SME
Štvrtok, 19. máj, 2022 | Meniny má Gertrúda

Ad: „O cestovnom ruchu trochu inak“(SME 14. 8.)

Mnohé tvrdenia autora P. Fila sú výstižné. Skutočne niet moci, ktorá by mohla vnútiť či vnuknúť originálny nápad...

Mnohé tvrdenia autora P. Fila sú výstižné. Skutočne niet moci, ktorá by mohla vnútiť či vnuknúť originálny nápad, ktorý by sa mohol uchytiť v mikroregióne. Nápad by mal realizovať ten, kto je vnútorne presvedčený o jeho šanci na úspech.

Dovolím si uviesť aspoň jeden príklad. V istej bezvýznamnej francúzskej obci nám obecné autority predviedli jednoduchý a finančne nenáročný projekt, na ktorý bola celá obec právom hrdá. Išlo o transformáciu starého kameňolomu na rekreačnú oblasť. Prvými víkendovými (pravidelnými) návštevníkmi však boli miestni dedinčania. Až neskôr sa z toho stal hit širšej spádovej oblasti. Potom prišla potreba ubytovania… Napodiv nikto nikomu nezávidel a postupne sa našla práca pre všetkých. V tomto príklade je však skrytých niekoľko pre nás ťažko odstrániteľných problémov. Napríklad ako nezávidieť riskujúcemu podnikateľovi a nerobiť mu prekážky, ako hľadať možnosti na doplnkové služby k tomu, čo už funguje, a nekonkurovať mu za každú cenu. Nie vždy platí, že kde sa uživí jeden, prežijú aj desiati.

SkryťVypnúť reklamu

Nám však úplne uniká, že prvoradou úlohou cestovného ruchu nie je „vytĺcť peniaze“, ale vytvoriť podmienky na regeneráciu síl a aktívny oddych všetkých členov spoločnosti. Teda aj pre tých, ktorí podávajú výkony v iných oblastiach a majú potrebu a právo si odpočinúť. Neexistuje vzorec, ktorým by bolo možné kvantitatívne zmerať produktivitu spoločnosti, v ktorej je vypestovaný návyk aktívne a efektívne oddychovať, ale väčšinou je to vidieť na nej samej. Zahraničná klientela či valuty nemôžu byť predsa cieľom, ale len dôsledkom dobre fungujúceho mechanizmu. Preto je úplne zbytočné klásť si otázku, či majú najprv prísť obrovské investície na reštrukturalizáciu všetkého zastaraného a potom budú možno služby, alebo naopak. Ony jednoducho samy neprídu.

SkryťVypnúť reklamu

Alarmujúce sú najnovšie prieskumy verejnej mienky napríklad o našom nedostatočnom patriotizme. Vo svete je zdravý patriotizmus pretavený do gastronómie, remesiel, umenia, know-how a podobne - a potom je patrične vhodne komerčne využitý. Nefalšovaným patriotizmom sa žije v regiónoch a cítiť ho vo výrobkov a v službách, je tou najlepšou vitrínou národnej, ale aj lokálnej kultúry, pretože interpretuje chuť a záujem prezentovať sa, otvoriť sa svetu a pritom plytko nekopírovať zglobalizované módne trendy. To sa však nesmie týkať trendov kvality a cenovej primeranosti, kde sme až prehnane svetoví.

Cestovný ruch však systémovo zabíjajú aj ďalšie naše špecifiká, ako nepochopiteľná tolerancia k znečisťovaniu, devastácii a vandalizmu. Od ničenia majetku (exteriéry a interiéry budov, vlaky, cestné značenia, turistické značenia a pod.) až po skládky odpadov v národných parkoch. Nechcem sa na tomto mieste vyčerpávajúco zamýšľať nad našimi ďalšími rezervami, pretože by som skončil až pri pričastých prejavoch rasizmu, xenofóbie, násilia a organizovanom zločine.

SkryťVypnúť reklamu

Zásadne však nemôžem súhlasiť s autorovým tvrdením, že koordinácia a riadenie cestovného ruchu nie je vecou štátnej správy. Dať prioritu cestovnému ruchu ako ekologicky akceptovateľnému (i regulovateľnému), životaschopnému a energeticky nenáročnému hospodárskemu (priam strategickému) odvetviu, ktoré dokáže udržať ľudí v regiónoch a dať im prácu, môže cez legislatívne nástroje len štát. Má nezastupiteľné miesto aj pri profilovaní a propagovaní cielene rozvíjaného produktu, ktorým je krajina ako celok. Túto úlohu si štátna správa plní aj teraz. Potvrdzuje to aj získanie týchto, ale i ďalších fondov, ako i mnohé legislatívne kroky. Doteraz sa na tomto poli neurobilo tak málo, aby sme mohli zvaliť vinu za aktuálny stav cestovného ruchu len na ňu. Veď celý rozvoj nemôže ovplyvniť jedno rezortné ministerstvo. Napriek potrebe vyvolať iniciatívu v regiónoch nie je možné napredovať bez spojenia síl v oblasti dopravnej dostupnosti a komplexného rozvoja vybraných lokalít (vrátane leteckej), ochrany životného prostredia, bezpečnosti turistov (vrátane ich majetku), zdravotníctva, kultúry, atď.

SkryťVypnúť reklamu

Najväčšie rezervy však máme asi v oblasti výchovy a vzdelávania. Chýba nám základná znalosť etiky i etikety, absentuje výchova k otvorenosti voči iným kultúram, k úcte k človeku, k svojmu okoliu, ale i k sebe samým. Túto neohrabanosť a nedostatok zdravého sebavedomia pocíti každý cudzinec, túžiaci po pocite vítaného hosťa, ako tvrdú osobnú skúsenosť. Svedčí o tom okrem iného aj fakt, že dopravné značky máme poschovávané v konároch stromov a už kilometer od štátnych hraníc našich potenciálnych hostí „vítajú“ zákerne nastavené radary na štvorprúdových cestách, kým dobre známe úseky smrti si vyberajú svoje mýto samy.

Keby som mohol rozhodovať o umiestnení fondov, investoval by som ich nie do ubytovacích kapacít, ale do ľudí. Bez vzdelaných, jazykovo a odborne pripravených mladých ľudí vo všetkých profesiách nebudeme možno potrebovať ani hotely, ani diaľnice.

SkryťVypnúť reklamu

Ak by sme to s rozvojom cestovného ruchu chceli myslieť naozaj vážne, je nevyhnutné dokončiť decentralizáciu štátnej správy a rozbehnúť zdravé fungovanie samosprávy. Vhodné modely riadenia či metodického usmerňovania rozvoja cestovného ruchu vo svete existujú a všetci naši susedia ich už aj úspešne využívajú. Stačilo by prestať závidieť susedom ich potenciál, respektíve závratnú výšku ich devízových príjmov. Treba začať kreatívne myslieť a konečne uveriť tomu, že by to mohlo v budúcnosti fungovať. A to na všetkých úrovniach, vrátane dedinských krčmičiek.

RODEN ORAVEC

(Autor je vysokoškolský pedagóg)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  2. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  4. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  5. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  6. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  7. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť?
  8. Princípy ostávajú, nástroje sa menia
  1. Garmin vyrobil cykloradar Varia RCT715 s bezpečnostnou kamerou
  2. Obľúbená pracovná agentúra Work Service nezmizla
  3. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov. Už zajtra
  4. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im
  5. Aké typy cukrovky poznáme?
  6. Biele srdce putovalo aj do Nemocnice AGEL Košice-Šaca
  7. Potrebujete tichú kosačku? Vsaďte na aku verziu!
  8. Čo by ste mali vedieť o ročnom vyúčtovaní spotreby tepla a vody?
  1. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 7 334
  2. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 7 306
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 5 890
  4. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 405
  5. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 1 370
  6. Doplaťte tisíce. Ako bojovať s podrazmi developerov? 1 305
  7. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza 1 219
  8. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka! 1 073
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Daniel Schikor: Jordánsko - v hlavnom meste
  2. Iveta Bakitová: Veľká Noc v Španielsku - dnes neplánovane o Salvadore Dalím
  3. Aleš Tvrdý: Juhoafrická Republika a jej poklad
  4. Lubo Repka: Cartagena – karibská časť Kolumbie
  5. Natália Šepitková: V Dánsku sa nešibe ani neoblieva. Aké majú veľkonočné zvyky?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)
  7. Lubo Repka: Guayaquil - najnebezpečnejšie mesto v Ekvádore
  8. Lubo Repka: Ingapirca je najvýznamnejšia archeologická lokalita v Ekvádore
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 21 046
  2. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 9 883
  3. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 9 198
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 5 986
  5. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 4 135
  6. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 4 086
  7. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 4 066
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 3 109
  1. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  3. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  4. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  5. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  6. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Jiří Ščobák: Čo robiť, aby sme sa nezbláznili z inflácie? Máme infláciu riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu