3. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. TOMRA víta kľúčový krok k spusteniu systému zálohovania
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 20 652
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 14 755
  3. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 8 743
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 729
  5. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 596
  6. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 6 625
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 436
  8. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 328
  9. Riaditeľ VÚB: Udržateľnosť chceme vsadiť do DNA nášho podnikania 6 186
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 076
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu