SME

Slováci sa na dovolenke často sťažujú

BRATISLAVA – Mnoho ľudí z cestovných kancelárií kritizuje správanie sa Slovákov na dovolenkách. Tvrdia, že sa sťažujú na každú maličkosť, len aby z toho získali nejakú výhodu.


FOTO – ARCHÍV TASR


BRATISLAVA – Mnoho ľudí z cestovných kancelárií kritizuje správanie sa Slovákov na dovolenkách. Tvrdia, že sa sťažujú na každú maličkosť, len aby z toho získali nejakú výhodu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
0 seconds of 0 secondsVolume 0%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

I keď cestovné kancelárie pripúšťajú, že dovolenkári majú právo na sťažovanie a ich sťažnosti sú veľakrát oprávnené, často sa stáva, že ich sťažnosti sú vyslovene špekulatívne. Riaditeľ cestovnej kancelárie Solvex Yalamov Biser dokonca tvrdí, že niektorí hotelieri nechcú Slovákov ani ubytovávať.

Známy je prípad, keď klient zažaloval cestovku, lebo na terase hotela našiel jaštericu. Súd dal klientovi za pravdu, pretože v katalógu sa nespomínalo, že sa na mieste môžu vyskytovať aj takéto zvery. Cestovka musela klientovi vyplatiť odškodné.

SkryťVypnúť reklamu

Väčšina zástupcov cestoviek, ktorí majú k správaniu slovenských turistov výhrady, odmieta na túto tému otvorene hovoriť. „Napíšte, že Slováci si nedokážu na dovolenke užívať,“ hovorí predstaviteľka jednej veľkej cestovky. Mimo záznamu dodala: „Slováci sú otrasní. Sú uhundraní, len čo nastúpia do autobusu. Keď prídu na dovolenku, už sú nahnevaní a hľadajú, do čoho by zabŕdli. Je úplne bežné, že sa sťažujú na každú maličkosť, len aby dostali po návrate nejaké odškodné.“ Jeden klient chcel napríklad odškodné za to, že na vankúši, na ktorom bol čistý návlek, je škvrna. „Jednoducho vyzliekol obliečku a nepáčilo sa mu, že na vankúši je škvrna.“

Riaditeľ CK Kartágo Tours Adel El-Lili hovorí, že veľa slovenských turistov sa sťažuje zámerne len preto, aby dostali niečo zadarmo, alebo získali nejakú zľavu. Niektorí podľa neho dokonca nechajú otvorené okná a na stôl položia koláče, aby do izby vleteli vrabce.

SkryťVypnúť reklamu

Prezident Slovenskej asociácie cestovných kancelárií Július Cmorej vraví, že väčšina sťažností vzniká preto, lebo si klienti nedostatočne preštudujú ponuku a potom očakávajú viac, ako majú dostať. Väčšina klientov očakáva vysoký štandard za nízku cenu. Také niečo však podľa Cmoreja dnes nefunguje. „Keď je nízka cena, aj ubytovanie je primerané cene.“

Sú však aj iné názory. Riaditeľ cestovnej kancelárie Pressburg Robert Kohlmann však vraví, že Slováci sú z okolitých národov pri dovolenkovaní najrozumnejší. „Nie sú zďaleka takí prefíkaní ako Nemci.“ Nemci majú oveľa väčšiu skúsenosť s cestovaním a väčší prehľad o možnostiach na sťažovanie. Spolky na ochranu spotrebiteľov dávajú v Nemecku návody, čo má klient urobiť, aby získal dodatočne nejakú zľavu.

SkryťVypnúť reklamu

„Slováci majú zdravý rozum. Keď sa mi niečo páčilo, tak sa nebudem sťažovať. V Nemecku to tak nie je. Tam v každom autobuse sedia ľudia, ktorí už pred cestou vedia, že na konci sa budú sťažovať,“ tvrdí Kohlmann. Myslí si, že sťažovať sa je úplne prirodzené. Ceny zájazdov sú u nás porovnateľné s cenami v iných štátoch. Na Slovensku je však oveľa nižšia priemerná mzda. „Turisti očakávajú, že keď za niečo dajú mesačnú mzdu, tak dostanú aj zodpovedajúcu kvalitu.“ Za slovenskú mesačnú mzdu však môžu dostať len málo. Pre Nemcov to nie je veľa peňazí, preto by ani veľa nečakali.

Čo si o tom myslí Fórum spotrebiteľov

Podľa Marty Černej z Fóra spotrebiteľov je úplne prirodzené, že sa klienti sťažujú, aby tak získali zľavu. Cestovky väčšinou sľubujú raj na zemi, skutočnosť je však úplne iná. Keby cestovky svojich klientov nezavádzali, nesnažili by sa sťažovaním vydobiť nejakú zľavu. Černá tvrdí, že v katalógoch cestovných kancelárií sú veľakrát dôležité informácie napísané malým písmom, alebo sú tam uvedené tak, aby si ich klient nevšimol. V mnohých katalógoch je obrázok, ktorý sľubuje nádhernú dovolenku, niekde dole je však malým písmom napísané, že fotografia je len ilustračná. (pcs)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  2. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  8. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 76 072
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 346
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 041
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 444
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 171
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 195
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 187
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 241
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Soňa Fröhlichová: Bazilej (Basel, Bâle) je pozoruhodné mesto, žijúce kultúrou, športom a tradíciami
  2. Soňa Fröhlichová: Bazilejský karneval trvá 72 hodín
  3. Iveta Bakitová: Fínsko - 5 dní v krajine tisícich jazier v zime
  4. Irena Šimuneková: Rozhľadňa pod Klenovou
  5. Blanka Ulaherová: Pokakalsapeter, veselý cintorín, plno kaktusov a hmyz na zožratie (Mexiko 2024/2)
  6. Martin Majzlan: Icefields Parkway – Najkrajšia cesta na svete
  7. Dada Vozáriková: Človek by nepovedal, aké krásne sú albánske hory
  8. Ladislav Kucharik: Thajsko Krabi Maya Bay
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 535
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 543
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 58 618
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 689
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 318
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 935
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 556
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 761
  1. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  2. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťZatvoriť reklamu