Slováci sa na dovolenke často sťažujú

BRATISLAVA – Mnoho ľudí z cestovných kancelárií kritizuje správanie sa Slovákov na dovolenkách. Tvrdia, že sa sťažujú na každú maličkosť, len aby z toho získali nejakú výhodu.


FOTO – ARCHÍV TASR

BRATISLAVA – Mnoho ľudí z cestovných kancelárií kritizuje správanie sa Slovákov na dovolenkách. Tvrdia, že sa sťažujú na každú maličkosť, len aby z toho získali nejakú výhodu.

I keď cestovné kancelárie pripúšťajú, že dovolenkári majú právo na sťažovanie a ich sťažnosti sú veľakrát oprávnené, často sa stáva, že ich sťažnosti sú vyslovene špekulatívne. Riaditeľ cestovnej kancelárie Solvex Yalamov Biser dokonca tvrdí, že niektorí hotelieri nechcú Slovákov ani ubytovávať.

Známy je prípad, keď klient zažaloval cestovku, lebo na terase hotela našiel jaštericu. Súd dal klientovi za pravdu, pretože v katalógu sa nespomínalo, že sa na mieste môžu vyskytovať aj takéto zvery. Cestovka musela klientovi vyplatiť odškodné.

Väčšina zástupcov cestoviek, ktorí majú k správaniu slovenských turistov výhrady, odmieta na túto tému otvorene hovoriť. „Napíšte, že Slováci si nedokážu na dovolenke užívať,“ hovorí predstaviteľka jednej veľkej cestovky. Mimo záznamu dodala: „Slováci sú otrasní. Sú uhundraní, len čo nastúpia do autobusu. Keď prídu na dovolenku, už sú nahnevaní a hľadajú, do čoho by zabŕdli. Je úplne bežné, že sa sťažujú na každú maličkosť, len aby dostali po návrate nejaké odškodné.“ Jeden klient chcel napríklad odškodné za to, že na vankúši, na ktorom bol čistý návlek, je škvrna. „Jednoducho vyzliekol obliečku a nepáčilo sa mu, že na vankúši je škvrna.“

Riaditeľ CK Kartágo Tours Adel El-Lili hovorí, že veľa slovenských turistov sa sťažuje zámerne len preto, aby dostali niečo zadarmo, alebo získali nejakú zľavu. Niektorí podľa neho dokonca nechajú otvorené okná a na stôl položia koláče, aby do izby vleteli vrabce.

Prezident Slovenskej asociácie cestovných kancelárií Július Cmorej vraví, že väčšina sťažností vzniká preto, lebo si klienti nedostatočne preštudujú ponuku a potom očakávajú viac, ako majú dostať. Väčšina klientov očakáva vysoký štandard za nízku cenu. Také niečo však podľa Cmoreja dnes nefunguje. „Keď je nízka cena, aj ubytovanie je primerané cene.“

Sú však aj iné názory. Riaditeľ cestovnej kancelárie Pressburg Robert Kohlmann však vraví, že Slováci sú z okolitých národov pri dovolenkovaní najrozumnejší. „Nie sú zďaleka takí prefíkaní ako Nemci.“ Nemci majú oveľa väčšiu skúsenosť s cestovaním a väčší prehľad o možnostiach na sťažovanie. Spolky na ochranu spotrebiteľov dávajú v Nemecku návody, čo má klient urobiť, aby získal dodatočne nejakú zľavu.

„Slováci majú zdravý rozum. Keď sa mi niečo páčilo, tak sa nebudem sťažovať. V Nemecku to tak nie je. Tam v každom autobuse sedia ľudia, ktorí už pred cestou vedia, že na konci sa budú sťažovať,“ tvrdí Kohlmann. Myslí si, že sťažovať sa je úplne prirodzené. Ceny zájazdov sú u nás porovnateľné s cenami v iných štátoch. Na Slovensku je však oveľa nižšia priemerná mzda. „Turisti očakávajú, že keď za niečo dajú mesačnú mzdu, tak dostanú aj zodpovedajúcu kvalitu.“ Za slovenskú mesačnú mzdu však môžu dostať len málo. Pre Nemcov to nie je veľa peňazí, preto by ani veľa nečakali.

Čo si o tom myslí Fórum spotrebiteľov

Podľa Marty Černej z Fóra spotrebiteľov je úplne prirodzené, že sa klienti sťažujú, aby tak získali zľavu. Cestovky väčšinou sľubujú raj na zemi, skutočnosť je však úplne iná. Keby cestovky svojich klientov nezavádzali, nesnažili by sa sťažovaním vydobiť nejakú zľavu. Černá tvrdí, že v katalógoch cestovných kancelárií sú veľakrát dôležité informácie napísané malým písmom, alebo sú tam uvedené tak, aby si ich klient nevšimol. V mnohých katalógoch je obrázok, ktorý sľubuje nádhernú dovolenku, niekde dole je však malým písmom napísané, že fotografia je len ilustračná. (pcs)

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  5. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  10. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  1. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  2. Detské zúbky sú veda
  3. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Rastie nám pokrivená generácia?
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  8. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  10. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 15 221
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 10 690
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 4 012
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 3 192
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 015
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 441
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 286
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 167
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 145
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 640